Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Dat warrant systeem is wel serieus bij de haren getrokken. Dat dat verdwijnt, daar zal nu toch niemand van achterover vallen?

Zal ik terug macbooks en iphones moeten kiezen bij mijn bonus en die iets onder de winkelprijs verkopen zoals vroeger.
Iets meer werk, maar bracht ook meer op dan mijn warrants…

Dat warrant systeem is wel serieus bij de haren getrokken. Dat dat verdwijnt, daar zal nu toch niemand van achterover vallen?

Het is een bizar systeem, dat is een feit... Maar er is meer en ergere fiscale koterij dan dat. En zoals altijd komt het op hetzelfde neer, de iets beter betaalde loontrekkende verder uitpersen: gemiddeld is in dat artikel sprake van 10 K€ warrants per jaar, de mediaan zal wel een stuk lager liggen dus spreek je vooral over middenkaders die hierdoor geraakt worden.

Het is moeilijk politiek doen in belgie. Er moet bespaard en hervormd worden, maar als iemand 1 euro verliest, staat het kot in de fik...

Van mij mogen ze CAO90 afschaffen, en gewoon alle bonussen capped tot €3.5k alleen RSZ op heffen en alle bonussen die erboven aan 50%.

Of gewoon progressief belastingen heffen op bonussen net zoals in Nederland

Zo raak je de middenklasse minder, vergemakkelijkt het bonus systeem geen gedoe met aanvragen van doelen en eisen.
Minder werk, minder afhankelijk van mogelijk incompetentie van HR en zin van de overheid. Want het is toch allemaal maar wat vaag.

Van mij mogen ze CAO90 afschaffen, en gewoon alle bonussen capped tot €3.5k alleen RSZ op heffen en alle bonussen die erboven aan 50%.

Zo raak je de middenklasse minder, vergemakkelijkt het bonus systeem geen gedoe met aanvragen van doelen en eisen.
Minder werk, minder afhankelijk van mogelijk incompetentie van HR en zin van de overheid. Want het is toch allemaal maar wat vaag.
Waarom moet een bonus op een andere manier behandeld worden als loon ?

Het is gewoon loon, dus dezelfde belastingstechnische principes als voor loon. En klaar.

Bij die mensen is hun dagtaak wel effectief gedaan als de uren erop zitten.

Bij mentale denksport hebben de beoefenaars wel eens voor dat er na de uren nog denkwerk wordt verricht, of dat dat sluimert op de achtergrond: “fuck, ik moet morgen dat als eerste nog doen”.
Of daar zitten nu al mails in de mailbox.
Daar heeft de kassier geen last van.
Enfin, bij de kassier is 35u ook 35u.
Het kan ook anders, bij veel denksportbeoefenaars.

En dat inderdaad voor soms amper 500 eur netto meer per maand.

Nu, 2000 netto is anno 2023 ook geen vetpot om te leven, maar dankzij de zo goed als weggevallen lasten op de lagere lonen is het verschil gewoon te klein,

Eventjes quoten for truth.

Het gras zal vast altijd groener zijn aan de overkant, maar wanneer ik op een stressvolle dag van klant A naar klant B aan het rijden ben (en als ik voor één keer intussen geen dringende telefoontjes van klanten, collega's of hiërarchie krijg) dan durf ik weleens mijmeren over de chillheid van bijvoorbeeld een truckchauffeur, een kassierster of een soortgelijke job.
Of wanneer ik thuiskom van een stressvolle dag en je beseft dat je tegen de volgende ochtend nog iets moet afwerken voor klant A, input moet voorzien voor collega B en rapporteren aan je hiërarchisch overste C.
Enzovoort.
Dan mag je 's avonds nog uw vrouw en kinderen, vrienden en niet-bestaande hobby's, verwaarlozen omdat je nog uw computerke terug mag openklappen. Want zoiets als "overuren opnemen" of "overuren terugbetaald krijgen", dat bestaat niet voor de meeste denksportbeoefenaars.

