Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Bij ons op het werk zijn ze de vergoedingen voor reizen naar het buitenland aan het herzien. Daarom de vraag: wat krijgen jullie als vergoeding?

Bij ons is het simpel: part of the job + kosten terugbetaald (eten/hotel/....)

Mss een idee voor technische mensen die freelance buitenland overwegen, zelfs de IT’ers gaan watertanden - er wordt regelmatig gebruik gemaakt van zelfstandige monteurs (rotating equipment - dus wel wat kennis, dure apparatuur en handigheid nodig). Vandaag de factuur goedgekeurd:
  • 195 €/h, overuren aan 125%
  • dagvergoeding 141 €/dag, voor China
  • onkostenvergoeding maaltijden 40 €/dag
  • Hotel, visum … betaald door klant maar er wordt ook 10% handlong fee aangerekend
  • vliegen in business class
Wat meegenomen is, op een vliegtuig zitten Is eveneens werktijd.

Persoon is 11 dagen on site/onderweg geweest - 24.000 euro - enkel uurlonen en vergoedingen wel te verstaan.

Laatst bewerkt:
Bij ons op het werk zijn ze de vergoedingen voor reizen naar het buitenland aan het herzien. Daarom de vraag: wat krijgen jullie als vergoeding?

Kosten expensen en 1 euro zonder recuetje en shitstorm.

Ook voor alles limieten. E.g. 50 eur per dag voor food. Hotels en vluchten moeten "groen" zijn in het systeem.

kosten, er zijn waarschijnlijk limieten maar nog nooit tegen gelopen.

ze zijn dat hier nu ook wel sterk aan het beperken, dus nu reken ik elke meter dat ik rij voor het werk door waar ik vroeger al eens een omweg deed op weg naar huis en dat maar zo liet

Bij ons ook gewoon alles betalen met de creditcard dus hotel, ontbijt, middageten en avondeten.
Heb wel ooit gehoord dat ze verplicht waren om werknemers te vergoeden als ze in het buitenland moesten overnachten, heb daar nooit verder naar gevraagd maar als ik hier zo lees klopt dat dus niet?

Mss een idee voor technische mensen die freelance buitenland overwegen, zelfs de IT’ers gaan watertanden - er wordt regelmatig gebruik gemaakt van zelfstandige monteurs (rotating equipment - dus wel wat kennis, dure apparatuur en handigheid nodig). Vandaag de factuur goedgekeurd:
  • Hotel, visum … betaald door klant maar er wordt ook 10% handlong fee aangerekend

Persoon is 11 dagen on site/onderweg geweest - 24.000 euro - enkel uurlonen en vergoedingen wel te verstaan.
Moet toch wel aan heel specifieke/complexe machines zijn dan?

Hier niets. Zoals je zegt: kosten terugbetaald (hotel, ik ga eten en drinken wat ik wil), maar geen per diem. Stoor ik me tbh ook niet aan.

Werkgever 1: heel vaak reizen; per diem vastgesteld per land op basis van één of andere "cost of living index", voor sommige landen was dat ruim onvoldoende, voor andere landen kassa-kassa. Andere kosten (hotel, taxi,...) via een combinatie van credit card van het werk en expenses terugbetaald

Werkgever 2: heel vaak reizen; alle kosten (eten, hotel,...) via credit card van het werk terugbetaald. Dus het part of the job principe.

Huidige werkgever: zelden reizen; alle kosten (eten, hotel,...) via expenses terugbetaald. Dus het part of the job principe. Wel behoorlijk scherpe limieten op de kosten van eten, gelukkig moet ik bewust niet veel meer reizen.
Mensen die vaker reizen (bv. sales) kunnen wel een credit card van het werk krijgen, maar het principe blijft hetzelfde, kosten terugbetaald.

Gebruikt niemand eigenlijk de tarieflijst zoals voorgesteld door (ik dacht) ministerie van Financiën - een soort van dagvergoeding i.f.v. het land - ik denk dat dit mss wel eens de lijst kan zijn waar @Noctilucus naar verwijst?

Wij gebruiken
Gebruikt niemand eigenlijk de tarieflijst zoals voorgesteld door (ik dacht) ministerie van Financiën - een soort van dagvergoeding i.f.v. het land - ik denk dat dit mss wel eens de lijst kan zijn waar @Noctilucus naar verwijst?
https://www.vlaanderen.be/intern/buitenlandse-dienstreizen Hier vind je die lijst. Die wordt bij ons gebruikt, maar je moet dan ook wel rekening houden met de regeltjes van de fiscus (aftrek maaltijdcheque en aftrek indien ontbijt/lunch/diner reeds betaald werd)

Het was iets gelijkaardigs (een lijst met per diem bedragen per land) maar door het bedrijf zelf opgesteld. En minder royaal dan de bedragen die ik in die lijst van FOD zie :)

Update na indexering van 11%
Nog steeds erg blij met de overstap naar deze job.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 24
Opleiding: Master in Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : bijna 2 jaar, voordien kinesist
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Sales & Consultancy
Anciënniteit: 5 maand
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u/week
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): tussen 35 en 45
verantwoordelijkheden: basically technisch en commercieel adviseur voor chirurgen die onze producten gebruiken, tijdens operaties uitleg geven over correct gebruik en assisteren, en natuurlijk de verkoop en aftersale

