Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Welkom in Absurdistan.
Ik schrik hier helemaal niet van. Wanneer ik vandaag naar de sales afdeling zou overstappen, ben ik ervan overtuigd dat ik geen onmiddelijke verhoging van mijn brutoloon mag verwachten. Alleen mijn extra-legaal pakket zal veranderen (hogere onkostenvergoeding en hogere bonus (maar met veel moeilijkere targets)).

Dat was identiek bij mijn overstap naar een leidinggevende functie. Extra-legaal pakket meteen hoger, brutoloon slechts na een half jaar.

En soms maakt een datum van overstap idd enorm veel uit jammer genoeg.

Ik schrik hier helemaal niet van. Wanneer ik vandaag naar de sales afdeling zou overstappen, ben ik ervan overtuigd dat ik geen onmiddelijke verhoging van mijn brutoloon mag verwachten. Alleen mijn extra-legaal pakket zal veranderen (hogere onkostenvergoeding en hogere bonus (maar met veel moeilijkere targets)).

Dat was identiek bij mijn overstap naar een leidinggevende functie. Extra-legaal pakket meteen hoger, brutoloon slechts na een half jaar.

En soms maakt een datum van overstap idd enorm veel uit jammer genoeg.
1) Wij zitten redelijk vast met loonsaanpassingen in januari. Buiten die periode is het ongebruikelijk om los van contractwijzigingen een ander loon te krijgen.

2) Die functie sluit beter aan bij mijn studies. Dus dat ik niet met alles van de functie ervaring heb op de werkvloer, is volkomen irrelevant.

3) Ik heb nog nooit opmerkingen gehad over loonsvoorstellen in het verleden. Dit is mijn 4de voorstel bij de huidige werkgever en de eerste keer dat het wringt.

Het stoort me vooral dat er gesproken wordt over iets meer werken en meer verantwoordelijkheid en dat daar iets tegenover mag staan, maar dat dan als puntje bij paaltje komt zo'n halfbakken voorstel uit de bus komt. Die 5% is absurd wetende dat er mogelijk 4.5% op me ligt te wachten die niet zal worden toegepast.

Het is nog afwachten hoe m'n huidige manager de zaak speelt. Die wil me sowieso nog 3 maanden houden, en dan pik ik beide stijgingen mee. Ik zou zelf liever zo snel mogelijk overstappen, maar in de huidige situatie ga ik niet moeilijk doen als blijkt dat ik pas vanaf 1 januari mag gaan en ik daardoor vertrek van een hoger loon.

1) Wij zitten redelijk vast met loonsaanpassingen in januari. Buiten die periode is het ongebruikelijk om los van contractwijzigingen een ander loon te krijgen.

2) Die functie sluit beter aan bij mijn studies. Dus dat ik niet met alles van de functie ervaring heb op de werkvloer, is volkomen irrelevant.

3) Ik heb nog nooit opmerkingen gehad over loonsvoorstellen in het verleden. Dit is mijn 4de voorstel bij de huidige werkgever en de eerste keer dat het wringt.

Het stoort me vooral dat er gesproken wordt over iets meer werken en meer verantwoordelijkheid en dat daar iets tegenover mag staan, maar dat dan als puntje bij paaltje komt zo'n halfbakken voorstel uit de bus komt. Die 5% is absurd wetende dat er mogelijk 4.5% op me ligt te wachten die niet zal worden toegepast.

Het is nog afwachten hoe m'n huidige manager de zaak speelt. Die wil me sowieso nog 3 maanden houden, en dan pik ik beide stijgingen mee. Ik zou zelf liever zo snel mogelijk overstappen, maar in de huidige situatie ga ik niet moeilijk doen als blijkt dat ik pas vanaf 1 januari mag gaan en ik daardoor vertrek van een hoger loon.
Zou je dan niet beter wachten tot februari of zo, dus tot je uw indexatie gekregen hebt en dan +5% erbovenop krijgen + de indexatie in uw nieuwe job het jaar later ? Waar men toch ook van verwacht dat die weer in de richting van 6% of zo gaat uitkomen als ik het goed verstaan heb ?

