Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Als zelfs al ambtenaren exorbitante nettovergoedingen krijgen :ROFLMAO:.

Kwestie van zeker te zijn dat er niet te veel geld stroomt van departement a naar departement b...
Sociaal inspecteur krijgt het volgende:

• Forfaitaire bureauvergoeding van 126,94 EUR netto per maand (de inspecteur moet thuis een bureau inrichten).
  • Forfaitaire vergoeding voor internet en gebruik van een smartphone van 51 EUR netto per maand.
  • Forfaitaire dagvergoeding van 272,73 EUR netto per maand (tussenkomst in de kosten voor een maaltijd).
Een goei 450€ dus (geen idee of dat al geïndexeerd is)
Aangezien de werkplaats thuis is is elke gereden km een beroepsmatig gereden km aan 0.41€c/km

Als daar een vacature vrij komt solliciteer ik meteen

Voor allemaal goed en wel, op voorwaarde dat het goed verankerd is in de wetgeving en voor iedereen hetzelfde is.

Ik heb 2y thuis gewerkt met Corona, mijn internet mogen upgraden en overdag stoken. En we kregen 0 euro "omdat het in Belgie wettelijk niet mag".

Nu krijgen we eindelijk 20 euro internet vergoeding, maar mogen we elke maand expense note indienen want "kan niet anders in Belgie".

Ofwel is onze HR incompetent (grote kans) ofwel is de wetgeving weer fuzzy wuzzy en doet iedereen het, maar is er eigenlijk maar een halve wettelijke basis voor (ook een grote kans).

(Voor de rest wel geld wegpissen aan de lopende band, aiaiaiai)

Voor allemaal goed en wel, op voorwaarde dat het goed verankerd is in de wetgeving en voor iedereen hetzelfde is.

Ik heb 2y thuis gewerkt met Corona, mijn internet mogen upgraden en overdag stoken. En we kregen 0 euro "omdat het in Belgie wettelijk niet mag".

Nu krijgen we eindelijk 20 euro internet vergoeding, maar mogen we elke maand expense note indienen want "kan niet anders in Belgie".

Ofwel is onze HR incompetent (grote kans) ofwel is de wetgeving weer fuzzy wuzzy en doet iedereen het, maar is er eigenlijk maar een halve wettelijke basis voor (ook een grote kans).

Ik moet voor mn internet ook iedere maand €40 declareren. Echt irritant.
Mijn vrouw heeft via haar werk het abonnement omgezet waarbij haar werkgever gewoon €50 van de factuur meteen betaalt. Ligt echt aan HR volgens mij, want die in mijn bedrijf zijn ook incompetent.

incompetentie van HR.

'Werkgevers kunnen een onkostenvergoeding voor thuiswerk toekennen aan hun werknemers. Deze maandelijkse vergoeding is vrij van belasting en RSZ-bijdragen en bedraagt momenteel maandelijks € 140,15.'

Incompetent maw zoals @JPV aanhaalt

Ver wegblijven van RC, wordt hoe langer hoe meer afgestraft. Ik had een klant die een audi q3 sportback wou leasen. Jaarlijkse nettowinst van een 65k euro, wat liquidatiereserves op het passief. Maar een RC van een kleine 100k doorheen de jaren opgebouwd. Leasing werd geweigerd omwille van het RC. Covidperikelen/huidige crisis maakt dat men veel voorzichtiger is met toekennen van diverse vormen aan kredieten. Klant heeft 2 potten aan liquidatiereserves aangesproken om RC aan te zuiveren (aan hogere roerende voorheffing).

Daarnaast is er nog uw eigen woonkrediet. Dat wordt door veel instellingen nog altijd bepaald op basis van uw loonfiche. Je zal wel een krediet kunnen krijgen op basis van de cijfers van uw vennootschap maar niet tegen de beste condities, banken zijn zo stroef dat om de beste interestvoet te krijgen uw ratio’s qua netto persoonlijk maandelijks inkomen nog steeds goed moeten zitten. Ik heb mijn persoonlijk brutoloon opgetrokken omwille van ons woonkrediet. Iets als een vaste huur die je uzelf netto uitkeert tellen ze bijvoorbeeld ook al amper mee als inkomen (conform de regels van een klassieke privéhuur, wordt ook op een vast percentage begrensd).
Da's idd een situatie waar ik de "chance" heb dat we vorig jaar ons huis gekocht hebben waar we niet meer van plan zijn om te verhuizen totdat we kleiner gaan wonen (kinderen uit huis etc.) en ik kan rekenen op mijn vrouw die in 4/5e ook een heel mooi loon heeft (ca. 2.500 EUR netto). Daarom dat ik de opmerking maakte dat niet iedereen het schema kan volgen om zoveel mogelijk via dividend te laten uitkeren (en 4j te moeten wachten).

