Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

• Ik lees nooit

Stemmen: 27 11,0%
  • 1-5 boeken

Stemmen: 70 28,5%
  • 6-10 boeken

Stemmen: 47 19,1%
  • 11-20 boeken

Stemmen: 55 22,4%
  • 21-30 boeken

Stemmen: 21 8,5%
  • 31-40 boeken

Stemmen: 10 4,1%
  • 41-50 boeken

Stemmen: 6 2,4%
  • 50-75 boeken

Stemmen: 5 2,0%
  • 75-100 boeken

Stemmen: 2 0,8%
  • 100+ boeken

Stemmen: 3 1,2%

• Totaal aantal stemmers
    246
Mijn september:

The absolute at large - Karel Capek (publiek domein! zie bijvoorbeeld hier)
Satirische SciFi uit 1922. Een wetenschapper vindt een reactor uit dat goedkoop en overvloedig propere energie produceert, maar er is een soort bijproduct: een spirituele essentie die een soort religieus vuur teweegbrengt bij mensen die zich in de omgeving van zo'n toestel begeven. De essentie kan ook zelf fysiek werk uitvoeren maar denkt niet na over de gevolgen van diens industriële ijverigheid.
Een heel tof en fascinerend boek waarin Capek zich uitdrukt over kapitalisme en communisme, ethiek van technologische vooruitgang, (religieuze) oorlog, enz. Zeer geslaagde satire. Gaf me zin om zijn bekendste boek Oorlog met de salamanders opnieuw te lezen.

R.U.R. - Karel Capek (publiek domein zie bijvoorbeeld hier)
SciFi toneelstuk uit 1920 waarin robots de mens alle werk uit handen nemen en vervolgens de mensheid de oorlog verklaren.
Kort en zeer amusant.

In the distance - Hernan Diaz
Best ok. Zie boekenclub.

Stand on Zanzibar - John Brunner
Niet uitgelezen, de vreemde verhaalstructuur kreeg me niet mee.

The sunlit man - Brandon Sanderson
Fantasy avonturenverhaal waarbij de zon op een bijzondere manier het leven bepaalt van de mensen op een planeet (in het bijzonder: direct zonlicht is dodelijk). Hoewel het boek zich situeert in het fictieve universum Cosmere van Sanderson, is het goed leesbaar als standalone boek. Sanderson blijft een geweldige fantasyschrijver. Moet dringend wat meer van hem lezen.

The War of the Worlds - H.G. Wells (publiek domein zie bijvoorbeeld hier)
SciFi van de bovenste plank (1898). Marsbewoners landen in reusachtige cylinders ergens op het Engelse platteland, van waaruit de enorme driepotige oorlogsmachines een allesvernietigende tocht beginnen. Het boek vind ik terecht een klassieker. Spannend en meeslepend, ondanks de vele adaptaties die we reeds kennen.

Boerenpsalm - Felix Timmermans
Voor de weinige BGers die het nog niet lazen :tongue:: het verhaal gaat over een Vlaamse boer die in harmonie probeert te leven met de seizoenen. Hij krijgt vele tegenslagen te verwerken, maar slaat zich er met moed en levenslust doorheen.
Zag het boek toevallig in de bib staan en wou eens weten waarom men hier op BG zo lovend over is. Nu snap ik het.

Sneeuwland - Yasunari Kawabata
Over de liefdesverhouding tussen een geisha met haar ongecompliceerde levensinstelling en een tot diepere menselijke gevoelens onmachtige intellectuele estheet. Hun verhouding wordt nog gecompliceerder door de aanwezigheid van een tweede vrouw waar de estheet zot van is.
Best ok maar had meer verwacht aangezien Kawabata een Nobelprijswinnaar is. Op Osamu Dazai en Ryūnosuke Akutagawa na, liggen Japanse schrijvers me precies niet - hoewel mijn ervaring met hen beperkt is (Kawabata (2), Sošeki Natsume (1), Kazuo Ishiguro (2), Dazai (2)) (Murakami tel ik niet mee).

