Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

• Ik lees nooit

Stemmen: 27 11,0%
  • 1-5 boeken

Stemmen: 70 28,5%
  • 6-10 boeken

Stemmen: 47 19,1%
  • 11-20 boeken

Stemmen: 55 22,4%
  • 21-30 boeken

Stemmen: 21 8,5%
  • 31-40 boeken

Stemmen: 10 4,1%
  • 41-50 boeken

Stemmen: 6 2,4%
  • 50-75 boeken

Stemmen: 5 2,0%
  • 75-100 boeken

Stemmen: 2 0,8%
  • 100+ boeken

Stemmen: 3 1,2%

• Totaal aantal stemmers
    246
Dan Simmons - Hyperion (Hyperion Cantos #1)

Aangezien ik dit jaar nu eens echt wou beginnen met SF, en deze eigenlijk al 15 jaar op mijn leeslijst staat, ben ik eindelijk gestopt met uitstellen en heb ik hem gewoon op Amazon gekocht.
Wat een mindfuck dit boek. De eerste 20 pagina's is echt een constante barrage van vreemde woorden en gekende woorden die in een ongekende context gebruikt worden waardoor je toch weer uit je lood geslagen wordt (gelukkig ben ik daar vertrouwd mee geraakt na het lezen van Erikson, dus hoewel het initieel irritant was, kon ik me er snel overzetten met een "we zien wel"-idee). Dan ben je daar doorheen en dan word je in een soort van kortverhaal na kortverhaal trein gedropt. Het eerste kortverhaal is gelukkig erg intrigerend en interessant, geschreven in dagboek formaat dus geen tierlantijntjes maar gewoon de belangrijke informatie pagina na pagina. Daarna volgen echter de kortverhalen van de Soldaat en de Dichter, en die waren gewoon helemaal mijn ding niet. Bij beiden stond ik op het punt om het boek gewoon weg te leggen en iets anders te gaan lezen, maar de hopen lof die dit boek kreeg, hebben me besloten om toch door te zetten. Gelukkig maar, want het 4e kortverhaal (Sol en Rachel) is (zeker als vader) enorm aangrijpend en beklijvend. De laatste twee kortverhalen waren gelukkig ook van een vrij hoog niveau. Tussen de kortverhalen door krijg je dan inzichten in hoe de personages reageren op elkanders verhaal en waarom ze samen zijn. Maar er is dan niet echt een einde en je wordt verplicht boek 2 te kopen want na de eerste 500 pagina's heb ik gewoon een introductie tot de wereld en elk personage gekregen, en dat is het zowat. Los daarvan weet ik nog altijd niet wat die verdomde Shrike is en doet!

Ik vind de verhaalstructuur en de uitwerking indrukwekkend en briljant, ik begrijp de lof ten zeerste. Ik ben geen grote fan van een paar kortverhalen, maar in het algemeen gezien is dit gewoon een meesterwerk.

Dan Simmons - Hyperion (Hyperion Cantos #1)
Maar er is dan niet echt een einde en je wordt verplicht boek 2 te kopen want na de eerste 500 pagina's heb ik gewoon een introductie tot de wereld en elk personage gekregen, en dat is het zowat. Los daarvan weet ik nog altijd niet wat die verdomde Shrike is en doet!
Als het een troost kan zijn, dat weet je twee boeken later nog niet :D

Als het een troost kan zijn, dat weet je twee boeken later nog niet :D

Gatverdamme, ik was al aan het twijfelen om de Endymion boeken nog te lezen en dat draagt er alvast niet aan bij. Ik lees toch teveel mixed feelings-reviews over die boeken.
Ik had gehoopt met de Val van Hyperion sluiting te krijgen.

Gatverdamme, ik was al aan het twijfelen om de Endymion boeken nog te lezen en dat draagt er alvast niet aan bij. Ik lees toch teveel mixed feelings-reviews over die boeken.
Ik had gehoopt met de Val van Hyperion sluiting te krijgen.
Hyperion en Val van Hyperion is wel een redelijk afgerond verhaal samen. Onlangs Endymion en de opkomst van Endymion gelezen en die zijn ook wel de moeite samen. Niet zo goed als Hyperion(zeker Endymion niet) maar ik was echte fan.