Allez, dat lijkt mij dan gewoon een no - brainer.

Zou je dan niet beter wachten tot februari of zo, dus tot je uw indexatie gekregen hebt en dan +5% erbovenop krijgen + de indexatie in uw nieuwe job het jaar later ? Waar men toch ook van verwacht dat die weer in de richting van 6% of zo gaat uitkomen als ik het goed verstaan heb ?

Allez, dat lijkt mij dan gewoon een no - brainer.

Ik drukte me ongelukkig uit. Er is slechts 1 keer een indexatie los van opslag, en deze vindt sowieso plaats in januari. Dat leek me redelijk evident maar blijkbaar werkt het niet in elk PC zo.

Dus:
- voor januari vertrekken => loon stijgt dit jaar met 5% en indexeert nadien in januari
- na januari vertrekken => loon neemt in januari toe met opslag als gevolg van prestatie + indexatie én stijgt met 5% wanneer m'n nieuw contract ingaat.

Ik moest dit gewoon even kwijt, want ik vind het belachelijk. Ik ga dit aankaarten als er ook een definitief voorstel voor een startdatum voor dit jaar komt. Die datum weet ik toch pas ten vroegste volgende week. :p

Laatst bewerkt:
Ik drukte me ongelukkig uit. Er is slechts 1 keer een indexatie los van opslag, en deze vindt sowieso plaats in januari. Dat leek me redelijk evident maar blijkbaar werkt het niet in elk PC zo.

Dus:
- voor januari vertrekken => loon stijgt dit jaar met 5% en indexeert nadien in januari
- na januari vertrekken => loon neemt in januari toe met opslag als gevolg van prestatie + indexatie én stijgt met 5% wanneer m'n nieuw contract ingaat.

Ik moest dit gewoon even kwijt, want ik vind het belachelijk. Ik ga dit aankaarten als er ook een definitief voorstel voor een startdatum voor dit jaar komt. Dit datum weet ik toch pas ten vroegste volgende week. :p
Afhankelijk van je PC, zou ik opletten met je 13de maand, bonussen als ze van toepassing zijn.

Nvm, intern

Laatst bewerkt:
Ja dat was ons eerste gedachte ook meer geld, is interessanter. Maar moet ook zeggen dat we de auto vaak gebruiken, voor de kinderen af te zetten: sportclub, vrienden enz. Elke weekend zijn we ook op uitstap.
Geen idee hoeveel zo’n hybride auto verbruikt. We zitten nu, met de hoge prijzen, op 160€/maand voor een diesel wagen ( mix van korte afstanden in het stad en beetje autosnelweg +- 20 km). En elk jaar gaan we op vakantie naar Spanje met de auto.

Wat ons ook doet twijfelen, is dat een lease auto volledig is gedekt op onderhoud enz. Ons auto moest vorig jaar naar de garage voor een probleem en toen waren we €2000 armer.
Dat is een voordeel in dit dilemma, je kan het quasi perfect uitrekenen - reken het loonverschil eens uit, inclusief vakantiegeld, groepsverzekering, 13de maand, groepsverzekering en eventuele index.Die netto vergoeding is ook niet geïndexeerd.

Bedrijfswagen is leuk en verslavend maar het verschil in loon is vrij groot in dit geval.

Mss in de toekomst, …

Heb een haat/liefde verhouding met de index maar zou het systeem toch graag behouden - deels door eigen situatie: kleine kmo waarbij je rechtstreeks handelt met de eigenaar is anders dan tegen je manager of whatever, die werken gewoon met budgetten terwijl je in het eerste geval rechtstreeks in de winst gaat snijden bij de vraag om opslag. Anderzijds soms een voordeel omdat de communicatie/beslissingskracht gewoon direct is.

Ook voor lage lonen zeker geen voordeel, maar wellicht zal men daar (deels) rekening mee houden.

Neen hé. Jij bekijkt het zoals de gemiddelde KMO baas het jou maar al te graag wijs maakt (en ik kan echt kwaad worden van leidinggevenden die hun onderhandelingstalent misbruiken om werknemers te overtuigen dat ze geen recht hebben op een opslag wanneer dat wel het geval is).

