Wat is uw dagtarief?

Hoe kan je als HR consultant verantwoordelijk zijn voor de groei van het bedrijf en opdrachten? Of ben je dan eerder op zoek naar vacatures en bedrijven die mensen willen inhuren, waar jullie dan mensen op plaatsen?
Vennoot en lead consultant in een klein HR consultancy bedrijf waarschijnlijk. Opdrachten binnenhalen en die (groten)deels door anderen laten uitvoeren. Daarvoor moet je dan weer je team uitbouwen = groei van het bedrijf.

Hoe kan je als HR consultant verantwoordelijk zijn voor de groei van het bedrijf en opdrachten? Of ben je dan eerder op zoek naar vacatures en bedrijven die mensen willen inhuren, waar jullie dan mensen op plaatsen?
Wij bieden HR consultancy aan inderdaad als dienst. Ik help mee de groeistrategie uit te werken en neem ook deels een actieve/factureerbare opdracht aan hier en daar bij klanten. Wij zijn de enige in België die dit aanbieden dus het is een bevoorrechte positie...

Andere freelancers zoeken is een piste maar weinig hr profielen hebben deze kennis.

Wij bieden HR consultancy aan inderdaad als dienst. Ik help mee de groeistrategie uit te werken en neem ook deels een actieve/factureerbare opdracht aan hier en daar bij klanten. Wij zijn de enige in België die dit aanbieden dus het is een bevoorrechte positie...

Andere freelancers zoeken is een piste maar weinig hr profielen hebben deze kennis.
Wat is precies het unieke in België? Ben niet mee op dat vlak.

Wat is precies het unieke in België? Ben niet mee op dat vlak.
Ja, veel detail kan ik daar niet over geven. Wij zitten in een niche in HR die kennis van verschillende domeinen zo combineert dat klanten eigenlijk enkel bij ons terecht kunnen met zulke problematiek.

En dan kunnen ze allemaal uitbollen als "life coach"... Dan kunnen ze factureren naar elkaar voor hun diensten.
Nee nee, life coach is voorbehouden voor elke random kantoorwerker die "een zware periode heeft meegemaakt, en na een diepe reflectie tot de conclusie kwam dat ze hierdoor uiterst goed geplaatst zijn om hun medemens te begeleiden naar een meer kwaliteitsvol leven".

Je kan ze ook contacteren voor energie management, weerbaarheidstraining, zelfvertrouwenboosters, aura-zuivering, en collectieve eigenbeeld projectie.

500€ voor 2 sessies graag.

Nee nee, life coach is voorbehouden voor elke random kantoorwerker die "een zware periode heeft meegemaakt, en na een diepe reflectie tot de conclusie kwam dat ze hierdoor uiterst goed geplaatst zijn om hun medemens te begeleiden naar een meer kwaliteitsvol leven".

Je kan ze ook contacteren voor energie management, weerbaarheidstraining, zelfvertrouwenboosters, aura-zuivering, en collectieve eigenbeeld projectie.

Waarbij de sessie eigenlijk vooropgenomen videos zijn die je mag kijken :P

Waarbij de sessie eigenlijk vooropgenomen videos zijn die je mag kijken :p
Nee dat zijn weer eerder van die "get rich quick" of "mega goede sales template" scam flippos.
Makkelijk te herkennen aan hun populariteit bij incels, gymbros, en zomers.

Ik zeg niet dat therapie een verspilling van tijd is, maar het is soms ook wel een oefening in oude wondes terug openmaken. Iets wat niet altijd even constructief is.

En life-coaches enzo, dat noemden we vroeger gewoon "kwakzalvers en oplichters". Nu hebben ze een vennootschap en plots is het allemaal ok...

Meeste mensen willen gewoon wat begrip, beetje empathie en nu en dan een luisterend oor. Noem dat een "life-coach" of "een avondje op cafe". Ik ben er nog niet over uit wat er de betere optie is.

Logisch, merendeel van de Belgen zijn ofwel ziek, ofwel zitten ze in de bak, ofwel zijn ze gestoord. Wat een afzetmarkt :D

Dat is eerder:

Ik wil een richting zonder statistiek en wiskunde en it
Ik wil een richtibg zonder wiskunde en statistiek en it (en dan worden ze verrast met een vak statistiek :p)

Dat is eerder:

Ik wil een richtibg zonder wiskunde en statistiek en it (en dan worden ze verrast met een vak statistiek :p)
Een vak, als je wat pech hebt hebben die er 8 tegen dat ze hun master hebben :p

Ik dacht al dat ik iemand van dit forum hoorde praten over een nieuwe zelfstandige activiteit

Start nieuw project met zicht op vennoot te worden.

1. PERSONALIA
Leeftijd:36
Opleiding: Master psych
Aantal jaar aan het werk in totaal: 11
Aantal jaar aan het werk als freelancer: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt: KMO
Huidige functie: HR consultant
Anciënniteit (looptijd contract huidge klant): 0
Aantal uren tewerkstelling: 40
Verantwoordelijkheden: Groei bedrijf en opdrachten

3. LOONVOORWAARDEN
Dagtarief (excl. BTW): 800 / 930 in '25
Dagen per jaar gefactureerd: 220
Jaaromzet: 175k€
Andere voordelen: 10% op gegenereerde omzet zonder cap. Ik gok dat dit mij in totaal op een dayrate van rond de 1000€ zal zetten.
Percentage genomen door tussenpersoon: /

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: BE
Afstand woon/werk in km's: divers
Afstand woon/werk in tijd: divers

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: soms
Hoe vaak overuren te presteren: soms
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 3 dagen/week
Verantwoordelijkheid over personeel: neen
Hup, aanpassing van tarief met een verlenging. Onderhandeling rond inkoop start in Q1.

