Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Ja. Ik zag ooit een screening van "The Worst person in the world" op het Filmfest Gent en ze was toen live aanwezig bij de screening. Na de film werd een interview gedaan met haar vooraan in de zaal en mensen in de zaal mochten ook vragen stellen. Om het wat op gang te trekken, was er iemand van filmfestival Gent om het interview af te nemen. Die man stelde wat vragen aan haar mbt de film en toegegeven, zijn vragen waren nu niet next level, maar ook niet compleet debiel. Ze is die man daar belachelijk beginnen maken met de vragen die hij stelde, eerst door vooral intonatie in haar antwoorden, maar daarna ook door gewoon aan te geven dat hij - IMO onterecht - dwaze vragen stelde, ze deed dit op een heel bitchy manier en maakte die man belachelijk voor de hele zaal, als in "ga je nu echt MIJN tijd verspillen door hier zulke onnozele vragen te stellen, ze zouden u beter ontslaan". Ze zei dit niet expliciet, maar het droop er vanaf. Ik vond dit totaal ongepast en onprofessioneel. Het werd zo erg dat een aantal mensen in de zaal op haar kar sprongen en die man er ook begonnen op aan te spreken.
Ik had zoveel medelijden met die man dat ik overwoog om de micro te nemen die in de zaal rondging en er haar te vragen waar ze mee bezig was en dat dit niet ok was tav die man (die gewoon zijn job deed), en ik ben van nature een introvert persoon dus voor een grote zaal spreken ligt niet echt in mijn comfortzone (wat ook maakt dat ik het niet gedaan heb), alleen het feit dat ik het overwoog betekent dat mijn rechtvaardigheidsgevoel heel erg hard werd aangesproken.
Dus ja, sindsdien heeft ze afgedaan.
Het was een vreemde gebeurtenis, want ik had ook tijdens die film totaal geen sympathie met haar personage en toen bleek ze precies gewoon dat personage te zijn in het echt (mss was het method acting en deed ze gewoon verder als zijnde dat personage na de film :) ).

Ja. Ik zag ooit een screening van "The Worst person in the world" op het Filmfest Gent en ze was toen live aanwezig bij de screening. Na de film werd een interview gedaan met haar vooraan in de zaal en mensen in de zaal mochten ook vragen stellen. Om het wat op gang te trekken, was er iemand van filmfestival Gent om het interview af te nemen. Die man stelde wat vragen aan haar mbt de film en toegegeven, zijn vragen waren nu niet next level, maar ook niet compleet debiel. Ze is die man daar belachelijk beginnen maken met de vragen die hij stelde, eerst door vooral intonatie in haar antwoorden, maar daarna ook door gewoon aan te geven dat hij - IMO onterecht - dwaze vragen stelde, ze deed dit op een heel bitchy manier en maakte die man belachelijk voor de hele zaal, als in "ga je nu echt MIJN tijd verspillen door hier zulke onnozele vragen te stellen, ze zouden u beter ontslaan". Ze zei dit niet expliciet, maar het droop er vanaf. Ik vond dit totaal ongepast en onprofessioneel. Het werd zo erg dat een aantal mensen in de zaal op haar kar sprongen en die man er ook begonnen op aan te spreken.
Ik had zoveel medelijden met die man dat ik overwoog om de micro te nemen die in de zaal rondging en er haar te vragen waar ze mee bezig was en dat dit niet ok was tav die man (die gewoon zijn job deed), en ik ben van nature een introvert persoon dus voor een grote zaal spreken ligt niet echt in mijn comfortzone (wat ook maakt dat ik het niet gedaan heb), alleen het feit dat ik het overwoog betekent dat mijn rechtvaardigheidsgevoel heel erg hard werd aangesproken.
Het was een vreemde gebeurtenis, want ik had ook tijdens die film totaal geen sympathie met haar personage en toen bleek ze precies gewoon dat personage te zijn in het echt (mss was het method acting en deed ze gewoon verder als zijnde dat personage na de film :) ).
Yikes, da's minder... Ik was een beetje verliefd geworden op haar in The Worst Person..., hoewel ze daar niet eens een aangenaam personage speelt, maar ze had een zekere uitstraling.

Total Recall (1990) - 8,5/10

Heerlijke film, zalige one-liners van den Arnie. Verhaal vind ik ook nog wel sava, alleen werden de plotontwikkelingen naar het einde van de film toe toch iets te karikaturaal om er onbezonnen van te genieten, anders scoorde ie nog hoger. Op en top filmplezier.
En Sharonneke :drool:

Warfare (2025) - Geen blabla, meteen in de actie van een echte missie, van het vele wachten tot pure actie op 1 seconde. Geeft toch enigszins, en wel eenzijdig, de waanzin weer van het begrip oorlog voeren.

Denk eerder dat ze daar als haar personage was

Polytechnique - 2009 (Villeneuve)

Damn geweldig goed en intens, zwart-wit voegt echt wel wat toe aan de sfeer. Topper.