Midden in een jazztijd - Knud Sonderby
Een rechtenstudent in de jaren twintig in Kopenhagen is rusteloos, melancholisch, en bekommerd over de zin(loosheid) van het leven en over klassenverschillen. Blijkbaar een Deense klassieker van een auteur die vergeleken werd met Scott Fitzgerald en Hemingway.
Las vlot maar niet mijn smaak.

Je suis un écrivain japonais - Dany Laferrière
Ik vond de summiere omschrijving op de site van de Standaard Boekhandel interessant weergegeven. Het boek zelf: ok en een leuke insteek over identiteit maar helaas een vrij dun plot. Af en toe grappig, en vooral het metagehalte was leuk.

In oktober zal ik minder lezen maar ik plan: Ma Reine van Jean-Baptiste Andrea, een of twee boeken van Stephen King, een of twee verhalen van Ursula Le Guin, Hyperion van Dan Simmons.

Laatst bewerkt:
In oktober zal ik minder lezen maar ik plan: Ma Reine van Jean-Baptiste Andrea, een of twee boeken van Stephen King, een of twee verhalen van Ursula Le Guin, Hyperion van Dan Simmons.

Ondertussen ook Ma reine - Jean-Baptiste Andrea uit dankzij een onverwachte opening in mijn agenda vandaag.
Debuutroman. Over een 12-jarige jongen met een verstandelijke beperking die van thuis weg vlucht omdat ie in een instelling ging worden geplaatst. Tijdens zijn vlucht ontmoet hij een fantasierijk meisje op een verlaten hoogvlakte in de Provence.
Niets bijzonders. Zijn tweede boek, Honderd miljoen jaar en een dag, is stukken beter - zie boekenclub #4.

Andy Weir - Mars - ★★★★★
Een boek dat helemaal anders blijkt dan ik op voorhand had gedacht. Op voorhand dacht ik genre “I am Legend” in space te krijgen in boekvorm en in zekere zin is het dat wel, maar dan zonder de zombies en een interessant hoofdpersonage.
Mark Watney maakt dit boek. De droge, sarcastische logboeken die het grootste deel van het boek in beslag nemen, zijn zo hilarisch. Ik heb meermaals luidop moeten lachen. Als je je niet kan vinden in Mark zijn persoonlijkheid, dan zal het boek niets voor jou zijn.
En ondanks dat het zeker geen thriller is, zijn er toch momenten (en zeker het einde) waar het toch best spannend werd. Ik vind dat Weir hier een sterk staaltje heeft neergezet

Up next (op aanraden hier): Dan Simmons - Hyperion. Als 10e boek van het jaar, denk ik dat dat gaat kunnen tellen.

Laatst bewerkt:
Geef het wat tijd om erin te komen, je wordt in een wereld gesmeten zonder inleiding of context. Van het beste dat er te vinden is op SciFi vlak IMHO.
Heb deze morgen de proloog al even gelezen. Dat is inderdaad de ene na de andere term dat naar je hoofd wordt gegooid. Maar ik heb er zin in, dus zal sowieso wel even doorzetten.

A Song For Arbonne - Guy Gavriel Kay
Een episch verhaal in Kay's gekende stijl.
Deze keer schrijft hij een fantastisch boek neer gebaseerd op de wereld van middeleeuws Frankrijk, specifiek de 12e -eeuwse Provence.
Het resultaat is een geweldige rit in een wereld vol intrige, strijd, religie, tragedie en romantiek.

Raymond E Feist - Shadow of a Dark Queen (Serpentwar Saga #1)
Raymond E Feist - Rise of a Merchant Prince (Serpentwar Saga #2)

Begonnen aan ontegensprekelijk de beste serie van Feist die hij alleen geschreven heeft (de Empire-trilogie met Janny Wurts tel ik dus niet mee) en eerlijk gezegd, ik amuseer me veel meer met deze boeken dan dat ik me herinner en dan dat ik verwacht had.

