Mijn september:
The absolute at large - Karel Capek (publiek domein! zie bijvoorbeeld
hier)
Satirische SciFi uit 1922. Een wetenschapper vindt een reactor uit dat goedkoop en overvloedig propere energie produceert, maar er is een soort bijproduct: een spirituele essentie die een soort religieus vuur teweegbrengt bij mensen die zich in de omgeving van zo'n toestel begeven. De essentie kan ook zelf fysiek werk uitvoeren maar denkt niet na over de gevolgen van diens industriële ijverigheid.
Een heel tof en fascinerend boek waarin Capek zich uitdrukt over kapitalisme en communisme, ethiek van technologische vooruitgang, (religieuze) oorlog, enz. Zeer geslaagde satire. Gaf me zin om zijn bekendste boek
Oorlog met de salamanders opnieuw te lezen.
R.U.R. - Karel Capek (publiek domein zie bijvoorbeeld
hier)
SciFi toneelstuk uit 1920 waarin robots de mens alle werk uit handen nemen en vervolgens de mensheid de oorlog verklaren.
Kort en zeer amusant.
In the distance - Hernan Diaz
Best ok. Zie boekenclub.
Stand on Zanzibar - John Brunner
Niet uitgelezen, de vreemde verhaalstructuur kreeg me niet mee.
The sunlit man - Brandon Sanderson
Fantasy avonturenverhaal waarbij de zon op een bijzondere manier het leven bepaalt van de mensen op een planeet (in het bijzonder: direct zonlicht is dodelijk). Hoewel het boek zich situeert in het fictieve universum
Cosmere van Sanderson, is het goed leesbaar als standalone boek. Sanderson blijft een geweldige fantasyschrijver. Moet dringend wat meer van hem lezen.
The War of the Worlds - H.G. Wells (publiek domein zie bijvoorbeeld
hier)
SciFi van de bovenste plank (1898). Marsbewoners landen in reusachtige cylinders ergens op het Engelse platteland, van waaruit de enorme driepotige oorlogsmachines een allesvernietigende tocht beginnen. Het boek vind ik terecht een klassieker. Spannend en meeslepend, ondanks de vele adaptaties die we reeds kennen.
Boerenpsalm - Felix Timmermans
Voor de weinige BGers die het nog niet lazen

: het verhaal gaat over een Vlaamse boer die in harmonie probeert te leven met de seizoenen. Hij krijgt vele tegenslagen te verwerken, maar slaat zich er met moed en levenslust doorheen.
Zag het boek toevallig in de bib staan en wou eens weten waarom men hier op BG zo lovend over is. Nu snap ik het.
Sneeuwland - Yasunari Kawabata
Over de liefdesverhouding tussen een geisha met haar ongecompliceerde levensinstelling en een tot diepere menselijke gevoelens onmachtige intellectuele estheet. Hun verhouding wordt nog gecompliceerder door de aanwezigheid van een tweede vrouw waar de estheet zot van is.
Best ok maar had meer verwacht aangezien Kawabata een Nobelprijswinnaar is. Op Osamu Dazai en Ryūnosuke Akutagawa na, liggen Japanse schrijvers me precies niet - hoewel mijn ervaring met hen beperkt is (Kawabata (2), Sošeki Natsume (1), Kazuo Ishiguro (2), Dazai (2)) (Murakami tel ik niet mee).
Midden in een jazztijd - Knud Sonderby
Een rechtenstudent in de jaren twintig in Kopenhagen is rusteloos, melancholisch, en bekommerd over de zin(loosheid) van het leven en over klassenverschillen. Blijkbaar een Deense klassieker van een auteur die vergeleken werd met Scott Fitzgerald en Hemingway.
Las vlot maar niet mijn smaak.
Je suis un écrivain japonais - Dany Laferrière
Ik vond de summiere
omschrijving op de site van de Standaard Boekhandel interessant weergegeven. Het boek zelf: ok en een leuke insteek over identiteit maar helaas een vrij dun plot. Af en toe grappig, en vooral het metagehalte was leuk.
In oktober zal ik minder lezen maar ik plan: Ma Reine van Jean-Baptiste Andrea, een of twee boeken van Stephen King, een of twee verhalen van Ursula Le Guin, Hyperion van Dan Simmons.