2001: A Space Odyssey (Stanley Kubrick, 1968)

Toen ik 2001 voor het eerst zag was ik 16-17 en werd de film al gezien als een van de beste ooit gemaakt. Met die reputatie indachtig was mijn reactie toen waarschijnlijk “cool, heel goed maar beste ooit? Nogal lang en er gebeurt niet zoveel in.” Doorheen de jaren is 2001 in mijn achting gestegen maar gisteren tijdens mijn rewatch in glorieuze 4K UHD heb ik dit meesterwerk pas voor het eerst écht ten volle kunnen appreciëren. Is dit de beste film ooit gemaakt? Subjectief zou ik dit niet als mijn favoriet beschouwen (van de meester zelf verkies ik Barry Lyndon en Eyes Wide Shut) maar 2001 is mijn antwoord als je me vraagt wat de best gemaakte film ooit is.

Dit is een film waar elk aspect tot in de perfectie uitgevoerd is. De fantastische set design, tegelijk futuristisch en retro, met als hoogtepunt het praktisch uitgevoerde draaiende ruimtestation. De prachtige cinematografie en visuele effecten. De perfect gekozen muziek die de beelden een poëtische lading geven. De elegante structuur met de vier verschillende acts. De geweldige montage waarbij een kleine cut naar een beeld je alle info geeft over wat er gebeurt. Ik was vergeten hoe avant garde de film eigenlijk is, zelfs voor het laatste stuk met de visuele overrompeling begint. Wat ik vroeger als een tikkeltje saaiheid had ervaren, zie ik nu als effectief minimalisme om de beelden voor zichzelf te laten spreken en om je aan het denken te zetten over de grootse ideeën waar Kubrick en schrijver Arthur C. Clarke mee spelen. Dat minimalisme zorgt er ook voor dat 2001 een vrij intieme film is maar tegelijk heel goed de weidsheid van de ruimte en de plaats van de mens in het heelal overbrengt.

10/10

In the Heat of the Night (1967) - 8,5/10

Sterke film, en zo'n 60 jaar na datum ook een interessante en tegelijk ongemakkelijke confrontatie met de maatschappij destijds en hun opvattingen.

Frankenstein (2025)

Sfeervol, prachtige setting en acteurs die perfect zijn gecast, maar soms een tikkeltje langdradig. 8.5/10

Helter Skelter (2012) - Mika Ninagawa

The Substance in een nog beter sausje, heerlijk ongeremde parel. Met weinig anders te vergelijken de twee uur flitst voorbij.

Dune & Dune: Part Two eindelijk bekeken.

Eventjes nodig gehad om er echt in te komen, maar daarna werd ik wel helemaal in Herbert zijn wereld gezogen. Deel twee was gedaan en ik heb een honger naar meer Dune.
Nu maar eens kijken om de boeken te lezen, maar die zijn wel niet vrij eenvoudig.

Blij dat ik niet de enige was. Wij hebben hem gezien in Kinepolis Leuven (zaal 7) en geluid was echt veel en veel te luid. In die mate dat ik er iemand voor ben gaan aanspreken. Iets wat ik normaal nooit zou doen, maar dochter was erbij en had er echt last van.

"Ja sorry meneer, we hebben dat nog al gehoord maar die film is gewoon luid. Ik zie hier op mijn scherm dat onze paramaters al op medium staan maar ik zal het nog eens melden aan iemand". Paar minuten erna leek het precies toch wel beter te zijn. Harder geluid speelt bij mij allerminst een rol bij de immersie in een film, integendeel.
Ik ga al jaren niet meer naar de cinema zonder mijn oordoppen, het is niet aangenaam om daar te zitten met doppen in je oren, maar twee uur een film die véél te hard staat is dat nog veel minder.

Laatst bewerkt:
La sociedad de la neive. Wat een onwaarschijnlijk verhaal. Op een prachtige, aangrijpende manier in beeld gebracht. Lang geleden dat ik nog zo onder de indruk ben geweest van een film.

We wilden Batman Returns zijn maar for some reason kwam The Goonies ook bij de search results. M'n wederhelft zich die staan en was meteen verkocht: dus The Goonies ipv Batman.

Het blijft een brok jeugdsentiment met leuke en memorable personages. Het verhaal en de logica is ver zoek maar dat doet er niet toe, het avontuur sleept je gewoon mee en da's het enige waar je tijdens die twee uur aan denkt.

Frailty (2001 - Bill Paxton) - Bijzonder slecht acteerwerk van beide zonen en het einde mag geen verrassing heten, maar los daarvan wel degelijk best spannend en vlot verteerbaar, niet slecht maar ook zeker niet top.

The Untouchables (1987)

eindelijk eens gezien. Nu weet ik waar die parodie scene in Naked Gun 3, met die babywagen op die trappen, vandaan komt. Al is die scene eigenlijk ook wel erg overdreven en belachelijk in the untouchables.

soit, film zelf best ok, al had ik die beter veel eerder gezien natuurlijk.

Terug
Bovenaan