De waanzin van de oorlog is nog nooit eerder zo goed gevat dan in
Idi i Smotri. Moet zowat mijn "favoriete" oorlogsfilm zijn, want dit is eentje die je existentieel leeg achterlaat. Hoe die partizanenjongen tijdens de film zijn onschuld verliest en tegen het einde zichtbaar de sporen van de oorlog op zijn gezicht draagt vond ik ook erg sterk. Deze contrasteert eigenlijk enorm tegen de meer recente oorlogsfilms uit Rusland, die heel erg Hollywoodiaans-heroïsch overkomen.
Doet me hieraan denken. Foto voor de oorlog en na de oorlog van een Sovjetsoldaat.
De hel van het Oostfront. Hoe meer je daarover leest, hoe meer je achterovervalt van de omvang van dat front. Onlangs nog wat gelezen over de "Rhzev Meat Grinder", een oorlogsfront dat geen duidelijke winnaar had tussen januari '42 en maart '43. De Russen bleven daar maar inbeuken op Legergroep Centrum van de Duitsers, maar daarin sloegen ze niet in. De Russen zijn altijd héél conservatief geweest in hun schattingen over de soldaten die zij daar verloren (of gewond of vermist of gevangen), maar dat aantal zou in werkelijkheid tussen 1 à 2 miljoen kunnen liggen. Daarbovenop nog eens ca. 670K Duitse gesneuvelde, gewonden en vermisten.