Mijn vrouw (tevens boekhoudster) vermelde dat ze klanten heeft die de RC gebruiken doorheen het jaar en dit jaar op jaar dan "afrekenen" met hun dividend, soort van voorschot erop en ze nemen de extra belasting die ze er dan op betalen bij (wat ik persoonlijk beetje zever vind, als ze 1 jaar de broekriem aanhalen kunnen ze verder hun jaarlijks dividend opnemen zonder RC te moeten betalen en daar het komende jaar mee verder doen ipv omgekeerd achteraf dividend gebruiken om RC te betalen).

probleem is dat je heel vaak héél veel kan aftrekken van de belastingen, omdat de controle erop zo zwak is.

Ik denk dat ik 80% van mijn uitgaven, behalve voeding, kan aftrekken van de belastingen als ik wil. Die paar duizend euro boete per X jaar kan dan daar gerust wel vanaf, mocht ik willen foefelen.

Zolang alle facturatie B²B niet verplicht digitaal verloopt, zal je die indruk blijven hebben omdat de kans op misbruik zo groot is.
Zou toch niet zo evident zijn. Restaurantkosten al helemaal niet (nooit op zaterdag/zondag/feestdag en zelfs niet in de week van verjaardagen van zaakvoerder/partner/kinderen of in de week van de communie/lentefeest van de kinderen, etc...).

Wat dan weer wel als volledig normaal wordt beschouwd blijkbaar is om de kledij gewoon op de zaak te zetten onder het mom "ik moet kledij dragen om te werken". Snap ik ergens wel maar hier zou amper controle op zijn op het type kledij, badjas, zwemshort of sexy lingeriesetje => Knal het er allemaal maar in?!

Wat dan weer wel als volledig normaal wordt beschouwd blijkbaar is om de kledij gewoon op de zaak te zetten onder het mom "ik moet kledij dragen om te werken". Snap ik ergens wel maar hier zou amper controle op zijn op het type kledij, badjas, zwemshort of sexy lingeriesetje => Knal het er allemaal maar in?!
Is dat zo? Voor zover ik weet wordt kledij sowieso verworpen tenzij je kan bewijzen dat het effectief iets is met een logo op.

Is dat zo? Voor zover ik weet wordt kledij sowieso verworpen tenzij je kan bewijzen dat het effectief iets is met een logo op.
Jep, verschoot er ook van maar dat was 1 van de tips die ik kreeg "zet uw zalando rekeningen dan op de zaak"...

Was er vrijdag over bezig met mijn kapper, die zet blijkbaar ook al zijn kledij op de zaak, is nu wel een man die 6 van de 7 dagen gemiddeld 10u per dag werkt, snap dus wel dat hij idd zijn kledij vooral zal dragen om te werken (ook een beroep waar je minder "proper" gekleed moet gaan, kan dus perfect jeans, t-shirts, shorts, ... op de zaak zetten).

Jep, verschoot er ook van maar dat was 1 van de tips die ik kreeg "zet uw zalando rekeningen dan op de zaak"...

Was er vrijdag over bezig met mijn kapper, die zet blijkbaar ook al zijn kledij op de zaak, is nu wel een man die 6 van de 7 dagen gemiddeld 10u per dag werkt, snap dus wel dat hij idd zijn kledij vooral zal dragen om te werken (ook een beroep waar je minder "proper" gekleed moet gaan, kan dus perfect jeans, t-shirts, shorts, ... op de zaak zetten).
Neen dat mag in principe niet, bij controle smijten ze dat eruit.
Zoals @Inv zei, tenzij die bedrukt zijn

Kledij die ook in de vrije tijd gedragen kan worden is niet aftrekbaar. Kan ook zijn dat hij het gewoon allemaal verwerpt in de aangifte, da's nog altijd voordeliger dan het met netto inkomsten betalen en da's wettelijk wel mogelijk.

