Vega
Well-known member
Hoe geraak je aan 35K kosten?Ik ging eerder uit van 30k over na belastingen, kosten,... Dat delen door 13 = 2308 euro. Netto.
Als zelfstandige je winst als volledig als loon laten uitkeren is niet echt slim..
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Hoe geraak je aan 35K kosten?Ik ging eerder uit van 30k over na belastingen, kosten,... Dat delen door 13 = 2308 euro. Netto.
Ik ben geen zelfstandige noch een boekhouder, ik heb dus ruim gerekend.Hoe geraak je aan 35K kosten?
Als zelfstandige je winst als volledig als loon laten uitkeren is niet echt slim..

Omdat een boekhouder altijd zegt dat je kosten moet maken!Hoe geraak je aan 35K kosten?
Loon van 1.100 EUR uitkeren + MC's + KEW 240 EUR, dit heeft een maandelijkse bruto kost van 1.600 EUR en geeft een netto inkomen van 1.266,67 EUR. Rest oppotten als dividend om na 4j (en vervolgens jaarlijks) te kunnen uitkeren aan 15% belastingen.Omdat een boekhouder altijd zegt dat je kosten moet maken!
Als je van 65k 4000 netto kan overhouden en uw kosten kunt betalen dan mogen ze dat potje toch ook eens fiscaal uitkuisen. Om dat als werknemer te hebben kost dat meer dan 100k aan uw werkgever lijkt me (inclusief vakantiegeld en eindejaarspremie)
Hoe hoger op de ladder, hoe meer opportuniteiten - zie ook bij het leger bvb.Als zelfs al ambtenaren exorbitante nettovergoedingen krijgen.
Kwestie van zeker te zijn dat er niet te veel geld stroomt van departement a naar departement b...
Ver wegblijven van RC, wordt hoe langer hoe meer afgestraft. Ik had een klant die een audi q3 sportback wou leasen. Jaarlijkse nettowinst van een 65k euro, wat liquidatiereserves op het passief. Maar een RC van een kleine 100k doorheen de jaren opgebouwd. Leasing werd geweigerd omwille van het RC. Covidperikelen/huidige crisis maakt dat men veel voorzichtiger is met toekennen van diverse vormen aan kredieten. Klant heeft 2 potten aan liquidatiereserves aangesproken om RC aan te zuiveren (aan hogere roerende voorheffing).Loon van 1.100 EUR uitkeren + MC's + KEW 240 EUR, dit heeft een maandelijkse bruto kost van 1.600 EUR en geeft een netto inkomen van 1.266,67 EUR. Rest oppotten als dividend om na 4j (en vervolgens jaarlijks) te kunnen uitkeren aan 15% belastingen.
Ik snap dat niet iedereen dit schema zou kunnen volgen, wat (naar't schijnt) vele beginnende zelfstandigen doen is de rest van hun maandelijks budget aanspijzen met rekening courant. Kost van RC in combinatie met dividend is nog altijd een stuk voordeliger dan je ganse omzet op te souperen met brutoloon.
Goh, in het geval van deze job lijkt me dat een effectieve onkostenvergoeding en geen verdoken loon of fiscale optimalisatie. Zie bv. deze functieomschrijving: https://www.ovsg.be/ovsg/sites/default/files/vacatures/pedagogisch-adviseur-sovo.pdfAls zelfs al ambtenaren exorbitante nettovergoedingen krijgen.
Kwestie van zeker te zijn dat er niet te veel geld stroomt van departement a naar departement b...
€700 aan nettovergoedingen zou bijvoorbeeld kunnen neerkomen op:Een pedagogisch adviseur secundair onderwijs/volwassenenonderwijs heeft zijn werkplek thuis. Voor alle functiegebonden kosten wordt een forfaitaire kostenvergoeding uitbetaald. Kosten verbonden aan dienstverplaatsingen worden apart terugbetaald. De bewezen kostprijs van openbaar vervoer (trein 2 klas) wordt integraal terugbetaald. Bij gebruik van de eigen wagen wordt een kilometervergoeding betaald. Die bedraagt op 1 januari 2017 0,30 euro/km.
Wat ik vreemd vind en nogal eigen is aan ambtenaren: het diploma blijft bepalend voor de barema's waar je invalt. In het geval van die pedagogisch adviseur vragen ze 8 jaar anciënniteit en toch zal het loon voor die job verschillende zijn voor een bachelor, master of doctor. Terwijl het krak dezelfde job blijft.Hou er wel rekening mee dat die €7800 het afgelopen jaar al 4 of 5 keer met 2% geïndexeerd is via de spilindex. De meeste mensen in de privésector krijgen hun loon geïndexeerd in januari, dus die maken een sprong van 8% in januari 2023. €7000 bruto wordt dan bijvoorbeeld plots €7560, terwijl die ambtenarenlonen hun indexatie al in brokjes van 2% gehad hebben.
probleem is dat je heel vaak héél veel kan aftrekken van de belastingen, omdat de controle erop zo zwak is.Wat ik ook nog merk: mensen die denken dat kleine zelfstandigen letterlijk 'alles aftrekken van de belastingen'
Mijn schoonpa is zo ene. Letterlijk alles wat ik heb "jama gij trekt dat allemaal af van de belastingen"
Deel lening lange looptijd maken, 5 jaar huur vooruitbetalen, andere bank zoeken die 50k wilt lenen, ...Ver wegblijven van RC, wordt hoe langer hoe meer afgestraft. Ik had een klant die een audi q3 sportback wou leasen. Jaarlijkse nettowinst van een 65k euro, wat liquidatiereserves op het passief. Maar een RC van een kleine 100k doorheen de jaren opgebouwd. Leasing werd geweigerd omwille van het RC. Covidperikelen/huidige crisis maakt dat men veel voorzichtiger is met toekennen van diverse vormen aan kredieten. Klant heeft 2 potten aan liquidatiereserves aangesproken om RC aan te zuiveren (aan hogere roerende voorheffing).
Zij* en geen Katholiek onderwijsEn heeft hem voor die functie zelf gekozen of is dat er weer ene van het katholieke onderwijs dat zijn job als directeur beu was maar zijn loon wou houden en eventueel zelfs daarna nog eens weggepromoveerd op de koepel?

