Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

• Ik lees nooit

Stemmen: 27 11,0%
  • 1-5 boeken

Stemmen: 70 28,5%
  • 6-10 boeken

Stemmen: 47 19,1%
  • 11-20 boeken

Stemmen: 55 22,4%
  • 21-30 boeken

Stemmen: 21 8,5%
  • 31-40 boeken

Stemmen: 10 4,1%
  • 41-50 boeken

Stemmen: 6 2,4%
  • 50-75 boeken

Stemmen: 5 2,0%
  • 75-100 boeken

Stemmen: 2 0,8%
  • 100+ boeken

Stemmen: 3 1,2%

• Totaal aantal stemmers
    246
Joe Abercrombie - Sharp Ends (First Law World #7)

Verzameling kortverhalen uit de First Law wereld. Wat mij betreft een hoop overbodige verhalen die weinig tot niets bijbrengen aan de wereld.
Betrekkelijk weinig info over relevante personages en gewoon een hoop nieuwe personages waarmee je weinig kan binden wegens de zeer korte lengte van de verhalen.

Jammer, een gemiste kans eigenlijk.

Sacred - Dennis Lehane (Kenzie & Gennaro #3)
Wederom een boek dat je moeilijk kan wegleggen.
Echter vond ik het van iets lagere kwaliteit door het iets meer "fantastische" plot en nog meer omdat het boek zich voor een groot deel in Florida afspeelt in plaats van in Boston.
De grote kracht van Lehane is dat hij zo goed is in Boston en errond te beschrijven, waardoor ik het verschil in het deel in Florida zeer fel opmerkte.

Ik heb sinds 2021 een aantal pogingen ondernomen om terug te beginnen lezen. Ik deed dit vroeger namelijk graag, maar toen kwam de Hogeschool en het lezen verdween toen volledig.
In 2021 las ik 2 boeken alvorens het weer stil viel; in 2022 las ik 1 boek alsook in 2023. We zitten dus aan poging nummer 4 in de laatste 3 jaar.
Ik ben tijdens onze reis begonnen en ik heb sindsdien (exact een maand) 5 boeken gelezen: we zijn vertrokken; ik heb nu in een maand meer gelezen dan in de afgelopen 15 jaar. Ik heb er ook voor gekozen op dit moment enkel in het Nederlands te lezen, alhoewel ik liever in het Engels zou lezen, merk ik dat mijn literair Engels minder goed is en ik dus vééél trager lees en me veel meer moet concentreren (en met 2 kleine kinderen in huis is dat niet evident).

Frederick Forsyth - De dag van de Jakhals - ★★★★★
Zeer sterk boek om mee te beginnen. Moeilijk eerste hoofdstuk, maar daarna werd ik er volledig ingezogen.

Gillian Flynn - Verloren vrouw - ★★★★
Veel vlottere schrijfstijl dan De dag van de Jakhals (is ook zoveel recenter) en was wel een verademing. Heel leuke opzet van het boek, en toffe plottwists.

Jo Nesbø - De vleermuisman (Harry Hole #1) - ★★★★
Ik wou (met de start van het nieuwe schooljaar) ook wat lichter leesvoer, dus een reeks detectiveboeken zag ik wel zitten. Het personage van Harry Hole is ook niet het eeuwige cliché van de oude politieman (er zijn wel degelijk clichés), maar ik kon genieten van hoe Harry geschreven is. Aangenaam eerste boek in de reeks, ging eerst 3 sterren geven, maar het einde van het boek heeft het voor mij nog opgewaardeerd naar 3,5 (en dus 4 op Goodreads).

Jo Nesbø - De kakkerlak (Harry Hole #2) - ★★★
Vrij gelijkaardig aan de eerste en bleef dus een beetje op mijn honger zitten, ook de nevenpersonages vond ik in de eerste interessanter. Wel onderhoudend en leest vlot. Volgens "het internet" zijn de eerste twee de minste en wordt het vanaf nu alleen maar beter. Ik ben dus benieuwd.

Blake Crouch - Dark Matter - ★★★★★
Weggeblazen. Ongelooflijk. Van het beste dat ik al gelezen heb, en zeker van wat ik de laatste jaren gelezen heb. Eigenlijk zou ik bovenstaande ratings allemaal moeten aanpassen, maar gezien in Goodreads niet met halvekes wordt gewerkt, laat ik het zo. Tjah, wat kan ik van dit boek zeggen, buiten dat alles zeer goed zat. Instant aanrader voor iedereen.