Neen dat mag in principe niet, bij controle smijten ze dat eruit.
Zoals @Inv zei, tenzij die bedrukt zijn

Kledij die ook in de vrij tijd gedragen kan worden is niet aftrekbaar. Kan ook zijn dat hij het gewoon allemaal verwerpt in de aangifte, da's nog altijd voordeliger dan het met netto inkomsten betalen en da's wettelijk wel mogelijk.
Ah voila, het zal met verworpen kosten te maken hebben (snap ik nog altijd niet goed van hoe dat precies werkt, zal nog wel komen :crazy:)

Kledij die ook in de vrije tijd gedragen kan worden is niet aftrekbaar. Kan ook zijn dat hij het gewoon allemaal verwerpt in de aangifte, da's nog altijd voordeliger dan het met netto inkomsten betalen en da's wettelijk wel mogelijk.
Ook hiermee moet je opletten:

"Zelfs als de kosten in verworpen uitgaven zijn gezet, kunnen ze nog altijd als een belastbaar voordeel van alle aard worden aangemerkt (Mond. Vraag nr. 15307, Dhr. Hamal d.d. 28.10.2009)"

Zou toch niet zo evident zijn. Restaurantkosten al helemaal niet (nooit op zaterdag/zondag/feestdag en zelfs niet in de week van verjaardagen van zaakvoerder/partner/kinderen of in de week van de communie/lentefeest van de kinderen, etc...).
restaurantkosten hebben we nauwelijks, maar bijberoep is vakantiewoning. Dus veel kan 'beroepsmatig' zijn.
vreemd, want de regels hierrond zijn nog relatief strikt.

Ik moet voor mn internet ook iedere maand €40 declareren. Echt irritant.
Gek, ik heb éénmalig mijn factuur van telenet moeten binnenbrengen bij RH en krijg nu elke maand het internet terugbetaald. Niks elke maand binnenbrengen van een bonnetje ofzo...
Je zou toch verwachten dat er daar een algemene regel rond bestaat maar dus blijkbaar niet...

Kledij die ook in de vrije tijd gedragen kan worden is niet aftrekbaar.
Klopt, creatieve zelfstandigen lossen dat als volgt op:

- je koopt een paar Ambiorix schoenen, niet in een keten maar bij een andere zelfstandige, op de factuur staat dan werkschoenen
- je koopt gewone kledij bij een zelfstandige die ook bedrijfskledij doet

forum @contextbinder: dat gebeurt hier niet hoor, waar vind je nog zaken die zo werken :ROFLMAO:

Vroeger (denk niet dat het nu nog gaat) konden er wel fictieve facturen van brandstoffen bekomen worden bij zelfstandige pomphouders

1. PERSONALIA
Leeftijd: 42
Opleiding: Ind. Ing. Informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang): 19 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 319 (gehandicaptensector)
Huidige functie: netwerkbeheerder
Anciënniteit: 14 jaar bij huidige werkgever (volledige anciënniteit gerekend voor loon, belangrijk wegens barema's)
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4929
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2971
Nettovergoedingen: 0
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: beide maar worden enkel voor het werk gebruikt
Maaltijdcheques: nee
Ecocheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja maar stelt niet veel voor
Hospitalisatieverzekering: nee
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): nee

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Limburg
Afstand woon/werk in km's: 25
Afstand woon/werk in tijd: 20-25 min
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: 2€ per dag ongeveer
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12 (elke maand vaste dag)
Vakantiedagen (andere extra): 8
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag
Glijdende werkuren: nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: met periodes, komt meer door mijn karakter en verantwoordelijkheidszin dan door de werkgever.
Hoe vaak overuren te presteren: weinig, enkel bij ernstige problemen (IT...)
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: beperkt
Telewerk (buiten corona-periode): binnenkort occasioneel telewerk mogelijk
Verantwoordelijkheid over personeel: 2 (enkel inhoudelijk)

Goed loon op zich maar natuurlijk weinig extra's in onze sector. Fijne job met veel vrijheid en voldoende afwisseling. Ook vooral de relatief korte reistijd is belangrijk voor mij. Dit motiveert me natuurlijk minder om elders werk te zoeken want ik zit toch af en toe met het dilemma om er toch niet "meer uit te halen"...

- je koopt een paar Ambiorix schoenen, niet in een keten maar bij een andere zelfstandige, op de factuur staat dan werkschoenen
Dit zal ook enkel pakken als je activteiten dit toelaten (zelfstandige in de bouw bv.). Een consultant heeft geen werkschoenen nodig.
Alternatief op je creativiteit; koop een paar bonnen in het lokale shoppingcenter en koop daarmee je privé schoenen.

Net gesprekje gehad met de buurman die sinds kort bij de Vlaamse overheid werkt, heel tevreden over work/ life balance, geen nood aan bedrijfswagen want 99% thuiswerk met weinig controle, stress of deadlines. Heeft 35 vakantiedagen + 2 extra feestdagen maar heeft er 5 extra door meenemen anciënniteit en tussen kerst en nieuw ook thuis - dus eigenlijk heb je 42 vakantiedagen aangevuld met extra dagen voor anciënniteit. 47 in totaal in zijn geval.

