Hellsdinner
Crew Member
Mr Mercedes - Stephen King
Leuk tussendoortje, detective verhaal a la Stephen King.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Is trouwens een trilogie met Finders Keepers en End of Watch als vervolg. Ben nu in End of Watch bezigMr Mercedes - Stephen King
, maar dat moet je wat opzij kunnen zetten.Al eerder iets van Yourcenar gelezen? Die heeft een prachtig oeuvre. L'oeuvre au noir (Zeno of Bruges of The Abyss / Het Hermetisch Zwart) is ook de moeite waard om te lezen en speelt zich af in dit land. Dat is wellicht mijn favoriet. Ze heeft ook enkele familiegeschiedenissen geschreven over haar eigen familie, dit zijn ook indrukwekkend.Memoirs of Hadrian - Marguerite Yourcenar
Ik heb het wel voor romans waarin de auteur in het hoofd van een historisch personage kruipt. De vergelijking met de Claudius boeken van Robert Graves is nooit ver weg als we het over gefictionaliseerde mijmeringen van Romeinse keizers hebben, maar deze roman is toch heel anders qua toon en uitvoering. Het is minder op sensatie gericht dan de boeken van Graves (het is op dat vlak natuurlijk moeilijk wedijveren met de waanzin van Tiberius en Caligula in I, Claudius), maar juist omdat de focus bijna puur op Hadrianus komt te liggen, krijg je een veel persoonlijkere en intiemere verslaggeving van zijn leven als burger en keizer.
Yourcenar slaagt erin om te doen wat velen anderen niet konden: Hadrianus' muur neerhalen en zo een blik gunnen op wat er zich intern zou hebben kunnen afgespeeld (want het blijft natuurlijk een eigen invulling op basis van geschiedkundige bronnen en overlevering).
Ik wist niet dat deze auteur half Belgisch is, en niet dat dat verder zo belangrijk is, maar dat was toch een leuke bijkomende verrassing.
Dit was het eerste dat ik van haar las (en ook weer via jouw tip hierAl eerder iets van Yourcenar gelezen? Die heeft een prachtig oeuvre. L'oeuvre au noir (Zeno of Bruges of The Abyss / Het Hermetisch Zwart) is ook de moeite waard om te lezen en speelt zich af in dit land. Dat is wellicht mijn favoriet. Ze heeft ook enkele familiegeschiedenissen geschreven over haar eigen familie, dit zijn ook indrukwekkend.
). Ik zal de rest ook bekijken, bedankt!
.
.“Freedom is a heavy load, a great and strange burden for the spirit to undertake. It is not easy. It is not a gift given, but a choice made, and the choice may be a hard one. The road goes upward towards the light; but the laden traveler may never reach the end of it.”
― Ursula K. LeGuin, The Tombs of Atuan
Jonathan Strange and Mr. Norrell - Susanna Clarke
Hier was ik al twee maal in begonnen, jaren geleden, maar telkens na ongeveer 30 pagina's gestrand. Ik snap waarom, het boek meandert heel erg in het begin (daarna ook nog, soms), het pastiche-Engels is moeilijk om in te komen, de voetnoten voelen wat vreemd aan. Maar het meanderen stoort uiteindelijk niet, samen met het faux-19de eeuwse Engels charmeert het wel, het neemt zijn tijd om dingen te vertellen. Ik ben blij dat ik het heb gelezen, plot kon me ook bekoren alhoewel ik het einde wat meer afgerond had verwacht.

In the afternoon he rode through the McKenzie crossing of the Clear Fork of the Brazos River and he and the horse walked side by side down the twilight toward the town where in the long red dusk and in the darkness the random aggregate of the lamps formed slowly a false shore of hospice cradled on the low plain before them.
Blood Meridian - Cormac McCarthy
Ik ben met verstomming geslagen dat ik hier de eerste keer niet door was geraakt, want wat een fenomenaal boek. De eerse keer had ik veel moeite met de overvloed aan gore en geweld, terwijl ik nu juist bijna niet kon stoppen met lezen.
Het speelt zich af in de jaren 1850, op de grens tussen Texas en Mexico. Denk dus maar aan een niet-aflatende resem massamoorden op native Americans en je komt al een eind ver om je in te beelden in wat voor desolate sfeer deze roman baadt. McCarthy brengt die verdorvenheid in ieder van zijn boeken, maar nergens wordt geweld en oorlog tot een religie verheven als in dit boek.
En dan het contrast van al die rauwheid tegen zijn pure poëtische beschrijvingen... wat een meesterlijk schrijver.![]()
Die hele dynamiek tussen the judge en the kid is zeer goed gedaan... De laatste 75 bladzijden kon ik echt niet meer stoppen.And they are dancing, the board floor slamming under the jackboots and the fiddlers grinning hideously over their canted pieces. Towering over them all is the judge and he is naked dancing, his small feet lively and quick and now in doubletime and bowing to the ladies, huge and pale and hairless, like an enormous infant. He never sleeps, he says. He says he’ll never die. He bows to the fiddlers and sashays backwards and throws back his head and laughs deep in his throat and he is a great favorite, the judge. He wafts his hat and the lunar dome of his skull passes palely under the lamps and he swings about and takes possession of one of the fiddles and he pirouettes and makes a pass, two passes, dancing and fiddling at once. His feet are light and nimble. He never sleeps. He says that he will never die. He dances in light and in shadow and he is a great favorite. He never sleeps, the judge. He is dancing, dancing. He says that he will never die.

“When I was young, I had to choose between the life of being and the life of doing. And I leapt at the latter like a trout to a fly. But each deed you do, each act, binds you to itself and to its consequences, and makes you act again and yet again. Then very seldom do you come upon a space, a time like this, between act and act, when you may stop and simply be. Or wonder who, after all, you are.”
― Ursula K. Le Guin, The Farthest Shore