Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

The Menu - Verrassend leuk tussendoortje met een Fiennes die als vanouds de pannen van het dak acteert. Taylor-Joy is ook altijd om van te snoepen en de andere personages vond ik ook prima te pruimen. Hier en daar op de grens van al te aangebrand maar overall prima film om eens een goed anderhalf uur je tanden in te zetten. Perfect a point.

Dat ze gans het mysterie rond de Predator hebben uitgehold nu. Hij kan praten, hij maakt halve mopjes, hij heeft trauma’s,… Daar kon ik mij echt niet over zetten.
Het praten, daar heb ik geen probleem mee. Ze hadden al hun eigen geschreven taal ( die aftelklok).
Maar ik zie idd de predator liever als een total badass. Door zijn gadgets en stoere houding en idd door het mysterie.
Ze moeten er geen verwijfde troetelbeer van maken. Ik denk dat de doelgroep toch eerder mannen zijn die vooral het eerste willen zien.

Voor mij de beste na de OG. OG > Badlands > Prey > Predators > Predator 2 > AVP films > het Shane Black misbaksel uit 2018.

Del Toro's Frankenstein.

Exact wat ik ervan verwachtte: een klassiek monster-verhaal met een mooie boodschap in de unieke visie van Del Toro. 2,5 uur vliegen voorbij, goed geacteerd, mooie sets... Een beetje bedenkelijke CGI met momenten, maar das te vergeven.

Ik bedenk wel dat ik een beetje het gevoel heb gelijk bij de laatste zoveel Del Toro films gelijk Pinnochio, hellboy en Shape of water. Simpel verteerbare films met een fijne visuele flair, maar het blijft zelden echt langer dan een dag of twee bij me hangen.

Zo stel ik me toch de vraag of/wanneer hij echt een meesterwerk of gewoon een film boven zijn eigen gemiddelde maakt.
Ik kan me hier in vinden. Zoals met bijna alle films van Del Toro die niet Pan's Labyrinth zijn amuseerde ik me tijdens het kijken en verwacht ik dat Frankenstein vrij snel uit m'n hoofd gaat gaan. Kort na de aftiteling merkte ik dat de film me niet echt fel had beroerd.

Elordi was echt goed maar ik was een beetje teleurgesteld in Oscar Isaac en in mindere mate in Mia Goth (die ook wel minder had om mee te werken). Ik heb het boek lang geleden gelezen en heb het gevoel dat deze adaptatie relatief waarheidsgetrouw is vergeleken met andere verfilmingen maar tegelijk ook niet? De film komt me meer simplistisch over, enerzijds door een paar aanpassingen aan het verhaal, anderzijds omdat de personages in het boek in mijn herinnering meer ambigu waren in plaats van zo duidelijk goed of slecht als Del Toro ze neergezet heeft.

Ik kan me hier in vinden. Zoals met bijna alle films van Del Toro die niet Pan's Labyrinth zijn amuseerde ik me tijdens het kijken en verwacht ik dat Frankenstein vrij snel uit m'n hoofd gaat gaan. Kort na de aftiteling merkte ik dat de film me niet echt fel had beroerd.

Elordi was echt goed maar ik was een beetje teleurgesteld in Oscar Isaac en in mindere mate in Mia Goth (die ook wel minder had om mee te werken). Ik heb het boek lang geleden gelezen en heb het gevoel dat deze adaptatie relatief waarheidsgetrouw is vergeleken met andere verfilmingen maar tegelijk ook niet? De film komt me meer simplistisch over, enerzijds door een paar aanpassingen aan het verhaal, anderzijds omdat de personages in het boek in mijn herinnering meer ambigu waren in plaats van zo duidelijk goed of slecht als Del Toro ze neergezet heeft.
Ik vond het "monster" in de film wel een tragische figuur, maar niet in die mate hoe dat in het boek wordt beschreven. Het boek is echt sterk.

Ballad of a small player : Visueel een heel erg aantrekkelijke film en met Colin Farrell heeft de film ook een grote hoofdrolspeler te pakken. Helaas houd het daar een beetje mee op. Ik had halverwege het gevoel dat de film alle clichés ging aantikken ivm gokken. De nadruk lag te vaak op mooie shots en die zijn er zeker maar het verhaal verwaterde volledig naar het einde toe. 5/10

Trap
: Een vader gaat met zijn tienerdochter naar een concert van een bekende pop zangeres waar zij gek van is. Hij merkt al snel op dat er bijzonder veel politie aanwezig is bij deze show en ontdekt ook bijna even snel dat ze op een seriemoordenaar jagen. Natuurlijk is ons hoofdpersonage de seriemoordenaar die serieus wat nattigheid voelt. Toen ik bij het begin zag dat het een M. Night Shyamalan film was verwachte ik een spannend verhaal met een plottwist op het einde. De helft speelt zich af tijdens het concert waar Shyamalan's dochter de zangeres speelt. Er zaten hier zeker een heel deel scenes die weinig tot niks toevoegen en de film kabbelt gewoon door tot de dochter van Shyamalan meer en meer tekst krijgt. Deze waren nog het meest boeiende om volgen. Ik vond Josh Hartnett ook niet de meest overtuigende serie moordenaar waardoor de film me bij momenten flink begon te vervelen en ik ook totaal niet geloofde in hem als seriemoordenaar. Een zeer vergeetbare film 5/10

