Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Is er eigenlijk een reden waarom een bedrijf geen maaltijdcheques geeft? Mijn werkgever doet dat niet terwijl dat bij gelijkaardige bedrijven wel het geval is.

Kunnen ze nooit maken
Sommige hebben dit jaar al +8% indexatie gehad
Mss in de toekomst, …

Heb een haat/liefde verhouding met de index maar zou het systeem toch graag behouden - deels door eigen situatie: kleine kmo waarbij je rechtstreeks handelt met de eigenaar is anders dan tegen je manager of whatever, die werken gewoon met budgetten terwijl je in het eerste geval rechtstreeks in de winst gaat snijden bij de vraag om opslag. Anderzijds soms een voordeel omdat de communicatie/beslissingskracht gewoon direct is.

Ook voor lage lonen zeker geen voordeel, maar wellicht zal men daar (deels) rekening mee houden.

Kunnen ze nooit maken
Sommige hebben dit jaar al +8% indexatie gehad
Je overschat de politiek en de druk vanuit de werkgevers vrees ik :P
Indien zo dan zijn diegene die het gehad hebben gelukkig en de andere hebben pech. Wat altijd zo is bij een beslissing van de overheid, altijd zijn er mensen die benadeeld worden.

klein vraagje: krijg je normaal gezien een onkostenvergoeding als je voor een training (eigenlijk beurs bezoek) een dag in het buitenland 'werkt'? PC 200

Ik werk onder PC200 en ga regelmatig in het buitenland werken.
Volgens mij is het vrijblijvend aan je werkgever. Persoonlijk krijg ik niets.

Er zijn bedrijven die veel vergoedingen geven omdat je bv. Niet thuis slaapt die avond. En andere bedrijven die je helemaal niets geven.

Voor de mensen die met interesse de case volgden van de kandidaat die bij ons solliciteerde. Ze heeft tussen de 3 offers gekozen voor het offer dat dichter bij huis lag (ze kan met de fiets) en ook een kleiner bedrijf is.

Ze was heel positief over ons en ons offer (blijkbaar zal het ander offer toch in lijn hebben gelegen met het onze).

Ik hoef dus niets aan te kaarten vwb. deze concrete case, maar ik zal wel eens met onze directeur (het zou me niet eens verbazen dat hij niet op de hoogte is dat dit gebeurd door sommige managers) spreken over hoe de verschillende hiring managers er mee omgaan als ze dit meemaken en of we dit niet kunnen vastleggen voor elk team.

Aan de andere kant had een verhoging met 10% , dus die index, er mogelijks wel voor kunnen zorgen dat ze jullie had gekozen, desondanks die afstand.

Ik laat in het midden of die kleine kmo niet gewoon rechtstreeks gezegd heeft , dat de index volgend jaar behouden bleef en al de anderen wijselijk hierover onduidelijk of ontransparant waren.

Aan de andere kant had een verhoging met 10% , dus die index, er mogelijks wel voor kunnen zorgen dat ze jullie had gekozen, desondanks die afstand.

Ik laat in het midden of die kleine kmo niet gewoon rechtstreeks gezegd heeft , dat de index volgend jaar behouden bleef en al de anderen wijselijk hierover onduidelijk of ontransparant waren.
Wie zal het zeggen. We kunnen enkel uitgaan van de officiële communicatie op mail en het telefonisch gesprek (in beide gaf ze duidelijk aan dat de afstand en grootte van het bedrijf de doorslag gaf, het offer lag in dezelfde grootteorde). Al de rest is gissen.

Mijn vrouw heeft op haar werk volgende voorstel gekregen, misschien kan iemand ons zeggen wat het meest interessant is:

1ste optie haar bruto blijft hetzelfde maar ze krijgt een auto:

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3700
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2500
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):
/

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: bxl
Afstand woon/werk in km's: 3 km
Afstand woon/werk in tijd: 15 min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Ja
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): golf hybride + tankkaart 150€/maand

De auto zou haar +- 60€ p/m kosten (netto)

2de optie geen auto maar een hoger bruto;

Maand salaris (bruto): 4600
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2900
/

4. MOBILITEIT
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): /

Op zich twijfelen we doordat we al een eigen auto hebben. We hebben een goede verbinding met het OV, maar zijn net buiten de hoofdstad. Dus soms (late uren) als ik geen auto heb thuis zijn de verplaatsingen best wel lastig. Of als ik de kinderen moet ophalen duurt het 1h30 met het OV ipv 30 min met de auto

Laatst bewerkt:
Mijn vrouw heeft op haar werk volgende voorstel gekregen, misschien kan iemand ons zeggen wat het meest interessant is:

1ste optie haar bruto blijft hetzelfde maar ze krijgt een auto:

Maand salaris (bruto): 3700
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2500
/

4. MOBILITEIT
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): golf hybride + tankkaart 150€/maand

De auto zou haar +- 60€ p/m kosten (netto)

2de optie geen auto maar een hoger bruto;

Maand salaris (bruto): 4600
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2900
/

4. MOBILITEIT
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): /

Op zich twijfelen we doordat we al een eigen auto hebben. We hebben een goede verbinding met het OV, maar zijn net buiten de hoofdstad. Dus soms (late uren) als ik geen auto heb thuis zijn de verplaatsingen best wel lastig. Of als ik de kinderen moet ophalen duurt het 1h30 met het OV ipv 30 min met de auto
Gezien de beperkte afstand lijkt optie 2 interessanter - grosso modo +5000 € netto/jaar extra laat al iets toe (zelf 2de hands wagen kopen), vraag ook eens naar het % groepsverzekering en welk PC - als dat er eentje is die nog de index moet krijgen al helemaal optie 2. Waarde tankkaart is op papier 150 € maar kan je die effectief benutten?

Gezien de beperkte afstand lijkt optie 2 interessanter - grosso modo +5000 € netto/jaar extra laat al iets toe (zelf 2de hands wagen kopen), vraag ook eens naar het % groepsverzekering en welk PC - als dat er eentje is die nog de index moet krijgen al helemaal optie 2. Waarde tankkaart is op papier 150 € maar kan je die effectief benutten?
Akkoord

1. PERSONALIA
Leeftijd: 38
Opleiding: Bachelor IT
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 15 (verschillende rollen binnen een IT project team: analist, QA, pm..)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: niet relevant
Aantal kinderen ten laste: niet relevant

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: it project manager
Anciënniteit: 3j bij huidige wg
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 39

Maand salaris (bruto): +-4600
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +-2850
Nettovergoedingen: iets van een 250 denk ik, loon is vrij goed geoptimaliseerd
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: gsm + laptop + abonnement
Maaltijdcheques: 6 euro
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): aanwezig (zal rond de 4% zitten)
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): nee

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Hasselt
Afstand woon/werk in km's: 10
Afstand woon/werk in tijd: 15~20m afhankelijk van verkeer
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): ja (genre skoda superb deftig uitgerust hybride) + tankkaart/laadpas

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra): geen
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: nee
Hoe vaak overuren te presteren: niet
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: geen idee, hier gaat eigenlijk niemand op opleiding. Zelf aan te vragen en dan mag het mss wel.
Telewerk (buiten corona-periode): ja, vrijheid om zelf te kiezen waar je werkt
Verantwoordelijkheid over personeel: functioneel aansturen.

Even een anonieme account aangemaakt.
Pluspunten aan de job: remote policy, je werkt waar je wilt (in de praktijk wel meestal op kantoor), aangename collega's, flexibele uren, moet je naar de tandarts overdag meld je dat gewoon en daar doet geen kat moeilijk over, geen prikklok oid.. een sfeer van vertrouwen. Dit vind ik een enorme troef.

Over de job zelf. Ik zit in een positie waarin ik zelf mijn job grotendeels zelf invul. De "PM" functie binnen het bedrijf is niet altijd een full time functie. Deze wordt veelal gecombineerd met de analyserol, scrum master maar ook overkoepelend procesoptimalisatie (bv support afdeling en development afdeling op elkaar afstemmen etc). Klein bedrijf dus ik heb geen evenknie op mijn "niveau" en ook geen echte manager. Ik stuur functioneel wel een aantal mensen aan die "onder" mij staan, maar heb bv geen inzage in hun verloning oid.

Negatieve punten:
slechts 26 verlofdagen wat weinig is binnen de IT
geen bonussysteem

Als ik vergelijk met andere pm's bij grotere bedrijven krijg ik het idee dat ik een 500 euro bruto meer zou kunnen krijgen icm 32 verlofdagen.
Grote boits gaan ook een meer premium bedrijfswagen aanbieden en ik zie ook regelmatig dat er bonussen uitgedeeld worden. Ook kwa leercurve ga ik daar vermoedelijk stijler gaan daar er meer senior profielen rondlopen waar je van kan leren.

Ik zit dus een beetje in dubio tussen dat ik me hier best amuseer, niet teveel stress, ik ga en sta waar ik wil (moet uiteraard mijn uren wel min of meer doen) voor een zeer redelijk loon maar als ik het puur vanuit financieel (en HR) standpunt bekijk denk ik dat het niet per se onredelijk zou zijn om meer te verdienen binnen mijn functie.

