Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

• Ik lees nooit

Stemmen: 27 11,0%
  • 1-5 boeken

Stemmen: 70 28,5%
  • 6-10 boeken

Stemmen: 47 19,1%
  • 11-20 boeken

Stemmen: 55 22,4%
  • 21-30 boeken

Stemmen: 21 8,5%
  • 31-40 boeken

Stemmen: 10 4,1%
  • 41-50 boeken

Stemmen: 6 2,4%
  • 50-75 boeken

Stemmen: 5 2,0%
  • 75-100 boeken

Stemmen: 2 0,8%
  • 100+ boeken

Stemmen: 3 1,2%

• Totaal aantal stemmers
    246
Lake of darkness - Adam Roberts

Van deze auteur had ik Jack Glass en By light alone al eens gelezen, beide leuke originele science fiction.
Door dit boek toch serieus moeten doorworstelen. Het verhaal is wederom origineel maar wordt behoorlijk complex. Naast het wetenschappelijke aspect dat wel vaker moeilijk te volgen is in het genre gaat dit boek de filosofische toer op. Het verhaal mist voor mij een duidelijk plot en voelt meer als een samenraapsel van goede ideeën.
Voorlopig het laatste dat ik van deze auteur ga lezen denk ik.

Up next eens aan de Murderbot series beginnen denk ik.

Sir Terry Pratchett - Guards! Guards! (Discworld #8, The Watch #1)

Eindelijk aan mijn Discworld-reis begonnen en ben zeer enthousiast. Al decennia hoor ik over de hoge toppen die deze boeken scheren, en nu dus eindelijk een plaatsje op de TBR gegeven.
Bewust gekozen om niet in publicatie volgorde te lezen na verscheidene feedback op Reddit gevonden te hebben dat dit afgeraden wordt, omdat Colour of Magic helemaal niet zo goed is als de rest van zijn boeken, en veel zaken uit die eerste paar boeken ook compleet geretconned worden vanaf boek 4 ofzo.

Bon, Guards! Guards! dus. Ik kan zien waarom zoveel mensen van deze boeken genieten. Het duurde wel even voor ik kon wennen aan de stijl van het verhaal en de humor, waardoor ik het de eerste dagen nogal vrij snel opzij legde. Maar eenmaal je er wat gewend aan raakt, leest het als een trein. Leuk verhaal, goed uitgewerkt en toffe humor. Geslaagde intro, ga gelijk verder met het volgende boek.

Sir Terry Pratchett - Guards! Guards! (Discworld #8, The Watch #1)

Eindelijk aan mijn Discworld-reis begonnen en ben zeer enthousiast. Al decennia hoor ik over de hoge toppen die deze boeken scheren, en nu dus eindelijk een plaatsje op de TBR gegeven.
Bewust gekozen om niet in publicatie volgorde te lezen na verscheidene feedback op Reddit gevonden te hebben dat dit afgeraden wordt, omdat Colour of Magic helemaal niet zo goed is als de rest van zijn boeken, en veel zaken uit die eerste paar boeken ook compleet geretconned worden vanaf boek 4 ofzo.

Bon, Guards! Guards! dus. Ik kan zien waarom zoveel mensen van deze boeken genieten. Het duurde wel even voor ik kon wennen aan de stijl van het verhaal en de humor, waardoor ik het de eerste dagen nogal vrij snel opzij legde. Maar eenmaal je er wat gewend aan raakt, leest het als een trein. Leuk verhaal, goed uitgewerkt en toffe humor. Geslaagde intro, ga gelijk verder met het volgende boek.
Nu je weet dat je het goed vindt lees je zo imo best gewoon vanaf 1 chronologisch. In de eerste twee of drie is hij nog op zoek naar zijn stijl; die zijn veel meer parodie dan de rest van de serie. Daardoor zijn ze misschien niet de perfecte kennismaking, maar als ik me goed herinner (het is heel lang geleden) zijn dat zeker geen slechte boeken. En leuk om die evolutie te zien. Vanaf boek 4 ofzo heeft hij door hoe het werkt en is het classic discworld. Plus bijna alle belangrijke personages krijgen hun introductie in de eerste paar boeken.

Nu je weet dat je het goed vindt lees je zo imo best gewoon vanaf 1 chronologisch. In de eerste twee of drie is hij nog op zoek naar zijn stijl; die zijn veel meer parodie dan de rest van de serie. Daardoor zijn ze misschien niet de perfecte kennismaking, maar als ik me goed herinner (het is heel lang geleden) zijn dat zeker geen slechte boeken. En leuk om die evolutie te zien. Vanaf boek 4 ofzo heeft hij door hoe het werkt en is het classic discworld. Plus bijna alle belangrijke personages krijgen hun introductie in de eerste paar boeken.

