cege
Well-known member
Dat betwijfel ik ten zeerste. Die mensen zijn ook wel competent genoeg om uw hele plaatje te bekijken hoor.
Kan het gebeuren dat men op 't eerste zicht eens snel naar uw netto bedrag kijkt? Natuurlijk. Maar als het er op aan komt & men vind dat je 100 EUR te kort hebt & je begint in de details te kijken waar men dan opmerkt dat je elk jaar 1200 EUR terug trekt v/d belastingen kan er alvast gesproken worden. Zo kan je evt. proberen regelen met uw WG dat men u pakweg 100 EUR minder voorschotten zou inhouden.
Uw 'maandelijks netto' is trouwens alles behalve 'alles'. Extralegale voordelen spelen ook hier zeker een rol.
100 EUR netto minder voor iemand met een bedrijfswagen/tankkaart combo VS iemand met 100 EUR netto méér, maar met een privé wagen. Wie heeft er meer netto denk je?
Idem voor allerhande zoals uw maaltijdcheques, die niet echt 'netto' zijn, etc.
Jaarlijkse bonusplannen zal men ook wel in acht nemen, ondanks dat die niet als maandelijks netto bedrag op uw loonfiche 'van de laatste 3 mnd' staan.
Anyway, komt er op neer dat men wel naar meer kijkt dan enkel uw 'maandelijks netto'. Al zal dat over 't algemeen wel een eerste indicator zijn van uw capaciteit om te lenen.
By the by ... ik heb dit hele proces doorlopen, ondertussen weliswaar heel wat jaren geleden. En men keek zeker naar meer dan 'enkel' dat 1 cijfer.
Strikt genomen als het over een hypothecaire lening gaat ... zal quotiteit een veel grotere rol spelen, alsook als je nog een paar leningen lopen hebt zal men ook uit gaan van een hoger risico profiel / beperkter bedrag willen aanbieden.
De banken zijn wel degelijk koekerond.
Ik kreeg 2 jaar geleden geen lening omdat ik juist een bonus in aandelen gekregen had. Daarvoor houden ze cash belastingen in. Ik had 2 maanden 0 op de loonfiche. De bank werd zot "JE KOMT EEN LENING VRAGEN MET EEN LOON VAN 0". "Je ziet toch dat getalletje bovenaan". "DAT TELT NIET". Wetende dat er een cash bonus aankwam, heb ik gewoon eventjes gewacht, het standaard aandelen plan op pauze gezet (ook cash inhoudingen) en de 2 kinderen bij mij ten laste gezet.
In juni kreeg ik een cash bonus en vakantiegeld en loon en dat was een maand van >10k, iedereen content... De maand erna was dan weer normaal...
)
Zo verdien je ineens een derde meer.