Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

• Ik lees nooit

Stemmen: 27 11,0%
  • 1-5 boeken

Stemmen: 70 28,5%
  • 6-10 boeken

Stemmen: 47 19,1%
  • 11-20 boeken

Stemmen: 55 22,4%
  • 21-30 boeken

Stemmen: 21 8,5%
  • 31-40 boeken

Stemmen: 10 4,1%
  • 41-50 boeken

Stemmen: 6 2,4%
  • 50-75 boeken

Stemmen: 5 2,0%
  • 75-100 boeken

Stemmen: 2 0,8%
  • 100+ boeken

Stemmen: 3 1,2%

• Totaal aantal stemmers
    246
Raymond E Feist - Shards of a Broken Crown (Serpentwar Saga #4)

Afsluiter van deze erg vermakelijke serie, en zonder twijfel zijn beste serie die ik dit jaar gelezen heb. Dit boek focust op de aftermath van de grote oorlog en hoe het koninkrijk weer probeert recht te krabbelen terwijl buurlanden proberen te profiteren van haar zwakte.
Helaas bijna helemaal geen Roo meer, had toch (voor mij dan) meer genot opgeleverd om hem af en toe te volgen doorheen deze periode. De focus op het magische was helaas wat aan de zwakke kant, beetje herhaling en beetje inspiratieloos eigenlijk.

David Pilling - The First Arrow (Robin Hood #1)
David Pilling - The Wrath of God (Robin Hood #2)
David Pilling - The Hooded Man (Robin Hood #3)
David Pilling - The King's Pardon (Robin Hood #4)

Dit weekend ook deze serie van novella's er door gejaagd. ~120 pagina's per boekje.
Historicus Pilling baseert zijn Robin Hood op een historisch personage Robyn/Robert Hode dat voorkomt in de lokale Yorkshire annalen omdat hij veroordeeld werd wegens stropen in 1225. Hij laat ons kennis maken met de brutale werkelijkheid van destijds, en bouwt dusdanig het narratief op hoe een Robin Hood is kunnen ontstaan. Zeer goed geschreven, intrigerend en beklijvend. Ik ben geen expert van Engeland in de 13e eeuw, maar het kwam alleszins allemaal zeer geloofwaardig over. Ook de manier waarop Robin Hood ditmaal voorgesteld wordt, als een flawed hero, was goed gedaan en wat mij betreft een meerwaarde.
Het enige probleem dat ik had, was dat de boekjes te kort waren om sommige dingen beter uit te werken waardoor het geforceerd overkwam en niet op een organische manier.

Dan Simmons - Hyperion - ★★★★★
De leden die het boek hier aanraden zitten er in ieder geval niet naast. Wat een boek, wat een wereld/universum, wat een personages, …

Je wordt van bladzijde 1 800 jaar in de toekomst gekatapulteerd met termen links en rechts die schijnbaar nergens op slaan, maar hoe meer je leest, hoe meer termen duidelijk worden en hoe duidelijker wordt dat Dan Simmons zijn kijk op het toekomstige menselijk ras en het universum waar wij zullen in leven zoveel details heeft en zo goed zit!
Dit zijn eigenlijk 6 kortverhalen van 6 lotgenoten, waardoor er niet gewoon aan characterbuilding gedaan wordt, maar je eigenlijk met ieder personage op een heel avontuur gaat. Alles staat en valt met Hyperion in die verhalen, maar bij ieder in een andere tijd of op een andere manier. Bij 1 van de verhalen heb ik zelfs bijna zitten blijten van verdriet (looking at you, Sol Weintraub). Nog nooit eerder zo geëmotioneerd geweest door een boek.
Ergens zit ik met het einde wel nog een beetje op mijn honger, maar langs de andere kant kan ik het einde ook appreciëren voor wat het is en wat het doet. Daarom zit ik met een dilemma: ik wil meer van dit universum, maar ik vind het ook een mooi afgerond einde, dus lees ik verder of hou ik de boot af…? Decisions, decisions. Trouwens een van de eerste boeken waar ik echt overweeg om het (binnenkort) gewoon opnieuw te lezen.

Om samen te vatten: Goodreads laat geen 6 sterren toe :unsure:. Boek nummer 10 van dit jaar was er dus eentje om niet snel te vergeten!

Next up: Jo Nesbø - Nemesis (Harry Hole #4)

Ergens zit ik met het einde wel nog een beetje op mijn honger, maar langs de andere kant kan ik het einde ook appreciëren voor wat het is en wat het doet. Daarom zit ik met een dilemma: ik wil meer van dit universum, maar ik vind het ook een mooi afgerond einde, dus lees ik verder of hou ik de boot af…? Decisions, decisions.
Persoonlijk vond ik het vervolg nog cava, maar met de twee endymion boeken gaat het stijl bergaf, dat tweede endymion boek was echt een hate read.

