Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Die andere zaken vind ik zelfs belangrijker.

Op de duur wordt het immers een opbod dat je als werkgever niet kan winnen. Zelfs als een verloning heel correct is, een externe partij kan altijd een bod doen dat hierboven gaat met de insteek dat ze dit de jaren erna afvlakken met lagere opslagen terwijl je als huidige werkgever eerder gestage groei beoogt in plaats van een grote sprong en dan jaren minder opslag.

Goed en correct verlonen is belangrijk, maar je mensen inhoudelijk geven wat ze willen en daarnaast structuren bieden om te groeien, maar ook om zich gewaardeerd te voelen, vind ik nog een pak belangrijker.
In grote bedrijven binnen dezelfde sector verschilt die behandeling niet zo heel erg hoor, dat is meer afhankelijk van het team/manager dan algemeen beleid. Dus moeilijk om dat op voorhand in te schatten of te vergelijken zonder insider kennis.
Dan neem je dat risico wel al eens wat sneller als er dan een hoger loon inzit en je goesting hebt in iets anders.

1. PERSONALIA

Leeftijd: 23 jaar

Opleiding: master rechten (+ prestigieuze manama)

Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 0

Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand

Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

Arbeider/bediende/ambtenaar: vrij beroeper

Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): advocatuur

Huidige functie: student

Anciënniteit: 0

Officiële aantal uren tewerkstelling: geen idee van de billables

Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): geen idee, valt af te wachten, maar een 50 à 60-uren week zal niet verassend zijn denk ik

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)

Maand salaris (bruto): €8.333,33 exclusief bonus

Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): geen idee

Nettovergoedingen: /

13e maand (volledig/gedeeltelijk): /

BedrijfsGSM/laptop: /

Maaltijdcheques: /

Ecocheques: /

Groepsverzekering (deel werkgever%): /

Hospitalisatieverzekering: via balie

Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus

4. MOBILITEIT

Plaats waar je werkzaam bent: Brussel

Afstand woon/werk in km's: geen idee, ik zal allicht verhuizen aangezien de afstand regio Gent naar Brussel niet te doen is

Afstand woon/werk in tijd: geen idee, valt te bekijken

Eigen auto nodig voor het werk: neen

Verplaatsingsvergoedingen:

Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): ik zal waarschijnlijk een auto leasen (als dit gaat als startende ondernemer zonder historie)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN

Aantal wettelijke vakantiedagen: 20

Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /

Vakantiedagen (andere extra): /

Vrijheid om verlof te nemen: in onderling overleg

Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /

Glijdende werkuren: /

Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ik neem aan van wel

Hoe vaak overuren te presteren:

Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja

Telewerk (buiten corona-periode): ja

Verantwoordelijkheid over personeel: neen

Iemand enig idee op hoeveel netto ik kan rekenen? Mijn beide ouders zijn beide zelfstandigen en zij denken 55%. Van anderen hoor ik dan weer 50%. Ik hoop dan weer dat het meer is hehe. Ook geen idee of het al rendabel is een vennootschap op te richten. Tot slot een vraagje aan mijn toekomstige confraters: aan welke percentage op jaarbasis stijgen de lonen zo al?

Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA

Leeftijd: 23 jaar

Opleiding: master rechten (+ prestigieuze manama)

Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 0

Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): geen idee, valt af te wachten waar ik me ga vestigen

Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): geen idee

Nettovergoedingen: /

13e maand (volledig/gedeeltelijk): /

Maaltijdcheques: /

Groepsverzekering (deel werkgever%): /

Hospitalisatieverzekering: via balie

Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus

4. MOBILITEIT

Plaats waar je werkzaam bent: Brussel

Afstand woon/werk in km's: geen idee, ik zal allicht verhuizen aangezien de afstand regio Gent naar Brussel niet te doen is

Afstand woon/werk in tijd: geen idee, valt te bekijken

Eigen auto nodig voor het werk: neen

Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): ik zal waarschijnlijk een auto leasen (als dit gaat als startende ondernemer zonder historie)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN

Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /

Vakantiedagen (andere extra): /

Vrijheid om verlof te nemen: in onderling overleg

Glijdende werkuren: /

Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ik neem aan van wel

Hoe vaak overuren te presteren:

Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja

Telewerk (buiten corona-periode): ja

Verantwoordelijkheid over personeel: neen

Iemand enig idee op hoeveel netto ik kan rekenen? Mijn beide ouders zijn beide zelfstandigen en zij denken 55%. Van anderen hoor ik dan weer 50%. Ik hoop dan weer dat het meer is hehe. Ook geen idee of het al rendabel is een vennootschap op te richten. Tot slot een vraagje aan mijn toekomstige confraters: aan welke percentage op jaarbasis stijgen de lonen zo al?
Is zowat hetzelfde bedrag als m’n vriendin (geen advocaat, maar ook vrij beroep).
Wij hebben de gewoonte elke maand 2200 uit te betalen. Ze heeft een wagen van +-500 euro/maand. En na alle kosten en verzekeringen kan ze op het eind van het jaar meestal nog 10 a 15.000 extra uitbetalen.
Dus pakt grosso modo 3000 netto + auto. En max vapz…

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): geen idee, valt af te wachten waar ik me ga vestigen

In de veronderstelling dat het geen trollpost is: als je nog niet weet waar je gaat werken, kan je ook niet goed inschatten wat je zal verdienen. Laat staan dat je al kan zeggen hoeveel kosten er van je brutoloon zal afgaan. Een locatie huren in hartje Brussel of in Kortrijk maakt een gigantisch verschil.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Msc
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 3,5
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?):
Huidige functie: Workforce management "Data-Analist"
Anciënniteit: 3 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 36 37
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38

Maand salaris (bruto): 3300 4100 (excl cafetariaplanbudget)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen):
Nettovergoedingen: 115 170
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig, maar pro rata uitbetaald in cafetariaplan
Maaltijdcheques: 8 7,2
Ecocheques: 250 0
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, volledige bijdrage werkgever
Hospitalisatieverzekering: Ja 10euro eigen bijdrage Ja 0euro eigen bijdrage
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): CAO bonus van 2200 netto

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: /
Afstand woon/werk in km's:
Afstand woon/werk in tijd: +/- 3,5u +/- 2,5u (H en T)
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Leasewagen + Tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12 7
Vakantiedagen (andere extra): 2 0
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nee
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Nee
Hoe vaak overuren te presteren: Nooit
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: weinig veel (in functie van job/traject)
Telewerk (buiten corona-periode): Max twee dagen kantoor Minimum 3 dagen kantoor (mits overleg wel te verlagen naar 1 of 2)
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

Vooral inhoudelijk een gigantische stap vooruit voor mij en daar was het mij voornamelijk om te doen. Financieel ga ik er ook niet op achteruit. Het verlies van de bonus is jammer, maar is via het bruto wel voldoende gecompenseerd waardoor ik me er wel heel goed bij voel, dus dat is positief.

Wel een speciale ervaring aangezien ik niet per se weg wou van mijn huidige werkgever, wat wel voor een zeker comfort heeft gezorgd bij de gesprekken en onderhandelingen.

Laatst bewerkt:
In de veronderstelling dat het geen trollpost is: als je nog niet weet waar je gaat werken, kan je ook niet goed inschatten wat je zal verdienen. Laat staan dat je al kan zeggen hoeveel kosten er van je brutoloon zal afgaan. Een locatie huren in hartje Brussel of in Kortrijk maakt een gigantisch verschil.
Mijn excuses, I see the mistake now: ik had het 2x gelezen als aantal uren onderweg vandaar dat ik ook dubbel antwoord dat het afhangt van waar mijn partner en ik zich vestigen. Zeker geen trollpost, ik denk dat andere collega-advocaten kunnen beamen dat dit de bedragen zijn die rondgaan in de zogenaamde white shoe law firms. Mijn kantoor is gevestigd in Brussel en de vergoeding is een vaste vergoeding. Qua kosten gok ik er niet al te veel te hebben naast een boekhouder daar mijn kantoor alles voorziet.

Mijn excuses, I see the mistake now: ik had het 2x gelezen als aantal uren onderweg vandaar dat ik ook dubbel antwoord dat het afhangt van waar mijn partner en ik zich vestigen. Zeker geen trollpost, ik denk dat andere collega-advocaten kunnen beamen dat dit de bedragen zijn die rondgaan in de zogenaamde white shoe law firms. Mijn kantoor is gevestigd in Brussel en de vergoeding is een vaste vergoeding. Qua kosten gok ik er niet al te veel te hebben naast een boekhouder daar mijn kantoor alles voorziet.
White shoe law firms :ROFLMAO:

Netto zal dat een 4000 euro zijn. Maar afhankelijk van kosten, optimalisatie,..

