Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Midway (Netflix)

Oorlogsfilm, erg van genoten, mooie scenes in. Spannend
8/10

Sinds een 2-tal maanden probeer ik weer 1x per week een film te kijken. Tot nu toe zijn het allemaal films die mijn vriend al eens had gezien, maar waarvan hij dacht dat ik ze wel goed zou vinden en die hij graag nog eens wou herbekijken:

Prisoners (Villeneuve, 2013)
Le Trou (Becker, 1960)
Rear Window (Hitchcock, 1954)
Strangers on a Train (Hitchcock, 1951)
Sunset Blvd. (Wilder, 1950)
Double Indemnity
(Wilder, 1944)
Cidade de Deus
(Meirelles/Lund, 2002)
7 Samurai
(Kurosawa, 1954)
Citizen Kane
(Welles, 1941)

Ik heb alle films graag gekeken, maar Prisoners (ook de meest recente in dit lijstje) is mij dan achteraf gezien het minst bevallen wegens de grote voorspelbaarheid ervan.

Ik heb wel een soft spot voor de film noir, zeker als ze zo mooi in beeld zijn gebracht als de films van Hitchcock en Wilder. Vooral opvallend hoe ze voor het kleurentijdperk veel meer sfeer en spanning probeerden te scheppen met onheilspellende schaduwen en vervormingen.

Cidade de Deus was angstaanjagend, ik kan nauwelijks geloven dat dit geen documentaire was als je die kinderen zo ontstellend goed zag acteren.

Le Trou: fenomenaal, ontzettend goed gevonden om de hele voorbereiding van de ontsnapping zo pijnlijk minutieus te tonen.

7 Samurai: De blauwdruk voor zoveel latere films moest ik toch eens 1 keer gezien hebben. Lange speelduur, maar verveelde geen moment.

Citizen Kane: ik had hier heel hoge verwachtingen van als klassieke lijstjestopper, maar zelfs die verwachtingen werden nog eens overtroffen. :love: Staat zeker tussen mijn favorieten allertijden.

Sinds een 2-tal maanden probeer ik weer 1x per week een film te kijken. Tot nu toe zijn het allemaal films die mijn vriend al eens had gezien, maar waarvan hij dacht dat ik ze wel goed zou vinden en die hij graag nog eens wou herbekijken:

Prisoners (Villeneuve, 2013)
Le Trou (Becker, 1960)
Rear Window (Hitchcock, 1954)
Strangers on a Train (Hitchcock, 1951)
Sunset Blvd. (Wilder, 1950)
Double Indemnity (Wilder, 1944)
Cidade de Deus (Meirelles/Lund, 2002)
7 Samurai (Kurosawa, 1954)
Citizen Kane (Welles, 1941)

Ik heb alle films graag gekeken, maar Prisoners (ook de meest recente in dit lijstje) is mij dan achteraf gezien het minst bevallen wegens de grote voorspelbaarheid ervan.

Ik heb wel een soft spot voor de film noir, zeker als ze zo mooi in beeld zijn gebracht als de films van Hitchcock en Wilder. Vooral opvallend hoe ze voor het kleurentijdperk veel meer sfeer en spanning probeerden te scheppen met onheilspellende schaduwen en vervormingen.

Cidade de Deus was angstaanjagend, ik kan nauwelijks geloven dat dit geen documentaire was als je die kinderen zo ontstellend goed zag acteren.

Le Trou: fenomenaal, ontzettend goed gevonden om de hele voorbereiding van de ontsnapping zo pijnlijk minutieus te tonen.

7 Samurai: De blauwdruk voor zoveel latere films moest ik toch eens 1 keer gezien hebben. Lange speelduur, maar verveelde geen moment.

Citizen Kane: ik had hier heel hoge verwachtingen van als klassieke lijstjestopper, maar zelfs die verwachtingen werden nog eens overtroffen. :love: Staat zeker tussen mijn favorieten allertijden.
Wat een toppers :love:.