Ik heb al vaak gedacht; "fuck it, ik word kraanmachinist in de bouwsector" of iets dergelijks. Machtige job om te doen, als je thuiskomt geen stress en omdat elk overuur betaald wordt, boet je wellicht niet eens loon in.
Of ambtenaar. Ok, ik zal geen bedrijfswagen meer hebben. Maar puur qua loon zal het wellicht zelfs beter zijn: je krijgt ten eerste sowieso al veel sneller je indexaties en ten tweede: omwille van al die indexaties krijg je amper nog opslag in de privé-sector, terwijl de anciënniteitsschalen in de ambtenarij vrolijk blijven verder tikken. En je moet er niet eens naar vragen. Dan sta je daar in de privé je gans het jaar uit de naad te werken, overuren doen, geen (grote) fouten te maken, in de hoop om bij de top 10% performers te zitten, ... zodat je argumenten genoeg hebt om loonsopslag te vragen. Je krijgt het niet. Aandringen. Smeken met de bedelstaf. Etc. Om dan te horen te krijgen "sorry, indexaties kosten ons bedrijf handenvol geld, geen opslagen dit jaar". Ondertussen kan die ambtenaar elke dag zijn laptopje dichtklappen om 17u en valt hij automatisch in een hogere schaal.
En bovendien: door het massaal geïntroduceerde thuiswerken zullen chillere jobs alleen maar aan populariteit winnen omwille van de obvious voordelen die eraan gekoppeld zijn. Je kunt overal de kantjes eraf lopen terwijl je niet eens meer moet doen alsof je werkt, zoals men vroeger wel nog moest doen op kantoor.

En dan als laatste nog even my 2 cents over jobbonus en toestanden. Ziet dan niemand de eeuwige carrousel?
- Leefloners: "Een leefloon in België ligt lager dan de Europese armoedegrens!". -> Pleidooi om de leeflonen/uitkeringen op te trekken.
- Mensen met lage inkomens: "het verschil met niet-werken is te klein! Er moeten specifieke maatregelen komen om de lage inkomens omhoog te trekken!". -> Jobbonus en dergelijke.
- Mensen met hogere inkomens: "iedere keer als je opslag krijgt, moet je meer dan de helft afgeven aan de staat! Het loont niet om je best te doen!". -> Invoeren van extralegale voordelen, optrekken van hoogste belastingsschijf, etc.
Enzovoort. Je ziet alledrie de pistes simultaan naar voor komen in de politiek. En er valt voor elk individueel puntje wat te zeggen. Maar je kunt geen beleid voeren door ALLE lonen/uitkeringen/... omhoog te trekken. Dan duw je gewoon de inflatie een versnelling hoger en sta je netto nergens. En dan kun je het bovenstaand rijtje opnieuw aflopen van boven naar onder, tot in het oneindige.

Laatst bewerkt:
Eventjes quoten for truth.

Het gras zal vast altijd groener zijn aan de overkant, maar wanneer ik op een stressvolle dag van klant A naar klant B aan het rijden ben (en als ik voor één keer intussen geen dringende telefoontjes van klanten, collega's of hiërarchie krijg) dan durf ik weleens mijmeren over de chillheid van bijvoorbeeld een truckchauffeur, een kassierster of een soortgelijke job.
Of wanneer ik thuiskom van een stressvolle dag en je beseft dat je tegen de volgende ochtend nog iets moet afwerken voor klant A, input moet voorzien voor collega B en rapporteren aan je hiërarchisch overste C.
Enzovoort.
Dan mag je 's avonds nog uw vrouw en kinderen, vrienden en niet-bestaande hobby's, verwaarlozen omdat je nog uw computerke terug mag openklappen. Want zoiets als "overuren opnemen" of "overuren terugbetaald krijgen", dat bestaat niet voor de meeste denksportbeoefenaars.

