Door Alien: Earth getriggerd om alle Alien films nog eens te bekijken. De Alien vs. Predator films ga ik wel skippen.
Prometheus (2012)
Scott heeft hier wel een lekkere cast voor bij elkaar kunnen brengen. Dat al wel.
De scenery is nog wel aardig, maar de CGI van The Engineers slaat het weer dood voor mij. Dat haalt mij voor een stuk toch uit de sfeer. Krijg er bijna The Hobbit-vibes van.
Nadeel met prequels die vele jaren later worden opgenomen (heb je met Star Wars bijvoorbeeld ook), is dat de technologie in de films er vaak vooruitstrevender uitziet dan in de oude films. De schepen lijken hier dus ook wel een heel stuk meer fancy, dan de schepen in Alien, Aliens, ... Nu goed, daar kan ik nog wel doorkijken. Maar in Alien: Earth lijken ze daar bijvoorbeeld wél weer beter rekening mee te houden.
Ik vond hem wel beter, denk ik, dan toen ik hem het eerst zag. Achteraf op Youtube ook wel wat extra filmpjes gezien (deleted scenes, theorieën, ...). Daardoor heb je wel het gevoel dat de film hier en daar zeker beter had gekund om het één en ander te verduidelijken of logischer te doen aanvullen. Een Extended Cut van de film had misschien niet slecht geweest.
6/10
Alien: Covenant (2017)
Al van bij het begin voelt deze film wat 'lui' aan voor mij. Er wordt wat teveel voor de makkelijke oplossingen gekozen (laten we even onbeschermd rondlopen op een planeet die we totaal niet kennen).
Bij Prometheus hield de cast het nog wat recht en zat het tempo van de film ook beter. Prometheus was in mijn ogen eigenlijk al een onnodige film in de franchise, maar Covenant is dat zéker. Film voegt niets toe en geeft het gevoel dat een paar eindejaar studenten het script hebben geschreven in tweede zit. Ik heb ook nooit één moment het gevoel gehad dat het mij iets kon schelen wat er met de crew gebeurde.
4,5/10