Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

• Ik lees nooit

Stemmen: 27 11,0%
  • 1-5 boeken

Stemmen: 70 28,5%
  • 6-10 boeken

Stemmen: 47 19,1%
  • 11-20 boeken

Stemmen: 55 22,4%
  • 21-30 boeken

Stemmen: 21 8,5%
  • 31-40 boeken

Stemmen: 10 4,1%
  • 41-50 boeken

Stemmen: 6 2,4%
  • 50-75 boeken

Stemmen: 5 2,0%
  • 75-100 boeken

Stemmen: 2 0,8%
  • 100+ boeken

Stemmen: 3 1,2%

• Totaal aantal stemmers
    246
La Superba - Ilja Leonard Pfeijffer

Anders dan de rest van de lezende Nederlandstalige bevolking ben ik niet zo voorspelbaar geweest om op de Alkibiades-trein te springen. Ik ben veel origineler uit de hoek gekomen en heb mijn wagonnetje met enige vertraging aan dat van La Superba gehangen.

Dit is dus het eerste boek dat ik van Pfeijffer lees, maar het zou me verbazen mocht dit een atypisch werk van hem blijken te zijn. De stukken over migratie vond ik erg goed gebracht, al zeker de manier waarop hij zijn eigen vlucht naar het Zuiden en zijn receptie in Genua afsteekt tegen die van vluchtelingen uit armere landen, hoewel hij eigenlijk net als hen meer schulden dan inkomsten heeft.

Met zijn portretering van vrouwen heb ik niet noodzakelijk een groot probleem. Hij geeft zelf letterlijk aan dat hij vrouwen in 2 vakjes deelt - de neukbare en de negeerbare - maar daarmee zegt hij meer over zijn uitvergrootte, fictieve alterego dan over de vrouwen die de revue passeren. Ik ben er zeker van dat er voor die schunnige, groteske praat een leespubliek te vinden is, maar voor mij duurde het niet lang vooraleer de initiële schock was weggeëbd en die passages veeleer monotoon en voorspelbaar dan aanstootgevend aanvoelden. Ik hoop dat Pfeijffer in zijn latere boeken meer inzet op zijn uitstekend gevoel voor humor (vooral zijn timing zit erg goed) zonder daarbij te vervallen in dezelfde clichés.
Het schunnige en groteske is wat minder in zijn latere werken, daarin kan ik je al geruststellen. Ik zou het boek nog eens moeten lezen, maar ik vond het soms wat te hitsig overkomen. Ik vond dat bij Bukowski en Miller snel vervelen en ook andere "schandaalromans" lijden daar wat onder. Een goeie seksscène schrijven is moeilijk en soms zit er meer zinderende erotiek in subtiel geschreven passages dan in expliciete bunga bunga.

Umberto Eco - In de naam van de roos

Na enkele jaren dan toch nog eens geslaagd een fictieboek te lezen. Om de één of andere reden zat ik in een soort van leesdip en kon ik enkel nog non-fictie lezen. Maar deze mystieke middeleeuwse detectiveroman is er dan toch in geslaagd mij te boeien van begin tot einde. In het begin heb ik me uiteraard liggen verkneukelen om de duidelijke referenties tussen personages en figuren buiten de roman, maar de ernst was toch al snel daar om mee te speuren naar de dader in deze who done it. Tussen het zoeken door heb ik me ook verder ingelaten in de grote vragen die werden gesteld in het boek: bezat Jezus inderdaad de kleren die hij droeg? Zoals steeds zijn er uiteraard weer hele stukken die wat overbodig aanvoelde, en wat overdreven ver gingen in besprekingen van haast kleine details die er niet echt toe deden. Maar al bij al vond ik het toch gewoon vlot leesbaar, ook al moest ik regelmatig naar achter bladeren voor de vertaling van Latijnse zinnen.

Ik begrijp wel waarom mijn vader het boek al drie keer heeft gelezen. Het lijkt me een type boek dat per leesbeurt een andere invalshoek vrij geeft. Four stars.

Enkele dagen geleden begonnen aan Berlijn Alexanderplatz op basis van Coldplaykes reactie hier (hoe weet ze dat, free upvote!). Wat een kolderiek gedoe bij momenten, heel fijn zo.