1917
: We volgen 2 Engelse soldaten die de opdracht krijgen om een aanval te stoppen omdat een bataljon in de val dreigt te worden gelokt. Alles lijkt alsof het in 1 enkele shot is opgenomen en dat maakt het zowel uniek als enorm meeslepend. We worden echt van het eene in het andere gegooid als het ware tegen de achtergrond van een de meest wrede slachtvelden ooit. Enorm meeslepend en boeiend om volgen 8,5/10

Red Sonja
(2025) : Jaren heeft de Red Sonja film met Rose McGowan in production hell gezeten tot de zeer zwakke reboot van Conan in 2011 er definitief een kruis over maakte. Nu is er 40 jaren na de Brigitte Nielsen versie een nieuwe Red Sonja. Voor mij kwam deze als een verrassing en als ik keek naar de online reviews dan bleek deze mogelijks nog slechter als zijn voorganger. Nu, een cult classic gaat deze zeker nooit worden maar ik vond hem leuker dan ik had verwacht. Is hij trouw aan het bronmateriaal van de strips? Nope! Totaal niet want hij geeft Sonja een andere origine verhaal. Is hij leuk en overdreven? Zeker en vast! Er zitten een hele hoop interessante personages in en een paar heel leuke scenes waar ook nog is de CGI best wel te pruimen was. Wat ik wel minder vond waren sommige sets die echt goedkoop oogden en helaas ook de hoofdactrice die Sonja speelt. Ik vond haar totaal niet overtuigend en ook haar fysiek leek me niet bij iemand als Sonja te passen. Afgaande op de IMDb scores denk ik niet dat deze een heropflakkering zal betekenen van het Sword & Sorcery genre al ik heb me hier best wel mee kunnen amuseren. Mss is het bij mij net iets teveel nostalgie naar Robert E. Howard zijn verhalen maar ik vond deze toch een dikke 6/10 waard.

Don't say a word : Leuke standaard thriller met Michael Douglas, Sean Bean en betreurde Brittany Murphy. Een niets ontzienende crimineel die uit is op een juweel is bereid om zeer ver te gaan om dit terug te krijgen. Eén van de daders heeft toen de benen genomen met het juweel en trachtte met zijn dochter te vluchten. Fast forward naar vandaag en het toen jong meisje gaat nu van instelling naar instelling om aan de daders te ontkomen. Hier komt Douglas in beeld wanneer zijn eigen dochter ontvoerd word en hij de opdracht krijgt een 6 cijferige code uit haar te ontfutselen. Deze kan makkelijk 20 jaar geleden zijn dat ik hem heb gezien en is nog steeds best de moeite om te kijken al is hij als je ff nadenkt totaal onzinnig. Er waren andere manieren om aan die code te geraken. Het is een standaard thriller die best wel te pruimen is maar verwacht geen wereldschokkende plottwists. 6/10

Frankenstein
: Eindelijk Guillermo del Toro's Frankenstein op Netflix na maanden van hype en als ik zag dat die 2,5u duurde dan was ik er niet meteen gerust in maar het vliegt vooruit! Het verhaal wordt in 2 delen gesplitst en is zeer boeiend om volgen. Ook alle sets, kostumes, muziek en del Toro's overall sfeer zijn perfect herkenbaar en passen enorm bij Mary Shelley's Frankenstein. Deze film had gerust een tijd in de cinema mogen draaien vooraleer hij op het kleine scherm te zien was. 9/10

Wegens covid paar dagen thuisgezeten en daar goed gebruik van gemaakt om eens de disney+/netflix watchlist te verkorten.

TRON: Legacy 7.5
Voor mij de beste van de 3. Visueel en op vlak van soundtrack indrukwekkend. Verhaal blijft echter te dun en méh om dit naar een hoger niveau te kunnen brengen.

Little Miss Sunshine 8.5
Moet zowat de enige film zijn die ik destijds op school zag en echt goed vond. Nu bij rewatch zeker niets van zijn glans verloren. Pakkend en mooi gebracht verhaal, alhoewel het naar het einde toe precies wat te lang begon te duren (maar kan ook aan mn covidkoppijn gelegen hebben).

