Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Goh redelijk wat van mijn kameraden werken als PL en wij zijn allemaal open over ons loon.
ik werk ook zelf in de sector en €500 brutto én meer nettovergoeding is echt wel pushen.
Kan je het krijgen? misschien.. als je van werkgever veranderd en jezelf goed kan verkopen.

Maar het is zoals hier eerder werd aangehaald: minder stress dan WL/PL en dat kost je iets, maar als ik in mijn bedrijf kijk dan zullen onze calculatoren daar niet ver af zitten.
Beetje afhankelijk want je hebt de profielen die rustig rekenen en af en toe hun projectje binnenhalen ; en je hebt de kleppers die marktprijzen van binnen en buiten kennen, op 3 dagen een vrij acurate prijs kunnen berekenen voor een spoedopdracht. tjah dan word je sneller senior en val je in een hogere (wagen)categorie.
Maar dat gaan we hier uit een forumpost niet kunnen afleiden dus die €500 brutto die hierboven wordt vermeld lijkt mij zeker geen gegeven!
Kan je meer verdienen? ja .. maar dan moet daar voor gewerkt worden.

Misschien dat het minder spectaculair is rekening houdende met de gemiddelde lonen die hier voorbij komen.
Maat 3,5k bruto + een wagen is toch niet iets waar je u voor moet schamen hoor.

Ik gun iedereen 7k bruto en meer hoor, maar op een gegeven moment moet je ook realistisch zijn.

Thx allemaal voor jullie input !

Ik vind het persoonlijk aan de lage kant.

Maar dit zijn de cijfers :

Dacht ik ook, vandaar dat ik eens pols :D
Volgens de cijfers zit ik bij het gemiddelde.

Langs de andere kant ben je ook maar calculator natuurlijk en is de bouw niet de sector waar gigantisch veel poen te scheppen valt als werknemer.

Inderdaad ! Dat is vooral mijn vrees ook, door die "maar calculator" te zijn dat ik weinig tot niet kan doorgroeien in zowel het bedrijf, als een ander bedrijf of zelfs een andere sector.

Dat is toch behoorlijk achterhaald intussen. Het is geen petrochemie, akkoord. Maar door de gigantische vraag naar technische profielen die gewoon niet ingevuld geraken zijn de lonen de laatste jaren echt wel flink toegenomen. Het is soms zelfs zo dat je gewoon krijgt wat je vraagt, mits je aan kan tonen dat jij de persoon bent waar ze intussen al 2 jaar een vacature voor hebben open staan.

Betreft calculator an sich: het is een job met net wat minder stress en verantwoordelijkheid dan project en werfleiding dus loon ligt net wat lager. de vacatures raken echter evenzeer maar met moeite ingevuld. In het geval van het loon dat hier eerder werd gepost lijkt 500 bruto extra en wat nettovergoedingen de norm voor zijn profiel.

Merk wel een shift in welke profielen ze zoeken en de vereisten. Waar het eerst minimum ingenieur moest zijn met ervaring, mag het nu al bachelor zijn met beperkte of geen ervaring. Het krijgen wat je vraagt denk ik dat vooral bij projectleiders met goede referenties van toepassing is.

In de zomer heb ik een gesprek met de leidinggevende en was sowieso van plan om het te wagen, maar realistisch gezien zou ik zowel bruto opslag vragen mét een netto-vergoeding? Of enkel één van de twee?

Goh redelijk wat van mijn kameraden werken als PL en wij zijn allemaal open over ons loon.
ik werk ook zelf in de sector en €500 brutto én meer nettovergoeding is echt wel pushen.
Kan je het krijgen? misschien.. als je van werkgever veranderd en jezelf goed kan verkopen.

Maar het is zoals hier eerder werd aangehaald: minder stress dan WL/PL en dat kost je iets, maar als ik in mijn bedrijf kijk dan zullen onze calculatoren daar niet ver af zitten.
Beetje afhankelijk want je hebt de profielen die rustig rekenen en af en toe hun projectje binnenhalen ; en je hebt de kleppers die marktprijzen van binnen en buiten kennen, op 3 dagen een vrij acurate prijs kunnen berekenen voor een spoedopdracht. tjah dan word je sneller senior en val je in een hogere (wagen)categorie.
Maar dat gaan we hier uit een forumpost niet kunnen afleiden dus die €500 brutto die hierboven wordt vermeld lijkt mij zeker geen gegeven!
Kan je meer verdienen? ja .. maar dan moet daar voor gewerkt worden.

Mag ik vragen, werk je ook bij een klasse 8 aannemer? Heb wel al gezien dat de lonen kunnen verschillen naargelang de grootte van projecten.

