Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Hoe geraak je aan 35K kosten?

Als zelfstandige je winst als volledig als loon laten uitkeren is niet echt slim..
Omdat een boekhouder altijd zegt dat je kosten moet maken!

Als je van 65k 4000 netto kan overhouden en uw kosten kunt betalen dan mogen ze dat potje toch ook eens fiscaal uitkuisen. Om dat als werknemer te hebben kost dat meer dan 100k aan uw werkgever lijkt me (inclusief vakantiegeld en eindejaarspremie)

Omdat een boekhouder altijd zegt dat je kosten moet maken!

Als je van 65k 4000 netto kan overhouden en uw kosten kunt betalen dan mogen ze dat potje toch ook eens fiscaal uitkuisen. Om dat als werknemer te hebben kost dat meer dan 100k aan uw werkgever lijkt me (inclusief vakantiegeld en eindejaarspremie)
Loon van 1.100 EUR uitkeren + MC's + KEW 240 EUR, dit heeft een maandelijkse bruto kost van 1.600 EUR en geeft een netto inkomen van 1.266,67 EUR. Rest oppotten als dividend om na 4j (en vervolgens jaarlijks) te kunnen uitkeren aan 15% belastingen.

Ik snap dat niet iedereen dit schema zou kunnen volgen, wat (naar't schijnt) vele beginnende zelfstandigen doen is de rest van hun maandelijks budget aanspijzen met rekening courant. Kost van RC in combinatie met dividend is nog altijd een stuk voordeliger dan je ganse omzet op te souperen met brutoloon.

Salaris van een familielid in het onderwijs

1. PERSONALIA
Leeftijd: 53
Opleiding: Master Talen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 30 waarvan 29 jaar in het onderwijs
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: ambtenaar
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): onderwijs
Huidige functie: pedagogisch adviseur (barema 541)
Anciënniteit: 7 jaar in huidige functie, 10 jaar als directeur en 12 jaar als leerkracht
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 30-35

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): ~ €7800
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~ €4800
Nettovergoedingen: ~ €700 onkostenvergoeding
13e maand (volledig/gedeeltelijk): helft in mei, helft in december
BedrijfsGSM/laptop: /
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): /
Hospitalisatieverzekering: /
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): serieus pensioen; zeker > €3000/maand

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel/ Scholen in Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: variabel
Afstand woon/werk in tijd: variabel
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: ja, in onkosten
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?):

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: ~ 3 maanden
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: /
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: weinig
Hoe vaak overuren te presteren: zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: vaak
Telewerk (buiten corona-periode): vaak
Verantwoordelijkheid over personeel: /

Laatst bewerkt:
Als zelfs al ambtenaren exorbitante nettovergoedingen krijgen :ROFLMAO:.

Kwestie van zeker te zijn dat er niet te veel geld stroomt van departement a naar departement b...

Loon van 1.100 EUR uitkeren + MC's + KEW 240 EUR, dit heeft een maandelijkse bruto kost van 1.600 EUR en geeft een netto inkomen van 1.266,67 EUR. Rest oppotten als dividend om na 4j (en vervolgens jaarlijks) te kunnen uitkeren aan 15% belastingen.

Ik snap dat niet iedereen dit schema zou kunnen volgen, wat (naar't schijnt) vele beginnende zelfstandigen doen is de rest van hun maandelijks budget aanspijzen met rekening courant. Kost van RC in combinatie met dividend is nog altijd een stuk voordeliger dan je ganse omzet op te souperen met brutoloon.
Ver wegblijven van RC, wordt hoe langer hoe meer afgestraft. Ik had een klant die een audi q3 sportback wou leasen. Jaarlijkse nettowinst van een 65k euro, wat liquidatiereserves op het passief. Maar een RC van een kleine 100k doorheen de jaren opgebouwd. Leasing werd geweigerd omwille van het RC. Covidperikelen/huidige crisis maakt dat men veel voorzichtiger is met toekennen van diverse vormen aan kredieten. Klant heeft 2 potten aan liquidatiereserves aangesproken om RC aan te zuiveren (aan hogere roerende voorheffing).

