Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Dat hoeft zelfs niet via een maaltijdcheque. Zowel bij mijn huidige als mijn vorige werkgever werd de maaltijdvergoeding netto uitgekeerd.
Dan hoeft je WG die nutteloze bedrijven zoals Edenred niet te sponsoren.
kan natuurlijk niet voor elke werknemer, hé.

Zoveel rompslomp voor 1 werknemer. Kan je dan niet beter 150€ nettovergoeding vragen?
Als je die al hebt wordt dat mss wel lastiger.
Ik heb inderdaad al 150€ nettovergoeding, die verhogen zal niet zomaar lukken.

Dat hoeft zelfs niet via een maaltijdcheque. Zowel bij mijn huidige als mijn vorige werkgever werd de maaltijdvergoeding netto uitgekeerd.
Dan hoeft je WG die nutteloze bedrijven zoals Edenred niet te sponsoren.
Zoals @JPV zegt kan dat niet altijd, dat is vooral bedoeld voor als je veel onderweg bent.

Ik zou er nu wel vrede mee kunnen nemen indien mijn index op 5k bruto gecapped wordt, op voorwaarde dat er deels compensatie is in andere vormen van erkenning zoals bonus % wat naar boven halen en long term incentives ook wat optrekken.

In het artikel over AXA wordt wel gemeld dat directieleden dit niet zullen voelen omdat ze een ander soort contract hebben (impliceert managementvennootschap imho) - dat toont toch weer opnieuw hoe scheef het fiscale systeem zit, en hoe de goede verdieners in loondienst toch echt proportioneel reeds enorm bijdragen.

En toch zijn zij *opnieuw* de pineut. Zeker niet de bedoeling om de calimero uit te hangen, maar als je jaarlijks 100k belastingen betaalt op individuele basis vind ik dat niemand kan zeggen dat je niet voldoende bijdraagt.

Die conclusie van mgtvennootschappen is de jouwe en niet correct. Veel directieleden (dat is niet enkel de top-5 he, eerder de top-500) hebben een variabele verloning, daarover gaat het.

Die conclusie van mgtvennootschappen is de jouwe en niet correct. Veel directieleden (dat is niet enkel de top-5 he, eerder de top-500) hebben een variabele verloning, daarover gaat het.

Dat is uiteraard mijn interpretatie, ik heb het ook als dusdanig aangegeven (zoek eens op wat imho betekent).

De hoogste lonen bij AXA worden al langer niet geïndexeerd, zegt de personeelsdirecteur. 'Voor het management en de directie geldt dat sinds dit jaar. Zij worden vergoed op basis van hun prestaties.

Dit is de quote en je kan hier onmogelijk met 100% zekerheid uit afleiden wat die tweede zin exact betekent. Tenzij jij meer weet dan wat gepubliceerd werd natuurlijk, in dat geval prima. Factureren wat je presteert is ook een soort van variabele verloning.

Los daarvan is het gewoon vaststaand feit dat diegenen met een managementvennootschap in een dergelijke situatie de dans zullen ontspringen. En dat is uiteindelijk mijn punt: goede verdieners in loondienst zijn gewoon de cash cow in ons huidige fiscale systeem.

Je zegt in je 1e bericht dat ze een ander contract hebben en besluit daaruit zelfstandigen...
Uit die quote uit je 2e bericht moet je toch vooral besluiten dat ze variabel worden verloond: op basis van prestaties.

Waarom ontspringen die de dans? Die krijgen niet automatisch indexatie, die in loonsdienst wel... Voor hen wordt het leven ook duurder hé. Je hebt nog altijd beter een opslag waar je belastingen op betaalt, dan geen opslag.

Je mengt m.i. 2 zaken (uit frustratie, die terecht of niet terecht is) die niets met elkaar te maken hebben: automatische indexering en de belastingdruk op managementvennootschappen.

Dat is uiteraard mijn interpretatie, ik heb het ook als dusdanig aangegeven (zoek eens op wat imho betekent).