Jij bent als werknemer gegroeid in je kunnen, je weten en/of je efficiëntie. Je haalt meer klanten binnen, je werkt meer dossiers af, je kan problemen sneller diagnosticeren, (als leidinggevende) je team is gemotiveerder en daardoor productiever etc. Daardoor zijn de kosten gedaald en/of is de omzet gestegen (rechtstreeks of onrechtstreeks) en stijgt de winst dus.

Jouw baas is de ondernemer en heeft dus recht op die winst — hij nam het risico, heeft het bedrijf opgebouwd etc.

Maar jij hebt ook recht op een deel van die winst — jouw toename in competenties, ervaring en efficiëntie heeft die extra winst namelijk gegenereerd.

To put it in another way...

Jouw baas zegt tegen jou: onze winst is nu X, maar als ik jou opslag geef dan is onze winst slechts X-Y. Dat zijn die truken van de foor om u te overtuigen dat uw vraag om opslag onterecht is.

In werkelijkheid is het: de winst was vroeger X, maar dankzij jou is die nu X+Z. Geeft hij jou een opslag Y (met Y < Z) dan is zijn winst nog altijd X + (Z - Y) met X + (Z-Y) > X. Of niet-wiskundige termen: win-win.

[Natuurlijk is het in de meeste jobs zeer moeilijk om een concreet en correct getal te plakken op die extra winst en het causaal verband aan te tonen. Dat werkt in het voordeel van de werkgever. En uiteindelijk is jouw salaris vooral een verhaal van vraag en aanbod — jouw baas geeft jou net voldoende salaris om te vermijden dat jij wegloopt wat hem ertoe zou dwingen jou te vervangen door een duurdere nieuwe werknemer die bovendien nog eens moet ingelopen worden.]

Laatst bewerkt:
Neen hé. Jij bekijkt het zoals de gemiddelde KMO baas het jou maar al te graag wijs maakt (en ik kan echt kwaad worden van leidinggevenden die hun onderhandelingstalent misbruiken om werknemers te overtuigen dat ze geen recht hebben op een opslag wanneer dat wel het geval is).

Jij bent als werknemer gegroeid in je kunnen, je weten en/of je efficiëntie. Je haalt meer klanten binnen, je werkt meer dossiers af, je kan problemen sneller diagnosticeren, (als leidinggevende) je team is gemotiveerder en daardoor productiever etc. Daardoor zijn de kosten gedaald en/of is de omzet gestegen (rechtstreeks of onrechtstreeks) en stijgt de winst dus.

Jouw baas is de ondernemer en heeft dus recht op die winst — hij nam het risico, heeft het bedrijf opgebouwd etc.

Maar jij hebt ook recht op een deel van die winst — jouw toename in competenties, ervaring en efficiëntie heeft die extra winst namelijk gegenereerd.

To put it in another way...

Jouw baas zegt tegen jou: onze winst is nu X, maar als ik jou opslag geef dan is onze winst slechts X-Y. Dat zijn die truken van de foor om u te overtuigen dat uw vraag om opslag onterecht is.

In werkelijkheid is het: de winst was vroeger X, maar dankzij jou is die nu X+Z. Geeft hij jou een opslag Y (met Y < Z) dan is zijn winst nog altijd X + (Z - Y) met X + (Z-Y) > X. Of niet-wiskundige termen: win-win.

[Natuurlijk is het in de meeste jobs zeer moeilijk om een concreet en correct getal te plakken op die extra winst en het causaal verband aan te tonen. Dat werkt in het voordeel van de werkgever. En uiteindelijk is jouw salaris vooral een verhaal van vraag en aanbod — jouw baas geeft jou net voldoende salaris om te vermijden dat jij wegloopt wat hem ertoe zou dwingen jou te vervangen door een duurdere nieuwe werknemer die bovendien nog eens moet ingelopen worden.]
True - maar ik merk wel dat grote multinationals niet zelden een bepaald budget voorzien, ongeacht de business - bijkomend is de aanwezigheid van vakbonden een dikke aanwinst voor de werknemers, ook het doorsijpelen van extra legale voordelen gaat sneller, net als meerdere vakantiedagen. Veel werknemers hebben ook niet echt zicht op de winstgevendheid van hun werkgever denk ik.

