Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Heeft een federale overheidsinstantie of een parastatale of... (zoals NMBS, fluvius, fluxys,...) eigenlijk ook zo een Sociale Balans ?

HR Rail (personeel van NMBS)
  • 28.063,6 VTE's
  • €69.245 per VTE
Fluvius
  • 757,4 VTE's
  • €141.643 per VTE
Fluxys Belgium
  • 853,3 VTE's
  • 133.377 per VTE
(FOD's vind ik niet, die publiceren geen sociale balansen denk ik.)

Bij Fluvius werken trouwens "slechts" 40,1 mensen met een universitair diploma op 743,5 VTE's. Het is dus niet zo dat daar buitengewoon hoogopgeleide of speciale profielen werken.

Een anekdote:
Ik heb 2 nonkels, de ene is burgerlijk ingenieur bouwkunde en de andere heeft een A2 elektriciteit. Beiden zijn ondertussen op pensioen. De burgerlijk ingenieur was diensthoofd calculatie bij een grote, beursgenoteerde bouwfirma, de andere nonkel was technisch-administratief bediende bij Fluvius, beiden met > 30 jaar anciënniteit in hun respectievelijke firma's.
De laatste nonkel verdiende meer dan de eerste (incl. 13e, 14e, 15e maand, gratis gas en elektriciteit, ...) en kreeg bij pensionering de waarde van een gemiddeld huis van zijn groepsverzekering. Oh ja, de ene ging op pensioen op 59 (waarbij de werkgever het eerste jaar pre-pensioen gewoon betaalde), de andere pas op 65. Je kan al raden wie! :D

In die nutsbedrijven zijn de lonen ondertussen wel gedaald, wat veel zegt over hoe het geld daar van de muren liep in de "gouden tijd". Mijn Fluvius-nonkel mocht van zijn baas niks over zijn verloning zeggen tegen zijn directe collega's (jonge industrieel ingenieurs) omdat dat tot grote onrusten zou leiden.

Dat zijn de ‘oude contracten’ uit de energiesector. Die gaan er stilaan uit maar bij de oude generatie zijn er nog wel genoeg met zo’n win-for-life.
Tis trouwens geen gratis gas en elektriciteit maar 30% korting. Is gewoon deel van de CAO energiesector, nu nog steeds.

Dat zijn de ‘oude contracten’ uit de energiesector. Die gaan er stilaan uit maar bij de oude generatie zijn er nog wel genoeg met zo’n win-for-life.
Tis trouwens geen gratis gas en elektriciteit maar 30% korting. Is gewoon deel van de CAO energiesector, nu nog steeds.
Hehe, ik hoor het mijn nonkel nog zeggen: "die jonge mannen hebben maar 30% korting meer, maar die hebben nooit anders geweten". :p Hij had nog 50% korting, en dat cumuleerde hij met een goedkoop Electrabel-(ex-)werknemerstarief. Hij behoudt die voorwaarden trouwens levenslang, ook nu hij op pensioen is.

De running joke na een paar Duvels was altijd opnieuw "Zet die chauffage maar wat hoger hè, want hoe meer ik verbruik, hoe meer ik verdien!". Toen de gloeilampen werden afgeschaft is hij ook nog een kar vol gaan kopen in de Brico, "zodat hij daar voor de rest van zijn leven mee toekwam" :LOL:.

Bij Fluvius werken trouwens "slechts" 40,1 mensen met een universitair diploma op 743,5 VTE's. Het is dus niet zo dat daar buitengewoon hoogopgeleide of speciale profielen werken.

Een anekdote:
Ik heb 2 nonkels, de ene is burgerlijk ingenieur bouwkunde en de andere heeft een A2 elektriciteit. Beiden zijn ondertussen op pensioen. De burgerlijk ingenieur was diensthoofd calculatie bij een grote, beursgenoteerde bouwfirma, de andere nonkel was technisch-administratief bediende bij Fluvius, beiden met > 30 jaar anciënniteit in hun respectievelijke firma's.
De laatste nonkel verdiende meer dan de eerste (incl. 13e, 14e, 15e maand, gratis gas en elektriciteit, ...) en kreeg bij pensionering de waarde van een gemiddeld huis van zijn groepsverzekering. Oh ja, de ene ging op pensioen op 59 (waarbij de werkgever het eerste jaar pre-pensioen gewoon betaalde), de andere pas op 65. Je kan al raden wie! :D

In die nutsbedrijven zijn de lonen ondertussen wel gedaald, wat veel zegt over hoe het geld daar van de muren liep in de "gouden tijd". Mijn Fluvius-nonkel mocht van zijn baas niks over zijn verloning zeggen tegen zijn directe collega's (jonge industrieel ingenieurs) omdat dat tot grote onrusten zou leiden.
Ik heb nog als schoolverlater als Projectbeheerder (Project Manager) gesolliciteerd bij Fluvius en dat loon had ik me beter voorgesteld. Wel 50 dagen verlof.
2800 bruto zonder wagen.
Een beginnend ingenieur bij de watergroep zit al op 3500 met wagen (niet voor privé).

