Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

The batman gezien. Damn, wat een zalige duistere grauwe sfeer in deze film! Zo moet dat in een Batman film! Echt een goede film. Na de eerste helft dacht ik echt, damn, deze gaat the dark knight evenaren. Maar helaas houdt de film dat niveau niet aan. Op het laatste ook een tikje langdradig. Maar echt wel een goede Batman film!

b3c01d_081de31f92b647c4923016c0a9cf4889~mv2.jpg

All is Lost (2013): 8/10
Niet 100% zeker hoe realistisch het is en misschien wel wat toevalligheden en hier en daar iets ongeloofwaardig (?) tenzij ik wat gemist had dan. Veel uitleg is er namelijk niet, want er is amper dialoog, maar dat stoort ook niet want er gebeurt eigenlijk meer dan genoeg. Ik heb een zwakte voor survivalfilms, en deze moet daar ook niet voor onderdoen. Voor een survivalfilm in het water is het denk ik wel één van de beste of zelfs de beste. Ik vind hem beter dan Adrift.

Laatst bewerkt:
bfi-00m-wn7-come-and-see.jpg

Idi i Smotri [Come and See] (1985): 8/10
Lange tijd op de radar, nooit echt "zin" in gehad, ik denk ook niet dat je daar ooit zin voor gaat hebben, maar ik dacht naar aanleiding van het huidige conflict is dit misschien wel het moment om dit te zien. Geen makkelijke film op zijn zachtst gezegd, en ik wist ook wel dat het geen makkelijke film zou zijn, maar één van de films die de horror en gruwel van oorlog het best weergeeft. Hiermee vergeleken is Apocalypse Now eigenlijk nog best soft. Ik denk dat dit de zwartste film is die ik ooit gezien heb, maar wat ook opviel is de boosheid in de film. Ik denk niet dat ik ooit zo gezien of ervaren heb dat een film dit zo uitstraalt, en de emotie zit er heel sterk in. Tweede deel hakt er toch wel serieus in, maar verder ook een heel surreële ervaring. Weinig films die het medium van "geluid" ook zo goed gebruiken, draagt bij aan de ervaring. Goede acteerprestaties. Goede cinematografie ook, in een al heel erg desolaat en vuil landschap. Er zijn er verder weer heel veel die dit eens mogen zien.

Laatst bewerkt:

Lange tijd op de radar, nooit echt "zin" in gehad, ik denk ook niet dat je daar ooit zin voor gaat hebben, maar ik dacht naar aanleiding van het huidige conflict is dit misschien wel het moment om dit te zien. Geen makkelijke film op zijn zachtst gezegd, en ik wist ook wel dat het geen makkelijke film zou zijn, maar één van de films die de horror en gruwel van oorlog het best weergeeft. Hiermee vergeleken is Apocalypse Now eigenlijk nog best soft. Ik denk dat dit de zwartste film is die ik ooit gezien heb, maar wat ook opviel is de boosheid in de film. Ik denk niet dat ik ooit zo gezien of ervaren heb dat een film dit zo uitstraalt, en de emotie zit er heel sterk in. Tweede deel hakt er toch wel serieus in, maar verder ook een heel surreële ervaring. Weinig films die het medium van "geluid" ook zo goed gebruiken, draagt bij aan de ervaring. Goede acteerprestaties. Goede cinematografie ook, in een al heel erg desolaat en vuil landschap. Er zijn er verder weer heel veel die dit eens mogen zien.
Deze sloeg hier even hard in als de bommen in de film. Ooit bekijk ik hem opnieuw als ik mij er mentaal klaar voor voel. Voor mij de meest onverbloemde vertoning van oorlog, tot op het bot.

The Mangler (1995, Tobe Hooper): Ben de laatste tijd nog eens door Hooper zijn repertoire aan het gaan en had deze al in een eeuwigheid niet meer gezien. Verschrikkelijke film maar zo enorm bonkers en entertaining, how can I not love it? 🤷‍♂️

The Lost Daughter (2021, Maggie Gyllenhaal)
Uitstekende acteerprestaties van Olivia Colman, Jessie Buckley (die heeft iets geweldig mysterieus, ik hou daar wel van) en ook van Dakota Johnson, maar al bij al iets te chaotisch om me echt te raken. Ik snap de algemene thema's wel, en de tijdsprongen waren duidelijk, maar toch miste er blijkbaar iets om me te overtuigen.

