Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Encanto
Aangenaame film, leuke songs maar zeer voorspelbaar en een wat tegenvallend einde.

The Fabelmans
Interessante look in Steven Spielberg's brein maar toch wel wat te lang naar mijn gevoel.

Dit weekend een rewatch gedaan van Unbreakable, en voor de eerste keer de sequels bekeken. (Unbreakable en Glass staan op D+, Split op Netflix)

Unbreakable (2000)
Altijd een favoriet geweest en 1 van de beste Shyamalan Films imo. In feite had deze film helemaal geen sequel nodig, al is dat wel altijd het oorspronkelijke plan geweest. Het perfecte voorbeeld van hoe je iets bovennatuurlijks (Superhelden in dit geval) zeer grounded in reality kan presenteren. Iets waar Shyamalan heel sterk in kan zijn.

Velen knappen af wanneer fantasie meer de kop op steekt, maar ik vind de balans net goed.
De film zit vol met spanning gevulde scènes die tegelijk heel minimalistisch zijn: De treinrit, het gewichtheffen, wapen in de keuken, ...
Dit zijn ook momenten waarin Bruce Willis het perfect doet. Zijn personage laat doorheen de film weinig emotie zien, maar de subtiele gezichtstrekken wanneer ze van tel zijn zitten er steeds boenk op. Bvb wanneer hij de krant doorschuift naar z'n zoon.
De soundtrack vind ik ook geweldig. Het thema is steeds (weer subtiel) aanwezig, maar barst dan perfect open tijdens de climax.
Dit gebeurt dan simultaan met wanneer we voor de eerste keer zijn 'superhero' persona helemaal ontwikkeld zien. Die silhouette shots in de gietende regen van Dunn met z'n regenjas :love:

Split (2016)
Bij release compleet onder m'n radar gebleven. Interesse kwam er pas toen ik achteraf hoorde dat dit een 'bijna verdoken' sequel is van Unbreakable. De reviews leken me matig, maar dat zijn die van Unbreakable ook. Dus ik wist totaal niet wat ik moest verwachten.
Achteraf gezien had ik de link misschien liever niet op voorhand geweten, dat had de reveal zoveel sterker gemaakt. On the other hand, dan had ik deze film wsl nooit gezien..

Hij was sterker dan ik had verwacht. McAvoy speelt hier fantastisch de meerdere alters van Kevin. Het mysterie rond z'n 24ste persoonlijkheid in combinatie met de typische Shyamalan flashbacks rond het personage van Anya Taylor-Joy (die haar rol ook geweldig speelt) vind ik heel goed werken.
Ookal zit hetzelfde superhuman concept doorheen de film (The Beast, The horde), nooit zou je denken dat dit een sequel is. Het is wachten tot het einde, wanneer het muzikale thema van Unbreakable opduikt, dat het pas duidelijk wordt.

Glass (2019)
Ik zal maar meteen zeggen dat het hier voor mij hetzelfde doet dan de trein in Unbreakable :unsure:
Veruit de minste film van de 3. Alle subtiliteit en het 'gegronde in realiteit' gaan hier compleet het raam uit. Het begint nochtans redelijk goed. Dunn heeft z'n superhero persona compleet omarmd (The Overseer) en samen met z'n zoon (zelfde acteur als in Unbreakable, wat ik wel leuk vind) doen ze aan kleine misdaadbestrijding. But then:
Maken we al snel kennis met een nogal irritante 'patronising' psychiater (Sarah Paulson) die er plots in slaagt iedereen te vangen en in een gesticht te steken. Daar speelt de hele film zich dan af...
Het is altijd heel vervelend wanneer je als kijker al lang bewijs hebt van dat iets 'echt' is in dat universum, dat er dan bepaalde partijen dat constant tegenwerken. Da's exact wat hier gebeurt, en het sleept ook veel te lang aan. Dat in combinatie met een nogal amateuristisch ogende sets (je krijgt nooit het gevoel dat het een echte gebruikte instelling is voor gestoorden), en een héél zwakke (en eye rolling) 'twist' op 't einde, doet het allemaal falen voor mij. Het werd allemaal TE karikaturaal en cartoonish. Net hetgene dat de vorige films niet deden, en ze goed maakte.
En hoe Dunn aan z'n einde komt is gewoon belachelijk.
Dit had in z'n geheel zoveel beter aangepakt kunnen worden.