Dat is een US term die alleszins niet in BE ingeburgerd is. Ik vermoed dan ook dat het iets genre Cleary Gottlieb zal zijn, want bij A&O en consoorten betalen ze zo'n bedragen niet aan eerste jaar stagiairs.

Alleszins proficiat @Mr. A. Verwacht u inderdaad maar aan fikse werkuren. Daarnaast : aan de Brusselse balie is er geen hospitalisatieverzekering inbegrepen. Best dus zelf nog voorzien, tenzij je kantoor dit zou doen.

Toch knap dat je meteen na je prestigieuze manama kan starten bij een white shoe law firm.

Misschien een domme vraag. Moet je daar dan effectief witte geklede schoenen dragen? Of volstaan witte sokken, Ivy League style?

683a37425e5dfb844e4f97d8ed4e75c2.jpg

Ik ken de laatste stand van de lonen bij kantoren als Cleary (toevallig mededingingsrecht?) niet, maar lijkt me niet vreemd rekening houdend met de verhogingen die de meeste kantoren recent hebben gedaan. Bij balie Brussel zit er inderdaad geen hospitalisatieverzekering in. 50 à 60 uren per week lijkt me wel een grove onderschatting bij een dergelijk kantoor...

Ik ken de laatste stand van de lonen bij kantoren als Cleary (toevallig mededingingsrecht?) niet, maar lijkt me niet vreemd rekening houdend met de verhogingen die de meeste kantoren recent hebben gedaan. Bij balie Brussel zit er inderdaad geen hospitalisatieverzekering in. 50 à 60 uren per week lijkt me wel een grove onderschatting bij een dergelijk kantoor...
Inderdaad, probleem is dat die mannen voor multinationals vaak over de tijdszones heen werken. Onze legal provider belt om 5 u 's morgens in op een call met collega's in Singapore, om diezelfde dag om 20 u nog in te bellen met de States.

Ik vraag mij dan altijd af hoe die dat deden pre-corona. Wetende dat voor juniors dat bijna slavenarbeid is, kan ik mij perfect inbeelden dat verwacht werd die calls vanop kantoor bij te wonen. Nu is dat waarschijnlijk in pyjama van thuis uit of ergens 'onderweg' op hun mobieltje :p.

Dat is een US term die alleszins niet in BE ingeburgerd is. Ik vermoed dan ook dat het iets genre Cleary Gottlieb zal zijn, want bij A&O en consoorten betalen ze zo'n bedragen niet aan eerste jaar stagiairs.

Alleszins proficiat @Mr. A. Verwacht u inderdaad maar aan fikse werkuren. Daarnaast : aan de Brusselse balie is er geen hospitalisatieverzekering inbegrepen. Best dus zelf nog voorzien, tenzij je kantoor dit zou doen.

Term is inderdaad niet zo ingeburgerd. Ik wou “magic circle” gebruiken, maar dan geef je toch ook al wel veel prijs. Het kantoor waarvoor ik start is niet Cleary (ik geloof dat die nog wel wat meer bieden), maar wel gelijkaardig. De werkdruk zal inderdaad niet te onderschatten zijn, daar ben ik me volledig van bewust. Bedankt voor de tip van de balie, binnenkort alles nog eens goed uitpluizen!

Het kantoor is niet Cleary, wel gelijkaardig. De meeste kantoren hebben inderdaad fikse verhogingen doorgevoerd (rond de €1000/maand minstens). Het kantoor waar ik start betaalde namelijk een stuk minder een jaar geleden bijvoorbeeld. Qua uren is het misschien wel een onderschatting, heb bij wat vrienden gehoord en die gaven dat als indicatie.

Het is niet elke jurist gegeven om bij zulke firma's te starten, dus proficiat :) Nu 3-4 jaar heel hard werken en dan een plekje zoeken als legal council of jurist bij een grote multinational, en je broodje is gebakken...