Gisterenavond Het Tweede Gelaat nog eens gekeken op één. Dat is me toch een drol van een film. Zal deels zijn omdat ik het boek Double Face van Jef Geeraerts al 3 keer gelezen heb vroeger en ze daar nogal van afwijken en niet in de goeie richting. Ook het acteerwerk laat te wensen over maar dat ligt misschien ook aan sommige cringy dialogen. Zeker de 'bad guy' komt totaal niet overtuigend over. Jammer dat ze het zo om zeep geholpen hebben.

1kncHYW1ZK3Zzgy74LHf20D9cwM.jpg

Lola vers la mèr (2019): 8/10
Erg goede film uit eigen bodem opnieuw met eigenlijk enkele leuke en absurde situaties in de film en natuurlijk een klein beetje 'herkenbaarheid' in de locaties. Ik denk dat de film ook wel onze manier v. kijken naar transgenders goed vat. Te bezichtigen op Netflix.

Licorice Pizza gezien in de cinema. :love:
Sfeer en mindset van begin jaren '70 werden toch wel enorm sterk weergegeven.

Nog niet mijn favo P.T., maar wel serieus de moeite.

Green Book (2018): 8/10
Deze ook maar eens bekeken deze middag, en ik vind hem wel goed en beter dan verwacht. Misschien inderdaad wat voorspelbaar enzovoort maar wel goed uitgevoerd en interessant en boeiend genoeg - eigenlijk een vrij toegankelijke film. Of het de best picture moest winnen dat jaar is een andere discussie, en als niet meest cinefiele film kan ik me voorstellen dat velen liever Roma hadden zien winnen (dat ik nog moet zien trouwens). Ik heb trouwens nog maar 3 vd 10 nominaties gezien, ik heb blijkbaar dat jaar wat 'gemist' door minder interesse in film toen, maar het meeste zal ik wel nog wel eens meenemen als tussendoortje.

Texas Chainsaw Massacre (2021)

Blood and gore ontbreken alleszins niet. Een coole slasherfilm voor de liefhebbers en that's it. De liters bloed druipen van het scherm.
Voor de logica, verhaal, uitwerking personages, enz. moet je de film niet zien. Spijtig, want inleving en spanning ontbreken hierdoor volledig.

Edit:
No way dat zij zo ver geraken met een Tesla. :laugh:

Laatst bewerkt:
The Italian Job (2003): 6/10 (dir. Gary Gary)
Deze had ik nog nooit gezien, even meegenomen op Netflix. Tja, niet zo speciaal, maar de film is ondertussen ook al 20 jaar oud. Blijkt trouwens een remake te zijn, maar het was wel oké of ca va om naar te kijken. Een grappig momentje op het einde, een enorm vrouwonvriendelijke moment die nu niet meer in een film kan en ook één van de leukste cameo's ooit in een film, want Spider-Man is namelijk ook van de partij.

r0xmglnc30131.jpg

Jurassic World: Fallen Kingdom (2018): 5/10 (dir. J.A. Bayona)
Tja, dinosaurussen en een vulkaan zou me normaal moeten liggen, maar zoveel aandacht voor de vulkaan is er dan uiteindelijk ook niet echt. Merendeel van de film speelt zich "binnen" af. Verder gewoon een typische doorsnee blockbuster waar men altijd binnen de lijntjes kleurt. Gedrag van de dinosaurussen is ook niet echt zo geloofwaardig, eigenlijk is heel weinig in deze film serieus te nemen. Dit is gewoon bedoeld als hersenloos vermaak, je moet er geen doekjes omwinden. Maar zelfs in dat opzicht konden bepaalde dingen toch stukken beter.

Dit heeft weinig te bieden als je niets met dinosaurussen hebt, en zelfs ik vind dit van de 5 die ik gezien heb de minste. Maar ik herinner me ook niet zoveel meer van elke Jurassic film. Het zit allemaal ver en de karakters/achtergrond van de voorbije films zitten heel ver, dat merkte ik ook deze film, dus ik zal die ooit nog wel eens moeten terugzien. Maar dat zal toch niet voor direct zijn.