Ziezo,

alle Police Academy' s acter de rug.

en ja, de films gaan eigenlijk in dalende volgorde achteruit, enkel de 3 is (voor velen) de beste imo. Omdat je daar toch leuke personage's hebt, en de chemie erg goed zit. ze blijven goed tot en met de 6e, albeit in een erg campy en goofy way.
enkel de 7e (mission to moscow is absolute bagger. Dat Ron Perlman zich daartoe heeft willen verleiden...)

wel hard om te lezen dat onder andere Hightower, Tackelberry, Hooks ondertussen allemaal al dood zijn :eek:

Laatst bewerkt door een moderator:

De waanzin van de oorlog is nog nooit eerder zo goed gevat dan in Idi i Smotri. Moet zowat mijn "favoriete" oorlogsfilm zijn, want dit is eentje die je existentieel leeg achterlaat. Hoe die partizanenjongen tijdens de film zijn onschuld verliest en tegen het einde zichtbaar de sporen van de oorlog op zijn gezicht draagt vond ik ook erg sterk. Deze contrasteert eigenlijk enorm tegen de meer recente oorlogsfilms uit Rusland, die heel erg Hollywoodiaans-heroïsch overkomen.

Doet me hieraan denken. Foto voor de oorlog en na de oorlog van een Sovjetsoldaat.

Evgeny%2BStepanovich%2BKobytev%2BThe%2Bhuman%2Bface%2Bafter%2Bfour%2Byears%2Bof%2Bwar%2B%25281%2529.jpg

De hel van het Oostfront. Hoe meer je daarover leest, hoe meer je achterovervalt van de omvang van dat front. Onlangs nog wat gelezen over de "Rhzev Meat Grinder", een oorlogsfront dat geen duidelijke winnaar had tussen januari '42 en maart '43. De Russen bleven daar maar inbeuken op Legergroep Centrum van de Duitsers, maar daarin sloegen ze niet in. De Russen zijn altijd héél conservatief geweest in hun schattingen over de soldaten die zij daar verloren (of gewond of vermist of gevangen), maar dat aantal zou in werkelijkheid tussen 1 à 2 miljoen kunnen liggen. Daarbovenop nog eens ca. 670K Duitse gesneuvelde, gewonden en vermisten.

De waanzin van de oorlog is nog nooit eerder zo goed gevat dan in Idi i Smotri. Moet zowat mijn "favoriete" oorlogsfilm zijn, want dit is eentje die je existentieel leeg achterlaat. Hoe die partizanenjongen tijdens de film zijn onschuld verliest en tegen het einde zichtbaar de sporen van de oorlog op zijn gezicht draagt vond ik ook erg sterk. Deze contrasteert eigenlijk enorm tegen de meer recente oorlogsfilms uit Rusland, die heel erg Hollywoodiaans-heroïsch overkomen.

Doet me hieraan denken. Foto voor de oorlog en na de oorlog van een Sovjetsoldaat.

Evgeny%2BStepanovich%2BKobytev%2BThe%2Bhuman%2Bface%2Bafter%2Bfour%2Byears%2Bof%2Bwar%2B%25281%2529.jpg

De hel van het Oostfront. Hoe meer je daarover leest, hoe meer je achterovervalt van de omvang van dat front. Onlangs nog wat gelezen over de "Rhzev Meat Grinder", een oorlogsfront dat geen duidelijke winnaar had tussen januari '42 en maart '43. De Russen bleven daar maar inbeuken op Legergroep Centrum van de Duitsers, maar daarin sloegen ze niet in. De Russen zijn altijd héél conservatief geweest in hun schattingen over de soldaten die zij daar verloren (of gewond of vermist of gevangen), maar dat aantal zou in werkelijkheid tussen 1 à 2 miljoen kunnen liggen. Daarbovenop nog eens ca. 670K Duitse gesneuvelde, gewonden en vermisten.
Heb die ooit gezien en is inderdaad zeer goed, inderdaad echt een film die u leegzuigt (en ook niet direct zin om die te herbekijken daardoor)

