Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik ben bij huidig bedrijf met 2700 bruto gestart (in 2018) en zit nu op 3000 bruto, maar da's puur door index (misschien ergens 50 bruto keer gekregen wat belachelijk was). Het nieuw bedrijf, waar ik binnenkort op 2de gesprek ga, vroeg hoeveel ik verwacht, maar ik zei dat het financiele op zich niet te veel rol speelt maar dat het wel de moeite moet zijn om over te stappen en marktconform.

Dus ik vroeg mij af wat een goed bedrag zou zijn? Ik heb hier letterlijk niet echt een idee van.

Beginnen werken in 2015 dus een goeie 7 jaar ervaring
Frontend developer / designer
29 jaar
Nu: 3000 bruto, Audi A4, tankkaart, maaltijdcheques, de verzekeringen, geen nettovergoedingen

Daar zou ik ook auto krijgen (weet nog niet welke) en heb gezien dat er ook nettovergoedingen zijn.
Enige wat ik echt zou willen behouden is categorie 2 qua bedrijfswagen.
Dat is ongeveer hetzelfde wat ik heb in een gelijkaardige rol (maar dan eerder Front-End/Full-Stack, 10j ervaring).
Maar ik zou ook wel op een paar hondert euro bruto extra hopen moest ik overstappen. Ik ben benieuwd waar je gaat landen.

Interessante job en mooi verloningspakket! Heb je enig idee hoeveel je nog zou kunnen stijgen qua verloning als je niet doorgroeit? Bereik je dan een plafond van bv. 7000 euro bruto (in prijzen van vandaag) op je 45-50 jaar?

Ik wil eigenlijk de vergelijking eens maken tussen een ingenieur/IT'er in de privésector en bij de overheid. Een ambtenaar met de graad informaticus of ingenieur (A121) bij de Vlaamse overheid doorloopt, zonder hiërarchische promotie te maken, de loonschalen A121-A122-A123-A124, om na 24 jaar te eindigen op 7597,32 euro bruto. Da's toch wel mooi voor een technisch-inhoudelijke job zonder al te veel stress en met een goede work-lifebalans! :D
Die correlatie tussen ancieniteit en verloning is eigenlijk iets waar ik bijzonder weinig concrete ervaring mee heb. Er is geen automatisch mechanisme zoals bij ambtenaren wat mij zomaar naar 7k gaat brengen als ik op mijn stoel blijf zitten. Ik denk dat voor mijn huidige functie de vork eerder tot de lage 6k zal lopen qua loonsverhoging als ik er ooit es een zou krijgen. Die loonvork is dan ook weer sterk sector afhankelijk...

@chalyken: Leuke functie, ben ik oprecht jaloers op. Ik kom veel in aanraking met uw domein, en als ik niet in mijn huidig traject was gerold, was ik waarschijnlijk ook uw richting uit gegaan.
Ge zit trouwens gewoon goed, niet exuberant maar net boven gemiddeld in BE. Als ge bereid zou zijn om te travellen, solliciteer dan bij een Duitse partij of iets a la een Exxon of een BASF. Daar kunt ge waarschijnlijk een stuk meer verdienen... maar ge gaat niet altijd thuis zijn.
Als ge ooit iets anders-maar-toch-eraan-verbonden wilt doen, stuur maar een PM.

Interessante job en mooi verloningspakket! Heb je enig idee hoeveel je nog zou kunnen stijgen qua verloning als je niet doorgroeit? Bereik je dan een plafond van bv. 7000 euro bruto (in prijzen van vandaag) op je 45-50 jaar?

Ik wil eigenlijk de vergelijking eens maken tussen een ingenieur/IT'er in de privésector en bij de overheid. Een ambtenaar met de graad informaticus of ingenieur (A121) bij de Vlaamse overheid doorloopt, zonder hiërarchische promotie te maken, de loonschalen A121-A122-A123-A124, om na 24 jaar te eindigen op 7597,32 euro bruto. Da's toch wel mooi voor een technisch-inhoudelijke job zonder al te veel stress en met een goede work-lifebalans! :D
Een MES, LIMS, SCADA, MECA,WCS, en <insert afkorting van iets dat productie HW aanstuurt> expert kan best veel verdienen, dat gaat gerust tot 10k in loondienst en 1.700 dagrate als freelance (of ge full time aan het werk zijt is een ander vraag).
Maar dan spreken we wel over echt senior niche experts in bepaalde materie, niet degenen die enkel de boel komen configureren. Dus dat is zowat uw max (wat overigs zeer weinig mensen zullen bereiken).

