Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Goh complexe berekeningen komen bijna niet aan bod. Dit zouden stabiliteitsberekeningen zijn, maar die krijgen wij van de stabiliteitsingenieur al.
Wel is het nakijken of wat er gevraagd/opgegeven is logisch en doenbaar is.

Voor de risicobepaling wordt er vooral het laatste gedaan. In kaart brengen wat risico's kunnen zijn zoals planning, mede-investering, recht van erfpacht, bouwvergunning, stijging van prijzen en of wij een prijsherziening krijgen, ...

De risico's van werken zijn er altijd en zitten inderdaad in de prijs vervat.
In een excel de vierkante meters maal een prijs per vierkante meter doen.
Het komt altijd neer op eerst bepalen hoeveel materiaal je nodig hebt om x te bouwen en daarna te vermenigvuldigen met een prijs per eenheid.

En risico’s dat zal meer draaien rond de werken zelf.
Dus voor een kelder te maken is er risico op inzakking dus moet je voldoende inschoring voorzien, vluchtwegen voorzien etc.
Voor een toren te bouwen moet je een hoge stelling plaatsen, kunnen er mensen vallen? Kan de stelling vallen? Plaats je stormankers en noem maar op.

Hetgeen jij aangeeft zit vervat in de marge die men neemt. En deze marge is normaal voldoende om alle mogelijke scenario’s te dekken.
Bedankt voor de informatie, zeer duidelijk!

Gisteren even gepolst naar het loon van een kennis actief als sales bij een grote leasing maatschappi, toch wel geschrokken van het loon: grosso mode: 5000 € bruto + 150 netto + GVZ + Hospi + gsm + laptop + MC + eco -C+ 100% thuiswerk + 40 dagen verlof + 12k netto bonus + full option 330e, jonge veertiger

stilaan wordt 4-5k netto gewoon de nieuwe standaard voor de iets hogere profielen, zeker bij grotere bedrijven.

Vraag me af of er hier eigenlijk leden zijn met dergelijk loon bij een typische KMO met minder dan 25 personeelsleden. De baas van de KMO heeft meestal wel een hoog loon maar het personeel…..

Tevens ook een ander type zelfstandige: morgen start er een zelfstandig lasser bij werkgever: 41€/h+ 1€/km verplaatsingsvergoeding, geboren in 1990 met studies BSO, brengt enkel werkkledij mee. Dat is ongeveer 325€/dag met zeer beperkte onkosten.

Laatst bewerkt:
Tevens ook een ander type zelfstandige: morgen start er een zelfstandig lasser bij werkgever: 41€/h+ 1€/km verplaatsingsvergoeding, geboren in 1990 met studies BSO, brengt enkel werkkledij mee. Dat is ongeveer 325€/dag met zeer beperkte onkosten.

Als u werkgever dat wilt betalen dan maakt het toch niet uit hoeveel hij vraagt?
Als die jongen gewoon uitmuntend werkt levert, niks op aan te merken.
En of hij dan een diploma BSO heeft of lasingenieur is maakt dan ook geen fluit uit.

En ja beperkte onkosten dat klopt. Maar je moet ook wel voldoende werk binnenhalen. Ik kan mij voorstellen dat uw werkgever hem ook geen jaar gaat inschakelen?

Als u werkgever dat wilt betalen dan maakt het toch niet uit hoeveel hij vraagt?
Als die jongen gewoon uitmuntend werkt levert, niks op aan te merken.
En of hij dan een diploma BSO heeft of lasingenieur is maakt dan ook geen fluit uit.

En ja beperkte onkosten dat klopt. Maar je moet ook wel voldoende werk binnenhalen. Ik kan mij voorstellen dat uw werkgever hem ook geen jaar gaat inschakelen?
Het is net dat puntje dat ik duidelijk wou maken, ik zie dit meer en meer gebeuren dat vakmensen sneller de kaart van zelfstandige trekken. Qua werkzekerheid moeten vaklui geen schrik hebben, er is werk in overvloed en met hopen mensen te kort. Naast het betere loon ook een dikke plus om werk/privé te combineren want de meeste nemen toch wat meer verlof dan de standaard.

stilaan wordt 4-5k netto gewoon de nieuwe standaard voor de iets hogere profielen, zeker bij grotere bedrijven.

Vraag me af of er hier eigenlijk leden zijn met dergelijk loon bij een typische KMO met minder dan 25 personeelsleden. De baas van de KMO heeft meestal wel een hoog loon maar het personeel…..
Uiteindelijk kan iemand met het juiste profiel altijd bij een groter bedrijf/multinational terecht. Als een KMO dan substantieel minder gaat betalen gaan ze nooit de werknemer aantrekken die het meeste meerwaarde biedt voor hun bedrijf.