Laatst bewerkt:
Wat is dat voor een achterlijke redenering. Het is niet dat het maar 50% kost, dat het gratis hé.
Spaarlampen en nu ook ledlampen zijn heel wat duurder in aankoop maar verdienen dat terug door een lager verbruik. Zeker bij spaarlampen kan ik me wel voorstellen dat 50% minder kost voor energiegebruik er voor kon zorgen dat je die initiële kost nooit kon terugverdienen en dat je dus beter gloeilampen kocht.

Wat schuift Fluvius voor een ingenieur van pakweg 35 jaar? Heb je daar zicht op?

Spaarlampen en nu ook ledlampen zijn heel wat duurder in aankoop maar verdienen dat terug door een lager verbruik. Zeker bij spaarlampen kan ik me wel voorstellen dat 50% minder kost voor energiegebruik er voor kon zorgen dat je die initiële kost nooit kon terugverdienen en dat je dus beter gloeilampen kocht.
Ik ben niet slim genoeg ok de exacte berekening te doen, maar een LED lamp gaat 5-10 keer langer mee, en verbruikt 50%-80% minder stroomt. Lijkt me moeilijk om een gloeilamp goedkoper te houden, zelfs aan 50% stroomkost?

Ik ben niet slim genoeg ok de exacte berekening te doen, maar een LED lamp gaat 5-10 keer langer mee, en verbruikt 50%-80% minder stroomt. Lijkt me moeilijk om een gloeilamp goedkoper te houden, zelfs aan 50% stroomkost?
Dat zijn ledlampen, maar da's van iets later als ik het me goed herinner, toen die wet gemaakt was waren spaarlampen het meest voor de hand liggende alternatief en daar was het financieel voordeel een pak minder groot.

Wat schuift Fluvius voor een ingenieur van pakweg 35 jaar? Heb je daar zicht op?
Volgens mij dit. https://www.aclvb.be/nl/pc-326-loon-en-arbeidsvoorwaarden-0#lonen

Maar als uw cv mijn bureau passeert dan kom je niet voorbij de eerste schifting.

Was 1 vacature vrij op dit moment voor lubbeek of zo. Maar op basis van de vereisten kom je er niet binnen als je geen expliciete specifieke kennis hebt.

En verloning van een vacature zoals nick stelde lijkt niet verloningscategorie ingenieur te zijn.

Een gloeilamp is +-30 Watt (200-300 lumen). Een spaarlamp voor dezelfde lichtintensiteit is +-6 Watt en een LED-lamp is +- 3 Watt.

Een gloeilamp verbruikt dus +-5 keer meer dan een spaarlamp en +-10 keer meer dan LED-lamp. Met een veel goedkoper tarief ga je er nog niet komen.

De warmte van een gloeilamp krijg je er wel gratis bij en kan ook handig zijn deze dagen 😜.

En verloning van een vacature zoals nick stelde lijkt niet verloningscategorie ingenieur te zijn.
Voor de functie werd eigenlijk "maar" een bachelor gevraagd. Ik heb wel uit nieuwsgierigheid gesolliciteerd met een ingenieursdiploma en dat was het loon dat ik mondeling via HR meekreeg.

Ik weet dan niet of ze het barema op basis van functie toekennen of op basis van je diploma.

De barema's vind je hier terug:

Enig idee waar ingenieurs starten dan?
Rekening houdend met de vorige index zou het loon dat ze 1,5 jaar geleden meedeelden klasse 7 zijn.

Wat is dat nu weer voor een opmerking van die cv? Alsof jij mijn cv ooit gezien hebt ;). Ik geraak 9/10 ergens binnen hoor met mijn cv.
Ergens ja. Maar op basis van uw posthistorie over uw cv, zoals gezegd niet bij mij. Ik krijg daaruit de vibe dat je u goed voelt 1 - 2 jaar en daarna is de kans hoog dat je het terug afbolt. Dan spendeer ik liever die tijd om u in te werken aan ene die pas van de schoolbanken komt.

Uiteindelijk is een fluvius niet echt veel met een chauffagist of een HVAC dude. Die zijn eerder op zoek naar mensen met ervaring in openbare werken, elektriciteit of de energiesector. Of zoals gezegd startende personen, met worst case scenario een paar jeugdzondes van hun draai nog niet gevonden te hebben.

En daarnaast, zoals Mulan al meldde kijken ze voor dat salaris en anciënniteit naar vergelijkbare ervaring. En rekening houdende dat je toch minstens 12 jaar ervaring hoopt te sprokkelen zie ik dat er niet direct uitkomen. Bij een school ga je dat eventueel nog gedaan krijgen. Bij een specifieke overheidsdienst niet. En dus bij een werkgever zoals Fluvius of de watermaatschappij of zo, zou mij dat enorm verwonderen. Maar hey, bewijs mijn ongelijk hé en als je daar gelukkig van wordt go for it zou ik zeggen.

Los daarvan ben ik gewoon benieuwd naar de loonschalen, niet dat ik volgende week wil solliciteren bij Fluvius.
Die vibe kreeg ik echt niet van uw antwoord.