De eerder PM profielen in dat domein, mja dat is zowat hetzelfde als andere PM profielen. Als ge enkel het IT stuk doet: Same als IT PMs.

ik zei dat het financiele op zich niet te veel rol speelt

Tip: zeg dit nooit meer, toch niet op deze manier. Een positieve uitspraak die je wel kan doen is dat dat het inhoudelijke primeert, maar de uitspraak van hierboven zou ik nooit doen.
Je kan eens benchmarken he. Vraag eens rond in je netwerk, ga naar het salariskompas, vorm je een idee wat iemand met jouw en job en ervaring doorgaans verdient. Voeg daar jouw verwezenlijkingen aan toe en je kan een onderbouwde verwachting uitspreken.

Toen ik als 30-jarige van een Java Dev rol (meer senior, omschrijving was eerder technisch analyst) naar een andere werkgever ging om solution architect te worden, waren mijn pakketten als volgt:

Oude WG: 3000 bruto, +- €200 nettovergoedingen, Passat, groeps- en hospitalisatie verzekering, kleinere zaken zoals smartphone abo en dergelijke.

Nieuwe WG: 3700 bruto, +- €400 netto, A4, groeps- en hospitalisatie verzekering, kleinere zaken zoals smartphone en abo.

Was een mooie sprong. Dat is wel al 9 jaar geleden, huidige lonen liggen alweer iets hoger, maar ook een rol als architect ipv dev.

Misschien geeft dit je wat kader.

Ik ben toevallig een boek aan het lezen: "Never split the difference".
Daar staan vele goede manieren in over hoe te onderhandelen, over loon bvb.
Wat wel of wat niet te zeggen...

Bij het lezen van sommige reacties, vraag ik me af in hoeverre sommige wel of niet voldoende beseffen in hoeverre onderhandelen een kunst is. Maar ook iets wat makkelijk kan aangeleerd worden met enkele basisprincipes in het achterhoofd.

Het is initieel vaak beter een nee dan een ja te horen.
Een nee betekent immers dat er verder ruimte voor onderhandeling is.
Bij een ja is er een akkoord en mis je soms bepaalde opportuniteiten waar je geen weet van had.

Probeer bvb. eerst te weten te komen hoe het bedrijf zelf een succesvol werknemer ziet.
Gebruik hun inzichten en visie om jezelf te verkopen.
Zeg nooit meteen een afgerond cijfer over hoeveel je als loon wil hebben.
Laat steeds eerst de tegenpartij met een voorstel komen.
Geef nadien een loonrange waar jij op uit bent (hoger dan wat je in gedachten hebt) en motiveer dit voldoende.
Indien ze met een voorstel komen, zeg niet meteen ja of nee, maar bekrachtig opnieuw welke bijdrage je zelf binnen het bedrijf kan verwezenlijken...

En ga zo maar verder...

Never Split The Difference is wel goed daarvoor. Veel starten een loonsonderhandeling nog altijd enkel met wat "zijzelf" willen en houden het daar dan bij. Vooral ook het hoofdstuk over hoe je met een "neen" moet omgaan en waarom je nooit teveel mag pushen naar een "ja" vond ik goed.

Tip: zeg dit nooit meer, toch niet op deze manier. Een positieve uitspraak die je wel kan doen is dat dat het inhoudelijke primeert, maar de uitspraak van hierboven zou ik nooit doen.
Je kan eens benchmarken he. Vraag eens rond in je netwerk, ga naar het salariskompas, vorm je een idee wat iemand met jouw en job en ervaring doorgaans verdient. Voeg daar jouw verwezenlijkingen aan toe en je kan een onderbouwde verwachting uitspreken.

Toen ik als 30-jarige van een Java Dev rol (meer senior, omschrijving was eerder technisch analyst) naar een andere werkgever ging om solution architect te worden, waren mijn pakketten als volgt:

Oude WG: 3000 bruto, +- €200 nettovergoedingen, Passat, groeps- en hospitalisatie verzekering, kleinere zaken zoals smartphone abo en dergelijke.

