Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Wat denken jullie, een topvoorstel? :)

1. PERSONALIA
Leeftijd: 25
Opleiding: ManaMa
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 1
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC310
Huidige functie: Data analist
Anciënniteit: 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): ?

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): 3400
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2400
Netto vergoedingen: 150
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop en een GSM abbo met onbeperkt alles
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: 200 €
Groepsverzekering (deel werkgever%): 6.5%
Hospitalisatieverzekering: DKV
Andere voordelen: Tussen de 2000-5000 EUR bonus, gratis bedrijfsrestaurant

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 2km
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Type Volvo XC40 Recharge / Audi E-tron Q4 / Polestar,.. met onbeperkte laadpas (Europa) en gratis laadpaal aan huis

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
12 ADV Dagen
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: geen idee
Hoe vaak overuren te presteren: Niet is er me gezegd :D
Telewerken: 1-2 dagen

Loon/veel voordelen/dikke groepsverzekering/letterlijk naast de deur/bonus - :thumb:

Jammer genoeg heb ik al 2 WG gehad die dit totaal misbruikten en steeds als opslag zien. 'Want dat is een kost die zij ook moeten betalen, bla bla'
Blij dat ik daar weg ben. Ik ben benieuwd hoeveel WG in januari een opslag gaan geven die ingerekend zit in de index.
Dat is ook een opslag vanuit hun standpunt, zeggen dat het geen opslag is zoals naar de winkel gaan, de prijs van pakweg tomatensoep 10% hoger zien zijn en dan een winkelier hebben die beweert dat ie de prijzen niet heeft verhoogd want dat het gewoon inflatie is.

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

3. LOONVOORWAARDEN

4. MOBILITEIT
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Type Volvo XC40 Recharge / Audi E-tron Q4 / Polestar,.. met onbeperkte laadpas (Europa) en gratis laadpaal aan huis

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
12 ADV Dagen
Dat is wat ik na 10j+ verdien 🥲 Ga ervoor zou ik zeggen!

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

3. LOONVOORWAARDEN

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
12 ADV Dagen
Denk wel dat 2400 netto wel een beetje overschat is. Mijn vrouw komt met 4100 bruto + 75 net vergoeding (auto 120 vaa) op 2500 netto. Ik kom met 3225 bruto + 225 net vergoeding (auto 330 vaa) op 2150 netto.

Denk wel dat 2400 netto wel een beetje overschat is. Mijn vrouw komt met 4100 bruto + 75 net vergoeding (auto 120 vaa) op 2500 netto. Ik kom met 3225 bruto + 225 net vergoeding (auto 330 vaa) op 2150 netto.

Hij zal inderdaad eerder op 2200-2250 euro uitkomen, afhankelijk van VAA op de wagen. Maar op die leeftijd is dat een meer dan uitstekend pakket. Heb daar toch wat langer over moeten doen, maar dat waren ook andere tijden natuurlijk.

Momenteel wordt de indexatie voornamelijk gedreven door de gigantisch hoge energie prijzen natuurlijk. Maar stel dat deze binnen een jaar of zoiets terug zouden kelderen, dan zou je technisch gezien een negatieve indexatie hebben, maar over 't algemeen wel maar weinig bedrijven die dat doen.
Maar moest men dat dan doen, dan zou er even zeer geklaagd worden, dus 't is een discussie die nooit 'gewonnen' kan worden.
Ik ben hier op het werk een van de weinigen (de enige?) die zo'n negatieve indexatie met hand en tand zou verdedigen, zelfs bij werkgevers zou daar geen animo voor zijn. En net daarom is het eigenlijk echt wel een opslag: als men die (zoals in een aantal sectoren) niet zal toepassen bij een daling van de index, kan je niet zeggen dat dit gewoon de index volgt.

Momenteel wordt de indexatie voornamelijk gedreven door de gigantisch hoge energie prijzen natuurlijk. Maar stel dat deze binnen een jaar of zoiets terug zouden kelderen, dan zou je technisch gezien een negatieve indexatie hebben, maar over 't algemeen wel maar weinig bedrijven die dat doen.
Maar moest men dat dan doen, dan zou er even zeer geklaagd worden, dus 't is een discussie die nooit 'gewonnen' kan worden.

Ik ben hier op het werk een van de weinigen (de enige?) die zo'n negatieve indexatie met hand en tand zou verdedigen, zelfs bij werkgevers zou daar geen animo voor zijn. En net daarom is het eigenlijk echt wel een opslag: als men die (zoals in een aantal sectoren) niet zal toepassen bij een daling van de index, kan je niet zeggen dat dit gewoon de index volgt.

WG heeft deze een aantal jaar wel geïmplementeerd, was wel de enige in heel de vriendenkring, het was een marginaal percentage en ik ben 200% zeker dat de discussie tussen het personeel onderling een veelvoud van de gedaalde loonkost was - maar stel nu eens dat het 5% zou zijn i.p.v. een marginaal bedrag zoals een aantal jaar terug.

WG heeft deze een aantal jaar wel geïmplementeerd, was wel de enige in heel de vriendenkring, het was een marginaal percentage en ik ben 200% zeker dat de discussie tussen het personeel onderling een veelvoud van de gedaalde loonkost was - maar stel nu eens dat het 5% zou zijn i.p.v. een marginaal bedrag zoals een aantal jaar terug.
Ik zou het als werkgever ook niet uitvoeren (wel verrekenen bij volgende indexverhogingen), maar als vakbond zou ik het principe wel verdedigen.