The Left Hand of Darkness - Ursula K. Le Guin
Heeft eigenlijk veel te lang geduurd voordat ik terug in het werk van Le Guin ben gedoken, na het lezen van haar EarthSea werk.
Maar wat een thuiskomen, deze The Left Hand of Darkness. Haar vloeiende schrijfstijl en heerlijke proza behoort tot mijn absolute favorieten in eender welk literair genre.

In dit boek uit 1969 zet Le Guin ons beeld van sexualiteit en gender compleet op zijn kop, en houdt het onze huidige maatschappij een spiegel voor. Dit boek voelt meer als documentaire aan dan als verhaal, deze wereld voelt niet als verzinsel maar bestaat. Het verhaal lijkt feit, zelfs in al haar overduidelijke sciencefiction-ness.

Een ongelooflijke tour de force.

Of Dogs and Walls - Yuko Tsushima
Deze bundeling van twee kortverhalen door de dochter van Osamu Daizai voelt aan alsof we Yuko Tsushima waarlijk haar gedachten rond past en present zien neerschrijven. De emotionele weerklank en de onderliggende strijd die de auteur met zichzelf voert is op zo een manier in woorden gebracht dat we onafhankelijk van culturele verschillen meteen meevoelen met haar.

The Left Hand of Darkness - Ursula K. Le Guin
Heeft eigenlijk veel te lang geduurd voordat ik terug in het werk van Le Guin ben gedoken, na het lezen van haar EarthSea werk.
Maar wat een thuiskomen, deze The Left Hand of Darkness. Haar vloeiende schrijfstijl en heerlijke proza behoort tot mijn absolute favorieten in eender welk literair genre.

In dit boek uit 1969 zet Le Guin ons beeld van sexualiteit en gender compleet op zijn kop, en houdt het onze huidige maatschappij een spiegel voor. Dit boek voelt meer als documentaire aan dan als verhaal, deze wereld voelt niet als verzinsel maar bestaat. Het verhaal lijkt feit, zelfs in al haar overduidelijke sciencefiction-ness.

Een ongelooflijke tour de force.

Of Dogs and Walls - Yuko Tsushima
Deze bundeling van twee kortverhalen door de dochter van Osamu Daizai voelt aan alsof we Yuko Tsushima waarlijk haar gedachten rond past en present zien neerschrijven. De emotionele weerklank en de onderliggende strijd die de auteur met zichzelf voert is op zo een manier in woorden gebracht dat we onafhankelijk van culturele verschillen meteen meevoelen met haar.
Ik was ook fan van hoeveel ze vertelt door dingen weg te laten. +1 voor The Left Hand of Darkness!!

Joyland - Stephen King
King lezen is altijd een beetje thuiskomen. Ik kan nooit genoeg krijgen van de menselijkheid en sfeerschepping die King zo goed neerzet.

Blaze - Richard Bachman (Stephen King)
Een boek dat King lang niet wou uitbrengen omdat hij het niet goed genoeg vond.
Wel, het is zeker goed genoeg, maar het mist toch ook wat.
Het is een beetje een ander soort King. Een verhaal waarvoor hij heel wat inspiratie haalde bij Steinbeck's Of Mice and Men, maar om het daar mee te vergelijken zou te ver gaan. Toch is het wel wat atypisch. King geeft ook aan in het voorwoord dat hij zich heeft ingehouden en zich tot de basics wou houden.
Uiteindelijk is het iets te veel vis noch vlees naar mijn gevoel.

Laatst bewerkt:
Het gouden rijk - S.A. Chakraborty
Fantastische afsluiter van de epische Daêvabad trilogie. Komt wat traag op gang (is ook veruit het dikste deel van de drie), maar op een bepaald moment geraakt alles toch in een stroomversnelling, en kon ik het boek nog maar moeilijk wegleggen. Uiteindelijk blijkt het allemaal opbouw naar een spetterende finale. Het einde is echt gewoon fenomenaal goed (zowel het eindgevecht als de nasleep ervan). Gezien hoe het moet, George R.R. Martin?

Laatst bewerkt:
The Kindly Ones - Jonathan Littell

Je krijgt een inkijk in het brein van een fictieve SS-topman die met zijn memoire wil aantonen hoe eenderwie tot schrikwekkende daden in staat zou zijn. Het is een verwerpelijk individu en ook niet geheel overtuigend in zijn relaas, maar dat maakt deze roman juist zo sterk. Vooral de stukken over de complexe relatie met zijn zus en moeder zijn intrigerend weergegeven en schetsen de nodige context over de mismaakte ontwikkeling van dit individu.

Tinkers - Paul Harding

Ik heb niet vaak de kans om boekjes "lief" te noemen, maar dus: dit is een lief boekje. Het heeft ooit de Pulitzer gewonnen, wat ik misschien een beetje te opgeblazen vind voor de wat afgezaagde (doch diepzinnige) ideeën over de relatie tussen vader, zoon en de inzichten die een doodsbed teweeg kan brengen, maar Harding heeft wel een zekere literaire finesse waar juryleden vaak van smullen.