Umberto Eco - In de naam van de roos

Na enkele jaren dan toch nog eens geslaagd een fictieboek te lezen. Om de één of andere reden zat ik in een soort van leesdip en kon ik enkel nog non-fictie lezen. Maar deze mystieke middeleeuwse detectiveroman is er dan toch in geslaagd mij te boeien van begin tot einde. In het begin heb ik me uiteraard liggen verkneukelen om de duidelijke referenties tussen personages en figuren buiten de roman, maar de ernst was toch al snel daar om mee te speuren naar de dader in deze who done it. Tussen het zoeken door heb ik me ook verder ingelaten in de grote vragen die werden gesteld in het boek: bezat Jezus inderdaad de kleren die hij droeg? Zoals steeds zijn er uiteraard weer hele stukken die wat overbodig aanvoelde, en wat overdreven ver gingen in besprekingen van haast kleine details die er niet echt toe deden. Maar al bij al vond ik het toch gewoon vlot leesbaar, ook al moest ik regelmatig naar achter bladeren voor de vertaling van Latijnse zinnen.

Ik begrijp wel waarom mijn vader het boek al drie keer heeft gelezen. Het lijkt me een type boek dat per leesbeurt een andere invalshoek vrij geeft. Four stars.

Enkele dagen geleden begonnen aan Berlijn Alexanderplatz op basis van Coldplaykes reactie hier (hoe weet ze dat, free upvote!). Wat een kolderiek gedoe bij momenten, heel fijn zo.
Sinds Nahrtent geef ik wel enkel nog leestips met een disclaimer erbij dat ik geen verantwoordelijkheid draag als je 4 maanden doet over een boek dat ik heb aangeraden, dus ik hoop dat hij blijft bevallen!

Tijdens de verlof eindelijk ook terug aan het lezen geslagen.
Als eerste toevallig ook 11.22.63: King is toch echt een meesterverteller, alhoewel ik me in het midden wel even heb verveeld, wanneer hij richting opsomming van al Lee's doen en laten gaat. In die zin had een review die ik heb gelezen wel gelijk: je volgt eigenlijk twee verhaallijnen, en de verhaallijn van Jake Dunning is veel interessanter.

Daarna The Wasp Factory van Banks. Een vreemd boek, doet wat denken aan Lord of The Flies, met heel koele, afstandelijke beschrijvingen van geweld. Ik mis precies wel een beetje meer opbouw naar het einde, plots volgen er enkele twists die ik niet goed kan plaatsen.

En ook The Left Hand of Darkness van Le Guin uitgelezen. Dat was een prachtig boek, met veel "tussen de lijnen" waarvoor ik het waarschijnlijk eens opnieuw zal moeten lezen.

Bernard Cornwell - Sword Song (The Last Kingdom #4)

4e boek op rij in minder dan een week en ik word het helemaal niet beu. Moet genoeg zeggen over hoe goed ik de boeken vind. Fantastische mix van actie en drama, met een geweldig hoofdpersonage. Vooral de ironie en aversie tegenover de Kerk, zijn een zeer gesmaakt aspect.

Sinds Nahrtent geef ik wel enkel nog leestips met een disclaimer erbij dat ik geen verantwoordelijkheid draag als je 4 maanden doet over een boek dat ik heb aangeraden, dus ik hoop dat hij blijft bevallen!

Bijna halfweg en blijft zeker bevallen, best een geinig boek. Het heeft iets weg van een ironische antithese van de bildingroman vind ik. Man die zijn leven wilt beteren, maar niet de typische sherpa's op zijn weg tegenkomt, enkel dreuzels, ondingen.

Intussen

Confessor van Goodkind uitgelezen. Deze is wel een ok afsluiting van de reeks en haalt een hoger niveau dan de vorige paar boeken. Het einde is wel een giga Deus Ex Machina die opeens alles oplost, maar goed

Way of Kings van Sanderson is ook uit voor de derde keer ofzo. Goed eerste boek van een saga die hopelijk even goed blijft. Intussen bezig in Words of Radiance, dus ga proberen ze nu alle vier eens te lezen.

De Dwergen van Heitz heeft me aangenaam verrast, dit is gewoon een toffe fantasyroman over Dwergen, het minst beschreven fantasyras. Qua verhaal redelijk standaard en het einde is ook snel afgehaspeld, maar al bij al aangenaam leesvoer.

De Zevensprong van Tonke Dragt. Niet zo bekend als Thea Beckman, maar Dragt mag toch ook in het lijstje van jeugdschrijvers staan waar ik een boontje voor heb.

