1. PERSONALIA
Leeftijd: 31 jaar
Opleiding: (BA) IOT developer (Hardware & Software)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0
2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): nvt
Huidige functie: IOT developer (Hardware & Software)
Anciënniteit: 3j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40 uur
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Regelmatig 80 tot 100 uur (*Zie meer info onderaan).
3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2900
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1960
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Ja
BedrijfsGSM/laptop: Bedrijfslaptop
Maaltijdcheques: neen
Ecocheques: Ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Ja
4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen / Brussel / Vlaams Brabant
Afstand woon/werk in km's: 3 km (indien niet remote)
Afstand woon/werk in tijd: 10-15 minuten (indien niet remote)
Eigen auto nodig voor het werk: Nee (fiets)
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Neen
5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 30 dagen
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): nvt
Vakantiedagen (andere extra): Neen
Vrijheid om verlof te nemen: Ja, in theorie! (*Zie meer info onderaan).
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nvt
Glijdende werkuren: Ja, in theorie! (*Zie meer info onderaan).
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Continu! (bureaucracy, ridicuul veel meetings, administratief werk, opgebeld tijdens verlof).
Hoe vaak overuren te presteren: Zeer regelmatig
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Neen / Zelden! Werkgever heeft geen interesse in professionele oplossingen.
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen
Telewerk (buiten corona-periode): Onzeker! Het bedrijf is voorstander maar mijn directe leidinggevende absoluut niet, ondanks deze zelf vaak telewerkt.
Betreffende de hoge hoeveelheid aan overuren:
Mijn projecten zitten regelmatig voor een 2 tot 4 weken blok in bureaucracy, waardoor ik nadien 80 tot 100 uur moet presteren gedurende 1 a 2 weken om alles binnen deadline af te werken. Tijdens dat mijn projecten blok zitten wordt ik voor minimum 40 uur opgeëist door collega's die een assistent wensen om hun te helpen met hun taken. Wanneer mijn projecten eindelijk doorheen de bureaucracy geraakt zijn blijven collega's mij voltijds opeisen als assistent, aangezien zij hieraan gewend zijn geraakt. Het weigeren om collega's te helpen met hun werk, met als doel eigen taken af te werken, heeft mij reeds een label opgeleverd van "niet een teamspeler". Men verplicht mij dus minimum twee shifts te draaien, overdag als assistent, 's avonds en in weekends de job waarvoor ik een contract tekende.
Vrijheid verlof te nemen:
In theorie is verlof vrij te kiezen. In praktijk werd mijn verlof reeds meerdere malen geweigerd, ingekort of onderbroken voor dringende oproepen. In 2020 met mijn leidinggevende afgesproken mijn (zomer) verlof te plannen na afwerking van een belangrijk project, kwestie van mij soepel op te stellen als werknemer. Tijdens de vakantiemaanden was de administratieve dienst onderbemand, hierdoor zat mijn project gedurende 3 tot 4 maanden blok in bureaucracy. In juli nog geprobeerd verlof in te plannen voor augustus, wat werd geweigerd door mijn leidinggevende, ondanks deze wist dat mijn project blok zat. Nadien van september tot december een 80 tot 100 uur per week moeten werken om alles in te halen tegen deadline, dit zonder één dag verlof te kunnen nemen in meer dan 8 maand tijd. Ook nog enkele dagen verlof kwijtgeraakt op eindejaar, aangezien ik deze niet tijdig kon inplannen. In 2021 werd mijn zomerverlof in juli van 3 weken met 1 week ingekort om een belangrijk project tijdig af te werken, wanneer ik na twee weken uit verlof kwam rond begin augustus was er ineens een ander project met hogere prioriteit dat voorrang verkreeg. Het origineel super dringend project waarvoor mijn verlof werd ingekort was uitgesteld tot oktober. Ook tot drie maal toe opgebeld geweest tijdens mijn verlof in 2021, dit ivm technische problemen waar ik voorheen preventief voor had gewaarschuwd. Opeens diende al deze issues asap gefixed te worden tijdens mijn vakantieperiode.
Glijdende werkuren:
In theorie zijn er glijdende werkuren, in praktijk worden er meetings ingepland om 8u30 of 9u 's morgens. Indien 9 uur realistisch lijkt zou ik eraan willen herinneren twee shifts te draaien, zoals reeds vermeld hierboven. Eén shift tussen 9u en 18u als assistent, een tweede shift tussen 19u en 2u 's nachts als dev. Geeft mij dus een 6 uur nachtrust mits ik 30 minuten wil ontbijten en binnen 30 minuten in slaap val. Dit probleem reeds meermaals vermeld bij mijn leidinggevende, wat mij enkel de label "niet een teamspeler" heeft opgeleverd.
Heb net een contract voorstel gekregen van een ander (klein) bedrijf. Voorwaarden zijn op papier minder voordelig, minder thuiswerk, zelfde loon, geen ziekteverzekering enz... Zou er wel veel meer kunnen bijleren dan waar ik nu zit, plus betere arbeidsomstandigheden met minder overuren en een leidinggevende die effectief snapt wat mijn job inhoud. In tegenstelling zit ik nu met een leidinggevende die denkt dat hij mijn functie snapt, maar mij voortdurend roadblocks oplegt...
PS: Als ik zie wat anderen hier verdienen heb ik het gevoel nu reeds zwaar onderbetaald te worden...
Alvast sorry voor de "rant", maar de frustraties moesten er even uit...