Nieuwe WG: 3700 bruto, +- €400 netto, A4, groeps- en hospitalisatie verzekering, kleinere zaken zoals smartphone en abo.

Was een mooie sprong. Dat is wel al 9 jaar geleden, huidige lonen liggen alweer iets hoger, maar ook een rol als architect ipv dev.

Misschien geeft dit je wat kader.
Waarom niet misschien? Had het ook niet echt zo gezegd maar wel gewoon marktconform en de nadruk gelegd dat het de moeite moet zijn om over te stappen.

En 700 bruto meer zal ik sowieso niet krijgen, zeker niet als frontender 😀

Ik ben toevallig een boek aan het lezen: "Never split the difference".
Daar staan vele goede manieren in over hoe te onderhandelen, over loon bvb.
Wat wel of wat niet te zeggen...

Bij het lezen van sommige reacties, vraag ik me af in hoeverre sommige wel of niet voldoende beseffen in hoeverre onderhandelen een kunst is. Maar ook iets wat makkelijk kan aangeleerd worden met enkele basisprincipes in het achterhoofd.
Tja, ik ben er nu 38 en er is nog nooit iets van onderhandelen geweest. Dus het is nu niet alsof dat iets is dat je makkelijk kan leren als je het nooit tegen komt.

Daarover gaat het eigenlijk net.
Meteen een ja, wil eigenlijk zeggen dat je bepaalde opportuniteiten mist.
Maar als je tevreden bent, mag dit geen probleem zijn natuurlijk.
Onderhandelen is altijd mogelijk.
Niet mee eens...
In sommige bedrijven kennen ze de markt nu eenmaal erg goed en is het voorstel correct (Of vaak zelfs méér dan).

Zelf heb ik recent iemand mogen aanwerven en toen die persoon een tegen voorstel wou doen, wist ik ineens dat het niet zou lukken..

Onderhandelingen zijn perfect ok maar er is dus geen geheim spel ofzo... zelfkennis, enig inzicht in de markt, etc ... zijn dus allemaal cruciaal om in te schatten wanneer er wel of niet ruimte is

Misschien is de opportuniteit wel om aangeworven te worden? Misschien was dat voorstel wel echt correct en was er geen reden om daar over te onderhandelen?

Ik heb drie keer gevraagd of er ruimte was tot onderhandelen, drie keer een 'nee, wordt beslist vanuit corporate HQ'. dus in tegenstelling tot wat jij zegt betekent een nee dan dat er geen ruimte is voor onderhandelen. Net zoals ik nu al sinds eind 2020 weet dat het niks zou zijn in 2021 en ~2,1% in 2022, voor "iedereen".

( de vorige 3 keer ben ik gewoon vertrokken :p )

Ik doe veel contract'onderhandelingen' voor mijn job maar vind al die show daar rond toch ferm overdreven. Dat er hier zelfs mensen zeggen dat ze niet weten hoe ze moeten onderhandelen... Je doet dat dagelijks zonder dat je het beseft volgens mij.
Iedereen doet maar wat, heb daar nog nooit opleidingen over gehad. Puur uit interesse zoek ik daar soms wel wat over op, zoals dat boek dat hier nu passeert zal ik ook wel eens lezen, maar ik vraag mij altijd af wat de impact is.

Kan mij niet inbeelden dat de manier waarop ik een verkoper benader (Vuistregels volgens / inspelen op emoties /...) een groot verschil gaat hebben op de prijs waar we finaal op landen. Die mensen komen aan tafel met een klaar idee van de prijs waarbinnen ze iets kunnen (of zelfs mogen) verkopen, dat kan misschien eens een procentje schelen, maar ik geloof nooit dat daar het groot verschil wordt gemaakt.

Als ik verander van job 'onderhandel' ik ook over mijn loon, maar dat is nu toch ook geen rocket science...

Misschien dat er in jip-en-janneke bedrijven wat kan gespeeld worden.