Originele zeker eens bekijken! Beter dan de remake, wel veel ouder uiteraard.
Ja, zie dat die toch bekender is dan ik dacht, maar dat zal echt niet voor de eerstkomende jaren zijn omwille van dat ik nog veel te veel wil zien en juist de remake zal gezien hebben. En ook omdat het ook niet echt mijn genre 100% is.

8 Mile (2002): 5/10
Deze ook even meegepakt op Netflix. Destijds wellicht een hype net zoals Eminem dat toen ook was of voor een groot deel in de 2000s. Toegegeven ik denk niet dat ik één liedje ken van Eminem, misschien als ik het hoor dat ik het wel zal herkennen. Ik vond de film vrij rauw en donker en niet zo toegankelijk. Natuurlijk qua taal is het ook wel een beetje een subcultuurtaal (zonder degenererend te doen) wat samen met vakjargon het soms wat moeilijk maakt om te volgen. Maar wat me nog meest stoort is al dat geweld en dat ik moeilijk met de protagonist kon inleven omdat hij altijd anders reageert op een confrontatie/conflict dan dat ik zou doen wat ik frustrerend vind om naar te kijken, met echt veel zinloos geweld en zinloze confrontaties en uitdagen. Ja, dat zal ook de bedoeling zijn, maar ik heb er gewoon weinig mee.

De rap battles op het einde zorgen wel voor een geslaagd hoogtepunt wat de film voor mij in extremis nog wat redt. Maar verder heb ik wel echt het gevoel dat de tand des tijds ongenadelijk hard heeft toegeslagen voor deze film. Moeilijk om te geloven dat dit echt "hot" of een hype was 20 jaar geleden, en al zeker buiten de VS. Vandaag is het filmlandschap ook zodanig veranderd dat een film als 8 Mile ook nooit een box office lijst zou kunnen aanvoeren, dit soort films moeten het echt al van een streaming service of iets als Sundance film festival hebben vandaag. Wat ik wel goed vond is dat het realistisch en niet zo verbloemd overkwam, maar ik heb er persoonlijk vrij weinig mee. Daarvoor sleept het middenstuk te veel aan, en heb ik gewoon te weinig met de cultuur zonder respectloos te zijn.

Laatst bewerkt:
Ed Wood van Tim Burton bekeken.
Zouden de films Plan 9 out of Space, Glen or Glenda en Bride of the monster zo amateuristisch zijn dat het leuk is om te kijken of zijn die gewoon echt slecht en bijna niet bekijkbaar?

Plan 9 From Outer Space is wel echt slecht. Niet aan te raden om op je eentje te kijken. Maar als je met wat vrienden kijkt, pintjes erbij, bag of reefer if that's your thing, dan wordt de ervaring toch iets helemaal anders.

Animals, van Nabil Ben Yadir.

Ik weet niet hoe ik’m moet beoordelen. Wel is het de heftigste film die ik ooit heb gezien denk ik. Op het randje van uit de zaal te stappen, en de film bevindt zich op het randje van snuff.

ook alleen moet het toch lachen zijn als je duidelijk ziet dat een ufo een eetbord aan een touw is?
Mijn ervaring is dat ‘funnybad’ het beste werkt als je de film in gezelschap bekijkt. Lachen werkt aanstekelijk, je kan de dode momenten opvullen met commentaar, etc.
Maar als je het liever op je eentje wil bekijken, go for it.

The Batman - 8/10 (Matt Reeves, 2022)

Pleasure - 6/10 (Ninja Thyberg, 2021)

Being the Ricardos - 6.5/10 (Aaron Sorkin, 2021)

Stay - 7.5/10 (Marc Forster, 2005)

The Moon has Risen - 7/10 (Kinuyo Tanaka, 1955)

Crank - 7/10 (Mark Neveldine & Brian Taylor, 2006)

Krull - 6.5/10 (Peter Yates, 1983)

Universal Soldier - 5.5/10 (Roland Emmerich, 1992)

Terug
Bovenaan