Dus ja, ik werk voor een KMO, en heb een beter pakket op jongere leeftijd.

Dat is dan nog een vrij normale prijs hoor.

Ik ben me nu aan het opleiden voor specifiek werk en dat zal ongeveer aan 100€/u gebeuren. En dat is ook iets waar je niet gestudeerd voor moet hebben en als investering max 1000eur kost.

Ik ben me nu aan het opleiden voor specifiek werk en dat zal ongeveer aan 100€/u gebeuren. En dat is ook iets waar je niet gestudeerd voor moet hebben en als investering max 1000eur kost.
Welke opleiding?

Ik heb net het volgende voorstel gekregen, wat denken jullie hiervan? Is bij een groot consultancy bedrijf rond Brussel.

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2500 2600
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): Niet geweten
Nettovergoedingen: maandelijks €60
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig + vakantiegeld
BedrijfsGSM/laptop: budget voor laptop & gsm
Maaltijdcheques: 8
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, 100% werkgever
Hospitalisatieverzekering: Ja 0 euro eigen bijdrage
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 14e maand
Heb nog kunnen onderhandelen voor €100 bruto extra, niet verwacht dat het ging lukken gezien ze eerst zeiden dat ze werkten met vaste schalen. Altijd onderhandelen is de boodschap dus aan mijn mede starters in de IT. Hoe dan ook zal ik er niet voor gaan, heb al betere offers in handen (financieel en qua jobinhoud).

Zeer specifiek soort werk dat weinigen kunnen of willen doen dan neem ik aan?

Prostitutie? 🙄 ik probeer te denken aan wat voor job zo veel kan betalen zonder opleiding en zonder een grote investering…

Heb nog kunnen onderhandelen voor €100 bruto extra, niet verwacht dat het ging lukken gezien ze eerst zeiden dat ze werkten met vaste schalen. Altijd onderhandelen is de boodschap dus aan mijn mede starters in de IT. Hoe dan ook zal ik er niet voor gaan, heb al betere offers in handen (financieel en qua jobinhoud).
Zoals ik dus verwacht had. Voor dit type startersjob bij de grote consultancy bedrijven is dat gewoon het salaris, met een maximale onderhandelingsmarge van +-5%.

Wat ik soms lastig vind aan onderhandelen en starten aan een hoger loon, is dat sommige werkgevers de opeenvolgende jaren opzettelijk de loon minder snel doen toenemen zodat het op het einde van de rit op hetzelfde neerkomt en ze hun zin krijgen.

Wat ik soms lastig vind aan onderhandelen en starten aan een hoger loon, is dat sommige werkgevers de opeenvolgende jaren opzettelijk de loon minder snel doen toenemen zodat het op het einde van de rit op hetzelfde neerkomt en ze hun zin krijgen.
Uiteraard maar wat je al hebt gehad kunnen ze u niet meer afpakken.

Ik ben overgenomen maar heb als een van enige die overgenomen zijn geen automatische verhoging. Ze hebben me ingeschaald zodat ik stuk boven normale loon van mijn niveau zit en ik dus geen / amper opslag krijg (normaal had ik bij oude WG wel altijd iets van 1-2% en nu na 2j nog geen 0.5%).

Zal proberen op wat meerdere berichten in 1 keer te antwoorden. Maar in het algemeen, ik besef dat ik in een enorm bevoorrechte positie zit.

Wat context, ik ben al vanaf het tweede jaar aan de unief bezig met bewuste keuzes te maken die carrière kunnen helpen (extracurriculars, summer schools, internships, talenkennis,...). In mijn omgeving zijn mijn vrienden ook erg ambitieus ingesteld (veel Private Equity, tier 1 consulting, Investment Banking e.d.). Levert mooie lonen op maar komt tegen een zware prijs qua werkuren. Ik heb het geluk dat die werkuren erg onder controle blijven.

Zit 'ongeveer' op hetzelfde, maar dit is toch wel mooi op 26jarige leeftijd. 28 en dit is netto toch een pak meer...
I wish haha, is zeker mooi. Maar netto komt dat op niet meer uit, tenzij we richting auteursrechten gaan. Ook m'n individuele bonus is tegen 61(!)% belast..

Beetje vreemde intro voor een 26-jarige met een fors loonpakket.

Wil aangeven dat dit forum een erg vertekend beeld geeft van de gemiddelde lonen. Toch een sterke - te verwachten - bias richting de beter verdienenden. 4-6k met bedrijfswagen onder de 30j is hier niet ongewoon. Wat toch wel heel sterk is, en me soms doet fronsen.