De Zevensprong van Tonke Dragt. Niet zo bekend als Thea Beckman, maar Dragt mag toch ook in het lijstje van jeugdschrijvers staan waar ik een boontje voor heb.
Absoluut! Als tiener veel van haar boeken verslonden. De zoon hier heeft dit schooljaar zijn boekbespreking over De brief voor de koning gedaan, die was ook fan, 't is nochtans geen zo'n lezer als zijn vader.

Ik heb nog niet teveel van haar gelezen maar wat ik van haar gelezen heb is echt wel top. Ik zoek Torenhoog en mijlen breed al lang om nog eens te checken maar het vervolg daarop is een van mijn favoriete jeugdboeken

Ik zoek Torenhoog en mijlen breed al lang om nog eens te checken maar het vervolg daarop is een van mijn favoriete jeugdboeken
Idem! Torenhoog en mijlen breed staat hier in mijn boekenkast samen met nog wat andere jeugdboeken met sentimentele waarde:

jeugdboeken.jpg

The Eye of the World - Robert Jordan

Ik ben zowel heel enthousiast als teleurgesteld na het lezen van dit boek :crazy:.
De verwachtingen waren hoog. Te hoog misschien? Uiteindelijk is het namelijk gewoon een oké boek, waarbij het soms eerder een hommage aan Tolkien is. Dat is tegelijkertijd ook een goed ding, want ik ben een fan van LOTR. Het verhaal kon me de hele tijd vast houden, maar ik voelde op geen enkel moment ook maar enige emotionele connectie met de personages. Na zo'n enorme reis was het einde ook maar flauw.

Je voelt wel heel sterk wat een mogelijkheden er in dit verhaal zitten en dat zal me er dan ook wel toe aanzetten om verder te lezen. De wereld vond ik erg boeiend. Aan de oppervlakte lijkt het de zoveelste 'Middeleeuwse' fantasywereld, maar je voelt wel dat er heel wat extra lagen zijn. De personages boeiden me dus niet meteen, maar ook hier merk ik wel dat er veel groei mogelijk is.
Ik kan begrijpen dat de schrijfstijl voor sommige mensen niets is, maar ik hou ook wel van die trage en uitgebreide beschrijvingen.

Al bij al dus gewoon een middelmatig boek, waarbij ik vooral hoop dat het tweede deel me écht kan overtuigen om de hele reeks uit te lezen.

The Dark Tower - Stephen King (Dark Tower #7)
Einde van de reeks.
Ik zou geen enkele van de Dark Tower boeken bij King's beste 5 boeken rekenen.
Maar als je ze allen samen pakt heb je een Amerikaans epos dat bij de besten hoort.

Dit laatste boek vond ik bijna het moeilijkst om door te geraken. Meandert iets te veel en heeft wat zijsprongen die er lijken bij geschreven puur als opvulling.

Homegoing - Yaa Gyasi
zie de boekenclub thread https://www.beyondgaming.be/threads/homegoing-yaa-gyasi-boekenclub-2.24768/page-2

Alte Meister - Thomas Bernhard

Twee oudere heren, Reger en Atzbacher, bezoeken reeds jarenlang op afwisselende dagen het kunsthistorische Museum te Wenen. Reger besluit echter om redenen die pas op het einde duidelijk worden het patroon te doorbreken, en hij nodigt Atzbacher uit om twee dagen na elkaar een bezoek te brengen.

Dit boek gaat absoluut niet voor iedereen weggelegd zijn. In één doorlopende woordenstroom, zonder onderverdeling in paragrafen of hoodstukken, geeft Atzbacher tweedehands de indrukken en vooral geniale rants van Reger over schilderkunst, muziek, literatuur en filosofie door, op het absurde af. Dit boek heeft voor mij een hoog "OW SNAP" of "DANG GIRL"gehalte, maar het helpt wel als je een beetje bekend bent met de figuren die hij een tweede dood toedient (rip Adalbert Stifter).

Je voelt al van in het begin aan dat er iets dieper onder schuil gaat, een emotionele katalysator die kan verklaren waarom Reger zo fanatiek gehecht is aan zijn zitbankje voor een eerder onopvallend schilderij van Tintoretto, en waarom hij zich tegen de culturele onsterfelijkheid van de "oude meesters" heeft gekeerd. Voor mij had de onderliggende verklaring wel meer onder het oppervlakte mogen blijven zitten. Naar het einde toe werd er iets te expliciet aan zelf-analyse gedaan (ook al is analyse natuurlijk wel de hele pointe van het boek).