Hoewel ik u zeer dankbaar ben voor uw feedback, ga ik uw advies in de wind slaan.
Hier is meticuleus onderzoek aan voorafgegaan.

Even goede vrienden, hoop ik.

Hoewel ik u zeer dankbaar ben voor uw feedback, ga ik uw advies in de wind slaan.
Hier is meticuleus onderzoek aan voorafgegaan.

Even goede vrienden, hoop ik.
Ik heb enkel Colour of Magic gelezen en daar geraakte ik niet 100% in eerlijk gezegd. Misschien Guards Guards! eens een kans geven en als die me beter ligt kom ik wel eens vragen achter u volgorde! (of zie ik ze gewoon hier passeren aangezien u leestempo toch veel hoger ligt dan het mijne)

Beetje zonde want de eerste zijn zeker niet slecht maar you do you.

Ik ga alle Discworld boeken lezen he, gewoon niet in de volgorde van publicatie.
Eerst lees ik de boeken van de Night Watch, dan de boeken over Death, gevolgd door de Ancient Civilizations, dan de Witches, Rincewind en Industrial Evolution.

Arundhati Roy - The God of Small Things
Sterke roman, deze tragische Indiase familiekroniek. Roy is een zeer goede schrijfster, zeker als je beseft dat dit haar eerste boek was. Niet alleen haar beschrijvingen maar ook haar personages zijn erg goed uitgewerkt. Ik was eerst niet helemaal mee met het steeds verspringen van perspectief en tijd, vond dat het soms de vaart wat uit het verhaal haalde, maar op het einde gaf het wel kracht aan de ontknoping.

Fyodor Dostoevsky - The Gambler
Blijkbaar geschreven in dertig dagen om gokschulden af te lossen en dat is wel te merken aan deze korte novelle. Het verhaal is simpel en de personages zijn niet allemaal even interessant, bij momenten voelen ze wat aan als karikaturen (misschien was dit de bedoeling). Los daarvan was het wel luchtig en plezant om te lezen.

Dan Simmons - Hyperion
Ik heb nog niet zoveel science fiction gelezen maar dit is waarschijnlijk de beste roman in het genre dat ik al tegen gekomen ben. Toch wel indrukwekkend hoe Simmons verschillende stijlen hanteert en tot één geheel weet te smeden en aan de hand van de verschillende perspectieven van de sterke personages de diverse aspecten van de wereld van Hyperion tot leven weet te wekken. Normaal lees ik één boek per jaar van een auteur maar blijkbaar vormen het eerste en tweede boek eigenlijk één geheel. Het enige minpunt van Hyperion is het abrupte einde, dus waarschijnlijk ga ik snel aan The Fall of Hyperion beginnen.

John McGahern - The Barracks
Een kleinschalige, trieste roman over een Ierse vrouw die intrekt bij een weduwnaar met kinderen in een politiekazerne. Enerzijds neem ik aan dat dit boek erg Iers is en een slice of life geeft van het plattelandsleven daar, meer dan een halve eeuw geleden. Anderzijds schrijft McGahern ondertussen op onsentimentele wijze over aantal grote thema's: eenzaamheid, je plaats in een samenleving vinden, rouw en de dood. McGahern wist me met deze roman te ontroeren en komt alvast op mijn lijst van auteurs waar ik nog wel eens een boek van wil lezen.

Laatst bewerkt:
Ik ga alle Discworld boeken lezen he, gewoon niet in de volgorde van publicatie.
Eerst lees ik de boeken van de Night Watch, dan de boeken over Death, gevolgd door de Ancient Civilizations, dan de Witches, Rincewind en Industrial Evolution.
Dat is helemaal in orde. Ik zou misschien de Witches opdelen in de Witches en Tiffany Aching, die laatste zou ik mee afsluiten in plaats van Industrial Evolution. MAAR YOU DO YOU HE.

Dat was ook het plan, echtig waar! Tiffany is naar't schijnt meer YA, dus wou dat voor het einde houden.

ik volg deze in grote lijnen: https://en.wikipedia.org/wiki/Discworld#/media/File:Discworld_Reading_Order_Guide_3.0_(cropped).jpg
Dat is een uitstekende infographic! Tiffany Aching is meer YA, maar niet van dat niveau dat het niet meer genietbaar zou zijn. Enkele van haar novels zijn zelfs bij mijn absolute favorieten. En het laatste boek is voor mij de mooiste afsluiter van het werk en leven van Terry Pratchett, een stuk meer dan Raising Steam. Daarna zou ik ook nog de biografie van Pratchett, geschreven door zijn assistent, aanraden.

