Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Gisteren Nosferatu (2024) herbekeken.
Had wat schrik dat het niet dezelfde impact ging hebben als in de cinema, maar ben toch voor een 2de keer van m'n stoel geblazen.

K heb lang volgehouden dat The VVitch m'n favo Eggers-film was, maar ga dit toch moeten herzien.
In de ciné vond ik bvb de 2de helft van Nosferatu wat te lang aanslepen, terwijl ik dit nu bij de rewatch totaal niet had.
Geniale sfeerzetting en vol prachtige shots, voelt met momenten alsof je naar een bewegend donker gothisch schilderij aan het kijken bent.

4.5/5

Gisterenavond in de Kinépolis beland om de nieuwe Aronofsky te checken: Caught Stealing

plot: mislukte baseballer moet op de kat van zijn buur letten en belandt daardoor onbedoeld in een web van misdaad.

In vergelijking met Aronofsky's vorige films (The Whale/mother/.. bvb) was deze opvallend luchtig en rechttoe rechtaan.
Ook heel strak tempo in de film vol coole personages (echt geen fan van Bad Bunny zijn muziek, maar was echt nice personage in deze film) met serieus grote hoeveelheid geweld.

Misschien iets minder diep/memorabel als zijn andere films, maar heel entertainend en ideaal voer voor de cinema.

4/5

Laatst bewerkt:
Door Alien: Earth getriggerd om alle Alien films nog eens te bekijken. De Alien vs. Predator films ga ik wel skippen.

Prometheus (2012)

Scott heeft hier wel een lekkere cast voor bij elkaar kunnen brengen. Dat al wel.
De scenery is nog wel aardig, maar de CGI van The Engineers slaat het weer dood voor mij. Dat haalt mij voor een stuk toch uit de sfeer. Krijg er bijna The Hobbit-vibes van.

Nadeel met prequels die vele jaren later worden opgenomen (heb je met Star Wars bijvoorbeeld ook), is dat de technologie in de films er vaak vooruitstrevender uitziet dan in de oude films. De schepen lijken hier dus ook wel een heel stuk meer fancy, dan de schepen in Alien, Aliens, ... Nu goed, daar kan ik nog wel doorkijken. Maar in Alien: Earth lijken ze daar bijvoorbeeld wél weer beter rekening mee te houden.

Ik vond hem wel beter, denk ik, dan toen ik hem het eerst zag. Achteraf op Youtube ook wel wat extra filmpjes gezien (deleted scenes, theorieën, ...). Daardoor heb je wel het gevoel dat de film hier en daar zeker beter had gekund om het één en ander te verduidelijken of logischer te doen aanvullen. Een Extended Cut van de film had misschien niet slecht geweest.

6/10

Alien: Covenant (2017)

Al van bij het begin voelt deze film wat 'lui' aan voor mij. Er wordt wat teveel voor de makkelijke oplossingen gekozen (laten we even onbeschermd rondlopen op een planeet die we totaal niet kennen).

Bij Prometheus hield de cast het nog wat recht en zat het tempo van de film ook beter. Prometheus was in mijn ogen eigenlijk al een onnodige film in de franchise, maar Covenant is dat zéker. Film voegt niets toe en geeft het gevoel dat een paar eindejaar studenten het script hebben geschreven in tweede zit. Ik heb ook nooit één moment het gevoel gehad dat het mij iets kon schelen wat er met de crew gebeurde.

4,5/10

- Pat Garret & Billy the Kid (1973) 9/10*

- Trois Couleurs: Blanc (1994) 8/10*

- Star Wars (1977) 8/10*

- The Phoenician Scheme (2025) 9/10

- The Blob (1988) 8/10

- Mid90s (2018) 7/10

- The Monkey (2025) 8/10

Na Judgement at Nuremberg enkele weken/maanden geleden intussen ook nog Witness for the Prosecution en 12 Angry Men herbekeken.

Dat blijft toch mijn top drie van rechtbankfilms.

Besloten om de GOAT trilogy nog eens opnieuw te bekijken, gezien het toch alweer heel, heel lang geleden is en hun respectievelijke jaren beginnen in aantocht te komen in het favoriete film topic.

The Godfather

Sommigen in dat topic vinden de film overroepen, maar voor mij is dit gewoon een bijna perfecte film. De spanning en suspense, de muziek, de acteerprestaties, allemaal niks op aan te merken. Bijna 3 uur lang maar verveelt geen seconde.
Sowieso ben ik ook een sucker voor meer historische set pieces, en ook op dat vlak is dit een zeer bevredigende film. De jaren '40 en '50 zijn onderhand ook alweer ~80 jaar geleden.