Best wel mooi pakket eigenlijk. Wat verlies aan extra legale voordelen maar zowel bruto loon en een massa vakantie maken dat ruimschoots goed denk ik dan.

Ik zal eindelijk mijn fische kunnen posten tegen eind volgende maand. Maar work/life balance is echt wel belangrijk geworden voor mij. Zeker wanneer je 100% thuiswerk hebt gedaan.

Omdat ik laat ben begonnen heb ik maar 14 verlofdagen maar door al die gratis dagen die ik krijg kom ik ruim boven de 20.
Feestdagen die ik heb omdat ik bij de vlaamse overheid werk voor dit jaar nog 1 nov + 15 nov, dan krijg ik nog een dag vrij als vergoeding voor treinvertraging. Dan nog eens 2 dagen als brugdagen en we zijn dicht tijdens kerst en nieuw nog eens 5 dagen.

Hierdoor kom ik op 26 dagen en moest ik een volledig jaar hebben gewerkt dan was dit 36 wat helemaal niet slecht is. Eens als ik door mijn opleiding ben en ik 3/5 mag thuiswerken dan is het voor mij echt perfect. Dat ik geen MC meer krijg heeft voor mij niet echt een belang. Een auto ook niet maar een tankkaart dan weer wel maar dat is eerder door de huidige benzine prijzen....

Wat mijn volledig loon gaat zijn weet ik pas eind aug en dat gaat sowieso nog stijgen (index in aug>okt pas 35€ + thuiswerk compensatie van €40) Dan zit ik sowieso boven de €1800 wat peanuts is als ik die bedragen hier zie, maar voor mij iemand die van een magazijn komt met shiften en nu thuis bureauwerk kan doen ben ik hier dik tevreden mee.

Alleen spijtig dat ik zoveel jaren heb verspeeld daar mij niet te focussen op een fatsoenlijk carrière ..:wallbash:

Als een zelfstandige zegt dat hij niet fraudeert, dan vraag ik altijd of ik zijn boekhouding eens mag bekijken en of ik alles wat verkeerd aangegeven is, ik nog eens krijg van hem. Nog nooit iemand op ingegaan en dat zal meestal niet te maken hebben met het privacy-aspect.
Omdat het ook echt een kluwen van regels is over wat mag en niet mag. Dus het kan best zijn dat er ergens iets fout zit (bvb mijn poetsvrouw van een tijd geleden, wat ondertussen is recht gezet). Van mij zou ge mogen kijken als ge toevoegt "alles dat ik bewust fout doe en/of niet gecorrigeerd is bij het neerleggen van de jaarrekening krijgt ge nog eens terug".
Dat gezegd zijnde ga ik het inderdaad niet laten doen o.w.v. privacy... of ge dat nu gelooft of niet.

Ik weet niet 100% of alles wat ik doe juist is of niet, maar ik streef er oprecht wel naar. Sowieso passeert alles in mijn vennootschap langs de boekhouder, die de instructie heeft gekregen "ik heb nergens de intentie om iets fout te doen, dus gelieve daarop te wijzen als nodig".

incompetentie van HR.

Ik had al zo'n vermoeden.

Ik weet ook van het bestaan van een eindejaarscadeau ding af. Voor zover ik weet is dit ook een eenmalig cadeau dat je zonder taxen/RSZ kunt geven tot een max van 40 (?) euro. We krijgen elk jaar een voos cadeau van 40 euro, maar wel taxable benefit op de loonfiche. Krijg je een handdoek met een logo op en hoppa, -20 en zoveel op de loonfiche.

Het is al zover gekomen dat we een "Corona bedank" cadeau kregen uit de USA paar maand geleden. Een stylo, tshirt en wat andere brol met logo op (uiteraard wederom taxable benefit op de loonfiche). Uiteraard waren de customs niet in orde en 200 man (alle Belgen) kreeg van de douane een 'uitnodiging tot betaling' van 50 euro of zo. Niet betalen = je pakket niet ontvangen. Een paar hebben de kosten ge-expensed en doorgeseind dat het een debiele handdoek was. 190 man of zo zijn customs niet betaald en hoppa, alle paketten terug naar afzender. Wel bij iedereen de cadeau ge-expensed en dan de shit hit the fan.

Bon, het HR incompetentie screw up lijstje wordt elke dag langer. :rofl:

Terug
Bovenaan