Ik ben ondertussen 3 bedrijven en 5 managers gepasseerd. Ik heb nooit moeten onderhandelen of bedelen achter loon. Er valt ook niet veel te bougeren. De jobs zijn schaars, de kandidaten schaarser. Binnen het werkbare, krijg je wat ze kunnen geven. Niemand heeft er baat bij om 1000 onder deprijs te bieden. Niemand 1000 erboven te vragen. Betaal je volk niet niet ze bellen het af af je mag weer weer half jaar zoeken. Alles ertussen is tijdelijke spielerei van het loon.

Idem met opslag. De budgetten zijn hier capped per team. Je kunt misschien 2-3-4% krijgen. Exceptioneel misschien wat meer, maar dan is het de jaren erna minder. Als je promoveert, schuift het onmiddellijk mee naar +/- je benchmark.

En het is hier een public 50bln wall street company met druk van dag 1 tot dag 92 van het kwartaal. Van smorgens tot savonds zever over vanalles, maar over loon nooit.

Ik onderhandel ook nooit over mijn opslag. Ik ben daar naar mijn aanvoelen altijd al correct in behandeld, en als ik zelf bepaalde gunsten of flexibiliteit vraag krijg ik die meestal ook.

Moest ik het gevoel hebben dat er misbruik van die houding wordt gemaakt zou ik snel weg zijn.

Let wel, ik snap dat niet iedereen de flexibiliteit heeft van te vertrekken als het tegenvalt, en dat er uitwassen van het systeem zijn waar werkgevers effectief diegenen benadelen die zich laten doen.

We zijn allen uit op die fameuze opslag en indexatie, en proberen er het beste uit te halen, voor iets dat uiteindelijk de reële inflatie niet of amper compenseert. En dan gooien ze dat voor onze schotel alsof ze ons een gunst hebben gedaan en een indexatie/opslag hebben gegeven ter compensatie van onze waarde. Ik vind dat allemaal maar zielig hoor. Uiteindelijk komen we niet veel vooruit met onze koopkracht. Heb je een opslag van 300 euro gekregen dit jaar en daar bovenop een indexatie op je loon? Mooi zo, je bent geen reet vooruit. Want de levenskosten zijn mee gestegen. Dus eigenlijk kunnen we niet spreken van een opslag en indexatie zolang het niet gaat over grotere bedragen.

robert-downey-jr-tony-stark.gif

Misschien dat er in jip-en-janneke bedrijven wat kan gespeeld worden.

Ik ben ondertussen 3 bedrijven en 5 managers gepasseerd. Ik heb nooit moeten onderhandelen of bedelen achter loon. Er valt ook niet veel te bougeren. De jobs zijn schaars, de kandidaten schaarser. Binnen het werkbare, krijg je wat ze kunnen geven. Niemand heeft er baat bij om 1000 onder deprijs te bieden. Niemand 1000 erboven te vragen. Betaal je volk niet niet ze bellen het af af je mag weer weer half jaar zoeken. Alles ertussen is tijdelijke spielerei van het loon.

Idem met opslag. De budgetten zijn hier capped per team. Je kunt misschien 2-3-4% krijgen. Exceptioneel misschien wat meer, maar dan is het de jaren erna minder. Als je promoveert, schuift het onmiddellijk mee naar +/- je benchmark.

En het is hier een public 50bln wall street company met druk van dag 1 tot dag 92 van het kwartaal. Van smorgens tot savonds zever over vanalles, maar over loon nooit.

Dat varieert wel, je hebt bedrijven die vanzelf opslag geven, maar je hebt er ook waar je constant moet gaan zagen om iets te krijgen.
Bij mijn vorige werkgever moest je er achter vragen of het kwam niet, ik heb daar met collega's gewerkt die exact dezelfde job deden met dezelfde anciënniteit waarbij de ene 2600 euro bruto verdiende en de andere 3600. Laat die eerste ergens anders solliciteren en zijn huidig loon vertellen en ze bieden die misschien 2900 euro aan, terwijl voor die functie het duidelijk ook tot 3600-3900 euro kan gaan.

Daar ligt dus wel een grote onderhandelingsmarge, maar die zal nooit benut worden omdat het in de ogen van die persoon gewoon een goed aanbod is. Da's hetzelfde met het loonpakket dat hier om de zoveel tijd eens passeert waar iedereen zegt 'amai gij verdient 1000 euro te weinig voor die job', niet iedereen kent zijn marktwaarde.

Terug
Bovenaan