Een heel genietbaar coming-of-age verhaal van twee jongemannen die meegesleept worden in een duister plot tegen hun koninkrijk en tegen de wereld eigenlijk. Tjokvol kwinkslagen, actie, spanning en interessante worldbuilding. Het is een vrij klassiek good vs evil Epic Fantasy dus er komen wel een aantal typische tropes in voor, maar in tegenstelling tot zijn andere werken vind ik het hier wel goed uitgewerkt en weinig storend.

Vooral het tweede boek vond ik een topper. Focust vooral op handel en de groei van een van de hoofdpersonages tot steenrijke koopman en ik zat aan de pagina's gekluisterd. Heel interessant gebracht.

Stond er zelf van verbaast, maar toen het tijd werd om ze te raten op goodreads heb ik ze gewoon 4 en 5 sterren gegeven eigenlijk. En geen spijt van, nu enkele dagen later.

Stolen - Ann-Helén Laestadius
In het begin kon ik moeilijk in het boek komen en verloor ik vaak de draad tijdens het lezen. Ik was al klaar om 2* te geven op Goodreads.
Uiteindelijk heeft het boek me toch weten te fascineren en zeker de tweede helft las als een trein. Het krijgt van mij 4*.

Mooi en spannend boek gebaseerd op waargebeurde feiten over het harde leven van de Sami in Zweden.

The Stand - Stephen King

Eindelijk! Niet gelogen, al 2 jaar aan bezig. Ik kan al niet heel veel lezen, omdat er altijd te veel is dat ik nog wil doen. Dus op dat gebied geen ideaal boek om te beginnen. Maar het zijn echt allemaal kortverhalen die in elkaar schuiven, wat me enorm aanspreekt. Ik heb er wel veel dingen uitgehaald, al had ik aan het einde wel een paar dingen die ik iets minder vond. Wel veel heel toffe ideeën, zaken die aan het denken zetten en vooral veel bekruipende, beklemmende engheid. Hij kan toch wel schrijven :) En ook al zou je het niet zeggen, dit gaat héél veel meer over personages en hun ontwikkeling dan over wat er gebeurt. Ik ben echt wel niet goed in sterren, ik zou alles een 4 geven, denk ik :D Maar deze dus ook.

Al het blauw van de hemel - Mélissa Da Costa

Akkoord, meer dan 600 bladzijden is veel - en misschien kon het verhaal in minder dan 600 verteld worden - maar in feite verveelt het nooit. Sterk einde ook, terwijl je al lang weet hoe het zal eindigen.
Hier ben ik heel benieuwd naar.

Nu nog even De Cirkel uitlezen van Dave Eggers.

The Stand - Stephen King

Eindelijk! Niet gelogen, al 2 jaar aan bezig. Ik kan al niet heel veel lezen, omdat er altijd te veel is dat ik nog wil doen. Dus op dat gebied geen ideaal boek om te beginnen. Maar het zijn echt allemaal kortverhalen die in elkaar schuiven, wat me enorm aanspreekt. Ik heb er wel veel dingen uitgehaald, al had ik aan het einde wel een paar dingen die ik iets minder vond. Wel veel heel toffe ideeën, zaken die aan het denken zetten en vooral veel bekruipende, beklemmende engheid. Hij kan toch wel schrijven :) En ook al zou je het niet zeggen, dit gaat héél veel meer over personages en hun ontwikkeling dan over wat er gebeurt. Ik ben echt wel niet goed in sterren, ik zou alles een 4 geven, denk ik :D Maar deze dus ook.
Ik vond de instorting van de maatschappelijke orde héél sterk geschreven en vond het ook boeiend te zien hoe er terug een gemeenschap werd opgebouwd en hoe er werd gemijmerd over het verleden of de toekomst. De supernatuurlijke elementen spraken we wat minder aan.