Shallow Hal 4
Jack Black geraakt maar niet van straat en dat omdat hij enkel maar slanke, perfecte looks-vrouwen wil. Hij wordt gehypnotiseerd waardoor hij iedere 'dikke' vrouw plots (enkel voor hem!) als een topmodel ziet. Hij wordt hopeloos verliefd op een dame (Gwyneth Paltrow) waarna er een intrigerend plot ontrafelt waarin Jack Black ontdekt dat innerlijke schoonheid het belangrijkste is. Op dit pad passeren er wel heel veel fatshaming jokes waardoor het ethisch allemaal wat verwarrend wordt. Film scoort extra punten met de sidestory van zijn beste maat die een afwijking heeft en een echte (kleine )staart heeft gegroeid en daardoor bang is van iedere vrouw.

Borat 6
Film is precies niet goed oud geworden. Vond die vroeger hilarisch, maar kon me nu precies maar heel matig bekoren. Nog altijd paar hilarische scenes (de retired - retard verwarring bevoorbeeld), maar sommige scenes die precies iets té far out zijn in deze tijd.

Miss Peregrins school for peculiar children 6.5
Tim Burton is voor mij veel vaker miss dan hit, maar vond deze best entertainend. Best wel cool verhaal ivm timeloops en dergelijke. Samuel Lee Jackson als villain was met momenten hilarisch. Degelijke film, niet meer, maar zeker niet minder.

Fantastic Four: First Steps 7
in vergelijking met Thunderbolts, vind ik deze er echt kilometers boven staan. Goed tempo, coole timesetting, visueel aantrekkelijke stijl en bovenal: eindelijk nog eens een goede villain.

Kingdom of Heaven 8
Moet zowat 1 van de laatste goede films in zijn genre zijn (epische giga budget historische Ridley Scott-films). Edward Norton (ondanks masker) steelt echt de show in deze. Wat aan de lange kant, maar aangezien ze het laatste half uur vullen met een veldslag, maakt dat al veel goed.

Split 7.5
Moet je eigenlijk eens gezien hebben, puur om deze masterclass acteren van James Mcavoy te zien. Scene midfilm bij de psycholoog waarin hij switcht tussen persoonlijkheden heb ik effectief eens gestopt en herbekeken omdat ik danig onder de indruk was. Qua plottwists begint Shyamalan wel wat in herhaling te vallen
De lunatic van de film iets laten insinueren dat iedereen afdoet als nonsens, om dan in de finale te tonen dat het wel klopte

The Man From Earth 8.5

Een low budget sci-fi praatfilm.
Super interessant onderwerp met geweldige dialogen tussen de personages. Dikke aanrader!
Staat volledig op YouTube voor de geïnteresseerden.

Predator Badlands.
Op zich ok als film maar een heuse aanfluiting van het predator genre. We zijn ver afgedwaald van het origineel als je een onzekere tiener laat opdraven met paniekaanvallen en daddy-issues...

Chapeau eigelijk hoe ze zelfs in deze franchise zo'n dingen weten binnensmokkelen.

Split 7.5
Moet je eigenlijk eens gezien hebben, puur om deze masterclass acteren van James Mcavoy te zien. Scene midfilm bij de psycholoog waarin hij switcht tussen persoonlijkheden heb ik effectief eens gestopt en herbekeken omdat ik danig onder de indruk was.
1 van de meest ondergewaardeerde acteurs van het moment!

Predator Badlands.
Op zich ok als film maar een heuse aanfluiting van het predator genre. We zijn ver afgedwaald van het origineel als je een onzekere tiener laat opdraven met paniekaanvallen en daddy-issues...

Chapeau eigelijk hoe ze zelfs in deze franchise zo'n dingen weten binnensmokkelen.
Disney. Wat had je verwacht? Die moeten altijd een paar agendapuntjes kunnen afvinken

Net gaan kijken met mijn jongste dochter naar Predator: Badlands. Ik vond deze echt wel goed. Behoort tot de betere films die ik recent gezien heb. Ik vind die iig beter dan Prey. Klopt wel dat het meer gefocust is naar een jonger publiek.

Ik heb hem niet gezien dus ik zit eigenlijk in het verkeerde topic maar ik zou graag eens naar Two Prosecutors gaan kijken in het Antwerpse.
Vertoningen in Gent en Leuven vind ik wel maar in Antwerpen vind ik niets terug in Cartoon's, Lumière,...

Zijn er evt nog obscure zalen waar ik meer geluk kan hebben?

Ik heb hem niet gezien dus ik zit eigenlijk in het verkeerde topic maar ik zou graag eens naar Two Prosecutors gaan kijken in het Antwerpse.
Vertoningen in Gent en Leuven vind ik wel maar in Antwerpen vind ik niets terug in Cartoon's, Lumière,...

Zijn er evt nog obscure zalen waar ik meer geluk kan hebben?
Misschien zal de film nog vertoond worden in het Cinema Now programma van De Cinema op het Mechelseplein. Voorlopig staat het niet op hun kalender maar is wel het type film dat ze zouden spelen.

Terug
Bovenaan