@SilentSpring misschien is het dan een idee, als ze vinden dat je marktconform verdient dat je pareert met: "okee, kan je je er dan in vinden dat we over 3 maanden hierop terugkomen en dat ik tegen dan voorstellen van anderen voorleg? Als blijkt dat ik marktconform verdien, gaan we beiden goed slapen. Als blijkt dat ik minder verdien, ben je dan ook bereid het loonpakket te matchen naar wat marktconform is?"
Dat lijkt me wel een goed idee, zoiets had ik ook in gedachten.

Ook @SnowQuote en @Vega en anderen die ik nu vergeet bedankt voor de reacties.

In eerste instantie zou ik alvast willen proberen om er maaltijdcheques bij te krijgen, dat lijkt me de simpelste en goedkoopste oplossing waar ik direct netto iets deftig van merk.
Daarnaast zou ik ook nog 10% indexatie kunnen voorstellen, niet een schamel 1,5 procentje zoals hetgeen nu in PC336 voorzien is.
Dan is er nog wat onderhandelingsmarge ook wanneer ik die 2 puntjes op tafel leg.

@Vega: m.b.t. overname heb je wel een punt, mijn werkgever zal zeker nog een jaar of 15 voortdoen dus ik zit nog eventjes goed, maar het is inderdaad iets om ook eens aan te denken.

In eerste instantie zou ik alvast willen proberen om er maaltijdcheques bij te krijgen, dat lijkt me de simpelste en goedkoopste oplossing waar ik direct netto iets deftig van merk.
Daarnaast zou ik ook nog 10% indexatie kunnen voorstellen, niet een schamel 1,5 procentje zoals hetgeen nu in PC336 voorzien is.
Dan is er nog wat onderhandelingsmarge ook wanneer ik die 2 puntjes op tafel leg.

@Vega: m.b.t. overname heb je wel een punt, mijn werkgever zal zeker nog een jaar of 15 voortdoen dus ik zit nog eventjes goed, maar het is inderdaad iets om ook eens aan te denken.
Zijn er anderen in je bedrijf die maaltijdcheques krijgen? Want als enige zal die vlieger niet opgaan denk ik...

PC 336
05/2022 2%
08/2022 2%
11/2022 2%

Prognose 01/2023 3%.

(Ik zie net dat dat sommige ondernemingen geen indexatie hebben, weet niet of dat toepassing heeft op u. Maar dan is het vrij simpel, of een serieus verhoging vragen of ergens polsen waar je wel onder indexatie valt.

Ik

Laatst bewerkt:
PC 336
05/2022 2%
08/2022 2%
11/2022 2%

Prognose 01/2023 3%.

(Ik zie net dat dat sommige ondernemingen geen indexatie hebben, weet niet of dat toepassing heeft op u. Maar dan is het vrij simpel, of een serieus verhoging vragen of ergens polsen waar je wel onder indexatie valt.

Ik
pc 336 heeft geen index zoals jij zegt, wel ongeveer 1,59%. In grote bedrijven zal dat wel lukken om bvb die index te hebben, door vakbondsafvaardiging, maar het moet niet.

@Mulan : enige werknemer dus dat is geen probleem :)
Ik heb al een Edenred-kaart door consumptiecheques/coronapremie van vorig jaar, op zich is dat dus iets die vrij simpel geregeld kan worden.
Als bijkomend argument kan ik aanhalen dat mijn werkgever het dan ook voor zichzelf kan toepassen.

Komende weken staat er nog een bespreking met 1 van mijn favoriete klanten gepland, die benadrukken altijd hoe tevreden ze van mij zijn dus dat komt ook goed uit om dit naderhand op een luchtige manier aan te kaarten:).

@Chemistryislove : die verhoging van telkens 2% was enkel voor de minimumlonen.

Laatst bewerkt:
In PC310 (banken) wordt die negatieve indexatie effectief toegepast. PC310 indexeert wel elk 2 (?) maanden. Ik heb het nu al 2x meegemaakt bij 2 verschillende bedrijven.

Ik heb al een Edenred-kaart door consumptiecheques/coronapremie van vorig jaar, op zich is dat dus iets die vrij simpel geregeld kan worden.
Als bijkomend argument kan ik aanhalen dat mijn werkgever het dan ook voor zichzelf kan toepassen.

Komende weken staat er nog een bespreking met 1 van mijn favoriete klanten gepland, die benadrukken altijd hoe tevreden ze van mij zijn dus dat komt ook goed uit om dit naderhand op een luchtige manier aan te kaarten:).

@Chemistryislove : die verhoging van telkens 2% was enkel voor de minimumlonen.

Zoveel rompslomp voor 1 werknemer. Kan je dan niet beter 150€ nettovergoeding vragen?
Als je die al hebt wordt dat mss wel lastiger.

Dat hoeft zelfs niet via een maaltijdcheque. Zowel bij mijn huidige als mijn vorige werkgever werd de maaltijdvergoeding netto uitgekeerd.
Dan hoeft je WG die nutteloze bedrijven zoals Edenred niet te sponsoren.

Dat hoeft zelfs niet via een maaltijdcheque. Zowel bij mijn huidige als mijn vorige werkgever werd de maaltijdvergoeding netto uitgekeerd.
Dan hoeft je WG die nutteloze bedrijven zoals Edenred niet te sponsoren.
Al direct een klein maar niet insignificant verschil dat ik op de eerste Google entry al terugvind:

Maaltijdvergoeding krijg je niet als je thuiswerkt.
Lijkt me dat er nog wel verschillen zullen zijn, hoewel die misschien subtiel zullen zijn en niet iedereen treffen...

Terug
Bovenaan