Daarnaast is er nog uw eigen woonkrediet. Dat wordt door veel instellingen nog altijd bepaald op basis van uw loonfiche. Je zal wel een krediet kunnen krijgen op basis van de cijfers van uw vennootschap maar niet tegen de beste condities, banken zijn zo stroef dat om de beste interestvoet te krijgen uw ratio’s qua netto persoonlijk maandelijks inkomen nog steeds goed moeten zitten. Ik heb mijn persoonlijk brutoloon opgetrokken omwille van ons woonkrediet. Iets als een vaste huur die je uzelf netto uitkeert tellen ze bijvoorbeeld ook al amper mee als inkomen (conform de regels van een klassieke privéhuur, wordt ook op een vast percentage begrensd).

Als zelfs al ambtenaren exorbitante nettovergoedingen krijgen :ROFLMAO:.

Kwestie van zeker te zijn dat er niet te veel geld stroomt van departement a naar departement b...
Goh, in het geval van deze job lijkt me dat een effectieve onkostenvergoeding en geen verdoken loon of fiscale optimalisatie. Zie bv. deze functieomschrijving: https://www.ovsg.be/ovsg/sites/default/files/vacatures/pedagogisch-adviseur-sovo.pdf
Een pedagogisch adviseur secundair onderwijs/volwassenenonderwijs heeft zijn werkplek thuis. Voor alle functiegebonden kosten wordt een forfaitaire kostenvergoeding uitbetaald. Kosten verbonden aan dienstverplaatsingen worden apart terugbetaald. De bewezen kostprijs van openbaar vervoer (trein 2 klas) wordt integraal terugbetaald. Bij gebruik van de eigen wagen wordt een kilometervergoeding betaald. Die bedraagt op 1 januari 2017 0,30 euro/km.
€700 aan nettovergoedingen zou bijvoorbeeld kunnen neerkomen op:
  • € 150 per maand thuiskantoorvergoeding (bureauruimte, internet, telefoon, elektriciteit, verwarming, water en koffie, ICT-materiaal, printkosten, ergonomische inrichting, poetsen en onderhoud, ... ). De werkgever stelt geen kantoor ter beschikking, dus dan lijkt zo'n vergoeding me wel logisch.
  • € 150 per maand baanvergoeding (maaltijdvergoeding, parkeerbonnetjes, representatievergoeding, ... ) aangezien je veel op verplaatsing werkt bij "klanten" (scholen) en er volgens de functieomschrijving ook verwacht wordt dat je een netwerk opbouwt en onderhoudt met "externe organisaties en fora binnen de brede educatieve wereld". Merk op dat er géén maaltijdcheques in het loonpakket zitten. Dan lijkt zo'n vergoeding me wel logisch.
  • € 400 per maand autokosten (aankoop en afschrijving, onderhoud, verzekering, taksen, brandstof, ... ). Merk op dat er géén dienstwagen (zonder VAA, enkel werkverplaatsingen) of bedrijfswagen (met VAA, ook privéverplaatsingen) wordt aangeboden, hoewel de klanten verspreid over Brussel en Vlaanderen liggen. €400 x 12 = 4800 euro = 13714 km (à €0,35 per km) aan dienstverplaatsingen op een jaar, dat lijkt me niet abnormaal veel. Dan lijkt zo'n vergoeding me wel logisch.
Je moet deze functie vergelijken met een ambtenaar in diezelfde loonschaal die gewoon met de trein naar Brussel pendelt of dichtbij zijn werk woont en daardoor geen autokosten heeft. De bedoeling van zo'n onkostenvergoeding is dat de "pedagogisch adviseur" (op de baan, van school naar school rijden) en de "pedagogisch beleidsmedewerker" (beleidsteksten schrijven op kantoor) uiteindelijk even veel loon overhouden.

€7800 bruto is wel een zeer mooi eindloon voor een relatief chille job en ook het daaraan gekoppelde ambtenarenpensioen verslaat 95% van de groepsverzekeringen in de privésector. Daar komt nog eens de jobzekerheid (of gouden kooi...) bij: je weet dat je dat loon zonder grove fouten behoudt tot aan je pensioen.

