My Dark Vanessa - Kate Elizabeth Russell
Dit boek gaat over een tienermeisje dat een 'relatie' krijgt met haar 20 jaar oudere leerkracht. Het boek wisselt tussen het verleden en het heden, waarbij ze in het heden te horen krijgt dat die leerkracht beschuldigd wordt van seksueel misbruik. Hierdoor kijkt ze terug naar haar verleden en haar contacten met die man, die ze op dat moment nog beschouwt als haar eerste grote liefde.
Een bijzonder boek, maar ook zeker een belangrijk boek in onze hedendaagse maatschappij waar misbruik en grooming een belangrijke thema blijft. Het omschrijft echt héél sterk hoe trauma jarenlang een invloed heeft op een persoon.
Door het thema zeker niet voor iedereen een aanrader. Er zijn absoluut de nodige trigger warnings. Het boek heeft me dan ook stil achtergelaten. Ik heb enkele dagen geen boek meer vastgehad om dit te kunnen verwerken.
Dit boek gaat over een tienermeisje dat een 'relatie' krijgt met haar 20 jaar oudere leerkracht. Het boek wisselt tussen het verleden en het heden, waarbij ze in het heden te horen krijgt dat die leerkracht beschuldigd wordt van seksueel misbruik. Hierdoor kijkt ze terug naar haar verleden en haar contacten met die man, die ze op dat moment nog beschouwt als haar eerste grote liefde.
Een bijzonder boek, maar ook zeker een belangrijk boek in onze hedendaagse maatschappij waar misbruik en grooming een belangrijke thema blijft. Het omschrijft echt héél sterk hoe trauma jarenlang een invloed heeft op een persoon.
Door het thema zeker niet voor iedereen een aanrader. Er zijn absoluut de nodige trigger warnings. Het boek heeft me dan ook stil achtergelaten. Ik heb enkele dagen geen boek meer vastgehad om dit te kunnen verwerken.
Het uitgangspunt is dan ook fascinerend: wat had jij gedaan in die situatie? Naar schatting 10% van de Vlamingen is in de collaboratie gestapt en 5% in het verzet. Het overgrote merendeel "stond erbij en keek ernaar".
. Wat een mooi boek. Letterlijk adembenemende zinnen ook, om zelf een mentale rustpauze in te lassen merkte ik dat ik af en toe een denkbeeldige komma moest plaatsen. De man heeft elke berg (en hij beschrijft er véél) op een andere manier beschreven - ik had geen idee dat het mogelijk was. Ik lees dat zijn latere boeken simpelere zinnen en beschrijvingen gebruiken, ik herinner me dat inderdaad vaag uit The Road, binnenkort ga ik in All the Pretty Horses beginnen en de proef op de som stellen. Wat coldplayke schreef valt ook op, hoe poëtisch brutaal en zinloos geweld wordt neergeschreven, dat contrast is fascinerend.
. Ik wou eigenlijk wel weten wat er gebeurde maar ik had zo weinig zin om te lezen toen ik in dat boek bezig was. Ik vond het wel jammer dat het mijn ding niet was..