Ok dat klopt, maar mensen gaan er automatisch vanuit dat ik dus eigenlijk fraudeer en dat vind ik niet bepaald okprobleem is dat je heel vaak héél veel kan aftrekken van de belastingen, omdat de controle erop zo zwak is.
Ik denk dat ik 80% van mijn uitgaven, behalve voeding, kan aftrekken van de belastingen als ik wil. Die paar duizend euro boete per X jaar kan dan daar gerust wel vanaf, mocht ik willen foefelen.
Zolang alle facturatie B²B niet verplicht digitaal verloopt, zal je die indruk blijven hebben omdat de kans op misbruik zo groot is.

Is dat echt eigen aan ambtenaren?Wat ik vreemd vind en nogal eigen is aan ambtenaren: het diploma blijft bepalend voor de barema's waar je invalt. In het geval van die pedagogisch adviseur vragen ze 8 jaar anciënniteit en toch zal het loon voor die job verschillende zijn voor een bachelor, master of doctor. Terwijl het krak dezelfde job blijft.
waarom ben je anders zelfstandige?Ok dat klopt, maar mensen gaan er automatisch vanuit dat ik dus eigenlijk fraudeer en dat vind ik niet bepaald ok![]()

Wat ik vreemd vind en nogal eigen is aan ambtenaren: het diploma blijft bepalend voor de barema's waar je invalt. In het geval van die pedagogisch adviseur vragen ze 8 jaar anciënniteit en toch zal het loon voor die job verschillende zijn voor een bachelor, master of doctor. Terwijl het krak dezelfde job blijft.
Als een zelfstandige zegt dat hij niet fraudeert, dan vraag ik altijd of ik zijn boekhouding eens mag bekijken en of ik alles wat verkeerd aangegeven is, ik nog eens krijg van hem. Nog nooit iemand op ingegaan en dat zal meestal niet te maken hebben met het privacy-aspect.Ok dat klopt, maar mensen gaan er automatisch vanuit dat ik dus eigenlijk fraudeer en dat vind ik niet bepaald ok![]()