Hou er wel rekening mee dat die €7800 het afgelopen jaar al 4 of 5 keer met 2% geïndexeerd is via de spilindex. De meeste mensen in de privésector krijgen hun loon geïndexeerd in januari, dus die maken een sprong van 8% in januari 2023. €7000 bruto wordt dan bijvoorbeeld plots €7560, terwijl die ambtenarenlonen hun indexatie al in brokjes van 2% gehad hebben.

En heeft hem voor die functie zelf gekozen of is dat er weer ene van het katholieke onderwijs dat zijn job als directeur beu was maar zijn loon wou houden en eventueel zelfs daarna nog eens weggepromoveerd op de koepel?

Hou er wel rekening mee dat die €7800 het afgelopen jaar al 4 of 5 keer met 2% geïndexeerd is via de spilindex. De meeste mensen in de privésector krijgen hun loon geïndexeerd in januari, dus die maken een sprong van 8% in januari 2023. €7000 bruto wordt dan bijvoorbeeld plots €7560, terwijl die ambtenarenlonen hun indexatie al in brokjes van 2% gehad hebben.
Wat ik vreemd vind en nogal eigen is aan ambtenaren: het diploma blijft bepalend voor de barema's waar je invalt. In het geval van die pedagogisch adviseur vragen ze 8 jaar anciënniteit en toch zal het loon voor die job verschillende zijn voor een bachelor, master of doctor. Terwijl het krak dezelfde job blijft.

Wat ik ook nog merk: mensen die denken dat kleine zelfstandigen letterlijk 'alles aftrekken van de belastingen'

Mijn schoonpa is zo ene. Letterlijk alles wat ik heb "jama gij trekt dat allemaal af van de belastingen"
probleem is dat je heel vaak héél veel kan aftrekken van de belastingen, omdat de controle erop zo zwak is.

Ik denk dat ik 80% van mijn uitgaven, behalve voeding, kan aftrekken van de belastingen als ik wil. Die paar duizend euro boete per X jaar kan dan daar gerust wel vanaf, mocht ik willen foefelen.

Zolang alle facturatie B²B niet verplicht digitaal verloopt, zal je die indruk blijven hebben omdat de kans op misbruik zo groot is.

Ver wegblijven van RC, wordt hoe langer hoe meer afgestraft. Ik had een klant die een audi q3 sportback wou leasen. Jaarlijkse nettowinst van een 65k euro, wat liquidatiereserves op het passief. Maar een RC van een kleine 100k doorheen de jaren opgebouwd. Leasing werd geweigerd omwille van het RC. Covidperikelen/huidige crisis maakt dat men veel voorzichtiger is met toekennen van diverse vormen aan kredieten. Klant heeft 2 potten aan liquidatiereserves aangesproken om RC aan te zuiveren (aan hogere roerende voorheffing).
Deel lening lange looptijd maken, 5 jaar huur vooruitbetalen, andere bank zoeken die 50k wilt lenen, ...
Alles beter dan 15% meer roerende voorheffing ophoesten, zo wordt het wel een enorm duur krediet.

En heeft hem voor die functie zelf gekozen of is dat er weer ene van het katholieke onderwijs dat zijn job als directeur beu was maar zijn loon wou houden en eventueel zelfs daarna nog eens weggepromoveerd op de koepel?
Zij* en geen Katholiek onderwijs :)
Ze was de functie als directeur niet zozeer beu, maar na 10 jaar was het tijd voor iets anders en de job als adviseur is wel volledig haar ding.

probleem is dat je heel vaak héél veel kan aftrekken van de belastingen, omdat de controle erop zo zwak is.

Ik denk dat ik 80% van mijn uitgaven, behalve voeding, kan aftrekken van de belastingen als ik wil. Die paar duizend euro boete per X jaar kan dan daar gerust wel vanaf, mocht ik willen foefelen.