Gisteren deze ook maar eens gezien met de vriendin. Voor haar was het na 1 uur al beklonken. Vast doordat deze nogal traag op gang komt. Ik heb hem helemaal uitgezeten en zoals je inderdaad aangeeft, hakt het tweede deel er flink in. Hierna ook nog eens de vermelding van die 628 dorpen dat op deze manier zijn uitgebrand met de inwoners en de beklemmende foto's helpt het niet vooruit.

Het is wel eens een andere kijk op de "oorlogsfilm".

Deze sloeg hier even hard in als de bommen in de film. Ooit bekijk ik hem opnieuw als ik mij er mentaal klaar voor voel. Voor mij de meest onverbloemde vertoning van oorlog, tot op het bot.
Herbekijken ooit zou inderdaad geen slecht idee zijn, enig probleem is dat het thema hard kan zijn voor ooit te herbekijken. DIt is typisch zo een film die er zo inhakt dat je het eigenlijk maar 1 keer wilt zien, maar anderzijds zorgt het surreele er weer wellicht voor dat je na een tijd hem weer opnieuw zou kunnen zien.

Gisteren deze ook maar eens gezien met de vriendin. Voor haar was het na 1 uur al beklonken. Vast doordat deze nogal traag op gang komt. Ik heb hem helemaal uitgezeten en zoals je inderdaad aangeeft, hakt het tweede deel er flink in. Hierna ook nog eens de vermelding van die 628 dorpen dat op deze manier zijn uitgebrand met de inwoners en de beklemmende foto's helpt het niet vooruit.

Het is wel eens een andere kijk op de "oorlogsfilm".
Is geen 'makkelijke film' dus dat begrijp ik wel dat het na 1 uur beklonken was voor je vriendin. Komt inderdaad vrij traag op gang (ook wat surreel enzovoort). Waren het 628 dorpen? Ik dacht 628 inwoners in dat dorp? Maar ja... oorlog is hard, en deze oorlog wellicht nog harder dan andere.

Ik ben niet echt een fan van oorlogsfilms maar dat is ook de reden waarom. Is eigenlijk dat je soms puur naar ellende kijkt. Ik vind dit een stukje zwaarder dan de gemiddelde horrorfilm omdat dit voor mij echte waargebeurde horror is, niet letterlijk misschien, maar de horrors van de oostfront zijn natuurlijk wel echt. En ook omdat het zo alomvattend is, oorlog gaat meestal meer dan 1 gezin aan bijvoorbeeld.

Ik vind het één van de meest aparte oorlogsfilms die ik tot dusver gezien heb. Ook redelijk "originele" uitgangspunt enzovoort. Had vaak het gevoel dat sommige films / klassiekers qua vibe te veel op elkaar leken en te "overdone" waren, maar hier is dat niet het geval.

Geen heldendaden, gewoon brute oorlogsterreur zoals het voor de bevolking binnenkomt... Dat maakt het verschil.

Color out of Space
Normaal zijn dit soort films volledig mijn ding, maar deze kon de verwachtingen toch niet inlossen. Meh.

- The Naked Spur (1953) 7/10
- A Touch of Sin (2013) 8/10
- La Chienne (1931) 8/10
- Black Widow (2021) 6/10
- Faces (1968) 7/10
- No Time To Die (2021) 7/10
- Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings (2021) 6/10
- In the Line of Fire (1993) 6/10
- Ossessione (1943) 7/10
- Une Femme est une Femme (1961) 8/10
- Encanto (2021) 6/10
- The Last Days of Disco (1998) 7/10
- Gertrud (1964) 6/10
- Morocco (1930) 7/10
- Teorema (1968) 6/10
- Working Girls (1986) 7/10
- The King's Man (2021) 5/10
- Merrily We Go To Hell (1932) 7/10

