Water uit kelder krijgen

Bubba

Well-known member
Crowdfunder FE
Hey,

In onze kelder staat water, op het diepste punt gaat het over enkele centimeters, is er een goede/makkelijke manier om dat eruit te krijgen? Een dompelpomp hebben we al aan gedacht maar ik betwijfel dat dat gaat werken aangezien het water maar enkele centimeters hoog staat?
 
Hey,

In onze kelder staat water, op het diepste punt gaat het over enkele centimeters, is er een goede/makkelijke manier om dat eruit te krijgen? Een dompelpomp hebben we al aan gedacht maar ik betwijfel dat dat gaat werken aangezien het water maar enkele centimeters hoog staat?
Wij hebben een dompelpomp gebruikt toen er een goeie 10cm stond (en dan nog hoger later in de winter) en we waren daar toch echt wel tevreden over, vooral omdat het bij ons eigenlijk moeilijk te voorspellen is welke omstandigheden hoeveel water zouden geven. Daar is geen lijn in te trekken.
 
Hey,

In onze kelder staat water, op het diepste punt gaat het over enkele centimeters, is er een goede/makkelijke manier om dat eruit te krijgen? Een dompelpomp hebben we al aan gedacht maar ik betwijfel dat dat gaat werken aangezien het water maar enkele centimeters hoog staat?
Er zijn verschillende opties.

1) Kijken in uw kelder of je ergens een bepaalde locatie kunt vinden waar dit het snelste gebeurd. Vb bij mijn grootmoeder is er 1 hoek van de garage waar als er wateroverlast is, die eerst het water zal krijgen. Hetgeen mijn grootvader en vader toen gedaan hebben is op die locatie de vloer open gekapt en wat in de "beton" uitgehakt om plaats te maken voor een dompelpomp die wij dan aansluiten op een afvoer. Op die manier zorgt dit er dan voor dat de zwaarste overlast vermeden kan worden. Dit kan ook een dweilpomp zijn (zie punt 3)
Het helpt ook indien de kelder in die richting afhelt zodanig dat als er wateroverlast is, deze zich tgv de zwaartekracht in die richting druipt/kruipt/...

2) Daarnaast hebben wij in het verleden ooit een waterstofzuiger (http://www.waterstofzuiger.net/ / https://www.vandenborre.be/stofzuigen-reinigen/waterstofzuiger ) gekocht waar je dan occasioneel het water mee kunt wegzuigen. Ik vind het ook iets praktischer dan het principe van een dweil gebruiken.

3) indien uw volledige kelder is volgelopen dan gebruik je best een dweilpomp (https://www.waterpomp.be/vlakzuiger-dweilpomp). Let wel op dat het water dan niet te vervuild mag zijn, dan moet je een dompelpomp gebruiken en de rest via 2) ofwel met de vloertrekker uit de kelder halen (indien er een afvoer in de buurt is natuurlijk).

Het spreekt voor zich dat deze oplossingen enkel werken wanneer het debiet aan instromend water < dan het debiet dat uw pomp kan wegwerken. Bij hetgeen vb gebeurd is in verviers of zo kun je er enkel naar kijken, vloeken en eens het gebeuren gepasseerd is werken met de hogervermelde oplossingen en enorm veel gevloek en gezweet.
 
Hier lang met een aftrekker het water naar de garagepoort getrokken, maar overgeschakeld op zo’n waterstorzuiger (die we nog hadden staan). Dat werkt op zich minder goed (er blijven nog enkele millimeters staan), maar we moeten niet meer alles verplaatsen.

Het helpt natuurlijk een pak dat we dat resterende water kunnen laten opdrogen door de garagepoort open te laten. Anders moest dat laatste beetje met een dweil.
 
Ik heb last van grondwater in mijn kelder, staat nu ook een dompelpomp in. Ik heb vroeger al eens enkele firma's laten komen voor een offerte te laten maken om de kelder waterdicht te maken, kost veel geld want dan moeten ze een waterdichte bekuiping maken of zoals andere hier al aanhaalden een put maken en daar dompelpomp in. Ik vertrouw alleen die firma's niet want meestal zijn die na enkele jaren verdwenen en als er dan iets is dan sta je daar.
 
Geen ervaringen met kelders, maar om het zwembad hier leeg te pompen elk jaar gebruik ik een dompelpomp die tot 1 mm ofzo het water weg zuigt. Het laatste beetje moet ik dan alleen nog opdrogen met een dweil.
 
Terug
Bovenaan