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €4221
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2594
Nettovergoedingen: €122 per maand nettovergoeding, €55 internet tussenkomst, €650 per 2 jaar GSM budget, abonnement door werkgever betaald
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: beide
Maaltijdcheques: €8 per werkdag
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): volledig
Hospitalisatieverzekering: volledig, mogelijkheid om gezin aan te sluiten aan voordeeltarief
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus obv. incentive plan in warranten uitbetaald (tot max. 18K op een jaar denk ik), allerlei bons

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: gans West-Vlaanderen, hoofdkantoor in Brussel
Afstand woon/werk in km's: varieert, sommige dagen 75km op een dag, andere dagen 200+km's, gemiddeld 100km ofzo
Afstand woon/werk in tijd: varieert, soms 20min. in de wagen, soms 3u
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): op dit moment aanloopwagen (XC40 diesel), Peugeot 308SW PHEV besteld, maar zal blijkbaar pas voor zomer 2024 zijn :eek:

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 21
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 1 dag per jaar per 5 jaar anciënniteit
Vrijheid om verlof te nemen: vooral af te stemmen onder collega's en met manager, algemeen weinig poespas rond
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: geen vaste uren, soms om 7.30u aan tafel staan, soms pas om 21u een ziekenhuis buiten, varieert veel
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: komt en gaat, soms hele drukke dagen en klanten die ferm tegen steken, voorlopig nog geen last van
Hoe vaak overuren te presteren: /
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: heel uitgebreid aanbod binnenin bedrijf, wordt sterk aanbevolen
Telewerk (buiten corona-periode): al het werk dat niet per se in een ziekenhuis moet gedaan worden, mag in principe van thuis, soms eens naar kantoor voor vergaderingen
Verantwoordelijkheid over personeel: binnen bedrijf niet, wel verantwoordelijk voor opleidingen van OK-personeel, assistenten, ... dus soort van I guess?

Algemeen nog steeds super content van de job, hele leerrijke en dankbare ervaringen.
Jobinhoud interesseert me enorm, en er zijn veel mogelijkheden binnenin het bedrijf.

Ik ben zelf een field service engineer.
Mijn collega heeft een offer laten zien met €115k/jaar basepay + 15% bonus. Welliswaar medical field en dus high tech environment.
Probleem bij ons is dat wij pagina’s lang concurrentie beding hebben ondertekend.
Anders zou freelancen zeker interessant zijn. Wel nog niet veel tegengekomen.

Dat is ook heel uitzonderlijk, doorgaans worden techniekers niet top betaald. Je spreekt ook over china, je moet het ook al zien zitten om daar naartoe te gaan.

Ik ben zelf een field service engineer.

In welke branche dan? Bedoel je dan technieker?
Mijn collega heeft een offer laten zien met €115k/jaar basepay + 15% bonus. Welliswaar medical field en dus high tech environment.
Dat is een serieuze pay. Helaas ken ik daar helemaal niks van en ook weinig interesse in.

Probleem bij ons is dat wij pagina’s lang concurrentie beding hebben ondertekend.
Anders zou freelancen zeker interessant zijn. Wel nog niet veel tegengekomen.
Ja, ergens normaal als je met nieuwe technologie werkt. Het gaat niet om een fiets waar je aan werkt.

Het uitbetalen van bonus in warranten is blijkbaar toch beperkt tot max 20% van je bruto jaarloon :unsure:

Ga op 21k EUR netto uitkomen voor 2022 90% gepresteerd te hebben. Teruggerekend kom ik dan uit op een maand salaris voor 2022 van 8500 EUR (bonussen, basis salaris, opgeteld gedeeld door 12). LTI's zijn nog niet meegeteld is nog eens 12k in aandelen maar komt pas vrij in 2025. Mooi jaar geweest :)

Dat is ook heel uitzonderlijk, doorgaans worden techniekers niet top betaald. Je spreekt ook over china, je moet het ook al zien zitten om daar naartoe te gaan.

Daar zit het hem natuurlijk, héél vaak is het China en omstreken - maar ook India, Bangladesch zijn al aan bod gekomen - altijd in een industriegebied ver van toeristische zaken en een taalbarrière om U tegen te zeggen - het moet dus iemand zijn die echt zelfstandig kan werken en liefst ook goed bestendig is tegen de warmte en een goede fysieke conditie heeft.

Anderzijds kan je op korte tijd heel veel geld opzij zetten, das dan ook de grootste motivatie - al moet het gezegd worden - de huidige mensen zijn bijna 50 jaar en doen het met een brede glimlach - maar ze beperken het wel tot 60 dagen per jaar effectief on -site, dat is ideaal voor mijn werkgever. Hun overige tijd zijn ze vooral actief in de high end -chemie sector in Duitsland.

Commissie voor Q4 en overprestatie van andere kwartalen is ook binnen.

€19350 commissie. Bruto deze maand €22931. Netto €10330

Van die €19350 hou ik dus een €8000 over.
Onze firma zou beter ook eens in warrants beginnen uitbetalen.

MaandBrutoNettoOpmerking
jun/21​
€ 3.102,90​
€ 2.110,18​
jul/21​
€ 3.515,40​
€ 2.213,98​
Collective bonus
aug/21​
€ 2.815,12​
€ 1.947,56​
Vaderschapsverlof 5 dagen + commissie Q2