Volgende boek: Cixin Liu - Het drielichamen probleem

The Eight Mountains | Paolo Cognetti

Als grote liefhebber van de bergen heb ik toch wel genoten van dit boek. De film had ik al gezien.
Langs de andere kant was het boek niet altijd erg interessant, m.a.w. ik kon het iets te gemakkelijk aan de kant leggen.

Toorbos - Dalene Matthee
3e bosboek dat ik van haar lees in het Afrikaans
Heel mooi "coming of age" verhaal dat Karoliena volgt in de jaren 1930. Karoliena is een meisje die in het Knysnabos opgroeit in de "armblanke" houthakkersgemeenschap.
Karoliena heeft de genetische loterij gewonnen en is slimmer/mooier dan de andere bosmensen, waardoor ze veel potentieel toont om zich te kunnen losrukken uit de armoede en een beter leven zal kunnen krijgen. Al snel ontmoet ze Johannes, een rijke man die in het dorp woont en trouwt ze met hem. Echter blijft ze steeds met een wrang gevoel achterzitten dat ze in het bos/de natuur thuishoort, en trekt ze in bij een bejaarde houthakker. Hier en daar lijken er wat autistische kantjes te zijn aan het hoofdpersonage maar daar wordt eigenlijk niet over uitgebreid (en vind ook geen andere besprekingen on-line daarover, dus misschien zie ik spoken :unsure:)

Wat volgt is een persoonlijke zoektocht naar zichzelf, naar haar plaats in de steeds veranderende wereld (en lokaal ook steeds veranderende bos/dorp).

Vond het echt een goed boek omdat ik er mezelf in herken qua karakter. Ook in het Afrikaans lezen is nog eens tof en eens wat anders.

Blijkbaar recent verfilmd (inzending Zuid-Afrika naar de oscars van enkele jaren geleden). Trailer ziet er wel uit alsof het eerder een liefdesverhaal is, wat voor mij eerder op de achtergrond speelde tijdens het lezen van het boek.

Laatst bewerkt:
Duivels en Heiligen van Jean-Baptiste Andrea

Veel beter dan het hier op het forum een paar keer aan bod gekomen Honderd miljoen jaar en een dag, terecht door iedereen die ik ken aangeraden.

Zonder enige twijfel ******

Martin Amis - London Fields

Ik heb de vervelende eigenschap dat ik zaken niet onafgewerkt kan laten, ook al haal ik er minder plezier of voldoening uit. Een matige film kijk ik braaf uit, een saaie game ga ik toch uitspelen. En helaas geldt dat ook voor boeken die me niet liggen. Het is lang geleden maar ik heb me werkelijk door London Fields moeten sleuren.

Op papier leek het me nochtans iets voor mij, een luchtige twist op detectiveverhalen met wat post-moderne trekjes. Het boek begint met te vertellen hoe het gaat eindigen: de aankondiging van de moord op Nicola Six, het vrouwelijk hoofdpersonage verwikkeld in een vreemd soort liefdesdriehoek met haar twee potentiële moordenaars. Alleen gebeurt er onderweg naar dat einde een goeie 500 bladzijden amper iets. De personages zijn bewust karikaturaal als stand in voor bepaalde lagen van de Britse maatschappij. In plaats van de plot vooruit te stuwen, wijkt Amis voortdurend uit om cynisch commentaar op die maatschappij te leveren. Wat het frustrerender maakte, is dat tussen alle nietszeggende stukken die niet vooruit gaan, regelmatig wel een passage te vinden is die aantoont dat Amis echt wel goed kon schrijven. Zijn cynisme is ook redelijk verteerbaar door de humor die hij gebruikt, hoewel die me niet over de hele duur van het boek wist te bekoren.

Ik heb dit boek jaren geleden als souvenir gekocht in Londen op aanraden van de eigenaar van een boekenwinkel. Misschien wou ik onbewust hem niet teleurstellen door het boek op te geven maar mijn nieuwe leesvoornemen is om sneller een boek te stoppen als ik er niet zoveel plezier uit haal.

