scriptkiddie
Well-known member
Heeft een federale overheidsinstantie of een parastatale of... (zoals NMBS, fluvius, fluxys,...) eigenlijk ook zo een Sociale Balans ?
HR Rail (personeel van NMBS)
- 28.063,6 VTE's
- €69.245 per VTE
- 757,4 VTE's
- €141.643 per VTE
- 853,3 VTE's
- 133.377 per VTE
Bij Fluvius werken trouwens "slechts" 40,1 mensen met een universitair diploma op 743,5 VTE's. Het is dus niet zo dat daar buitengewoon hoogopgeleide of speciale profielen werken.
Een anekdote:
Ik heb 2 nonkels, de ene is burgerlijk ingenieur bouwkunde en de andere heeft een A2 elektriciteit. Beiden zijn ondertussen op pensioen. De burgerlijk ingenieur was diensthoofd calculatie bij een grote, beursgenoteerde bouwfirma, de andere nonkel was technisch-administratief bediende bij Fluvius, beiden met > 30 jaar anciënniteit in hun respectievelijke firma's.
De laatste nonkel verdiende meer dan de eerste (incl. 13e, 14e, 15e maand, gratis gas en elektriciteit, ...) en kreeg bij pensionering de waarde van een gemiddeld huis van zijn groepsverzekering. Oh ja, de ene ging op pensioen op 59 (waarbij de werkgever het eerste jaar pre-pensioen gewoon betaalde), de andere pas op 65. Je kan al raden wie!

In die nutsbedrijven zijn de lonen ondertussen wel gedaald, wat veel zegt over hoe het geld daar van de muren liep in de "gouden tijd". Mijn Fluvius-nonkel mocht van zijn baas niks over zijn verloning zeggen tegen zijn directe collega's (jonge industrieel ingenieurs) omdat dat tot grote onrusten zou leiden.
Hij had nog 50% korting, en dat cumuleerde hij met een goedkoop Electrabel-(ex-)werknemerstarief. Hij behoudt die voorwaarden trouwens levenslang, ook nu hij op pensioen is.
.
.
. Ik geraak 9/10 ergens binnen hoor met mijn cv.