Ik vrees soms ook een beetje dat mijn marktwaarde hier zal stagneren gezien de grootte/kleinte van het bedrijf.
Anderzijds denk ik dat ik persoonlijk niet per se gelukkiger zou worden in een groter bedrijf (ondanks potentieel betere verloning en groeicurve) maar dat zou geen reden mogen zijn om waar ik wél content ben minder te verdienen.

Ja dat was ons eerste gedachte ook meer geld, is interessanter. Maar moet ook zeggen dat we de auto vaak gebruiken, voor de kinderen af te zetten: sportclub, vrienden enz. Elke weekend zijn we ook op uitstap.
Geen idee hoeveel zo’n hybride auto verbruikt. We zitten nu, met de hoge prijzen, op 160€/maand voor een diesel wagen ( mix van korte afstanden in het stad en beetje autosnelweg +- 20 km). En elk jaar gaan we op vakantie naar Spanje met de auto.

Wat ons ook doet twijfelen, is dat een lease auto volledig is gedekt op onderhoud enz. Ons auto moest vorig jaar naar de garage voor een probleem en toen waren we €2000 armer.

Welkom in Absurdistan.

Ik heb een loonsvoorstel voor een andere functie bij mijn huidige werkgever gekregen. Het huidige voorstel is mijn huidig loon +5% (met dan indexatie van 10+% vanaf januari). Onthoud dus goed dat ze mijn huidig loonpakket gebruiken als referentie om mijn toekomstig loon, voor een functie met meer verantwoordelijkheid, te bepalen.

We worden jaarlijks beoordeeld worden. Op basis van die beoordeling, wordt normaal je loon voor het volgend jaar aangepast. Er is echter een regel in ons bedrijf die zegt dat wanneer je na een bepaalde datum (ergens in de zomer) promoveert, je loon in januari NIET meer zal aangepast worden als gevolg van je prestaties van het afgelopen jaar en dat het enkel mee indexeert.

Je moet weten dat ik met mijn huidige prestaties kans maak om in mijn huidige functie een goede beoordeling te krijgen, die leidt tot een opslag van 4,5%. (En met een normale beoordeling stijgt m'n loon ook met 2% los van indexatie.)

Dus lang verhaal kort: als ik een goeie beoordeling scoor (waar ik zeker naar op weg ben) en mijn huidige functie houd, stijgt mijn loon in januari met 4,5% + index. Als ik voor 1 januari overstap, is mijn loon vanaf 1 januari gelijk aan mijn huidig loon +5% + index.

Als ik overstap na 31 december zal ik als verhoging de scorebonus (2% of 4.5%) + 5% krijgen.

Ik heb tot nu hierover enkel communicatie gehad met iemand van HR. Ik weet dat ze me in mijn huidige team zo lang mogelijk (= 3 maanden) willen houden omdat ik nog overdracht moet doen van enkele zaken, waardoor een overstap vanaf 1 januari mogelijk is, maar ik wil zelf vroeger overstappen.

De volgende keer dat ik m'n toekomstige manager zie, zal ik deze situatie noemen zoals ik ze zie: redelijk absurd. Het is absurd om me zogezegd meer verantwoordelijkheid te geven als de reële loonsstijging mogelijk ongeveer 0,5% zal bedragen, puur omdat ze mijn huidig loon als referentie nemen terwijl daar met de jaarwisseling een bijna even grote stijging zal bijkomen.

Mijn huidige functie heeft niet veel te maken met de volgende functie, dus ik vind dat ze mijn huidig loon al niet als referentie moeten nemen. :unsure:

Is er eigenlijk een reden waarom een bedrijf geen maaltijdcheques geeft? Mijn werkgever doet dat niet terwijl dat bij gelijkaardige bedrijven wel het geval is.

1) Bepaalde nettovergoedingen kan je niet combineren met maaltijdcheques
2) Als je gratis kan eten in je bedrijfsrestaurant, gaan ze niet nog maaltijdcheques geven vaak.
3) ze willen het gewoonweg niet geven

Mijn huidige functie heeft niet veel te maken met de volgende functie, dus ik vind dat ze mijn huidig loon al niet als referentie moeten nemen. :unsure:
Dit is een typische situatie waar de werkgever de beste kaarten in handen heeft.

De enige manier om het spel naar je hand te zetten, is door een voorstel bij een concurrent te scoren en dit ook zo uit te spelen.

Weigeren ze daar in mee te gaan, dan vertrek je en kan je over 2 jaar eventueel terug bij je ex-werkgever solliciteren. Maar het voordeel is dan wel dat je de loonsonderhandeling naar je hand kan zetten, én mogelijk op 2 jaar grotere sprongen qua loon hebt gemaakt dan wanneer je intern doorgroeit.

Dit is op dit forum meermaals aangetoond dat vertrekken beter loont dan blijven aanmodderen.

Terug
Bovenaan