Laatst bewerkt:
Jade City - Fonda Lee
Dit is toch een echte page-turner gebleken voor mij. Interessant staaltje worldbuilding in de eerste helft van het boek en non-stop actie nadien. Lee hanteert een eenvoudige schrijfstijl maar slaagt er wel uitstekend in om complexe personages met hun eigen sterktes en gebreken tot leven te laten komen. Ze maakte het mij als lezer alleszins eenvoudig om me in te leven in de personages en dat is het grootste compliment dat ik het boek kan geven. Ook de setting, twee gangster families in een Aziatisch-geïnspireerde setting, gemengd met wat magische elementen kwam erg goed uit de verf. Sommige plotwendingen waren misschien een beetje voorspelbaar maar dat kan ik een goed geschreven verhaal met interessante personages gerust vergeven.

Gone Baby Gone - Dennis Lehane (Kenzie & Gennaro #4)
Dennis Lehane back in action. Deze 4e telg in de Kenzie & Gennaro serie speelt zich terug volledig in Lehane's 90's Boston af en dat loont.
Ik had al ooit de film met Casey Afleck gezien maar herinnerde me er niet bijster veel meer van. Het boek beitelt voor op karakter ontwikkelingen uit de vorige 3 boeken en stelt je vragen over wat nu juist is, of de wet volgen altijd de juiste keuze is, het verschil tussen een man die illegale dingen doet voor een goede zaak en een man die legale dingen doet voor een slechte zaak etc.

Verliest zich niet al te veel in de overwegingen omdat dat niet Lehane's stijl is, hij laat de beoordeling aan ons als lezer over.

Laatst bewerkt:
Joe Abercrombie - A Little Hatred (Age of Madness #1)

Zijn laatste trilogie in de First Law wereld (tot dusver), met dit als eerste boek dus.

Het begint een beetje traag, en op het eerste zicht zelfs een beetje repititief ivm de eerste trilogie. Weer een oorlog in het Noorden, weer veel focus op die regio en de mensen die er wonen.
Maar al heel snel (na ongeveer 20%) wordt het je duidelijk dat je iets nieuws aan het lezen bent. Nieuw, en oh zo goed. Weeral. Dat is waarschijnlijk het enige repititieve in zijn oeuvre. Dat het (quasi) altijd toch zo verdomd goed is.

Zoals altijd zijn de personages geweldig grijs, er is geen traditionele good vs evil. De personages zijn gewoon mensen met hun eigen wensen en verlangens, die ervoor zorgen dat ze goede en slechte dingen begaan. Sommigen zijn natuurlijk wat edeler van inborst dan anderen. Maar niemand is perfect. En zelfs die edelen van inborst doen afschuwelijke dingen zich verschuilend onder een "Befehl ist befehl"/"ich habe es nicht gewusst" mantel. Je geniet van bepaalde personages wegens hun gevatte humor, hun intelligentie, hun passie, hun onzekerheden en oh zo relateerbare zwakheden. Maar in het volgende hoofdstuk zie je ze dan iets ongelooflijks hypocriet, of slecht, of dom, of ... (you get the picture) doen waardoor je iets hebt van "Oh maaaaan... verdomme toch".

Abercrombie is een meester in het creeeren van gevatte en humoristische mono- en dialogen waardoor het een plezier is om het te lezen en te herlezen, ondanks de vaak donkere achtergrond.

En last but not least is het plot ook ongelooflijk interessant en vrij uniek, alleszins in mijn leeservaring tot dusver, namelijk dat hij een Industriele Revolutie introduceert in een Fantasy-wereld. Meeste auteurs proberen toch altijd de technologie wat te downplayen om conflicten tussen beiden te vermijden. Daarnaast is de sociale onrust ook heel boeiend om te volgen en zeker als iemand met een ingesteldheid die vindt dat werknemer niet onder werkgever dient te staan, blijf je met een soort van romantische zweem hopen op een "Arbeiders aller landen, verenigt U!" goed einde.

Maar als er een ding is waar Joe Abercrombie voor bekend staat, zijn het wel zijn schokerende eindes. Ik zal al tevreden zijn als Bayaz kletsen krijgt, gatver wat haat ik die kerel.