Een paar weken terug Hyperion uitgelezen en een beetje dezelfde leeservaring gehad, al lag dat eerste kortverhaal mij net minder (behalve dat einde dan) en dat van de soldaat dan weer meer. Ieder zijn goesting hé :). Irritant trouwens dat die boeken zo moeilijk te vinden zijn (in het Nederlands), al helemaal onmogelijk als e-book. Ik krijg een beetje het schijt van die uitgeverijen die een eerste of enkele delen uitbrengen en er daarna mee stoppen (ja, ik heb het over jullie Luitingh: Hyperion, Expanse, ...)

The Midnight Library by Matt Haig

Veel te lang over gedaan imho (enorm druk op het werk en geen energie meer ‘s avonds). Mooie interpretatie van the inbetween life & death en hoe iemand zich dit kan inbeelden. What if maar dan de niet Marvel versie 😏

7,5/10

Na Echo heb ik nu ook Orakel gelezen van Thomas Olde Heuvelt. Creepy af! Het voordeel aan deze boeken is dat het een Nederlandstalige schrijver is en je makkelijker "ondergedompeld" wordt in zijn verhaal.

De kerel heeft blijkbaar al een mooi palmares voor zijn leeftijd :

Dus wie graag eens horror of fantasy leest, waag je eens aan een boek van hem zou ik zeggen.

Reaper Man - Terry Pratchet (Discworld)
Een beetje minder omdat het hier eigenlijk om 2 niet volledig samenhangende verhalen lijkt te gaan maar het stuk waarin we DEATH volgen maakte me wel wat emotioneel.

Na Echo heb ik nu ook Orakel gelezen van Thomas Olde Heuvelt. Creepy af! Het voordeel aan deze boeken is dat het een Nederlandstalige schrijver is en je makkelijker "ondergedompeld" wordt in zijn verhaal.

De kerel heeft blijkbaar al een mooi palmares voor zijn leeftijd :

Dus wie graag eens horror of fantasy leest, waag je eens aan een boek van hem zou ik zeggen.
HEX indertijd gelezen en vond dat ook erg goed.

I, Robot - Isaac Asimov

Een verzameling van kortverhalen met een overkoepelende arc over de complicaties van het leven met robots. Ik vond het goed! Totaal niet vergelijkbaar met de film trouwens.

Niet goed bezig de laatste tijd met lezen, dus al even afwezig hier.

Carry On - Rainbow Rowell
Had ergens een goede recensie gelezen (BBC denk ik?), dus ik dacht even een luchtig tussendoortje, maar dit was totaal niet wat ik verwacht had. Geen aanrader voor volwassenen. Eerder gericht op woke 16-18 jarigen ofzo :unsure:

Ik probeer opnieuw verder te doen in The Sympathizer, maar na een paar pagina's val ik opnieuw in slaap. Echt, waar gaat dat boek in godsnaam over...

Niet goed bezig de laatste tijd met lezen, dus al even afwezig hier.

Carry On - Rainbow Rowell
Had ergens een goede recensie gelezen (BBC denk ik?), dus ik dacht even een luchtig tussendoortje, maar dit was totaal niet wat ik verwacht had. Geen aanrader voor volwassenen. Eerder gericht op woke 16-18 jarigen ofzo :unsure:
Ik heb dit boek niet gelezen maar het komt eigenlijk voort uit een ander boek van haar: Fangirl. Voor dat boek heeft Rainbow Rowell personages en een setting gecreëerd dat geïnspireerd was door Harry Potter omdat het hoofdpersonage fanfiction schrijft. Blijkbaar waren die stukjes zo populair dat ze er een heel boek heeft aan kunnen besteden.
Ik vond fangirl bijna tien jaar geleden wel heel leuk, omdat ik wat van mezelf kon terugvinden in het hoofdpersonage.

I, Robot - Isaac Asimov

Een verzameling van kortverhalen met een overkoepelende arc over de complicaties van het leven met robots. Ik vond het goed! Totaal niet vergelijkbaar met de film trouwens.
Heb je deze in het Nederlands gevonden? Ik ben ook wat aan het zoeken naar boeken van Asimov, maar telkens zijn ze enkel beschikbaar in het Engels.

Geen groot probleem uiteindelijk, mijn Warhammer boeken lees ik ook telkens in het Engels, maar ik geef toch voorkeur aan Nederlands.

Heb je deze in het Nederlands gevonden? Ik ben ook wat aan het zoeken naar boeken van Asimov, maar telkens zijn ze enkel beschikbaar in het Engels.