Clash By Night (1952): 7/10
The Adventures Of Baron Munchausen (1988): 7.5/10

Gisteren Beau Is Afraid gezien en vandaag Munchausen van Terry Gilliam. Mijn portie weirdness is toch ook weer voor een goeie tijd aangevuld. :crazy:

Oppenheimer in Imax. Verhaal en cinematografie zaten goed, maar ik vond de film wat te lang bij momenten.
Ik heb dat eerlijk gezegd vaker bij Nolan zijn films. Zijn films zijn top, maar er zijn soms echt momenten dat ik met een vraagteken zit in zijn films en dat ik deze pauzeer om dan te merken dat ik nog niet eens in de helft zit.

@Lint @PBR Streetgang: vonden jullie Johnny Mnemonic zo vermakelijk dan? Leuk concept op zich en Keanu Reeves wel goed maar die uitwerking in de film vond ik maar zozo. Ook Dolph Lundgren maar weinig overtuigend. Had meer in die rol gezeten.

@Lint @PBR Streetgang: vonden jullie Johnny Mnemonic zo vermakelijk dan? Leuk concept op zich en Keanu Reeves wel goed maar die uitwerking in de film vond ik maar zozo. Ook Dolph Lundgren maar weinig overtuigend. Had meer in die rol gezeten.
Ik vind dat geen meesterwerk ofzo. Maar ik vind dat een uiterst vermakelijke en charmante film die wat originele zaken probeert te doen, en redelijk "out there" durft te zijn... en daar hebben we er veel te weinig van.

Blue Jasmine (2013): 8/10.

Kon mij indertijd niet zo bekoren voor zover ik me herinner. Maar een tweede kijkbeurt maakt veel goed. Cate Blanchett ook weer. :love:

Ik vind dat geen meesterwerk ofzo. Maar ik vind dat een uiterst vermakelijke en charmante film die wat originele zaken probeert te doen, en redelijk "out there" durft te zijn... en daar hebben we er veel te weinig van.
Dit, plus ik ben een sucker voor visuele representaties van cyberspace, zeker wanneer ze dateren uit de 90s en alles er nog redelijk goofy uitzag.

Nothing Compares. Ontluisterend portret van Sinéad en de wereld waarin ze leefde.
Ook net gekeken. Mooie docu over een vrouw die haar tijd ver vooruit was
Ook het zoveelste vb van iemand die, in hindsight, compleet ten onrechte door het slijk werd gehaald (zie ook: Lewinsky, Spears en anderen)

She Good Fighter

Mannekes zeg. Flauw verhaaltje over gestolen schilderijen dat evengoed de simpele plot van een doordeweekse Witse- of Aspe aflevering had kunnen zijn. Bedroevende acteerprestaties van de 2 hoofdrolspeelsters. Zo mogelijk nog bedroevendere conversaties. Totaal ongeloofwaardige politie- en gerechtelijke acties. Neeje, triestigheid en middelmatigheid alom. "Introducing Dagmar Liekens" zeggen ze bij het begin. Het is dan ook geen wonder dat het zowat daarbij gebleven is en we nog weinig van haar hebben gehoord achteraf. 3/10

Saaie film met absurde verhaallijn. Happy wife, happy life 👌

Metal Lords: tienerfilm, niet zo bijzonder script imo. Wel leuk met de coole tieners, en uiteraard omwille van de hoofdreden om te kijken: de muziek...! 🤘 :music:

Terug
Bovenaan