Ben volledig akkoord met het principe dat als je meer gaat vragen, er ook voor gewerkt moet worden. Echter is het zo dat zij (denk ik) bewust alles zo regelen dat er bijna niet kan overgewerkt worden of extra taken kunnen opnemen. Heb al enkele keren aangegeven dat ik wel een projectje kon bijnemen dat snel geteld moest worden of dat wat moeilijker was, maar dan geeft mijn leidinggevende het toch niet.
Dan wordt het 2 weken intern besproken om dan uiteindelijk ofwel niet te doen ofwel aan iemand anders te geven.

Dusja, dan kan je jezelf al moeilijker bewijzen.

En ja, die marktprijzen vanbuiten kennen en snel een prijs calculeren ... ik denk dat de meeste bij ons dat kunnen na 10j (prijzen wijzigen ook niet spectaculair)

Misschien dat het minder spectaculair is rekening houdende met de gemiddelde lonen die hier voorbij komen.
Maat 3,5k bruto + een wagen is toch niet iets waar je u voor moet schamen hoor.

Ik gun iedereen 7k bruto en meer hoor, maar op een gegeven moment moet je ook realistisch zijn.
Goh, het is niet zozeer dat ik mij ervoor schaam of dergelijke, begrijp wel wat je bedoelt.
Het is vooral aftasten wat mogelijk is :)

En ja, die marktprijzen vanbuiten kennen en snel een prijs calculeren ... ik denk dat de meeste bij ons dat kunnen na 10j (prijzen wijzigen ook niet spectaculair)

Whut? Tegenwoordig wordt de geldigheid van een offerte in uren ipv weken uitgedrukt? :crazy:

Ben erg tevreden met m'n salaris, maar je ziet hier toch wel het een en het ander passeren aan lonen.. kijk m'n ogen soms uit haha

1. PERSONALIA
Leeftijd: 26
Opleiding: Manama economie
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 3.5
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC310 Banken
Huidige functie: interne consultant
Anciënniteit: 3.5
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 5230
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3100
Nettovergoedingen: 150
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: gsm, laptop
Maaltijdcheques: 8
Ecocheques: 200
Groepsverzekering (deel werkgever%): 5.5%
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Collectieve bonus, individuele bonus

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 9
Afstand woon/werk in tijd: 30' heen
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nvt
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Neen

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 30
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Cava
Hoe vaak overuren te presteren: dag of twee per week
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 50%
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Whut? Tegenwoordig wordt de geldigheid van een offerte in uren ipv weken uitgedrukt? :crazy:

Haha klopt, maar enerzijds in een vork en anderzijds is het soms maar een onderdeel - stel iets kost €100/m² kan het inderdaad nu misschien €150/m² kosten maar nooit geen €1000. Zolang wij de basisprijs in ons kopke hebben en er percentages op toepassen zitten wij nog redelijk safe.

+ prijscalculatie is sowieso vaak giswerk :p

Ben erg tevreden met m'n salaris, maar je ziet hier toch wel het een en het ander passeren aan lonen.. kijk m'n ogen soms uit haha

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Zit 'ongeveer' op hetzelfde, maar dit is toch wel mooi op 26jarige leeftijd. 28 en dit is netto toch een pak meer...

Ik ook.

En toen SOD me van hun calculator berekening voor meerprijs bezorgde en ik dat narekende klopte dat van geen kanten.
Ben toen naar hun bureau gereden en dan bleek dat de onderdirecteur te zijn die dat deed :laugh:

Alles in mijn nadeel laten aanpassen, alles in mijn voordeel laten staan :p

Bij notarissen kunnen ze dat ook gebruiken als ik zie welke grove fouten er bij vriendin haar familie bij een erfenis van rekenfouten waren. Uiteindelijk heeft die notaris gewoon wat vriendin had berekend genomen :rofl:
En geen korting gekregen he
Intussen is hij zelf algemeen directeur :p. Ik had opgemerkt dat de extra binnendeur die we gevraagd hadden duurder was dan de andere 11 deuren die we eerder besteld hadden. Reactie van de projectleider ‘jah ik weet het, hij heeft jullie de verkeerde offerte gegeven, hij heeft de nettoprijs gerekend die wij aan de leverancier betalen. Maja het was al getekend dus kon het hem alleen nog opmerken.’ Al ons binnenschrijnwerk is aan hun inkoopprijs gerekend :p.
Maja sowieso zullen ze dat op andere elementen er wel weer bijgeteld hebben :sop:.