Zolang alle facturatie B²B niet verplicht digitaal verloopt, zal je die indruk blijven hebben omdat de kans op misbruik zo groot is.
Ok dat klopt, maar mensen gaan er automatisch vanuit dat ik dus eigenlijk fraudeer en dat vind ik niet bepaald ok :)

Wat ik vreemd vind en nogal eigen is aan ambtenaren: het diploma blijft bepalend voor de barema's waar je invalt. In het geval van die pedagogisch adviseur vragen ze 8 jaar anciënniteit en toch zal het loon voor die job verschillende zijn voor een bachelor, master of doctor. Terwijl het krak dezelfde job blijft.
Is dat echt eigen aan ambtenaren?
Heb toch die ervaring ook meer in de private context.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 34
Opleiding: Bachlor financiën verzekeringen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 12
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): verzekeringsmakelarij pc 307
Huidige functie: verzekeringsadviseur (schade/productie/IT)
Anciënniteit: 9 jaar bij huidige werkgever
Officiële aantal uren tewerkstelling: fulltime 37u30 (momenteel stelsel ouderschapsverlof 4/5e)
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40 - 45

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €3900 fulltime /
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2800
Nettovergoedingen: €300
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: beide, gsm met abonnement
Maaltijdcheques: ja - 8 EUR/cheque
Ecocheques: 250 EUR/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): +/- 1500 EUR/jaar
Hospitalisatieverzekering: ja, familieleden gratis aangesloten
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): loonbonus CAO 90 3.100 EUR + extra variabele eindejaarspremie (+/- 1500 EUR)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: West-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: +/- 30 + verplaatsingen
Afstand woon/werk in tijd: 40 min
Eigen auto nodig voor het werk: neen
Verplaatsingsvergoedingen: neen, bedrijfswagen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): ja - volvo xc40 t2 - basismodel zonder opties

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 22 dagen
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: /
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag
Glijdende werkuren: ja (beperkt)
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: te veel
Hoe vaak overuren te presteren: regelmatig
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: beperkt
Telewerk (buiten corona-periode): zeer beperkt
Verantwoordelijkheid over personeel: /

Dat is langzaam aan het veranderen.
Meer en meer worden vacatures opengesteld aan personen met "lagere diploma's" als ze een aantal jaar relevante ervaring hebben.
Maar dat is wel vooral voor de moeilijk in te vullen vacatures.

Bijvoorbeeld:
Master of
Bachelor + 3 jaar relevante ervaring

Een voorbeeld:
Hier kan iemand zonder diploma hoger onderwijs zelfs meedoen indien die 5 jaar relevante ervaring heeft.

OPTIE 1
  • Diploma van een basisopleiding van de 2de cyclus (vb. licenciaat/master, ingenieur,...) behaald in een afdeling informatica, computerwetenschappen of elektronica uitgereikt door een Belgische universiteit of een hogeschool na tenminste 4 jaar studie.
met een professionele ervaring van minstens 1 jaar in het domein van ICT, in het ontwerpen, bouwen, verbeteren of onderhouden van JAVA- of andere applicaties.
...

OF OPTIE 5
  • Getuigschrift uitgereikt na het slagen "met vrucht" van een zesde leerjaar van het secundair onderwijs met volledig leerplan
  • Getuigschrift van hoger secundair onderwijs of bekwaamheidsdiploma dat toegang verleent tot het hoger onderwijs
  • Diploma uitgereikt na het slagen voor het examen bedoeld in art. 5 van de wetten op het toekennen van de academische graden
  • Diploma of getuigschrift van het hoger secundair onderwijs voor sociale promotie, afgeleverd na een cyclus van tenminste zevenhonderd vijftig lestijden.
MET een professionele ervaring van minstens 5 jaar in het domein van ICT in het ontwerpen, bouwen, verbeteren of onderhouden van JAVA- of andere applicaties.

Ok dat klopt, maar mensen gaan er automatisch vanuit dat ik dus eigenlijk fraudeer en dat vind ik niet bepaald ok :)
Als een zelfstandige zegt dat hij niet fraudeert, dan vraag ik altijd of ik zijn boekhouding eens mag bekijken en of ik alles wat verkeerd aangegeven is, ik nog eens krijg van hem. Nog nooit iemand op ingegaan en dat zal meestal niet te maken hebben met het privacy-aspect.

(ik ben overigens zelf zelfstandige, wie wil mag gerust afspraak maken om bij mij thuis de boekhouding in te kijken, die is 100% transparant)

Terug
Bovenaan