Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

• Ik lees nooit

Stemmen: 27 11,0%
  • 1-5 boeken

Stemmen: 70 28,5%
  • 6-10 boeken

Stemmen: 47 19,1%
  • 11-20 boeken

Stemmen: 55 22,4%
  • 21-30 boeken

Stemmen: 21 8,5%
  • 31-40 boeken

Stemmen: 10 4,1%
  • 41-50 boeken

Stemmen: 6 2,4%
  • 50-75 boeken

Stemmen: 5 2,0%
  • 75-100 boeken

Stemmen: 2 0,8%
  • 100+ boeken

Stemmen: 3 1,2%

• Totaal aantal stemmers
    246
Morgan Is My Name - Sophie Keetch

Deze heb ik gekocht puur op de titel en de cover. Onderweg naar de kassa in Waterstones zag ik hem op een tafel liggen en direct meegenomen ook al zijn hardbacks best wel duur. Het is het eerste boek in een trilogie.

Zoals de titel doet vermoeden is dit het verhaal van Morgan Le Fay uit de legende van Arthur en Camelot. Het boek is uit haar perspectief en en begint als Morgan een kind is. Het boek lees vlot en lijkt mij vooral een opbouw voor Morgan's latere leven. Niet echt memorabel, maar wel leuk om te lezen. Hoewel erg zwaarwichtige thema's aanbod komen, wordt het boek er niet door overheerst.
Het boek had gerust wat langer mogen zijn met wat meer focus op de wereld rond Morgan maar opzich was het wel een leuk debuut van deze schrijfster.

--

Het is me wel opgevallen dat ik tegenwoordig onbewust meer naar boeken neem gefocust op vrouwen . Dus met belangrijke vrouwelijke personages of geschreven door vrouwen. Ook lees ik veel minder van die grote fantasy boeken/reeksen dan gewoonlijk. Dus ik merk eigenlijk wel dat mijn voorkeur van het soort boeken dat ik lees toch wat veranderd is.

Een aantal maanden geleden alweer:

De Dochter Van De Nazi - Louise Fein

Zoals de titel al doet vermoeden speelt dit verhaal zich af in het nazi-tijdperk en de periode vóór W.O. II.
Het gaat over een opgroeiend Duits meisje dat - uiteraard tegen beter weten in - meegaat in de ideologieën van haar ouders, maar hoelang zal dit standhouden? Wat zullen de gevolgen zijn?

Erg aangrijpend, heftig verhaal geschreven in de ik-vorm. Leest vlot. Zeker het feit dat het eens uit dit ander oogpunt is geschreven vond ik interessant. Uiteindelijk waren ook deze kinderen gewoon evengoed slachtoffers.
Ook heb ik nog zaken bijgeleerd over W.O. II.
Het is naast een oorlogsverhaal ook gewoon boeiende geschiedenis.

The Hero of Ages - Brandon Sanderson

Wat een geweldig einde van die trilogie! Ik was niet helemaal overtuigd van hoe er naar het einde toe gewerkt werd, maar de laatste 10 bladzijden waren ontzettend goed. Ik ben heel tevreden dat ik de reeks gelezen heb en ze krijgen zeker een prominent plaatsje in mijn boekenkast.

The Gunslinger - Stephen King (Dark Tower 1)
Reread maar was al weer 15 jaar geleden denk ik, heb de serie ook nooit volledig uitgelezen...
Is zeker geen ideale starter voor een serie vind ik, verliest zich wat in zijn eigen wereld.

The Drawing of The Three - Stephen King (Dark Tower 2)
Hier heb ik dan weer echt van genoten, geweldige King. Constante spanning en moeilijk weg te leggen.

The Gunslinger - Stephen King (Dark Tower 1)
Reread maar was al weer 15 jaar geleden denk ik, heb de serie ook nooit volledig uitgelezen...
Is zeker geen ideale starter voor een serie vind ik, verliest zich wat in zijn eigen wereld.