Nog zware groei van dat bedrijf mogelijk (>1,5m€ gedraaid met 3.25 freelancers) en dat zouden we willen verdubbelen dit jaar, gaande naar 5 FTE.

Project manager in IT, aanbod om freelancer te worden hieronder. Momenteel in loondienst met 6500 bruto, 210 euro onkostenvergoeding, MC, ecocheques, bedrijfswagen, laadpas, verzekeringen, vakantiegeld, eindejaarspremie, CAO90 bonus,...

Hierbij aanbod freelance:
655 EUR / dag onbeperkt aantal dagen werken op jaarbasis
€12.000 op jaarbasis bonus (factureerbaar per kwartaal)
3 maanden opzeg
Contract van onbepaalde duur
Jaarlijkse indexering volgens consumptieindex

Graag jullie mening.

Merci!

Project manager in IT, aanbod om freelancer te worden hieronder. Momenteel in loondienst met 6500 bruto, 210 euro onkostenvergoeding, MC, ecocheques, bedrijfswagen, laadpas, verzekeringen, vakantiegeld, eindejaarspremie, CAO90 bonus,...

3 maanden opzeg

Graag jullie mening.

Merci!
Gezien uw brutoloon min of meer je nettoloon zou worden denk ik dat onze mening niet relevant is :) Afspreken met een boekhouder en gaan!

3 maanden opzeg

Graag jullie mening.

Merci!
Uw dagrate op zich is niet echt correct tov uw loon, maar je gaat netto wel nog altijd een heel pak meer over houden.
3 maand opzeg is wel een dubbele (meeste klanten verwachten dat een freelancer 1 maand later kan beginnen). Indexering is wel mooi meegenomen.

Ik doe ook aurazuiveringen voor 100 euro, ge moet zelfs niet afkomen. In 2025 is alles telewerk qua consultancy, ik ga mijn spirituele gids wel kunnen overtuigen om dat te doen op afstand.

Contacteer mij voor facturatie-gegevens.

Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 37
Opleiding: bachelor onderwijs - wiskunde fysica informatica
Aantal jaar aan het werk in totaal: 16
Aantal jaar aan het werk als freelancer: 8

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt: hernieuwbare energie
Huidige functie: sales b2c en b2b - handelsagent
Anciënniteit (looptijd contract huidge klant): 8 jaar
Aantal uren tewerkstelling: geen vast aantal uren zo veel of weinig als ik zelf wil en afhankelijk van de marktdrukte. In realiteit min 60h per week en 3 avonden tot 20u30 - 21u
Verantwoordelijkheden: foute calculatie of problemen bij uitvoering project door mijn schuld zijn voor mij. Dat kan gaan van puur foute calculatienkabellengtes tot zaken die niet passen / niet uitvoerbaar zijn. In mijn geval nihil maar zo is de bijnaan van 1 van mijn collega's "meneer creditnota". Het gehele technisch uitvoeringsdossier (elektrisch, kabeltracés, technisch ok voor keuring, ...) van een project is ter mijne verantwoordelijkheid.

3. LOONVOORWAARDEN
Dagtarief (excl. BTW): 100% commissiebasis. Fix vast gelegde commissies per dossier, geen percentage op projectprijs dus. Duurder of goedkoper verkopen maakt bij gevolg niets uit, enkel de beste oplossing voor de klant telt. Dat isbook de enige correcte manier en sta ik 100% achter.
Dagen per jaar gefactureerd: geen dagen of werkuren, enkel commissie
Jaaromzet: 250 - 300k
Andere voordelen: /
Percentage genomen door tussenpersoon: /

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Vlaanderen (vnl West en Oost)
Afstand woon/werk in km's: 200 - 300km per dag. 4u per dag in wagen minimum.
Afstand woon/werk in tijd: afhankelijk van dagplanning

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: de meesten houden het geen 3 jaar vol
Hoe vaak overuren te presteren: hoe meer je werkt hoe meer deals... met thuis te zitten gaat het niet lukken
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Doen we natuurlijk
Telewerk (buiten corona-periode): Neen
Verantwoordelijkheid over personeel: In drukke periodes (systematisch 70 - 80h per week) al met jobstudent gewerkt om mijn workload op te vangen

Denk niet dat hier al een dergelijk profiel gepost heeft en ik heb lang getwijfeld als ik het wel zou doen.

Als ik het topic hier lees mag ik zeker niet klagen. Echter is de job allesbehalve evident. 40 calls per dag van klanten en 100 mails zijn geen uitzondering. Dit terwijl je 5 klantenbezoeken 1,5h per klant per bezoek) doet op een dag met de nodige verplaatsingen ertussen. Deze job kun je ook niet uitzetten, nooit. Dat heeft een bepaalde mentale druk.

Elke ochtend min. 45 min bureauwerk voor ik vertrek om 8u30 en om 21u weer thuis kom en elke zaterdag en zondag ochtend aan mijn bureau offertes en uitvoeringsdossiers maken.

Ik functioneer hier héél goed in, maar ik heb al tientallen mensen zien starten en vertrekken én eraan onder door gaan. Typisch aan de sector. Zeker minder technisch aangelegde mensen komen na een paar maand in de problemen als projectfouten zich beginnen opstapelen... Voor mij is het in deze zeer complexe sector onmogelijk geworden om nog te starten en je in te werken. Knowledge gap is te groot om klanten te kunnen bedienen.

Terug
Bovenaan