Ik heb al vaak gedacht; "fuck it, ik word kraanmachinist in de bouwsector" of iets dergelijks. Machtige job om te doen, als je thuiskomt geen stress en omdat elk overuur betaald wordt, boet je wellicht niet eens loon in.
Of ambtenaar. Ok, ik zal geen bedrijfswagen meer hebben. Maar puur qua loon zal het wellicht zelfs beter zijn: je krijgt ten eerste sowieso al veel sneller je indexaties en ten tweede: omwille van al die indexaties krijg je amper nog opslag in de privé-sector, terwijl de anciënniteitsschalen in de ambtenarij vrolijk blijven verder tikken. En je moet er niet eens naar vragen. Dan sta je daar in de privé je gans het jaar uit de naad te werken, overuren doen, geen (grote) fouten te maken, in de hoop om bij de top 10% performers te zitten, ... zodat je argumenten genoeg hebt om loonsopslag te vragen. Je krijgt het niet. Aandringen. Smeken met de bedelstaf. Etc. Om dan te horen te krijgen "sorry, indexaties kosten ons bedrijf handenvol geld, geen opslagen dit jaar". Ondertussen kan die ambtenaar elke dag zijn laptopje dichtklappen om 17u en valt hij automatisch in een hogere schaal.
En bovendien: door het massaal geïntroduceerde thuiswerken zullen chillere jobs alleen maar aan populariteit winnen omwille van de obvious voordelen die eraan gekoppeld zijn. Je kunt overal de kantjes eraf lopen terwijl je niet eens meer moet doen alsof je werkt, zoals men vroeger wel nog moest doen op kantoor.

En dan als laatste nog even my 2 cents over jobbonus en toestanden. Ziet dan niemand de eeuwige carrousel?
- Leefloners: "Een leefloon in België ligt lager dan de Europese armoedegrens!". -> Pleidooi om de leeflonen/uitkeringen op te trekken.
- Mensen met lage inkomens: "het verschil met niet-werken is te klein! Er moeten specifieke maatregelen komen om de lage inkomens omhoog te trekken!". -> Jobbonus en dergelijke.
- Mensen met hogere inkomens: "iedere keer als je opslag krijgt, moet je meer dan de helft afgeven aan de staat! Het loont niet om je best te doen!". -> Invoeren van extralegale voordelen, optrekken van hoogste belastingsschijf, etc.
Enzovoort. Je ziet alledrie de pistes simultaan naar voor komen in de politiek. En er valt voor elk individueel puntje wat te zeggen. Maar je kunt geen beleid voeren door ALLE lonen/uitkeringen/... omhoog te trekken. Dan duw je gewoon de inflatie een versnelling hoger en sta je netto nergens. En dan kun je het bovenstaand rijtje opnieuw aflopen van boven naar onder, tot in het oneindige.
Ik ben nu zelf geen ambtenaar maar ik denk dat er ook veel ambtenaren zijn met dezelfde stress als denksportbeoefenaars in de privé.

Waarom moet een bonus op een andere manier behandeld worden als loon ?

Het is gewoon loon, dus dezelfde belastingstechnische principes als voor loon. En klaar.
Waarom moet de ene zijn loon anders behandeld worden dan een ander zijn loon?

Waarom moet de ene zijn keuze (voor bv kinderen) fiscaal voordeel geven tov ander zijn keuze?

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: bachelor IT
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: cyber security consultant
Anciënniteit: 8j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 5200
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3250
Nettovergoedingen: 200
13e maand (volledig/gedeeltelijk):ja
BedrijfsGSM/laptop:ja
Maaltijdcheques:ja
Ecocheques:ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): soms bonus 1-3k

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: remote
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): bedrijfswagen met tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vrijheid om verlof te nemen: meestal
Glijdende werkuren: ja
Hoe vaak overuren te presteren: zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen:ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Opzich wel tevreden over het loon. Vrees alleen dat er de komende periode niet veel opslag mogelijk is. Misschien een moment om freelance te overwegen.

50% ça va, is toch niet veel verschil met huidig systeem??

Zoals andere mensen al opgemerkt hebben, van een cash bonus houd je ~40% netto over.
Met warrants eerder rond de 50% (afhankelijk van hoeveel de werkgever van het RSZ voordeel zelf neemt als besparing vs. uitkeert als extra bruto, en als de aandelenmarkt geen grote schommelingen vertoont)

Van mij mogen ze vooral het systeem van de groepsverzekering afschaffen, ik zou dat liever als cash bonus krijgen en zelf beleggen zonder 25 jaar lang afhankelijk te zijn van veranderende fiscale regels.

