Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Buiten dat dit de meest nutteloze comment is die ik hier al heb gelezen staat in z'n contract gewoon 40u per week he.
Euhm ja nee he. Beide getallen zijn even belangrijk, samen bepalen ze je aantal dagen "wettelijk" verlof (20+ADV).

40 uur per week als je in een 36-uren stelsel zit wil zeggen 24 ADV dagen.
Dus die 40 zegt verre van alles...

Euhm ja nee he. Beide getallen zijn even belangrijk, samen bepalen ze je aantal dagen "wettelijk" verlof (20+ADV).

40 uur per week als je in een 36-uren stelsel zit wil zeggen 24 ADV dagen.
Dus die 40 zegt verre van alles...
Dat is hoe iedereen het hier invult.
Het officiële aantal uren, en dan de ADV.
Dus 40h officieel op 38h wettelijk is 12 ADV. Dus hij heeft imo het wel correct ingevuld.

Edit: Stop met muggenziften aub

Oei, ik neem zeer zelden de trein maar daar verschiet ik toch even van, kan anno 2023 toch niet eigenlijk?
En in vliegtuigen kan je dan wel WiFi verbinding hebben. 😂
Ik kreeg gisteren een voorstel van een andere werkgever. In het vetgedrukt = voorwaarden nieuwe werkgever. Wat denken jullie van het totaalpakket?

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: Master Bedrijfscommunicatie
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Marketing/Communicatie
Anciënniteit: 6j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39 ==> 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-45 ==> Onbekend

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3200 ==> 3800
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +- 2184 ==> 2850 (voorstel is geldig na 1 januari 2023..dus indexatie zit hier al in)
Nettovergoedingen: 150 ==> 580 (vraag me niet hoe dit zelfs mogelijk is..)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig ==> Volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM (+abo)+Laptop ==> Staat niet in het contract..hoewel mijn werk wel een laptop zou vereisen
Maaltijdcheques: ja, 8€ ==> Neen
Ecocheques: / ==> Ja, 250€/jr
Groepsverzekering (deel werkgever%): Neen ==> Ja, 1,25% vh Brutoloon
Hospitalisatieverzekering: Neen ==> Ja
Andere voordelen: Thuisinternet betaald door WG en onbeperkt thuiswerk en zéér flexibele werkuren. Kan gedurende mijn werkuren gaan en staan waar ik wil..zolang het werk maar af is. ==> Voorlopig nog geen voordelen niet bekend. Alleszins is telewerk niet mogelijk. Flexibele uren ook niet en geen thuisinternet betaald.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Luik ==> Antwerpen (dagelijks file)
Afstand woon/werk in km's: 200km (dagelijks indien op kantoor..wat toch 4x/week is) ==> 80km
Afstand woon/werk in tijd: 1u30 ==> 1u20 zonder file
Eigen auto nodig voor het werk: Neen
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen, 1-reeks 118€ VAA ==> Zelfde wagen, alleen benzine. Zij rekenen 190€VAA..online vind ik bedragen van 250€

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 8 ==> 12
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: Grote meerderheid zijn vaste dagen ivm bouwverlof ==> Idem
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja, starten tussen 7-10u30 smorgens. ==> Neen, om 8u beginnen
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Geen stress tot weinig stress ==> Geen idee
Hoe vaak overuren te presteren: Regelmatig, maar eerder omdat ik het werk graag doe en het niet als "werken" zie. ==> Geen idee
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja, maar ik moet er zelf pro-actief mee afkomen. ==> Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, onbeperkt..maar ik wissel graag eens af. Soms eens 3 dagen per week..soms niet. ==> Niet mogelijk
Verantwoordelijkheid over personeel: neen ==> Neen

Andere opmerkingen: Momentaal doe ik naast mijn huidige job ook een flexijob waar ik +-400€ netto per maand mee verdien.
Dus als ik het huidig loon (met 10% indexatie vanaf januari) + MC + flexijob bereken, zit ik met de huidige job richting 2300€ netto + 160€ mc + 400€ flexijob ==> 2860€ netto.
Het is niet zeker dat ik de flexijob nog ga kunnen combineren met de nieuwe job.

Enige reden waarom ik zou ingaan op het nieuwe job ==> Huidige werkgever (zoals iedereen in de sector) heeft het heel moeilijk met de verkoop en ze dreigen met ontslagen.
De sfeer zit/zat (tot het nieuws over mogelijke ontslagen) heel goed. Heel open sfeer en leuk werken. Het werk wordt ook openlijk gewaardeerd, wat op mentaal vlak vaak een boost geeft en u een boost geeft nog extra te werken.
Het grootste voordeel lijkt me dat je van je manager vanaf bent dan?
Even muggeziften maar u officiële aantal uren is 38u. Je doet er wel 40/week maar daarvoor krijg je die 12 ADV dagen.
Zoagevent. :fingerguns:

Ah dat wist ik zelfs niet. Ook weer iets bijgeleerd dan :)
Het grootste verschil is dat het bij ons automatisch gaat, terwijl in andere landen sector per sector onderhandeld moet worden.