The Drawing of The Three - Stephen King (Dark Tower 2)
Hier heb ik dan weer echt van genoten, geweldige King. Constante spanning en moeilijk weg te leggen.

Hier ook ooit dat eerste boek gelezen en kvond het ook een "gevecht" bijna... Het wordt dus beter achteraf? Want dan geef ik het nog wel een kans ooit.

Hier ook ooit dat eerste boek gelezen en kvond het ook een "gevecht" bijna... Het wordt dus beter achteraf? Want dan geef ik het nog wel een kans ooit.
Ja, het eerste boek is niet echt 100% representatief voor de rest van de reeks. Ik zou minstens het tweede boek lezen, dat is echt geweldig. Als dat ook je ding niet is, kan je gerust afhaken. 3 en 4 zijn ook top, daarna wordt het wel ietsje minder imo. Maar zeker nog de moeite om uit te lezen.

Jep, zeker als je al wat King boeken gelezen hebt sindsdien.
Eerste boek is echt niet representatief.
Tweede is al meteen een stuk "normaler".
Ik heb me ook wat door het eerste boek moeten worstelen maar het tweede dan in 1 dag uitgelezen :shutup:.

Boek 2 is echt geweldig goed, alleen boek 4 doet beter. Maar dat is een beetje een hit or miss boek, als de atmosfeer je aanstaat, zal je genieten van het boek.

Boek 2 is echt geweldig goed, alleen boek 4 doet beter. Maar dat is een beetje een hit or miss boek, als de atmosfeer je aanstaat, zal je genieten van het boek.
1 Vond ik nog best te pruimen, 't is speciaal maar geen zo'n dik boek. 4 is wat mij betreft de absolute topper in de reeks, daarna zakt het wel in en is het veel herhaling en een vrij zwakke plot, hij wist niet meer goed wat ermee aan te vangen vermoed ik. 2 is ook een leuke.

1 Vond ik nog best te pruimen, 't is speciaal maar geen zo'n dik boek. 4 is wat mij betreft de absolute topper in de reeks, daarna zakt het wel in en is het veel herhaling en een vrij zwakke plot, hij wist niet meer goed wat ermee aan te vangen vermoed ik. 2 is ook een leuke.

Yup, boek 1 vond ik ook wel een interessante kennismaking. Leuke wereld.
Voor mij is het 4>2>3>7>1>5>6. Boek 7 lijdt voor een hoop aan dezelfde mankementen als boek 6, maar dat einde maakt veel goed.

Nu, ik heb ze allemaal thuis liggen. Dat was nog de "oew, die reeks lijkt me tof. laat ik alles kopen voor ik het zelfs maar eens kans gegeven heb"-tijd. Dus een tweede kans geven, gaat geen issue zijn :D Maar eerst oa mn zoveelste reread van WOT wat verder doen.

Ik ben Eleanor Oliphant (en met mij gaat alles goed) - Gail Honeyman.

Een verhaal over eenzaamheid, trauma, vriendschap en je plaats vinden in de wereld.
Leest vlot en je kan zowel huilen als lachen met dit boek.
Zeker een aanrader!

Naar aanleiding van deze post dit boek gelezen, maar dan in het Engels. Inderdaad een mooi boek, maar ik vond wel dat het nogal traag op gang kwam (voor mij althans). Ik vond vanaf het begin het hoofdpersonage wel interessant, maar ik heb heel lang over het begin van het boek gedaan omdat het begin me wat minder kon boeien.

The Waste Lands - Stephen King (Dark Tower #3)
Begint echt als een queeste aan te voelen.
Vol avontuur en groepsgevoel maar ook met die typische King horror.
Het deel in de stad Lud gaf me grote Mad Max vibes.

All the Lovers in the Night - Mieko Kawakami

Aangezien 'emotional', 'reflective' en 'sad' mijn top 3 moods zijn volgens StoryGraph kon ik niet anders dan dit boek lezen :unsure:.
Het gaat over een eenzame en angstige vrouw in de dertig en de impact van een collega en een man die ze leert kennen op haar leven.