Je beseft dat je zelf serieus boven het gemiddelde zit? Nu, er zijn wat elementen die dat kunnen verklaren (bank en universitair geschoold). Als je een andere sector had gekozen, dan had het wel even langer geduurd om te staan waar je nu staat ;-)

Zeker van bewust. Sector speelt niet per sé mee, denk dat er veel goede sectoren zijn. Chance met het bedrijf dat zich flexibel heeft opgesteld in de loonsonderhandelingen, en het feit dat ik me in die onderhandelingen goed heb kunnen positioneren. In de telecom, chemie, pharma, consulting, ... vallen zeker gelijkaardige lonen te rapen. Banking is zeker niet slecht maar door de band genomen geen uitschieter.

@Passievrucht: ik zie er hier (en laat ons eerlijk zijn, het zijn voornamelijk diegene die al bovengemiddeld verdienen die hier posten) toch niet veel met zo een gigantisch loonpakket posten van jouw leeftijd.
Blij om te lezen dat je wél tevreden bent met je loonpakket want je spiegelen aan "the best 10%" zal voor 90% een teleurstellende ervaring zijn. Laat staan als je dan nog in het begin van je carrière bent ipv op, of nog net niet aan de loonpiek zoals velen die hier posten.

Volledig akkoord. Merci!

Ik denk dat uw loon toch echt wel bij de top zit wat er hier gepost wordt hoor :P
Zeker voor uw leeftijd is dat op zijn zachtst gezegd, indrukwekkend.

Juiste sprong maken, op het juiste moment, met het juiste profiel. Veel goede checkboxes afgetikt. Haha bedankt!

Hoe doe je dit? :oink: Mooi pakket

In mijn job is availability heel belangrijk. Als ik zondag plots een business case moet opzetten zal ik dat met plezier doen (en dat gebeurt wel vaker), maar ik kan gerust in de week erg rustige dagen hebben. Ik werk op een heel ad-hoc basis. Ik ben niet gebonden aan de 9 to 5, maar 't gros van m'n werk is buiten die 9 to 5.. zijn dat dan overuren? Overdag in de week kan het erg rustig zijn.

Hanteren banken normaal gezien geen interne barema’s voor hun lonen op basis van anciënniteit en functie? Jij bent dan een uitschieter of top performer waarschijnlijk, want ik ken iemand die met dezelfde anciënniteit als u werkt volgens de barema’s van kaderleden (auditor) binnen een bank en zij zit rond 3700 bruto met bedrijfswagen en tankkaart.

Geen idee hoe dat exact werkt. Op de juiste plek binnen gekomen denk ik.

Inderdaad. Werk ook in de sector en ook voor kader (manager/director) zijn er gewoon barema's. Je kan natuurlijk wel onderhandelen dat je aan hogere anciënniteit begint, maar dit gevalletje lijkt me redelijk extreem. Enkel voor de raad van bestuur zijn er geen barema's, maar goed daar ga je een 26-jarige niet aantreffen denk ik.

Again, ik weet niet goed hoe het exact in z'n werk gaat. Heb wat beter kunnen onderhandelen omdat ik geen bedrijfswagen heb genomen - vermoed ik. Waar ik me exact bevind zou ik eigenlijk niet goed weten.

Wat context, ik ben al vanaf het tweede jaar aan de unief bezig met bewuste keuzes te maken die carrière kunnen helpen (extracurriculars, summer schools, internships, talenkennis,...). In mijn omgeving zijn mijn vrienden ook erg ambitieus ingesteld (veel Private Equity, tier 1 consulting, Investment Banking e.d.). Levert mooie lonen op maar komt tegen een zware prijs qua werkuren. Ik heb het geluk dat die werkuren erg onder controle blijven.

Wil aangeven dat dit forum een erg vertekend beeld geeft van de gemiddelde lonen. Toch een sterke - te verwachten - bias richting de beter verdienenden. 4-6k met bedrijfswagen onder de 30j is hier niet ongewoon. Wat toch wel heel sterk is, en me soms doet fronsen.

Zeker van bewust. Sector speelt niet per sé mee, denk dat er veel goede sectoren zijn. Chance met het bedrijf dat zich flexibel heeft opgesteld in de loonsonderhandelingen, en het feit dat ik me in die onderhandelingen goed heb kunnen positioneren. In de telecom, chemie, pharma, consulting, ... vallen zeker gelijkaardige lonen te rapen. Banking is zeker niet slecht maar door de band genomen geen uitschieter.

Ik heb ook enkele kennissen in PE, MBB, VC of IB. Maar laat ons eerlijk zijn, in België is dat quasi onbestaande. Je moet hiervoor naar de UK of USA.
De lonen zijn hoog, maar niet als men gaat rekenen per uur. Vaak een "up or out" systeem, met mooie exit opportuniteiten.