Bedrijven vervloeken de index, maar het zorgt wel voor wat voorspelbaarheid qua loon/Prijsevolutie, wat handig is voor je prijszetting.

Het grootste verschil is dat het bij ons automatisch gaat, terwijl in andere landen sector per sector onderhandeld moet worden.

Bedrijven vervloeken de index, maar het zorgt wel voor wat voorspelbaarheid qua loon/Prijsevolutie, wat handig is voor je prijszetting.
De meeste bedrijven zijn wel geen prijszetters maar prijsnemers, ze volgen gewoon de prijs die de markt bepaalt. Da's ook het probleem waar veel bedrijven nu mee worstelen, ze weten dat de loonkosten zwaar gaan stijgen maar ze zijn niet bij machte om hun prijzen daaraan aan te passen. Nu is dat wel zo erg niet, er staan nog steeds massa's vacatures open, er mogen best wat bedrijven onderdoor als die er niet in slagen voldoende toegevoegde waarde te creëren. Veel kans dat het kapitaal en de mensen beter ingezet gaan kunnen worden op andere plaatsen.

Hoe is het met onze prijszetting tgo Duitsland?

8% erbij op 2y bij de metallos in Duitsland. Hoe lang gaan we de audi fabriek nog hebben hier...

Uiteindelijk als je goed presteert en een beetje mondig bent zal je altijd wel aan een marktconform loon geraken, en die "zwakkere elementen" die eigenlijk geen opslag verdienen die eindigen uiteindelijk in de situatie waar ze té veel verdienen voor wat ze waard zijn en dus gevangen zitten in hun job en niet op een ander kunnen gaan solliciteren omdat ze hun loon niet waard zijn.

Een grote mond zal altijd aan een goed loon geraken, dat is nu eenmaal zo. Niet goed presteren hoeft geen reden te zijn om op een ander niet aan een hoog loon te geraken. De arbeidsmarkt is zo groot, niet alles valt te checken, er zijn zoveel bullshitjobs met hoge lonen, zowel in loondienst als freelance. Ik heb dit met mijn eigen ogen gezien bij 2 grote multinationals waar ik gewerkt heb. Er zijn dus effectief jobs waar mensen 6-7-8-9K binnenhalen zonder dat er iemand hun output controleert, of er iets met die output gedaan wordt. Ik zie nu weer hetzelfde verhaal op de hogeschool waar ik werk. Hoe groter de organisatie, hoe groter het aantal bullshitjobs.

8% erbij op 2y bij de metallos in Duitsland. Hoe lang gaan we de audi fabriek nog hebben hier...
Je vergeet niet toevallig de 3000 euro nettopremie die erbij komt. En de enorme lastenverlaging in België voor ploegenarbeid, quasi specifiek voor bedrijven a la Audi die ons absoluut niet slecht in de markt zet.

Het valt mij op dat de laatste jaren er best wel wat “kortingen” gegeven worden voor bedrijven.

Wij krijgen elk jaar een boekje met info over ons jaarinkomen. Hierop zie je ook de lasten voor de werkgever en zie je dat het de voorbije jaren daalt.
Zo had ik een opslag van 15% op totaal bruto jaarloon. Maar voor de werkgever was dit “maar” 8%. Stilletjes aan is mijn brutojaarloon = mijn totale kost voor de werkgever aan het worden.

Ik had vernomen dat er nog zaken bij komen. Zo zijn er op bepaalde zaken dat ze een deel van mijn bedrijfsvoorheffing niet moeten doorstorten en mogen bijhouden. Zo was er ik dacht in 2019 een verlaging dat overeenkwam dat ze jaarlijks 100 man minder moesten betalen. (Op een vestiging van zo’n 1750 man)

Voor het inkomstenjaar 2022 kan ik het uiteraard nog niet zien.

Dus het is niet zo eenvoudig als. Duitsland is het +8% en België +11%, dus België zal wel duurder zijn.

Laatst bewerkt:
Het valt mij op dat de laatste jaren er best wel wat “kortingen” gegeven worden voor bedrijven.

Wij krijgen elk jaar een boekje met info over ons jaarinkomen. Hierop zie je ook de lasten voor de werkgever en zie je dat het de voorbije jaren daalt.
Zo had ik een opslag van 15% op totaal bruto jaarloon. Maar voor de werkgever was dit “maar” 8%. Stilletjes aan is mijn brutojaarloon = mijn totale kost voor de werkgever aan het worden.

