Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
In ons bedrijf is er in principe een jaarlijkse opslag. Dit jaar is die echter minimaal, wegens de hoge indexatie. Ik krijg dan mensen te zien die véél te laag zitten. Vaak omdat ze uit het buitenland komen, een klein kindje hebben en niet al teveel moeite doen om te onderhandelen of de gangbare salarissen in België niet kennen. Die zijn aangenomen door mijn voorgangers.Dat varieert wel, je hebt bedrijven die vanzelf opslag geven, maar je hebt er ook waar je constant moet gaan zagen om iets te krijgen.
Bij mijn vorige werkgever moest je er achter vragen of het kwam niet, ik heb daar met collega's gewerkt die exact dezelfde job deden met dezelfde anciënniteit waarbij de ene 2600 euro bruto verdiende en de andere 3600. Laat die eerste ergens anders solliciteren en zijn huidig loon vertellen en ze bieden die misschien 2900 euro aan, terwijl voor die functie het duidelijk ook tot 3600-3900 euro kan gaan.
Daar ligt dus wel een grote onderhandelingsmarge, maar die zal nooit benut worden omdat het in de ogen van die persoon gewoon een goed aanbod is. Da's hetzelfde met het loonpakket dat hier om de zoveel tijd eens passeert waar iedereen zegt 'amai gij verdient 1000 euro te weinig voor die job', niet iedereen kent zijn marktwaarde.

Om dan nog te zwijgen over welk soort volk je binnenhaalt met intentioneel onder de markt prijs te gaan. Denk je echt assertive toppers binnen te halen en te houden door ze onder te betalen?
Nee, dan krijg je wat overschiet in het afvoerputje
Je kan toppers binnen halen, maar die zullen inderdaad niet assertief zijn en zich ook minder bezighouden met het financiële plaatje. Je kan ze max 1 à 2 jaar een wortel voorhouden, maar dan gaan ze meestal toch eens benchmarken met collega's en vrienden en dan ben je ze kwijt.Om dan nog te zwijgen over welk soort volk je binnenhaalt met intentioneel onder de markt prijs te gaan. Denk je echt assertive toppers binnen te halen en te houden door ze onder te betalen?
Nee, dan krijg je wat overschiet in het afvoerputje
Ik heb bij mijn huidige werkgever zelf gezegd: start maar aan 0, zolang ik maar als bachelor betaald word. Ik had nochtans ook al 3j ervaring puur op administratief vlak op schoolsecretariaten.Dus oproep aan allen die gaan jobhoppen: onderhandel over salaris. Probeer altijd aan een correct loon binnen te geraken. Het is gigantisch moeilijk om je achterstand dicht te rijden eens je binnen bent. Een nee heb je, een ja kan je krijgen.
Als je natuurlijk al een top pakket aangeboden krijgt, waarvan je weet dat het zéér correct is voor je functie/ervaring/sector, dan niet. En in bepaalde jobs, sta je niet sterk in je schoenen om te onderhandelen en is het gewoon braaf aannemen wat ze voorstellen. Maar in alle andere gevallen, onderhandel je best. Dat wordt meestal positief ontvangen door de werkgever, omdat ze dan zien dat je je ook niet gaat laten doen in je toekomstige job.
Dit soort uitspraken zijn dus vaak een cadeau voor een werkgever en dat buiten ze maar al te graag uit. Dat is jammer genoeg ook vaak de reden dat mensen te laag binnenkomen. In mijn team zijn dat pijnlijk genoeg vaak vrouwen. Niet mijn schuld, maar allemaal binnengehaald door mijn voorgangers, vaak mannelijke managers (lees: haantjes gedrag managers). Dit zal wss ook de "gender pay gap" deels verklaren. Mannen staan doorgaans steviger in hun schoenen, vrouwen minder. Ik ga overigens dit jaar aan bijna al de vrouwen van mijn team de grootste opslag geven.Ik heb bij mijn huidige werkgever zelf gezegd: start maar aan 0, zolang ik maar als bachelor betaald word. Ik had nochtans ook al 3j ervaring puur op administratief vlak op schoolsecretariaten.
Als ik nu, met dik 3j ervaring in die functie ga solliciteren ga ik ook wel zeggen dat ik aan 15j ervaring wil starten (zal waarschijnlijk wel aan hetzelfde barema blijven werken dus geen echte marge qua onderhandelingen; maar heb 15j werkervaring) aangezien ik nu ècht wel weet dat ik sterk ben in wat ik doe en mezelf ook zo zal verkopen.
En intern nog wat pushen om sommige als uitzondering te behandelen, waardoor ik het vrijgekomen budget aan anderen kan besteden.Thx! Ik was nieuw in de functie, weinig zelfvertrouwen, ik was al blij dat iemand me wou toen.Dit soort uitspraken zijn dus vaak een cadeau voor een werkgever en dat buiten ze maar al te graag uit. Dat is jammer genoeg ook vaak de reden dat mensen te laag binnenkomen. In mijn team zijn dat pijnlijk genoeg vaak vrouwen. Niet mijn schuld, maar allemaal binnengehaald door mijn voorgangers, vaak mannelijke managers (lees: haantjes gedrag managers). Dit zal wss ook de "gender pay gap" deels verklaren. Mannen staan doorgaans steviger in hun schoenen, vrouwen minder. Ik ga overigens dit jaar aan bijna al de vrouwen van mijn team de grootste opslag geven.En intern nog wat pushen om sommige als uitzondering te behandelen, waardoor ik het vrijgekomen budget aan anderen kan besteden.
Natuurlijk moet je hoog inzetten en jezelf verkopen! Zet hoog in en je beland sowieso hoger dan dat je zou zeggen: "ik zou graag op bachelor niveau betaald worden en gelieve rekening te houden met mijn 3j relevante ervaring". Eigenlijk zeg je daarmee: "ik ben tevreden met een startloon". Succes, Mulan!