Zoals andere mensen al opgemerkt hebben, van een cash bonus houd je ~40% netto over.
Met warrants eerder rond de 50% (afhankelijk van hoeveel de werkgever van het RSZ voordeel zelf neemt als besparing vs. uitkeert als extra bruto, en als de aandelenmarkt geen grote schommelingen vertoont)

Van mij mogen ze vooral het systeem van de groepsverzekering afschaffen, ik zou dat liever als cash bonus krijgen en zelf beleggen zonder 25 jaar lang afhankelijk te zijn van veranderende fiscale regels.
Ik hou 46% over van mijn bonus via warrents, dus als dat naar 40% zou terugvallen maar er komt géén vermogenswinstbelasting dan zou ik allang content zijn.

Zo'n vermogenswinstbelasting zoals in Holland zou een pak meer pijn doen in mijn geval. (met ongeveer evenveel inkomsten uit kapitaal als uit werk)

Ik zie eigenlijk het verschil niet tussen jouw redenering en CAO90...
Hoe ga je hiermee de middenklasse minder raken?

Het is een bizar systeem, dat is een feit... Maar er is meer en ergere fiscale koterij dan dat. En zoals altijd komt het op hetzelfde neer, de iets beter betaalde loontrekkende verder uitpersen: gemiddeld is in dat artikel sprake van 10 K€ warrants per jaar, de mediaan zal wel een stuk lager liggen dus spreek je vooral over middenkaders die hierdoor geraakt worden.

Warrants mogen maximum 20% van je loon bedragen dus wie heel veel boven het gemiddelde van 10K zit heeft ook bovengemiddeld veel brutoloon waar hij al de maximale aanslagvoet op betaalt.

Nu goed, ik heb warrants maar ga er geen traan voor laten als ze wegvallen. Ik krijg de hele berekening te zien (van totale kost voor mijn werkgever tot wat er op mijn loonbrief komt) en er blijft ook aardig wat plakken bij het sociaal secretariaat dat de warrants regelt en de bank die ze uitgeeft.
Hoeveel jobs in dit land zouden er niet wegvallen als we eens wat vereenvoudigen? Maaltijdcheques, ecocheques, warrants, bedrijfswagens...een hele industrie die teert op omslachtige systemen om de belastingdruk toch maar wat te verlagen.

1. PERSONALIA
Opleiding: bachelor IT
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: cyber security consultant
Anciënniteit: 8j

Maand salaris (bruto): 5200
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3250
Nettovergoedingen: 200
13e maand (volledig/gedeeltelijk):ja
BedrijfsGSM/laptop:ja
Maaltijdcheques:ja
Ecocheques:ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): soms bonus 1-3k

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: remote
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): bedrijfswagen met tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vrijheid om verlof te nemen: meestal
Hoe vaak overuren te presteren: zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen:ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Opzich wel tevreden over het loon. Vrees alleen dat er de komende periode niet veel opslag mogelijk is. Misschien een moment om freelance te overwegen.
Voor jouw leeftijd en diploma echt wel een dik pakket.

1. PERSONALIA
Opleiding: bachelor EM
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6.5j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaande
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC201
Huidige functie: Technical Sales HVAC
Anciënniteit: 6.5

Maand salaris (bruto): 5230
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3050
Nettovergoedingen: 125
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop:ja, beide
Maaltijdcheques:ja, 8e/dag
Ecocheques:ja, 250 per jaar
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): /

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Regio Kempen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): bedrijfswagen met tankkaart genre Skoda Superb, Volkswagen Passat, nieuwe hybride is besteld en onderweg

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vrijheid om verlof te nemen: meestal, enkel wat aanwezigheid op bureau nodig binnen Team
Hoe vaak overuren te presteren: zit in Sales dus is wat cyclisch
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen:
Telewerk (buiten corona-periode): 1 à 2 dagen per week mogelijk
Verantwoordelijkheid over personeel: onrechtstreeks

Terug
Bovenaan