Ik denk dat dit ook het eerste werk was van King dat ik heb gelezen en vond het ook indrukwekkend hoe goed hij kan schrijven. Jij hebt er twee jaar over gedaan, ik heb die op twee weken uitgelezen. :unsure:

To Kill a Mockingbird - Harper Lee
Een gekend verhaal, en met recht. Harper Lee doet met haar debuut verhaal iets dat weinig schrijvers kunnen, in een tijd waarin het nog bijna ondenkbaar was. Een kijk in de wereld van de small town South USA door de ogen van een kind, en de impact van 1 rechtzaak op deze wereld.

Raymond E Feist - Rage of a Demon King (Serpentwar Saga #3)

Derde deel uit deze serie uitgelezen, blijft van een hoog niveau. Geweldige finale met eveneens een goeie setup voor het laatste boek. Want hoewel de eigenlijke eindbaas verslagen werd, is er toch een gigantische fall-out waar mee omgegaan dient te worden.

Mijn lievelingspersonage in deze reeks, Roo, verdwijnt helaas wat naar de achtergrond in dit boek, maar dat wordt gecompenseerd door sterke actiescenes en een interessante kijk op de lore en worldbuilding, en die ook verder uitgebreid wordt.

Gelijk aan het laatste boek in de reeks begonnen, en ik hoop dit ergens morgen of overmorgen ten laatste uitgelezen te hebben.

Fyodor Dostoevsky - Crime and Punishment

Eerste boek van ome Fyodor dat ik gelezen heb, na The Master & Margarita pas mijn tweede Russische klassieker. Ik heb al eerder 19de-eeuwse literatuur gelezen en bij pakweg de Engelsen is dat niet altijd meer zo plezant om te lezen maar ik was aangenaam verrast hoe makkelijk leesbaar deze roman was. Misschien kon hij hier en daar wat bondiger geweest zijn en er zitten heel wat religieuze ondertonen in die me minder geïnteresseerd hadden zonder context, desondanks vond ik dat het niet aanvoelde als een lijvig, zwaar te verteren boek. Ik heb het deels met een boekenclub op reddit mee gevolgd waarbij ik één hoofdstukje per dag gelezen heb en bij momenten moest ik me inhouden om niet meteen meerdere hoofdstukken achter elkaar te lezen. Het enige waar ik aan moest wennen was het veelvuldig gebruik van bijnamen.

Raskolnikov is zeer goed uitgewerkt als hoofdpersonage maar zelfs op het eind heb ik het gevoel dat ik nog niet echt grip heb op zijn motivaties. Mijn favoriet personage was Porfiry Petrovich, de politie-inspecteur die zich als een Russische Columbo van den domme houdt terwijl hij eigenlijk goed weet hoe de zaakjes in elkaar zitten. Uiteindelijk was het boek meer spannende thriller dan de diepe psychologische studie van misdaad die ik op voorhand verwacht had. Eens ik mijn verwachtingen daarover bijgesteld had, bleek dit een zeer goeie roman te zijn.

Laatst bewerkt:
Raymond E Feist - Shadow of a Dark Queen (Serpentwar Saga #1)
Raymond E Feist - Rise of a Merchant Prince (Serpentwar Saga #2)
Aaah De Slangenoorlog, dat waren de eerste echte Fantasyboeken die ik gelezen heb (Harry Potter tel ik niet mee), lukraak uit het schap van de bibliotheek genomen. Stonden toevallig recht tegenover die van Dick Francis (thrillers, ook een aanrader trouwens) die ik toen vaak las. :laugh:
Nog geen seconde spijt van gehad! Nadien alles van Feist gelezen. En ook al wat andere Fantasyreeksen intussen. Maar Eric en Ru (Nederlandse versie) gaan me altijd bijblijven. :bow:

Sylvain Neuvel - Sleeping Giants ( Themis files #1)
Sylvain Neuvel - Waking Gods (Themis files #2)
Sylvain Neuvel - Only Human (Themis files #3)

Mensen vinden plots delen van een gigantische metalen robot overal op Aarde, die duidelijk niet van menselijke makelij zijn.

verhaal is opgedeeld in "files" met interviews en dagboek entries. Zeker de eerste 2 delen zijn wel vermakelijk met de zoektocht naar de delen van de gigantische robot en de aftermath. Deel 3 was persoonlijk wat minder omdat daar het mysterie mss al wat zoek is.

Maar zeker een vermakelijke trilogie.
zat al even in een leesdip en deze hebben er mij toch weer door gesleurd.

Laatst bewerkt:
Fyodor Dostoevsky - Crime and Punishment

Eerste boek van ome Fyodor dat ik gelezen heb, na The Master & Margarita pas mijn tweede Russische klassieker. Ik heb al eerder 19de-eeuwse literatuur gelezen en bij pakweg de Engelsen is dat niet altijd meer zo plezant om te lezen maar ik was aangenaam verrast hoe makkelijk leesbaar deze roman was. Misschien kon hij hier en daar wat bondiger geweest zijn en er zitten heel wat religieuze ondertonen in die me minder geïnteresseerd hadden zonder context, desondanks vond ik dat het niet aanvoelde als een lijvig, zwaar te verteren boek. Ik heb het deels met een boekenclub op reddit mee gevolgd waarbij ik één hoofdstukje per dag gelezen heb en bij momenten moest ik me inhouden om niet meteen meerdere hoofdstukken achter elkaar te lezen. Het enige waar ik aan moest wennen was het veelvuldig gebruik van bijnamen.

Raskolnikov is zeer goed uitgewerkt als hoofdpersonage maar zelfs op het eind heb ik het gevoel dat ik nog niet echt grip heb op zijn motivaties. Mijn favoriet personage was Porfiry Petrovich, de politie-inspecteur die zich als een Russische Columbo van den domme houdt terwijl hij eigenlijk goed weet hoe de zaakjes in elkaar zitten. Uiteindelijk was het boek meer spannende thriller dan de diepe psychologische studie van misdaad die ik op voorhand verwacht had. Eens ik mijn verwachtingen daarover bijgesteld had, bleek dit een zeer goeie roman te zijn.
Ik vind het toch ook wel een beetje een odyssee door de geest van een misdadiger en hoe die zijn daden probeert te verantwoorden maar toch wroeging krijgt en op het einde van de rit penitentie toont. Sonja Marmeladova vind ik ook wel een interessante rol vertolken als "heilige hoer". "Samen lijden en het kruis dragen" is iets wat je in andere werken van Dostojevski ook wel tegenkomt.

De Broers Karamazov is en blijft wel mijn favoriet, volgende maand ga ik dat boek voor de zeventiende keer lezen. Daarin trekt Dostojevski alle registers open en de afwisseling tussen kolder en ernst, soap en wereldliteratuur is heel begeesterend.

Boerenpsalm - Felix Timmermans

Na maanden amper gelezen te hebben, mijn Kobo nog eens bovengehaald en hier even gekeken welke boeken er zoal worden aangeraden. Bovenstaande kwam veel terug, dus mijn gratis maand Kobo Plus verzilverd en deze meteen begonnen.

In het begin was de schrijfstijl in dialect nogal zwaar om te verteren maar langs de andere kant maakt dit het boek ook zeer fijn om te lezen. Het begin vond ik zeer sterk en vooral de "simpele" levensstijl van die tijd, of de stiel van boer viel me erg op. Buiten werken, slapen, de estaminee en God was er weinig.

Het deel van zijn tijd met Frisine vond ik wat minder, maar naar het einde toe vond ik het weer beter met een sterk einde.

Terug
Bovenaan