Zoals gezegd had ik wel die Colson Whitehead gevonden en die heb ik ondertussen uit! Indien het mag, hierbij toch wat impressies:

Ik kon er al bij al van genieten. Ik heb het wel voor dit genre van 'Men making plans that go awry'. Beetje een Coen brothers gehalte of zelfs de Fiasco tabletop RPG als iemand dit kent, maar dan zonder de absurditeit. Sfeerschepping van het zwarte Harlem was ok, maar voelt ook wat cliché of toch weinig verrassend aan na vele andere verhalen, films etc. die zich in deze setting afspelen. De schrijfstijl van Colson Whitehead wordt geroemd, maar ik vond het wel vaker verwarrend neergepend. Hij gebruikt hier zo'n harder 'hardboiled' stijltje, met veel korte afgekapte beschrijvingen. Ik snap waarom, maar ik heb veel paragrafen moeten herlezen om de draad van het verhaal te kunnen behouden.. Om maar te zeggen dat ik al beter proza heb gelezen, maar het paste wel bij de plot.

Laatst bewerkt door een moderator:
De oogst van de zomer, en voor een deel de lente ook:

Paul Auster - De New York Trilogie

Drie maanden, van begin mei tot zo goed als einde juli, om driehonderd bladzijden te lezen. Zegt genoeg.

Jim Butcher - Peace Talks (The Dresden Files #16)
Jim Butcher - Battle Ground (The Dresden Files #17)

Twee boeken voor een (einde der tijden) verhaal. Bij momenten langdradig en te uitgesponnen.

Barones Emmuska Orczy - The Scarlet Pimpernel

De volgende maanden wijd ik mijn tijd normaliter aan een boek. ;)

Moonlight Mile - Dennis Lehane (Kenzie & Gennaro #6)
Het laatste boek in de reeks, geschreven 11 jaar na deel 5 and it shows.
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat dit boek er meer gekomen is door druk van zijn publisher dan echt door de wil van Lehane.
Het plot is flimsy, de dialogen ontbreken hun gebruikelijke geestigheid en Lehane is stukken minder comfortabel in 2009 Boston dan in 90's Boston.

Het leest nog steeds heel vlot en de spanning zit er nog in, maar ik had liever een langere epiloog gehad in boek 5 dat ons Kenzie en Gennaro 10 jaar later laat zien.

Stephen King - Billy Summers: m'n tweede King op relatief korte tijd. Imo een pak beter en interessanter dan 11.22.63
Die vond ik wel leuk maar niet even consistent en had wel wat minpuntjes. Summers is iets anders dan we gewend zijn van King maar hij doet dat best goed. De twist tegen het eind aan was ook zondermeer goed want ik had em ni zien aan komen.

Liu Cixin - Het drielichamenprobleem - ★★★★★
Jah, ik weet het niet helemaal met dit boek. Mijn gevoel/score heeft doorheen het boek heel wat gefluctueerd. Ik vond het niet altijd even vlot geschreven en de science in science fiction was bij momenten wat TE aanwezig. Toch kon ik het boek niet wegleggen en bleef het me intrigeren. Tot kort voor het einde dacht ik dit boek een 3 te geven, maar het einde maakt (zo goed als) alles goed: alles wordt verklaard van vragen dat je had tijdens het boek, je krijgt het andere standpunt te zien en een zeer sterke opbouw naar het vervolg. Ijzersterk einde dus die de score volledig omhoog trekt (al moet ik zeggen dat ik nu opnieuw twijfel).
Moeilijk…

Volgend boek: Madeline Miller - Een Lied voor Achilles

Tweede luik van de Milenniumtrilogie van Stieg Larsson gaat er vlotjes in. Ik ben geen thriller/detectivelezer, maar het mag ook eens wat luchtiger dan een zoveelste literair monument.

Je leest traag?

Neen, maar hangt af van welk type boek. Hierin geraakte ik niet door gebeten en kon ik het boek dus ook makkelijker wegleggen dan oppakken en verder lezen. Ik genoot er ook niet van. Als ik het had gelezen op het tempo dat ik mijn huidig boek lees, was het uitgelezen in minder dan twee weken.
Het huidige zal wel pas eind november, begin december uit zijn als ik mijn actuele leestempo aanhoud. Wat ook voorzien was voor ik er aan begon.

Terug
Bovenaan