Dit is de quote en je kan hier onmogelijk met 100% zekerheid uit afleiden wat die tweede zin exact betekent. Tenzij jij meer weet dan wat gepubliceerd werd natuurlijk, in dat geval prima. Factureren wat je presteert is ook een soort van variabele verloning.

Los daarvan is het gewoon vaststaand feit dat diegenen met een managementvennootschap in een dergelijke situatie de dans zullen ontspringen. En dat is uiteindelijk mijn punt: goede verdieners in loondienst zijn gewoon de cash cow in ons huidige fiscale systeem.
Managementvennootschappen hebben ook geen enkel recht op een vorm van indexering, tenzij dit op voorhand reeds contractueel vastgelegd wordt (wat ik nog nooit gehoord hebt dat je contractueel gaast vastleggen met je opdrachtgever dat je een bepaalde indexering volgt/invoert). Dus je stelling klopt niet.

Komt erbij dat bij AXA de lonen boven 5.000 EUR bruto veelal de anciens zullen zijn die in hun gouden kooi zitten en eerlijk gezegd ook (niet allemaal maar toch velen) de uitgebluste werknemer zal zijn. Ik heb voor mijn job wekelijks contact met AXA verzekeringen en het is wel duidelijk dat de motivatie, ook bij de jongere werknemers, vaak zoek is. Komt er ook nog eens bij dat AXA enkele jaren geleden al een serieuze ontslagronde gehad heeft om hun anciens/gouden kanaries wat buiten te werken, dit komt dus niet zomaar uit de lucht vallen hoor...

Je mengt m.i. 2 zaken (uit frustratie, die terecht of niet terecht is) die niets met elkaar te maken hebben: automatische indexering en de belastingdruk op managementvennootschappen.
Managementvennootschappen hebben ook geen enkel recht op een vorm van indexering, tenzij dit op voorhand reeds contractueel vastgelegd wordt (wat ik nog nooit gehoord hebt dat je contractueel gaast vastleggen met je opdrachtgever dat je een bepaalde indexering volgt/invoert). Dus je stelling klopt niet.

Je zou zowaar beginnen geloven dat het fiscaal voordeliger is om gewoon in loondienst te blijven.

Je zegt in je 1e bericht dat ze een ander contract hebben en besluit daaruit zelfstandigen...
Uit die quote uit je 2e bericht moet je toch vooral besluiten dat ze variabel worden verloond: op basis van prestaties.

Waarom ontspringen die de dans? Die krijgen niet automatisch indexatie, die in loonsdienst wel... Voor hen wordt het leven ook duurder hé. Je hebt nog altijd beter een opslag waar je belastingen op betaalt, dan geen opslag.

Zelfs met een index aan 10% opslag zal de gemiddelde aanslagvoet van een goed verdiendende werknemer veel hoger liggen dan van een managementvennotschap hoor. Anders zou er niemand met een vennootschap werken.

Het is gewoon een feit dat het merendeel van de belastingen en bijdragen bij de iets beter verdiendende werknemers gehaald worden, ook al wordt dat getemperd door allerhande voordelen ( maar die bestaan vaak ook voor managementvennootschappen)

Zelfs met een index aan 10% opslag zal de gemiddelde aanslagvoet van een goed verdiendende werknemer veel hoger liggen dan van een managementvennotschap hoor. Anders zou er niemand met een vennootschap werken.

Het is gewoon een feit dat het merendeel van de belastingen en bijdragen bij de iets beter verdiendende werknemers gehaald worden, ook al wordt dat getemperd door allerhande voordelen ( maar die bestaan vaak ook voor managementvennootschappen)
Dank, @Conradus - dat was het punt dat ik wilde maken. Maar goed, misschien best terug naar de bruto lonen hier :)
Wat je dus aanklaagt is de fiscale optimalisaties die mogelijk zijn voor managementvennootschappen.... Heeft dus geen h*l te maken met al dan niet indexaties van lonen van loontrekkenden maar soit.

