Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Only God Forgives (2013) 4/10

Rare film.

De eerste maal ik hem zag was in de cinema. Ik had Drive gezien en ne maat van mij ook, toen deze film in de bioscoop was verwachten we iets gelijkaardigs. Maar dit is het duidelijk niet... .
Mijn maat was echt ontgoocheld erover.
Jaren later zag ik dit liggen in de bibliotheek en heb het nog een tweede kans gegeven.
Moet zeggen dat de politieagent sterk speelt als een soort "rechtvaardige wreker"? Of wat het ook moge betekenen.
Maar al bij al een vreemde film, waar je achteraf bedenkt, wat heb ik nu eigenlijk bekeken?

Ik geef het onvoldoende. 2 op 5.

Dat moet zowat de enige film zijn waarbij ik halverwege de zaal wou verlaten. De enige reden dat ik het niet gedaan heb moet Kristen Scott Thomas zijn

Pickup On South Street (1953): 8/10
Zo, zo goed

The Promised Land aka Bastarden - 8.5/10 (Nikolaj Arcel, 2023)

Ferrari - 7.5/10 (Michael Mann, 2023)

Le comte de Monte Cristo - 7.5/10 (Alexandre de la Patellière & Matthieu Delaporte, 2024)

Alien: Romulus - 7/10 (Fede Alvarez, 2024)

Skunk - 7/10 (Koen Mortier, 2023)

Trap - 6.5/10 (M.Night Shyamalan, 2024)

Rebel Moon Part 1: Chalice of Blood - 6.5/10 (Zack Snyder, 2024)

Rebel Moon Part 2: The Curse of Forgiveness - 2.5/10 (Zack Snyder, 2024)

Pedicab Driver - 8/10 (Sammo Hung, 1989)

Forget Paris - 8/10 (Billy Crystal, 1995)

Wild Bill - 7/10 (Walter Hill, 1995)

Dillinger - 7/10 (John Milius, 1973)

Ambulance - 6.5/10 (Michael Bay, 2022)

The Missing - 6.5/10 (Ron Howard, 2003)

Species II - 6/10 (Peter Medak, 1998)

Ik ben begonnen aan The English Patient en heb het na drie kwartier afgezet. Wannabe high brow oscar bait. Mis ik iets want metacritic is vrij unaniem lovend?

Only God Forgives (2013) 4/10

Rare film.

De eerste maal ik hem zag was in de cinema. Ik had Drive gezien en ne maat van mij ook, toen deze film in de bioscoop was verwachten we iets gelijkaardigs. Maar dit is het duidelijk niet... .
Mijn maat was echt ontgoocheld erover.
Jaren later zag ik dit liggen in de bibliotheek en heb het nog een tweede kans gegeven.
Moet zeggen dat de politieagent sterk speelt als een soort "rechtvaardige wreker"? Of wat het ook moge betekenen.
Maar al bij al een vreemde film, waar je achteraf bedenkt, wat heb ik nu eigenlijk bekeken?

Ik geef het onvoldoende. 2 op 5.
Ik herinner me dat ik nogal teleurgesteld uit de zaal kwam. Heb de bluray liggen maar nog steeds niet de zin gevonden om hem te herbekijken. Over het algemeen vind ik Refn wat overschat als regisseur, maar memorabele beelden maken kan hij wel.

Furiosa: geweldige toevoeging aan de Mad Max serie.
Hear, hear! Onlangs nog eens Fury Road gezien en meteen al goesting gekregen om Furiosa ook nog eens te zien, voor de derde keer intussen. Can't wait.

Ik ben begonnen aan The English Patient en heb het na drie kwartier afgezet. Wannabe high brow oscar bait. Mis ik iets want metacritic is vrij unaniem lovend?
Couldn't say. Niet zeker of ik die ooit helemaal gezien heb tbh. Lijkt inderdaad een film op maat gemaakt voor de Oscars. Maar ik moet zeggen dat ik wel een zwak heb voor dat soort romantische, exotische epen dus misschien toch nog iets voor mij.

Ik vind hem al z'n oscars waard. Persoonlijke smaken zeker.