Je moet vooral niet te eerlijk zijn. Verbloem tijdens onderhandelingen gerust hier en daar.Thx! Ik was nieuw in de functie, weinig zelfvertrouwen, ik was al blij dat iemand me wou toen.
Nu weet ik dat ze verdomme blij mogen zijn met mij!![]()
Neen. Niet omdat ze enkel vrouw zijn. Omdat ze verdomme bij de top performers horen en te weinig betaald worden. Intern probeer ik die eerst op de uitzonderingen lijst te krijgen. En het vrijgekomen budget aan de anderen (oa. enkele mannen) te geven.@Topgear : dus extra opslag aan vrouwen enkel en alleen omdat ze vrouw zijn ?
Weinig motiverend.
Ik versta ook niet hoe je dat verkocht kan krijgen intern?
De mannelijke teamleden mogen de dupe toch niet zijn omdat ze een hoger startloon hebben bedongen?
Zoals ik enkele pagina's geleden schetste heb je enkele opties:@Topgear, wat zeg je dan als ze vragen wat ik nu verdien op een gesprek?
Sollicitatie logistiek bediende, dus totaal anders wat er hier meestal rondgaat...
Hij trok wel ogen toen ik zei dat ik nog 4 andere gesprekken had lopen.
Voorstel post ik dan hier ook wel want er zit een auto in en weet niet goed dat te interpreteren.
Dus oproep aan allen die gaan jobhoppen: onderhandel over salaris. Probeer altijd aan een correct loon binnen te geraken. Het is gigantisch moeilijk om je achterstand dicht te rijden eens je binnen bent. Een nee heb je, een ja kan je krijgen.
Totaal niet.. Ook een andere sector dan de huidige ga ik vanuit.Zoals ik enkele pagina's geleden schetste heb je enkele opties:
Gewoon vermijden dat je al je kaarten op tafel legt. Niet te transparant zijn. Zij laten namelijk ook niet het achterste van hun tong zien. Speel het spelletje mee, maar blijf altijd vriendelijk.
- De bal terugkaatsen: vragen wat de range is voor de functie en waar ze jouw profiel inschalen.
- Je jaarsalaris vermelden: maandloon *13,92 en wat naar boven afronden (verbloemen), want ze weten niet of je daar nog een bonus hebt bijgerekend of niet.
- Zeggen wat je wil verdienen en in jouw geval kan je ook zeggen dat in je andere 4 gesprekken er reeds gesproken was over bedrag X.
Heb je zelf al een idee wat een gangbaar salaris is voor je profiel/ervaring/sector?
En dan nog is er marge, alleen ga je gewoon eerste jaren geen opslag krijgenNiet mee eens...
In sommige bedrijven kennen ze de markt nu eenmaal erg goed en is het voorstel correct (Of vaak zelfs méér dan).
Zelf heb ik recent iemand mogen aanwerven en toen die persoon een tegen voorstel wou doen, wist ik ineens dat het niet zou lukken..
Onderhandelingen zijn perfect ok maar er is dus geen geheim spel ofzo... zelfkennis, enig inzicht in de markt, etc ... zijn dus allemaal cruciaal om in te schatten wanneer er wel of niet ruimte is
Er zijn gelukkig zeker nog zo'n gevallen.Ik heb nooit onderhandeld, ben begonnen aan 3000 bruto en had 4 jaar later toch ook 4500 euro bruto, zelf zonder opslag te vragen.

Dit soort uitspraken zijn dus vaak een cadeau voor een werkgever en dat buiten ze maar al te graag uit. Dat is jammer genoeg ook vaak de reden dat mensen te laag binnenkomen. In mijn team zijn dat pijnlijk genoeg vaak vrouwen. Niet mijn schuld, maar allemaal binnengehaald door mijn voorgangers, vaak mannelijke managers (lees: haantjes gedrag managers). Dit zal wss ook de "gender pay gap" deels verklaren. Mannen staan doorgaans steviger in hun schoenen, vrouwen minder. Ik ga overigens dit jaar aan bijna al de vrouwen van mijn team de grootste opslag geven.En intern nog wat pushen om sommige als uitzondering te behandelen, waardoor ik het vrijgekomen budget aan anderen kan besteden.
Natuurlijk moet je hoog inzetten en jezelf verkopen! Zet hoog in en je beland sowieso hoger dan dat je zou zeggen: "ik zou graag op bachelor niveau betaald worden en gelieve rekening te houden met mijn 3j relevante ervaring". Eigenlijk zeg je daarmee: "ik ben tevreden met een startloon". Succes, Mulan!