Jeetje. Mijn originele post - bekijk ze gerust nog eens - was gewoon een uiting van een sentiment: nl. dat goed verdienende loontrekkenden al enorm veel afdragen.

Ik denk dat het wel mogelijk is om te zien dat beide factoren, hoewel geheel onafhankelijk van elkaar, kunnen bijdragen tot dat specifieke sentiment.

wat ik nog nooit gehoord hebt dat je contractueel gaast vastleggen met je opdrachtgever dat je een bepaalde indexering volgt/invoert
Gebeurt anders heel veel, bij ons zelfs het merendeel van de contacten (als ik moet gokken, een goede 80%).

Net te horen gekregen dat ik vanaf deze maand een opslag krijg van 800 bruto. De reden hiertoe is leegloop van mijn team. Niet slecht als je erover nadenkt dat ik op een anderhalf jaar (incl index) er 1000euro op vooruit ben gegaan en geen werkervaring had voor deze job. De reden ertoe is minder natuurlijk. Ik weet zelfs niet of ik ondanks het loon de job nog lang zou willen doen.

Net te horen gekregen dat ik vanaf deze maand een opslag krijg van 800 bruto. De reden hiertoe is leegloop van mijn team. Niet slecht als je erover nadenkt dat ik op een anderhalf jaar (incl index) er 1000euro op vooruit ben gegaan en geen werkervaring had voor deze job. De reden ertoe is minder natuurlijk. Ik weet zelfs niet of ik ondanks het loon de job nog lang zou willen doen.
Dus gij pest iedereen buiten en ze geven u opslag? :unsure:

Haha nee voelt aan zoals op mijn vorige werk waar paar man vertrokken was, paar verkocht en dan kreeg ene dat er nog was ook opslag om hem te behouden.

Pas op, ze sluiten je op in een gouden kooi!

Ik krijg als werknemer alvast 10,xx % opslag in januari.

Veel zelfstandigen die ik aangesproken heb in de wandelgangen hier, dewelke een lange termijn contract hebben bij de klant, krijgen in januari 0% bij hun huidig tarief (omdat ze dit niet mee onderhandeld hebben in hun contract).

Die zelfstandigen gaan hun contract mogen heronderhandelen of oprotten. Toch nog 1 nadeel om zelfstandige consultant te zijn. :tongue:

Ik krijg als werknemer alvast 10,xx % opslag in januari.

Veel zelfstandigen die ik aangesproken heb in de wandelgangen hier, dewelke een lange termijn contract hebben bij de klant, krijgen in januari 0% bij hun huidig tarief (omdat ze dit niet mee onderhandeld hebben in hun contract).

Die zelfstandigen gaan hun contract mogen heronderhandelen of oprotten. Toch nog 1 nadeel om zelfstandige consultant te zijn. :tongue:
Dan lijkt mij de reden te zijn omdat ze er niet onderuit kunnen voorlopig.

Maar anders had je het ook vlaggen gehad.
Dank u automatische volledige index zou ik zeggen :p.

Die zelfstandigen gaan hun contract mogen heronderhandelen of opkrassen. Toch nog 1 nadeel om zelfstandige consultant te zijn. :tongue:
Maar stel nu dat ze het heronderhandelen en ze krijgen een extra (hoeft zelfs geen 10% te zijn om netto moeiteloos die 10% van u te kloppen).

Ik ben eens benieuwd hoeveel zelfstandigen hun contract niet gaan onderhandelen of werkelijk niets extra gaan kunnen aanrekenen, ergens normaal ook hé - daar niet van, maar ik vermoed dat de calimero positie onterecht is.

Als de werkgever de kosten kan doorrekenen zal er imo geen probleem zijn voor de zelfstandigen om verhoudingsgewijs de volle pot te vragen.

Terug
Bovenaan