Laatst bewerkt:

Dus:

Ik moest dit gewoon even kwijt, want ik vind het belachelijk. Ik ga dit aankaarten als er ook een definitief voorstel voor een startdatum voor dit jaar komt. Die datum weet ik toch pas ten vroegste volgende week. :p

Wat ik zelf zou doen:

Het is minder dan 3 maand voor je de overstap kan maken en je moet nog wat overdracht doen. Ik zou in uw geval die overdracht rustig doen, beetje genieten van de kerstperiode - nog wat verlof paken - en dan in januari met opgeladen batterijtjes er een lap op geven vanaf januari. Uit eigen ervaring weet ik dat de "recuperatie" momentjes welkom zijn voor je aanvangt met een nieuwe job (zeker als de huidige job al druk is).

Advies dat ik je kan geven in aanpak als je sneller wilt wisselen:

HR maakt de (idiote) regels, je nieuwe baas kan daar mogelijk iets aan doen maar je geeft dat best gewoon beleefd aan ... mogelijk heeft die persoon er zelf niet bij stilgestaan.

Leg aan uw nieuwe baas uit dat je ook je eigen rekening dient te maken en dat je om financieel geen aderlating te laten, je pas op 1 januari kan overstappen.

Zeg dat je openstaat om sneller te komen maar dat het bedrijf dan wel de twee hindernissen moet wegnemen i.e. de loonhandicap en een gesprek met uw huidige leidinggevende inzake de overdracht.

Wat ik zelf zou doen:

Het is minder dan 3 maand voor je de overstap kan maken en je moet nog wat overdracht doen. Ik zou in uw geval die overdracht rustig doen, beetje genieten van de kerstperiode - nog wat verlof paken - en dan in januari met opgeladen batterijtjes er een lap op geven vanaf januari. Uit eigen ervaring weet ik dat de "recuperatie" momentjes welkom zijn voor je aanvangt met een nieuwe job (zeker als de huidige job al druk is).

Advies dat ik je kan geven in aanpak als je sneller wilt wisselen:

HR maakt de (idiote) regels, je nieuwe baas kan daar mogelijk iets aan doen maar je geeft dat best gewoon beleefd aan ... mogelijk heeft die persoon er zelf niet bij stilgestaan.

Leg aan uw nieuwe baas uit dat je ook je eigen rekening dient te maken en dat je om financieel geen aderlating te laten, je pas op 1 januari kan overstappen.

Zeg dat je openstaat om sneller te komen maar dat het bedrijf dan wel de twee hindernissen moet wegnemen i.e. de loonhandicap en een gesprek met uw huidige leidinggevende inzake de overdracht.
Zo ben ik ook van plan om het aan te pakken. Ik heb sowieso heel de kerstvakantie verlof, dus een contractuele overstap vanaf 01/01/2023 is op dat vlak al het handigste. 😅 Dan ben ik niet na een maand werken al 2 weken afwezig.

Ik ben net gebeld door HR en die bevestigden mijn verhaal, met de nuance dat de verhoging door prestatiescores iets lager ligt dan ik dacht. De persoon van HR zei wel letterlijk dat het voor mij sowieso beter is om mijn contract vanaf 1/1 te laten ingaan omdat ik dan deze verhoging ook meeneem bovenop de 5% (maar dat die dat eigenlijk niet mocht zeggen).

Ik bedenk me nu dat ik dit in het verleden nog al eens in mijn voordeel gehad heb, maar dat ik er toen zelf niks vanaf wist omdat mijn officiële ingangsdatum toen verschilde van de officieuze en die regels daardoor niet ter sprake kwamen. Ik begon in mijn huidige functie na een interne overstap in oktober jaar x, maar mijn contract in de nieuwe functie ging pas in vanaf januari jaar x+1 waardoor ik ook een bijkomende stijging van toen bijna 5% kreeg die ik niet zou gekregen hebben wanneer mijn contract zou ingegaan zijn vanaf oktober.