Geen groot probleem uiteindelijk, mijn Warhammer boeken lees ik ook telkens in het Engels, maar ik geef toch voorkeur aan Nederlands.
In het Engels in de bib gevonden.

Witches Abroad - Terry Pratchet (Discworld)
Mogelijks mijn favoriete Discworld personages: Nanny Ogg en Granny Weatherwax, dit boek is een schitterend voorbeeld van waarom ik ze zo goed vind.
In deze telg uit de Discworld serie volgen we drie witches op hun trip naar Genua (een soort Discworld versie van St Orleans) waar ze een Fairy Godmother moeten tegenhouden die probeert sprookjes op te dringen aan de inwoners.
Parodiëen die aan bod komen: Voodoo, Cinderella, Lord of The Rings, Roodkapje, Sleeping Beauty en nog meer.
Wederom geweldig.

Arsin Lupin, ladelichter van eer - Maurice Leblanc (vertaling van Jaap Slager)
Leuke verzameling van amusante kortverhalen. Boek is ook maar 160 pagina's.
De vertaling kon beter op sommige momenten, maar het stoort niet. Leuk boekje om even tussendoor te lezen.

Robin Hobb - Assassins's Quest
Het afsluitende deel van de eerste trilogie uit haar wereld.
Alhoewel het boek sterk begint en de band die je krijgt met Fitz en the Fool alleen maar wordt uitgediept, is het toch wel een teleurstelling.
Het verhaal is interessant en gaat vooruit, maar wanneer de laatste locatie wordt bereikt, valt alles stil.
Daarna volgt de ene deus ex machina na de andere, sommige dingen zijn op een paar pagina's plots voor het eerst mogelijk en met twee korte hoofdstukjes wordt komaf gedaan met dé "quest" van de hele trilogie.
Haar volgende boeken mogen eventjes terug in de koelkast.

Het moment waarop Verity eindelijk een draak wordt en daarna wanneer de hele massa draken Fitz komt redden, kwam totaal niet episch over. Het zou nochtans de apotheose geweest moeten zijn, maar ik vond het maar zo zo

Spring Snow - Yukio Mishima

Mishima geeft mooi de wisselende machtsverhoudingen weer in het Japan van het begin van de 20ste eeuw, op een punt wanneer de gevestigde aristocratie meer en meer rekening moest beginnen houden met de wensen en politieke invloed van de nouveaux riches.

Deze roman volgt volledig de stijl die zo typerend is voor Mishima, met elegante beschrijvingen van fysieke schoonheid en diepe inzichten in de beweegredenen en innerlijke onrust van zijn personages.

Het risico van al die metaforische weelde is dat het geforceerd en gekunsteld kan overkomen, zeker als cultuur-gebonden symboliek dan nog eens lost in translation kan geraken, maar de meesterlijke vertaling van Michael Gallagher las alleszins heerlijk weg:

One hot sultry night, as Kiyoaki was settling into an uneasy sleep, he began to dream. It was quite unlike his previous experiences. If one flounders in the shallows of sleep, wading where the water is tepid and full of all sorts of flotsam that has come in from deeper water to pile up with the land debris in a tangled heap, one is liable to slash one's feet.

Spring Snow - Yukio Mishima

Mishima geeft mooi de wisselende machtsverhoudingen weer in het Japan van het begin van de 20ste eeuw, op een punt wanneer de gevestigde aristocratie meer en meer rekening moest beginnen houden met de wensen en politieke invloed van de nouveaux riches.

Deze roman volgt volledig de stijl die zo typerend is voor Mishima, met elegante beschrijvingen van fysieke schoonheid en diepe inzichten in de beweegredenen en innerlijke onrust van zijn personages.

Het risico van al die metaforische weelde is dat het geforceerd en gekunsteld kan overkomen, zeker als cultuur-gebonden symboliek dan nog eens lost in translation kan geraken, maar de meesterlijke vertaling van Michael Gallagher las alleszins heerlijk weg:
Een van mijn favoriete werken van Mishima, een prachtig boek! Runaway Horses is ook zeer sterk en als je toch bezig bent moet je Temple of Dawn en The Decay of the Angel ook wel lezen om de quadrilogie volledig af te werken.

Als je het tijdperk van Spring Snow je interesseert kan ik je ook niet anders dan het ronduit schitterende The Makioka Sisters van Junichiro Tanizaki aanraden. Japan kent een zinderend spanningsveld tussen traditie en moderniteit, dat maakt het land zo boeiend.

Terug
Bovenaan