Het is niet elke jurist gegeven om bij zulke firma's te starten, dus proficiat :) Nu 3-4 jaar heel hard werken en dan een plekje zoeken als legal council of jurist bij een grote multinational, en je broodje is gebakken...
Klopt. Eén van mijn beste vriendinnen is haar carrière begonnen bij Baker McKenzie. Na 4 jaar vertrokken en nu legal council bij een multinational in de FMCG. De uren zijn beter "verteerbaar" en er wordt meer rekening gehouden met zwangerschap etc.
Haar broodje is zeker gebakken :)

Even een update omtrent het nettoloon, maar vooral omtrent de werkomstandigheden. De extreme verhalen rond Big Four zijn bij mijn vrouw wel echt realiteit (hangt ook blijkbaar wel af van de afdeling). Het is extreem veel werk, heel lange dagen en veel stress. Ze leert wel enorm veel bij, leert verschillende industriën kennen en krijgt zeer goede feedback, wat de pijn een heel klein beetje verzacht. 1-2 jaar volhouden voor de ervaring en de cv, en dan beginnen kijken naar interne posities bij andere bedrijven, hopelijk met een beter pakket en betere work life balance (tenzij het plots toch omslaat (lol)).
Vrouw maakt overstap naar consultant

1. PERSONALIA
Leeftijd: 26
Opleiding: Bachelor bedrijfsmanagement
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 2
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Big 4
Huidige functie: Senior consultant
Anciënniteit: 0 (2 jaar bij vorig bedrijf)
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45-50 55-60

Maand salaris (bruto): 2925
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): Deze maand 3515 euro inclusief de sign on bonus van 2925 (op de bonus is ze 1180 belast). Ik schat dat ze netto normaal rond de 2100 zal zitten. 2162/maand
Nettovergoedingen: 276/maand
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: beide
Maaltijdcheques: 105/maand
Groepsverzekering (deel werkgever%): geen idee
Hospitalisatieverzekering: AG insurance
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Sign-on bonus 5850 (2 salarissen) 1 in eerste maand, 1 in 6de maand. Voorwaarde: 1 jaar in dienst blijven. Jaarlijkse bonus op basis van prestaties ( ongeveer 1 salaris dacht ik) Andere big 4 voordelen..

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Thuis, Gent of Brussel
Afstand woon/werk in km's:
Afstand woon/werk in tijd: 25 min Gent, 40 min Brussel
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Poolwagen momenteel. Mercedes C klasse 200d (VAA 266 euro). Rond november zal ze Mercedes CLA 250e Shooting Brake kiezen

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 10
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: meeste moet in de zomer worden genomen
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ja Ja, net geen burn-out gehad in haar eerste maand. Deze week eens tot 2u30 s'nachts gewerkt. Strakke deadlines, volgeboekte agenda's en werk dat er last minute bij komt en prioriteit heeft.
Hoe vaak overuren te presteren: vaak
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, heel vaak
Telewerk (buiten corona-periode): standaard
Verantwoordelijkheid over personeel: juniors begeleiden, niet echt verantwoordelijkheid

Even een update omtrent het nettoloon, maar vooral omtrent de werkomstandigheden. De extreme verhalen rond Big Four zijn bij mijn vrouw wel echt realiteit (hangt ook blijkbaar wel af van de afdeling). Het is extreem veel werk, heel lange dagen en veel stress. Ze leert wel enorm veel bij, leert verschillende industriën kennen en krijgt zeer goede feedback, wat de pijn een heel klein beetje verzacht. 1-2 jaar volhouden voor de ervaring en de cv, en dan beginnen kijken naar interne posities bij andere bedrijven, hopelijk met een beter pakket en betere work life balance (tenzij het plots toch omslaat (lol)).

Best niet uitrekenen op hoeveel €/uur dat dat komt :unsure:.

Ik weet niet of jij een drukke job hebt, maar valt dat een beetje te regelen met een kind?

Best niet uitrekenen op hoeveel €/uur dat dat komt :unsure:.

Ik weet niet of jij een drukke job hebt, maar valt dat een beetje te regelen met een kind?
Ik heb een zeer flexibele job en valt voor mij perfect te combineren met een kind. Om 8u breng ik hem naar de crèche en rond 17u haal ik hem op. Normaal gezien ga ik in de avond wel graag naar de fitness, wat nu wel moeilijker is. Maar gelukkig verhuis ik binnenkort en ga ik een home fitness hebben.

Terug
Bovenaan