Voor de functie werd eigenlijk "maar" een bachelor gevraagd. Ik heb wel uit nieuwsgierigheid gesolliciteerd met een ingenieursdiploma en dat was het loon dat ik mondeling via HR meekreeg.

Ik weet dan niet of ze het barema op basis van functie toekennen of op basis van je diploma.

De barema's vind je hier terug:

Enig idee waar ingenieurs starten dan?
Rekening houdend met de vorige index zou het loon dat ze 1,5 jaar geleden meedeelden klasse 7 zijn.
Verloning is op niveau van de gestelde vereiste normaliter. Dat is gelijkaardig zoals bij de overheid, als men een masterdiploma als vereiste acht, dan is de verloning ook op dat niveau. En dat lijkt mij dan vb ook het verschil te zijn tussen de beide casussen (watermaatschappij versus Fluvius). Al zal de voornaamste vereiste nog altijd de functieclassificatie zijn. En er zijn nog wel een paar stappen boven die van projectleider :p.

De tabel die ik gaf is dezelfde als degene die jij postte ;). En daar kwam dat dan ook eerder uit bij 7ish voor de door u vermelde functie ;).

Volgens mij gaat ingenieur dan ook eerder schommelen tussen 1 - 6. Afhankelijk van de verantwoordelijkheid die eraan gekoppeld is. Ter voorbeeld : https://www.minimumlonen.be/document/download.html?aId=b5821a8385ae457a9feb5adb52a41a6b&d=23/05/2017

Maar misschien dat @JPV met zijn grotere krachten dan mijn googlemachten aan een betere classificatiegrid kan geraken die voor dat paritair comité van toepassing is. Maar dan heb je met hetgeen hierboven komt al een idee. Al mag je niet vergeten dat er wel iets van discretie is in de bepaling van in welk barema je terecht komt. En die barema's zijn uiteindelijk de minima, men mag altijd meer gaan. Maar dat barema geeft dan wel een indicatie van welke grootteorde je kan verwachten.

Persoonlijk verwacht ik niet noodzakelijk dat er een enorm verschil (al zal er een verschil zijn...) in bruto verloning zal zijn tussen een ambtenaar, leerkracht en een werknemer van fluvius, watermaatschappij, NMBS,... op de extralegale voordelen misschien na. (zoals korting op energie, premies, maaltijdcheques, wagen,...)

Volgens mij dit. https://www.aclvb.be/nl/pc-326-loon-en-arbeidsvoorwaarden-0#lonen

Maar als uw cv mijn bureau passeert dan kom je niet voorbij de eerste schifting.

Was 1 vacature vrij op dit moment voor lubbeek of zo. Maar op basis van de vereisten kom je er niet binnen als je geen expliciete specifieke kennis hebt.

Iemand die toevallig weet in welke looncategorie een storingstechnieker bij Fluvius zit?

Ik zit al enkele jaren als externe bij Fluvius en het lijstje van voorwaarden dat zij hebben is toch best mooi.

Maar als het gaat over VTEs en gemiddelden mag je ook niet vergeten dat bvb bij een Fluvius een hele groep IT en business externe werken. Die vallen daar dan natuurlijk niet onder.. en zijn niet altijd de goedkoopste profielen.

Oude contracten hebben een speciaal werknemerstarief dat een korting van bijna 50% is op sommige momenten. Nu met de stijgingen zou het minder dan 30% zijn, en oppert men om het standaardtarief + 30% fixen in te voeren tot het einde van de hoge prijzen.

In de energiesector werken is zeker geen slechte sector om in te werken. Maar het is ook wel een vrij competitieve sector.

Ergens ja. Maar op basis van uw posthistorie over uw cv, zoals gezegd niet bij mij. Ik krijg daaruit de vibe dat je u goed voelt 1 - 2 jaar en daarna is de kans hoog dat je het terug afbolt. Dan spendeer ik liever die tijd om u in te werken aan ene die pas van de schoolbanken komt.

Uiteindelijk is een fluvius niet echt veel met een chauffagist of een HVAC dude.

Persoonlijk verwacht ik niet noodzakelijk dat er een enorm verschil (al zal er een verschil zijn...) in bruto verloning zal zijn tussen een ambtenaar, leerkracht en een werknemer van fluvius, watermaatschappij, NMBS,... op de extralegale voordelen misschien na. (zoals korting op energie, premies, maaltijdcheques, wagen,...)

Ik zou daar niet solliciteren hoor. Ik vroeg mij dat gewoon af.

Ik zit al enkele jaren als externe bij Fluvius en het lijstje van voorwaarden dat zij hebben is toch best mooi.

Maar als het gaat over VTEs en gemiddelden mag je ook niet vergeten dat bvb bij een Fluvius een hele groep IT en business externe werken. Die vallen daar dan natuurlijk niet onder.. en zijn niet altijd de goedkoopste profielen.
Externen, leveranciers, subcontractors, freelancers, consultants, ... zijn natuurlijk geen personeel, en vallen dus niet onder 'Personeelskosten'.

Terug
Bovenaan