Je beseft dat je zelf serieus boven het gemiddelde zit? Nu, er zijn wat elementen die dat kunnen verklaren (bank en universitair geschoold). Als je een andere sector had gekozen, dan had het wel even langer geduurd om te staan waar je nu staat ;-)

@Passievrucht: ik zie er hier (en laat ons eerlijk zijn, het zijn voornamelijk diegene die al bovengemiddeld verdienen die hier posten) toch niet veel met zo een gigantisch loonpakket posten van jouw leeftijd.
Blij om te lezen dat je wél tevreden bent met je loonpakket want je spiegelen aan "the best 10%" zal voor 90% een teleurstellende ervaring zijn. Laat staan als je dan nog in het begin van je carrière bent ipv op, of nog net niet aan de loonpiek zoals velen die hier posten.

Ik denk dat uw loon toch echt wel bij de top zit wat er hier gepost wordt hoor :P
Zeker voor uw leeftijd is dat op zijn zachtst gezegd, indrukwekkend.

Wanneer een klant een project wil realiseren (appartementen, scholen, infrastructuur, ... bouwen) komt het eerst bij ons terecht om uit te rekenen hoeveel het gaat kosten. Werken die wij zelf uitvoeren tellen wij zelf en voor de overige vragen wij prijsoffertes bij onderaannemers. Na de calculatie moeten wij nog kijken hoe wij het theoretisch zouden realiseren en dan de risico's bepalen.
Zijn daar van die complexe berekeningen bij of hebben we het hier over rekenwerk op niveau van secundair onderwijs?

Verder vroeg ik me af wat een calculator doet tijdens zijn risicobepaling en -analyse? Is dat meer met de natte vinger high-level een paar risico’s oplijsten van hoe het fout kan lopen (bv. storing in supply chain) of gaat het meer in-dept over het categoriseren van risico’s, de waarschijnlijkheid en impact bepalen, acties bepalen ter anticipatie van verschillende mogelijke scenario’s, …

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Hanteren banken normaal gezien geen interne barema’s voor hun lonen op basis van anciënniteit en functie? Jij bent dan een uitschieter of top performer waarschijnlijk, want ik ken iemand die met dezelfde anciënniteit als u werkt volgens de barema’s van kaderleden (auditor) binnen een bank en zij zit rond 3700 bruto met bedrijfswagen en tankkaart.

Zijn daar van die complexe berekeningen bij of hebben we het hier over rekenwerk op niveau van secundair onderwijs?

Verder vroeg ik me af wat een calculator doet tijdens zijn risicobepaling en -analyse? Is dat meer met de natte vinger high-level een paar risico’s oplijsten van hoe het fout kan lopen (bv. storing in supply chain) of gaat het meer in-dept over het categoriseren van risico’s, de waarschijnlijkheid en impact bepalen, acties bepalen ter anticipatie van verschillende mogelijke scenario’s, …

In een excel de vierkante meters maal een prijs per vierkante meter doen.
Het komt altijd neer op eerst bepalen hoeveel materiaal je nodig hebt om x te bouwen en daarna te vermenigvuldigen met een prijs per eenheid.

En risico’s dat zal meer draaien rond de werken zelf.
Dus voor een kelder te maken is er risico op inzakking dus moet je voldoende inschoring voorzien, vluchtwegen voorzien etc.
Voor een toren te bouwen moet je een hoge stelling plaatsen, kunnen er mensen vallen? Kan de stelling vallen? Plaats je stormankers en noem maar op.

Hetgeen jij aangeeft zit vervat in de marge die men neemt. En deze marge is normaal voldoende om alle mogelijke scenario’s te dekken.

Goh complexe berekeningen komen bijna niet aan bod. Dit zouden stabiliteitsberekeningen zijn, maar die krijgen wij van de stabiliteitsingenieur al.
Wel is het nakijken of wat er gevraagd/opgegeven is logisch en doenbaar is.

Voor de risicobepaling wordt er vooral het laatste gedaan. In kaart brengen wat risico's kunnen zijn zoals planning, mede-investering, recht van erfpacht, bouwvergunning, stijging van prijzen en of wij een prijsherziening krijgen, ...

De risico's van werken zijn er altijd en zitten inderdaad in de prijs vervat.

Hanteren banken normaal gezien geen interne barema’s voor hun lonen op basis van anciënniteit en functie? Jij bent dan een uitschieter of top performer waarschijnlijk, want ik ken iemand die met dezelfde anciënniteit als u werkt volgens de barema’s van kaderleden (auditor) binnen een bank en zij zit rond 3700 bruto met bedrijfswagen en tankkaart.
Inderdaad. Werk ook in de sector en ook voor kader (manager/director) zijn er gewoon barema's. Je kan natuurlijk wel onderhandelen dat je aan hogere anciënniteit begint, maar dit gevalletje lijkt me redelijk extreem. Enkel voor de raad van bestuur zijn er geen barema's, maar goed daar ga je een 26-jarige niet aantreffen denk ik.

Terug
Bovenaan