9,5/10, en geen 10 want ik ga niet akkoord met Coppola dat het niet vertalen van de Italiaanse conversaties zorgt voor meer suspense. Dat vond ik met momenten best wat irritant. Maar goed, dat is een kleinigheidje.

Eddington : Een dood stadje met een ambitieuze Burgemeester krijgt het aan de stok met zijn mentaal niet al te stabiele Sheriff die het tegen hem op neemt voor het burgemeesterschap. Dit allemaal in 2020 met de pandemie en BLM op de achtergrond. Het is wel een speciale film moet ik zeggen en een lange met zijn 2,5u durende runtime. Het is een donkere komedie die ik maar bij momenten kon smaken. 5/10

F1 :
Alle cliches worden aangevinkt en op het einde had ik iets van "Meh". Wel zeer veel mooie shots en de actie maakt veel goed natuurlijk. Had hier toch wel meer van verwacht. 6/10

Event Horizon :
Deze nog is uit de kast geplukt for old times sake. Een crew bergers gaat op zoek naar een ruimteschip dat een speciale motor heeft die tijd en ruimte zou kunnen buigen om zo verder dan ooit in het heelal te reizen. Het schip, de Event Horizon, is terug opgedoken na 7 jaren en samen met de maker gaan ze op onderzoek waar het schip al die jaren is geweest. Een van de betere Sci Fi horror films. De cast is heel erg goed met oa Sam Neill en Laurence Fishburn. Blijkbaar zou er zwaar geknipt zijn in deze film wegens teveel excessief geweld. 7,5/10

Torpedo (2019)
7/10
Entertainend en goed gesneden. Paar historische onwaarheden konden de pret niet drukken, enkel het abrupte einde was wat knullig. Aanrader om anderhalf uur te vullen.

Licorice Pizza (2021)

4/10

Hoge verwachtingen, maar ik moest het van moeder de vrouw afzetten na één uur. Suburban middleclass jews in 70s California met wat awkward romantische toestanden, dat hadden we al eens gezien.

Fall for me (2025)

Filmavondje met de vrouw

Buitenlandse thriller of drama waarin wat sensuele scenes zitten, en het staat meestal direct op 1 in de top 10 van Netflix.
Geen hoogvlieger uiteraard. Mooie mensen en mooie locatie (Mallorca), maar qua verhaal uiteraard vaak ferm bij de haren getrokken.

De film leert dat als je maar sexy genoeg bent, je vrouwen volledig kan beliegen, bedriegen en oplichten, en ze toch nog steeds met je willen poepen achteraf. What a time to be alive!

4,5/10

The Godfather: Part II

De stukken met De Niro zijn absoluut fantastisch. Volgens Chatgpt heeft De Niro speciaal voor deze film Siciliaans Italiaans geleerd en is zelfs een paar maanden in Sicilie gaan wonen om zo authentiek mogelijk te klinken. Toch niet zo evident in de jaren 70, petje af.
De moderne stukken kennen af en toe een iets te traag momentje waarbij ik de neiging kreeg om even de voetbalscores te checken. Misschien toch iets te lang uiteindelijk. Blijft een geweldige film, daar niet van.

9/10

The Godfather Coda: The Death of Michael Corleone

Toch iets minder dan de vorige stukken, maar blijft wel gewoon een goeie film. Geen fan van de Andy & Sofia story arc, maar voorts wel een zeer intrigerende verhaallijn.

8,5/10

Was gisteren op de tv op vtm maar heb hem vandaag van begin tot einde bekeken :
Wil
drama uit 2023 en Nederlandstalig met wat Antwerps omdat deze zich in Antwerpen tijdens de bezetting afspeelt en dus krijg je ook nog wat Duits te horen …
Gaat over een kleine groep mensen (ze zeggen 2 politie agenten ) die een keuze moeten maken tijdens de razzia’s en aanzetten tot jodenhaat in de Antwerpse jodenbuurt ten tijde van de bezetting dus …
Vond hem vrij sterk overkomen en doet u toch nadenken .

Was gisteren op de tv op vtm maar heb hem vandaag van begin tot einde bekeken :
Wil
drama uit 2023 en Nederlandstalig met wat Antwerps omdat deze zich in Antwerpen tijdens de bezetting afspeelt en dus krijg je ook nog wat Duits te horen …
Gaat over een kleine groep mensen (ze zeggen 2 politie agenten ) die een keuze moeten maken tijdens de razzia’s en aanzetten tot jodenhaat in de Antwerpse jodenbuurt ten tijde van de bezetting dus …
Vond hem vrij sterk overkomen en doet u toch nadenken .
Vooral hoe je zelf zou zijn in die situatie. Vanuit onze knusse zetel is het met hindsight allemaal makkelijk te beoordelen (en veroordelen), maar het nemen van morele verantwoordelijkheid vraagt best wel veel moed.

Terug
Bovenaan