1645188592749_0620x0435_26x0x1001x702_1645188644517.jpg

Twee films gezien

Wonder (2017): 7/10 (dir. Chbosky)
Ja best een goede film, maar ook niet meer dan dat. Vrij toegankelijk gemaakt, en ook wel een klein beetje feel-good vibe maar voor een op zich moeilijk onderwerp dat misschien niet altijd te veel aandacht krijgt ook geen slechte keuze. Wat goed gedaan is dat ook de impact op het gezin en op anderen aandacht krijgt. Maar het is een beetje "te rooskleurig" vrees ik. De wereld is een stukje harder dan dat. Maar ik denk ook niet dat het de bedoeling was om hier een zware film van te maken, en dit heeft ook zeker zijn plaats. De jongen kan verder ook wel goed acteren, met een charismatische stem. Blijkbaar ook gecast als Luca in de gelijknamige Pixarfilm vorig jaar. I can see why (or rather hear).

Controversieel misschien maar ik vind hem beter dan The Perks of being a Wallflower wat van dezelfde regisseur is, maar in sommige kringen die er een moderne klassieker van proberen te maken een gigantische overschatte film wellicht door het indie-imago van die film, Emma Watson als actrice en prominente gebruik van Heroes van David Bowie in die film en dat die gebruikers zich wellicht erg kunnen "herkennen" in die film, wat wat moeilijker is om bij Wonder te doen. Ik vind Wonder ook meer passen in de wereld van vandaag.

Verder ook wel eens leuk dat Minecraft gebruikt wordt in de film. Is de eerste keer dat ik dat een film zie doen, terwijl het wel het meest populaire spel is. Het concept van online communicatie via een spel in film is al veel gedaan, maar dan meestal bij een MMORPG bij wat nerdier types. Minecraft zorgt eigenlijk voor een andere vibe daardoor, ook omdat het een heel populair spel is bij de jeugd. Al kan ik me voorstellen dat het hoofdpersonage erg aangetrokken zou zijn in "een online wereld" natuurlijk die minder bezighoudt met uiterlijk enzovoort.

Against The Ice (2022): 7/10 (dir. Flinth)
Deze ook eens meegepakt. Leuk verhaal, en ik heb een zwak voor dit soort verhalen, maar binnen het "survivalgenre" is het niet de sterkste film. Opnieuw vervelend dat de taal Engels is, zeker als het om "Denen" gaan die Amerikanen te snel af willen zijn is dat een beetje idioot. Deze film is geen rasechte survivalfilm en lijkt verschillende "stages" te hebben. Iets minder focus op het fysieke tov andere survivalfilms, maar een stuk meer op de mentale last, maar gezien de context is dat ook begrijpelijk. Producers zijn met deze film ook niet aan hun proefstuk toe. Kormakur die deze film mee produceerde heeft ook al Everest en Adrift geregisseerd. Deze film is daar zelfs een beetje een mix van. Uit Arctic keren de costume designer en production designer terug. Net zoals Arctic is er een zeer grote IJslandse bijdrage in deze film, maar daar ga je me zeker niet om horen klagen. Alleen hoop ik dat ze volgende keer ook Deens, Noors of IJslands spreken.

Met Against The Ice volgens mij nu ook 9 IJslandse films gezien (als hoofdproducerend land). En eigenlijk zou ik met Rams en vooral Lamb nog naar 11 kunnen geraken. En de serie Katla wil ik ook nog zien. Maar dat het het land van blijkbaar niet alleen vulkanen maar ook survivalfilms is, speelt daar ook een rol in natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Citizen Kane eindelijk gezien. Now I know what the fuss was all about.

The Searchers met John Wayne gezien. Mooie shots. Goeie western voor zijn tijd. Zotte stunts met momenten. (ocharme die paarden...)

Turning Red. Meh. Leuk maar bleef wat op mijn honger zitten.

Encanto. Zeer goed tot het einde. Té Disney, jammer.

Terug
Bovenaan