The Raw Shark Texts - Steven Hall

Jammer genoeg een flop. Ik had hem cadeau gekregen omdat het Postmodernistisch zou zijn, maar bij deze heb ik dus de bevestiging dat enkel dat stickertje niet genoeg is om mijn hart te veroveren. Ik denk dat er veel mensen zijn die dit plot-driven boek wel genietbaar zouden vinden, maar ik zoek toch naar meer diepgang en vooral goed geschreven teksten.

Robert Harris - Imperium (Cicero #1)
Robert Harris - Lustrum (Cicero #2)
Robert Harris - Dictator (Cicero #3)

De befaamde Cicero-trilogie van Robert Harris gelezen. Wat een pareltje. Vertelt vanuit het oogpunt van zijn persoonlijke slaaf Tiro het levensverhaal van Cicero, of alleszins vanaf het moment dat hij zich politiek begint te roeren. Eerst een toer door Griekenland en Klein Azie om zich de redekunst meester te maken, daarna zijn klim naar de top in het Romeinse politieke kluwen, om af te sluiten met zijn gebalanceer op een koord in de hoogte tussen de Romeinse zwaargewichten die we allemaal zo goed kennen vandaag de dag: Pompeius de Grote en Julius Caesar.
Ik was bekend met de grote lijnen van de tenondergang van de Romeinse Republiek, maar dan vooral met de focus op Julius Caesar omdat die zo vaak de aandacht krijgt. Ik was bijgevolg vrij onwetend over Cicero zelf en ook over de Romeinse politiek en hoe het mogelijk was dat Julius Caesar zo kon doen wat hij deed. Wat een bewonderenswaardige man was die Cicero zeg. Zeer indrukwekkend wat die eigenlijk allemaal verwezenlijkt heeft, ondanks de felle tegenstand zo vaak.

Naast het geweldige hoofdpersonage vond ik ook dat Harris het gewoon heel goed aan mekaar geregen heeft, en hoewel het af en toe wat durfde overkomen als een opssoming van gebeurtenissen in een geschiedenisles, was het voor het grootste deel een fantastische leeservaring.

Kan het enkel maar aanraden aan eenieder met interesse in het Oude Rome. @Conradus heb jij deze trilogie al gelezen?

Dave Eggers - The circle

3/5

Ik vond hem zo traag op gang komen. En helemaal niet verrassend. Toch wil ik ook nog het vervolg lezen. Zo ben ik dan wel.
Ook net gelezen, volg je mening wel, qua verhaal niet te zot, wel veel materiaal om over na te denken ivm sociale media.
Wist wel niet dat er een vervolg was, weet wel nog niet of ik dat ga lezen dan.

Jo Nesbø - Nemesis (Harry Hole #4) - ★★★
Deze was het niet echt. Zeker geen slecht boek, maar ik vond het verhaal nodeloos langdradig, met te gemaakte plottwists en dat was ik tot nu toe niet echt gewoon in deze serie.

Had hierdoor last om me er consistent aan te zetten, maar zoals gezegd, zeker niet slecht, dus wel uitgelezen. Nog steeds benieuwd naar het volgende boek, wat een mooie afsluiter zou moeten worden van de Oslo-trilogie.

Next up: George Orwell - 1984

@Général Zantas de auteur zegt me wel iets, maar die trilogie nog nooit gelezen. Wel ooit een biografie van Cicero gelezen, aangezien dat één van de favoriete figuren uit de Oudheid van mijn grootvader zaliger was.

Gewiekst advocaat, uiteindelijk minder sterk politicus die niet opgewassen was tegen de veranderingen van zijn tijd.

The Kindly Ones - Jonathan Littell

Je krijgt een inkijk in het brein van een fictieve SS-topman die met zijn memoire wil aantonen hoe eenderwie tot schrikwekkende daden in staat zou zijn. Het is een verwerpelijk individu en ook niet geheel overtuigend in zijn relaas, maar dat maakt deze roman juist zo sterk. Vooral de stukken over de complexe relatie met zijn zus en moeder zijn intrigerend weergegeven en schetsen de nodige context over de mismaakte ontwikkeling van dit individu.

Tinkers - Paul Harding

Ik heb niet vaak de kans om boekjes "lief" te noemen, maar dus: dit is een lief boekje. Het heeft ooit de Pulitzer gewonnen, wat ik misschien een beetje te opgeblazen vind voor de wat afgezaagde (doch diepzinnige) ideeën over de relatie tussen vader, zoon en de inzichten die een doodsbed teweeg kan brengen, maar Harding heeft wel een zekere literaire finesse waar juryleden vaak van smullen.

The Raw Shark Texts - Steven Hall

Jammer genoeg een flop. Ik had hem cadeau gekregen omdat het Postmodernistisch zou zijn, maar bij deze heb ik dus de bevestiging dat enkel dat stickertje niet genoeg is om mijn hart te veroveren. Ik denk dat er veel mensen zijn die dit plot-driven boek wel genietbaar zouden vinden, maar ik zoek toch naar meer diepgang en vooral goed geschreven teksten.
Die Littell zouden ze mogen verfilmen. Fenomenale inzage op het kwaad dat de mens kan verrichten.

Terug
Bovenaan