Het is vooral in het begin een erg traag boek dat nergens naartoe lijkt te gaan. Maar hier zit net de kracht in doordat het tempo van het boek zo gelijkloopt met het tempo van het leven van het hoofdpersonage. Alles is zo banaal, maar tegelijkertijd erg gedetailleerd en mooi omschreven.
Hoe het licht schijnt, hoe regen op het asfalt valt, hoe afgesleten de zool van iemand zijn schoen is, ...

Het is een boek dat ik zeker nog eens opnieuw wil lezen met meer achtergrondinformatie. Het lijkt veel te vertellen over hoe de Japanse maatschappij naar vrouwen kijkt, maar die kennis ontbreekt me.

Niet meteen een boek voor iedereen denk ik, maar een aanrader indien je graag dit soort boeken leest.

Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht - Mark Haddon

DNF na 35%. De korte inhoud interesseerde me erg hard: een 15 jarige autistische jongen gaat op zoek naar de moordenaar van de hond van de buurvrouw. Ik kwam echter totaal niet in het verhaal en vond er maar niets aan.

Laatst bewerkt:
A Dowry if Blood - S.T. Gibson

Dit is een roman waarin een van de bruiden haar leven aan de zijde van Dracula verteld in de vorm van brieven gericht aan haar grote liefde. Het is een donker boek over obsessie, lust en liefde. Het boek wordt bestempeld als een vertelling van het klassieke Dracula verhaal door Bram Stoker, maar eigenlijk komen er maar weinig elementen van dat verhaal terug. Wat helemaal niet erg is. In de plaats daarvan krijgen we een inkijk in de relatie tussen Dracula en zijn bruid.

Hoewel het boek redelijk recent is verschenen (2021) lukt het de auteur wel om het een beetje klassiek te laten aanvoelen zonder dat het pretentieus wordt. Het is zeer mooi geschreven en het trok me echt diep in het verhaal.
Mijn editie van het boek had ook een later gepubliceerde shortstory die dienst deed als een soort van epiloog maar na enkele zinnen heb ik die niet verder gelezen. Ik vond het einde van de roman meer dan goed genoeg. Ik hoefde geen extraatjes meer.

Ham on Rye - Charles Bukowski

Beenhard! Een soort van autobiografie over zijn jeugd. Ik vond deze heel goed - heel cynisch ook.
Het eerste boek van hem dat ik gelezen heb, dus ik ga er nog wel een paar checken denk ik.

Ham on Rye - Charles Bukowski

Beenhard! Een soort van autobiografie over zijn jeugd. Ik vond deze heel goed - heel cynisch ook.
Het eerste boek van hem dat ik gelezen heb, dus ik ga er nog wel een paar checken denk ik.
Hij is een van mijn favoriete auteurs.
Zonder pretentieus te zijn brengt hij zoveel meer wijsheid dan zovelen die het op de meest snobbistische manieren wel proberen.
Je begon natuurlijk wel met zijn kroonjuweel.
Post office is vaak de start, om te werken naar Ham on Rye.

Hij is een van mijn favoriete auteurs.
Zonder pretentieus te zijn brengt hij zoveel meer wijsheid dan zovelen die het op de meest snobbistische manieren wel proberen.
Je begon natuurlijk wel met zijn kroonjuweel.
Post office is vaak de start, om te werken naar Ham on Rye.

Post Office staat nu op het leeslijstje ;)

The Very Secret Society of Irregular Witches - Sangu Mandanna

Een leuk boek met toffe en gezellige personages, een plot wending die ik van ver zag aankomen en wat magie en een vleugje romantiek. Eigenlijk dus een ideaal, luchtig tussendoortje. Geen meesterwerk, maar wel een boek dat mij regelmatig heeft laten glimlachen.

Twee boeken mee te nemen op verlof in Frankrijk:

Immortality van Milan Kundera - omdat ik EINDELIJK een tweede Kundera wil lezen.

Small Gods van Terry Pratchett - omdat ik EINDELIJK eens een Pratchett wil lezen.

Terug
Bovenaan