Als ik mij dus 2 keer had laten naaien door officieel vroeger over te stappen, kon mijn loon nu met wat pech bijna 10% minder zijn dan het anders was geweest rekening houdend met dat de percentages voor loonsstijging anders gelijk zouden geweest zijn. :crazy:

Laatst bewerkt:
Ik begrijp dat jullie dat zo doen om wat extra marge te pakken, maar ik vind het ook kortzichtig, oneerlijk en afstotend. Een goede werkgever zou zich hier niet aan mogen laten kennen, zeker als je aangeeft dat het om een vrouw gaat die
  • uit zichzelf die onderhandeling niet zou aangaan (of die financiële implicatie gewoon niet doorheeft),
  • maar wél te boek staat als een "zeer goede consultant"
  • "die geen opleiding nodig heeft en onmiddellijk inzetbaar is"
  • en "bij verschillende klanten van ons al projecten heeft uigevoerd".

Als ik in jouw team zou werken en te weten kom hoe je die nieuwe collega 11% indexatie hebt ontzegd door de slimmerik uit te hangen en erover te zwijgen wanneer ze aangeeft liever in Q1 te starten, zou ik al meteen minder goesting hebben om voor zo'n bedrijf te blijven werken.

Ik heb een keer hetzelfde meegemaakt, niet goed onderhandeld, op goede vertrouwen voortgegaan.
Achteraf is dat natuurlijk als een boemerang in mijn gezicht gekeerd en kwam ik eropuit dat ik de slechtsbetaalde van het team was, alhoewel ik het beste presteerde.

Na veel gezaag en overleg heb ik uiteindelijk een zware bonus gekregen (20%), maar mijn loyaliteit naar het bedrijf was wel volledig weg. bye bye 60 uren werk weken, bye bye groepstargets.

Wat HR daar gedaan heeft is zo contraproductief voor het bedrijf dat het niet normaal is.

Voor de mensen die met interesse de case volgden van de kandidaat die bij ons solliciteerde. Ze heeft tussen de 3 offers gekozen voor het offer dat dichter bij huis lag (ze kan met de fiets) en ook een kleiner bedrijf is.

Ze was heel positief over ons en ons offer (blijkbaar zal het ander offer toch in lijn hebben gelegen met het onze).

Ik hoef dus niets aan te kaarten vwb. deze concrete case, maar ik zal wel eens met onze directeur (het zou me niet eens verbazen dat hij niet op de hoogte is dat dit gebeurd door sommige managers) spreken over hoe de verschillende hiring managers er mee omgaan als ze dit meemaken en of we dit niet kunnen vastleggen voor elk team.
Nieuwe update.

Aangekaart bij de directeur en die viel uit de lucht. Hij gaat nu in kaart brengen welke offers (voor start 2023) er reeds getekend zijn door kandidaten en indien index niet verwerkt is, dan gaat hij de opdracht geven om de offers te reviseren. En aanvullend door communiceren dat offers vanaf nu met index moeten rekening houden.

Ik kreeg wel het gevoel dat hij het meende, dus hopelijk case closed.

Nieuwe update.

Aangekaart bij de directeur en die viel uit de lucht. Hij gaat nu in kaart brengen welke offers (voor start 2023) er reeds getekend zijn door kandidaten en indien index niet verwerkt is, dan gaat hij de opdracht geven om de offers te reviseren. En aanvullend door communiceren dat offers vanaf nu met index moeten rekening houden.

Ik kreeg wel het gevoel dat hij het meende, dus hopelijk case closed.
Zit de directeur in België?

Dan vind ik het wel moeilijk te begrijpen dat de indexering een topic is waarvan hij uit de lucht valt. Of bedoel je dat hij er van uit ging dat daar standaard rekening mee gehouden werd?
Hij ging er idd vanuit dat dit standaard was. Hij ging praten met recruitment en HR en dan naar heel het team van hiring managers. Het is geen belg en sinds dit jaar in België. Maar goed, genoeg belgen rondom hem, die hem op zijn minst moesten inlichten.

Terug
Bovenaan