Op de set van Only God Forgives liep blijkbaar Gaspar Noé veel rond, beetje Refn z'n loveletter aan hem zeker. Dat rauwe van Irréversible ... Vond er ook niet zo veel aan, en ben geen grote fan van Noé z'n shock cinema.
Drive (als hit), en Walhalla Rising zijn toch Refn z'n beste naar mijn mening, de rest middelmatig.

Laatst bewerkt:
Ik heb ook nooit de klik gehad die anderen blijkbaar wel hadden. De piano van Yann Tiersen is natuurlijk legendarisch.
Zou ik nog eens moeten zien maar de muziek krijg je niet van je afgeschud, zeker niet als je naar Parijs gaat. Moet wel zeggen dat de OST van Taxi Driver in een regenachtig, herfstig Parijs wel spot on is.

Voor de soloreizigers onder ons: voorzie een soundtrack op reis, dat is echt een enorme meerwaarde.

Philip Glass' Mishima in Tokyo is ook machtig.

Rebel Ridge: 7/10

Geen slechte film, maar ik had op meer gehoopt.

Je zit heel de tijd te wachten totdat de hoofdrolspeler John Wickgewijs gaat ontploffen, maar het loopt eigenlijk op een sisser af. Ik zat wel te rooten toen hij die ene cop met zijn taser z’n verdiende loon gaf

Op de set van Only God Forgives liep blijkbaar Gaspar Noé veel rond, beetje Refn z'n loveletter aan hem zeker. Dat rauwe van Irréversible ... Vond er ook niet zo veel aan, en ben geen grote fan van Noé z'n shock cinema.
Drive (als hit), en Walhalla Rising zijn toch Refn z'n beste naar mijn mening, de rest middelmatig.
Pusher trilogie is ook een aanrader, nu reeds 1 &2 gezien. Best goe. Pusher 1 was z'n eerste film en wel een aanrader imo.

Rebel Ridge: 7/10

Geen slechte film, maar ik had op meer gehoopt.

Je zit heel de tijd te wachten totdat de hoofdrolspeler John Wickgewijs gaat ontploffen, maar het loopt eigenlijk op een sisser af. Ik zat wel te rooten toen hij die ene cop met zijn taser z’n verdiende loon gaf
Ik vond hem wel oké, maar wat rommelig en er zijn betere films in het genre.

Blue Collar (Paul Schrader, 1978) - 9/10
Deep End (Jerzy Skolimowski, 1970) - 8.5/10
Paper Moon (Peter Bogdanovich, 1973) - 8.5/10
Mysterious Skin (Greg Araki, 2004) - 8/10
Rebel Ridge (Jeremy Saulnier, 2024) - 7.5/10
Missing (Costa-Gravas, 1982) - 7/10
Un Monde (Laura Wandel, 2021) - 7/10
Le Otto Montagne (Charlotte Vandermeersch & Felix Van Groeningen, 2022) - 6.5/10
Trap (M. Night Shaymalan, 2024) - 6/10
The Childhood of a Leader (Brady Corbet, 2015) - 5.5/10

Ik vond Rebel Ridge echt goed, op Hold The Dark na vond ik alle films van Jeremy Saulnier al goed maar dit is de eerste keer dat hij z'n potentieel helemaal waar maakt en Aaron Pierre verdient een grote doorbraak.
Tweede film die ik van Brady Corbet zie, na Vox Lux, en weer niet helemaal overtuigd maar ook deze film was intrigerend genoeg om uit te kijken naar zijn nieuwe, The Brutalist. Ik apprecieer het wel als iemand een big swing onderneemt, ook al is het niet helemaal raak.
M. Night Shaymalan begint echt een patent te hebben op goede, entertainende versies van slechte films te maken dus ik kijk nu al uit naar zijn volgende goede, entertainende en tegelijk slechte dumbass thriller.

Shazam! Fury of the Gods.

Meh. Lucie Liu blijft ondanks haar leeftijd toch een knappe vrouw, maar waarom ze Helen Mirren hierin moesten steken geen idee.

Op zich geen slechte film maar gewoon niks speciaals. 6/10.

Terug
Bovenaan