River of Stars - Guy Gavriel Kay
Wederom een meer dan degelijk boek, we blijven in China maar enkele honderden jaren later. Kay baseert zich deze keer op de val van de Song dynasty. In tegenstelling tot Under Heaven vond ik de setting en karakters in deze helaas minder interessant.

Ik geloof nog steeds dat het belangrijk is om het lezen van sommige romans niet te overhaasten en het juiste moment af te wachten (ik kijk ook naar jou, Moby Dick).
Het was zover.

Moby Dick - Herman Melville

Het heeft mijn verwachtingen weten te overtreffen. Luister niet naar de mensen die zeggen dat dit een saai boek is. Ja, het plot zit voornamelijk in de eerste en laatste 10% opeengepakt, maar de overige 90% is eveneens de moeite waard alleen al omdat zoveel boeken die na Moby Dick kwamen door Melville geïnspireerd zijn. Voor een boek dat rond 1850 verschenen is, vertoont het eigenlijk veel kenmerken van boeken die meer dan een eeuw later uitkwamen en toen als revolutionair werden gezien. Ik ben volledig verknocht aan de mix van fictie met non-fictie, en dan hebben we het nog niet over hoe Melville de mooiste lyrische passages met bloedstollende actie afwisselt. De laatste hoofdstukken had ik kippenvel, maar de roman bulkt doorheen het hele verhaal van de poëtische parels. Ahab heeft zijn mankementen, maar wat een heerser van de epische epistels. Mijn favoriet:

The path to my fixed purpose is laid with iron rails, whereon my soul is grooved to run.

Great Expectations - Charles Dickens

Afgelopen weekend langs de bib gepasseerd om wat zomerliteratuur in te slagen. Bij het overlopen van de boeken kwam ik deze tegen.
Ik kende Great Expectations eigenlijk alleen via Mathilda van Roald Dahl. Da's één van de eerste boeken die Mathilda leest en die naam is blijven hangen. Maar Ik heb hem dus nooit gelezen. Die ging dus mee de tas in.

Zaterdag ineens mee begonnen en toen ik hem opensloeg ineens gezien dat ik eigenlijk een fout had gemaakt: het was een bewerkte versie bedoelt voor mensen die Engels aan het leren zijn, niveau intermediate. Omdat ik nu toch benieuwd was naar het verhaal toch maar in begonnen.
Verhaal was interessant maar omdat je veel van de oorspronkelijke taal en nuance mist, mis je imo ook veel van het verhaal en kan je dat ook niet beoordelen.

Het voelde meer een uitgebreide synopsis van een 200 bladzijden in plaats van een echt boek.

Voordeel: enorm vlot en snel te lezen :D

Sir Terry Pratchett - Men at Arms (Discworld #15, The Watch #2)

Meh? Een stuk minder van genoten dan van Guards! Guards!, het plot wist minder te boeien en wisselde te vaak van personage waardoor het wat te bruusk overkwam. De hele trolls vs dwarves antagonie vind ik ook maar beetje infantiel overkomen eigenlijk.
Geen slecht boek, zeker niet. Vimes en Carrot blijven leuk om te lezen, en het is zeker vermakelijk bij momenten. Maar de humor was toch te vaak miss ipv hit. En voor een serie die vooral geroemd wordt om haar humor, is dat natuurlijk nefast.

3,5*, afgerond naar 3*.

All the Seas of The World - Guy Gavriel Kay
De GGK-trein dendert onverminderd voort. Deze keer bevinden we ons in Kay's versie van de Middellandse Zee tijdens de renaissance.
Kay lijkt simpelweg geen slecht boek te kunnen schrijven. Zijn stijl en liefde voor taal springen van de pagina’s af.

Toch zijn er ook deze keer kanttekeningen te plaatsen bij bepaalde keuzes in het verhaal. In mijn ogen probeert hij te veel aspecten van de tijdsperiode te belichten binnen te weinig pagina’s. Dit leidt tot een overvloed aan personages en ontwikkelingen, waardoor het soms voelt alsof je al heel wat voorkennis van de geschiedenis nodig hebt om alles echt te kunnen begrijpen en waarderen.

Desondanks heb ik opnieuw volop genoten. Het is juist omdat ik zijn andere werk zo hoog inschat, dat ik kritisch ben wanneer bepaalde elementen me iets minder bevallen.

Terug
Bovenaan