4-6k bruto met bedrijfswagen onder de 30j? Dat zie ik hier toch niet zo vaak voorkomen. Het klopt dat de bovengemiddelde verdieners hier komen posten, maar ik heb nog niet echt iets buitensporig gezien. Het is over het algemeen redelijk goed te verklaren.
Zoals je zelf aanhaalt, zit jij ook in die groep van grootverdieners. Een wagen + tankkaart is +- €600 bruto waard, dus dan kom jij op +- €4600 uit.. Waarom kijk jij dan je ogen uit op dit forum? ;-)

En dan noem je net de andere topsectoren. Farma, (petro)chemie, telecom, consulting,... Ga je dat ook in de voeding of verzekeringssector op 26j kunnen onderhandelen?

Ik heb ook enkele kennissen in PE, MBB, VC of IB. Maar laat ons eerlijk zijn, in België is dat quasi onbestaande. Je moet hiervoor naar de UK of USA.
De lonen zijn hoog, maar niet als men gaat rekenen per uur. Vaak een "up or out" systeem, met mooie exit opportuniteiten.

4-6k bruto met bedrijfswagen onder de 30j? Dat zie ik hier toch niet zo vaak voorkomen. Het klopt dat de bovengemiddelde verdieners hier komen posten, maar ik heb nog niet echt iets buitensporig gezien. Het is over het algemeen redelijk goed te verklaren.
Zoals je zelf aanhaalt, zit jij ook in die groep van grootverdieners. Een wagen + tankkaart is +- €600 bruto waard, dus dan kom jij op +- €4600 uit.. Waarom kijk jij dan je ogen uit op dit forum? ;-)

En dan noem je net de andere topsectoren. Farma, (petro)chemie, telecom, consulting,... Ga je dat ook in de voeding of verzekeringssector op 26j kunnen onderhandelen?

Inderdaad, in België kan je wel MBB vinden, maar voor de rest moet je al snel naar de UK, NL, FR of onze Duitse buren. Al zijn er ook wel enkele posities in België, zeker binnen PE.

Misschien heb ik me wat misrekend met de lonen hier op het forum.. als het volgens de meesten toch wat zeldzamer is hier dan ik dacht.

Binnen de voedingssector heb ik geen ervaring, zou ik niet op kunnen antwoorden. Verzekering denk ik wel, redelijk gelijklopend met banking, maar weet ook dat het er lastig kan zijn en dat ze er voor een paar percentjes soms zeer moeilijk kunnen doen.

Inderdaad, in België kan je wel MBB vinden, maar voor de rest moet je al snel naar de UK, NL, FR of onze Duitse buren. Al zijn er ook wel enkele posities in België, zeker binnen PE.

Misschien heb ik me wat misrekend met de lonen hier op het forum.. als het volgens de meesten toch wat zeldzamer is hier dan ik dacht.

Binnen de voedingssector heb ik geen ervaring, zou ik niet op kunnen antwoorden. Verzekering denk ik wel, redelijk gelijklopend met banking, maar weet ook dat het er lastig kan zijn en dat ze er voor een paar percentjes soms zeer moeilijk kunnen doen.
De hoge lonen (en dan bedoel ik hoger dan dat van jouw) zijn telkens wel mensen die +35j oud zijn en de juiste parameters aantikken die dat hoog loon verklaren.
Enkele van die mogelijke parameters:
- Universitaire master, al dan niet aangevuld met een phd
- Sector (farma, biotech, telecom, banking, VC, (IT, MBB) consulting, energie, (petro)chemie, medisch (chirurg),...)
- Leeftijd (anciënniteit is nog steeds een belangrijke factor)
- Afdeling (sales, marketing, R&D,...)
- Vuil/gevaarlijk werk
- Niche
- Verantwoordelijkheid
-...

Als je natuurlijk een aantal van die paramaters kunt combineren en je bent dus een veertiger die "Head of ..." is in één van bovengenoemde sectoren.. Dan je gaat je jaarloon als snel naar enkele 100k bruto per jaar met alles erop en eraan. Maar goed, dan is je werk vaak ook je leven.

Dat soort lonen zie ik hier toch niet passeren hoor. Dat soort mensen zitten niet op dit forum. Je ziet wel af en toe eens 6-9k bruto passeren, maar dan zijn dat mensen die in de sales zitten in een niche met behoorlijke verantwoordelijkheden of bv. een MSL in de farma met een PHD en +15j ervaring of een operator in de petro chemie. Met andere woorden, hoogst uitzonderlijk en niet voor iedereen zomaar bereikbaar.

Wat je hier wel meer ziet, zijn salarissen tussen de 3 en 5k bruto, doorgaans aangevuld met een mooi extra-legaal pakket. Dat is bovengemiddeld te noemen, maar niet uitzonderlijk.

De mensen onder de 3k bruto zullen minder snel geneigd zijn om hier te posten. Terwijl dit over een grote groep van de populatie gaat.

Terug
Bovenaan