Wat ik zo fantastisch vind aan lezen is dat het enkel maar leuker wordt naarmate je meer gelezen hebt, en dat je verbanden kan leggen die je anders misschien niet zou zien. Al na enkele bladzijden deed deze roman qua stijl en structuur mij enorm aan Wittgenstein's Mistress van David Markson denken (dat wel pas later is verschenen). Toen ik het boek uit had, zag ik op de laatste bladzijden in de verdere bibliografie van Thomas Bernhard het boek Wittgensteins Neffe staan. Een beetje opzoekingswerk later blijkt dat Markson zijn roman ongeveer gelijktijdig met die van Bernhard was aan het schrijven, en dat hij zijn boek eerst Wittgenstein's Niece wou noemen, en dan maar daarvan heeft afgezien toen hij op de hoogte werd gebracht van Bernhards publicatie. Zulke anekdotes vind ik geweldig.

Alte Meister - Thomas Bernhard

Twee oudere heren, Reger en Atzbacher, bezoeken reeds jarenlang op afwisselende dagen het kunsthistorische Museum te Wenen. Reger besluit echter om redenen die pas op het einde duidelijk worden het patroon te doorbreken, en hij nodigt Atzbacher uit om twee dagen na elkaar een bezoek te brengen.

Dit boek gaat absoluut niet voor iedereen weggelegd zijn. In één doorlopende woordenstroom, zonder onderverdeling in paragrafen of hoodstukken, geeft Atzbacher tweedehands de indrukken en vooral geniale rants van Reger over schilderkunst, muziek, literatuur en filosofie door, op het absurde af. Dit boek heeft voor mij een hoog "OW SNAP" of "DANG GIRL"gehalte, maar het helpt wel als je een beetje bekend bent met de figuren die hij een tweede dood toedient (rip Adalbert Stifter).

Je voelt al van in het begin aan dat er iets dieper onder schuil gaat, een emotionele katalysator die kan verklaren waarom Reger zo fanatiek gehecht is aan zijn zitbankje voor een eerder onopvallend schilderij van Tintoretto, en waarom hij zich tegen de culturele onsterfelijkheid van de "oude meesters" heeft gekeerd. Voor mij had de onderliggende verklaring wel meer onder het oppervlakte mogen blijven zitten, naar het einde toe werd er voor mij iets te expliciet aan zelf-analyse gedaan (ook al is analyse natuurlijk wel de hele pointe van het boek).

Wat ik zo fantastisch vind aan lezen is dat het enkel maar leuker wordt naarmate je meer gelezen hebt, en dat je verbanden kan leggen die je anders misschien niet zou zien. Al na enkele bladzijden deed deze roman qua stijl en structuur mij enorm aan Wittgenstein's Mistress van David Markson denken (dat wel pas later is verschenen). Toen ik het boek uit had, zag ik op de laatste bladzijden in de verdere bibliografie van Thomas Bernhard het boek Wittgensteins Neffe staan. Een beetje opzoekingswerk later blijkt dat Markson zijn roman ongeveer gelijktijdig met die van Bernhard was aan het schrijven, en dat hij zijn boek eerst Wittgenstein's Niece wou noemen, en dan maar daarvan heeft afgezien toen hij op de hoogte werd gebracht van Bernhards publicatie. Zulke anekdotes vind ik geweldig.
Die is écht heel goed en fenomenaal grappig. Nederlandse vertaling is volgens mij enkel tweedehands te vinden, tenzij er een herdruk is.

The Dark Tower - Stephen King (Dark Tower #7)
Einde van de reeks.
Ik zou geen enkele van de Dark Tower boeken bij King's beste 5 boeken rekenen.
Maar als je ze allen samen pakt heb je een Amerikaans epos dat bij de besten hoort.

Dit laatste boek vond ik bijna het moeilijkst om door te geraken. Meandert iets te veel en heeft wat zijsprongen die er lijken bij geschreven puur als opvulling.

Homegoing - Yaa Gyasi
zie de boekenclub thread https://www.beyondgaming.be/threads/homegoing-yaa-gyasi-boekenclub-2.24768/page-2

Wat vond je van het einde van de serie? Kwam het bij je aan als een mokerslag?

Terug
Bovenaan