Ik had vernomen dat er nog zaken bij komen. Zo zijn er op bepaalde zaken dat ze een deel van mijn bedrijfsvoorheffing niet moeten doorstorten en mogen bijhouden. Zo was er ik dacht in 2019 een verlaging dat overeenkwam dat ze jaarlijks 100 man minder moesten betalen. (Op een vestiging van zo’n 1750 man)

Voor het inkomstenjaar 2022 kan ik het uiteraard nog niet zien.

Dus het is niet zo eenvoudig als. Duitsland is het +8% en België +11%, dus België zal wel duurder zijn.

Wel, in januari is het in belgie +11% en in Duitsland +4% (8% is voor 2022 en 2023; hoeveel zal Belgie zijn in 2023, nog eens +5%?). Denk niet dat er in januari veel subsidies etc gaan komen om bedrijven te helpen, onze pot is leeg. If any, de R&D aftrekken/BV niet doorstorten (Waar je wsch naar verwijst) ligt al een paar maanden/jaren op de wip. Bij ons is het dossier in elk geval elk jaar strakker en strakker en telkens minder en minder dat opbrengt. Zelfs als ze het niet volledig schrappen, is de kans groot dat we er zelf de stekker uit trekken (en waarschijnlijk veel anderen met ons).

Net eens de Excel geupdated met de company stock plannen. Sinds 2017 36k winst op de aandelen die met korting gekocht kunnen worden en 2y gehouden moeten worden. Telkens de koers 10% hoger trekt, plof ik 10% van mijn total holdings buiten.

We krijgen elk kwartaal de company-wide nummers. We zijn een 50bln company, 17k employees en je kunt 10% van je loon gebruiken voor de stock purchases. Vorige purchase window was er 111k USD purchases. Ik ben dus op mijn eentje goed voor 4% van het volledige programma. Wat extrapolatie leert me dat er misschien 25-50 man in heel het bedrijf mee doen. Very much weird.

Goed, vreemd dat niemand free money wil. Je kunt dus letterlijk met korting kopen en de dag nadien verkopen en paar honderd euro in de zak steken. Ik laat ze blokkeren en betaal 0 taxen dan; paar duizend winst zelfs zonder koers stijging. Allergie voor geld is iets raar.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Master TEW
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 5
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Luchtvaart
Huidige functie: Ops Manager
Anciënniteit: 5 maanden
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3.876€
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +/- 2750€
Nettovergoedingen: internetvergoeding + shiftenpremies
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: ja
Maaltijdcheques: ja, 8€/dag
Ecocheques: 250€/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus, maar is me nog niet helemaal duidelijk wat dat exact gaat opleveren :)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Zaventem
Afstand woon/werk in km's: 35km
Afstand woon/werk in tijd: 25min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): ja, TCO van 875€/maand.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 7 en de feestdagen vrij in te plannen
Vrijheid om verlof te nemen: ja, wel in overleg met de collega’s
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: 7 op 7, vroeg en laat (6u-14u & 13u-21u)
Glijdende werkuren: nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: nee
Hoe vaak overuren te presteren: bij problemen
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): nee
Verantwoordelijkheid over personeel: ja, maar enkel op D0, dag van de operaties.

Net eens de Excel geupdated met de company stock plannen. Sinds 2017 36k winst op de aandelen die met korting gekocht kunnen worden en 2y gehouden moeten worden. Telkens de koers 10% hoger trekt, plof ik 10% van mijn total holdings buiten.

We krijgen elk kwartaal de company-wide nummers. We zijn een 50bln company, 17k employees en je kunt 10% van je loon gebruiken voor de stock purchases. Vorige purchase window was er 111k USD purchases. Ik ben dus op mijn eentje goed voor 4% van het volledige programma. Wat extrapolatie leert me dat er misschien 25-50 man in heel het bedrijf mee doen. Very much weird.

Goed, vreemd dat niemand free money wil. Je kunt dus letterlijk met korting kopen en de dag nadien verkopen en paar honderd euro in de zak steken. Ik laat ze blokkeren en betaal 0 taxen dan; paar duizend winst zelfs zonder koers stijging. Allergie voor geld is iets raar.
Wat is het nu?

Alle brutolonen voor jobs binnen de omgeving van Brussel, daar mag je toch minstens 1000 euro bruto extra voor rekenen, anders zou ik er niet eens over denken. Dat woon-werk verkeer is een aanslag op je leven.

Alle brutolonen voor jobs binnen de omgeving van Brussel, daar mag je toch minstens 1000 euro bruto extra voor rekenen, anders zou ik er niet eens over denken. Dat woon-werk verkeer is een aanslag op je leven.
Hangt er vanaf waar je woont.
Als je vlakbij woont, dan woon je dus in dure regio, is dat geen issue.

Helaas zijn er die in goedkope regio gaan wonen (verder) om dan wel dat loon te willen en dan klagen dat ze lang onderweg zijn. Tja

Terug
Bovenaan