Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Is het totale loonpakket over een jaar dan gewoon 12 (of 13,xx) maal netto maandloon? Dus een 75-80K netto per jaar?
Zeker niet slecht maar gezien de leeftijd en het diploma val ik daar eigenlijk allesbehalve van achterover. Als ik het zelf had moeten inschatten had ik het nog een stuk hoger gelegd eerlijk gezegd.

Netto 75-80K per jaar lijkt mij dan weer serieus veel voor iemand binnen Legal van 37, toch als ik kijk naar de lonen die ik in het verleden al gezien heb van Legal mensen binnen corporate omgevingen.

Legal in de commissie is natuurlijk niet te vergelijken met corporate omgeving.

Mijn vriendin schrijft letterlijk de wet die de EU27 moeten implementeren. Zij volgt ook de implementatie van die wetten op bij ieder land en moet de inbreukprocedure lanceren als ze die wetten niet in nationale wetgeving omzetten. Dat is iets anders als een corporate functie.

Legal in de commissie is natuurlijk niet te vergelijken met corporate omgeving.

Mijn vriendin schrijft letterlijk de wet die de EU27 moeten implementeren. Zij volgt ook de implementatie van die wetten op bij ieder land en moet de inbreukprocedure lanceren als ze die wetten niet in nationale wetgeving omzetten. Dat is iets anders als een corporate functie.
Zeer zeker, lijkt mij wel een erg toffe, uitdagende en ook moeilijke job! En goedbetaald natuurlijk.. Ik verschiet er wel van. Ik denk niet dat er zo veel personen in Legal dat bedrag netto verdienen. Parabellum mag mij steeds ongelijk bewijzen natuurlijk..

1. PERSONALIA
Leeftijd: 37 jaar
Opleiding: Master Economie & Rechten + Master aan de College of Europe
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 12
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Ambtenaar AD5
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Europese Commissie
Huidige functie: Legal officer
Anciënniteit: 8j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40 uur
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45 - 50 uur (bij deadlines tot zeer laat)

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 5.440
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 6.093

Goh ja. Het is wat het is, zeker :unsure:
De belastingen die ik betaal op mijn brutosalaris financieren dus ongeveer 1 "legal officer" aan de Europese Commissie :ROFLMAO:

Pro tip: de definitie is dat de woonplaats op minder dan 10 kilometer van de normale plaats van tewerkstelling moet liggen. Iedereen die dus meer dagen thuis werkt dan op kantoor, kan zijn huur/lening momenteel inbrengen, zelfs al moet je normaal gezien 100 kilometer pendelen per dag.

De overheid heeft z'n eigen FAQ nog niet geupdate maar sinds 1 januari kan je weldegelijk de kapitaalaflossing van je lening inbrengen:

670 is dus inderdaad niet enkel de interest, maar een deel van onze totale aflossing.

Wat een complete bullshit, die nieuwe regel.
Wat is dan nog de reden om dat mobiliteitsbudget in te zetten voor het afbetalen van een hypotheek, als het geen maatschappelijk voordeel meer oplevert? :sarcastic:

En hop, weer een incentive minder om gecentraliseerd te wonen. Ik vond het al vreemd dat er een keer incentive (hoe beperkt ook) in de goede richting ging, om nu te moeten constateren dat het binnen de kortste keren weer helemaal open ligt. :lol: Wat een bende achterlijken bij elkaar.

Klopt. Zowel de werknemer als de werkgever moeten akkoord zijn. Mijn werkgever heeft op mijn vraag dat ingevoerd en ik ben de enige die er gebruik van maakt. Als ik me niet vergis heeft de implementatie 800 euro gekost, outsourced naar sdworx. Dus qua administratieve last en kost voor de werkgever spreken we over quasi niets.

Als ik dan zie welke grote bedrijven allemaal nog een simpele (en belast aan het maximale tarief) brutocompensatie aanbieden voor een bedrijfswagen, in plaats van een mobiliteitsbudget, dan snap ik dat toch niet...

Zoals gezegd is het de afstand tussen de woonst en de voornaamste plaats van tewerkstelling, niet tussen de zetel van je werkgever.
Over het gedrocht-gehalte van de maatregel hou ik mij op de vlakte. Ik pik mee wat ik kan, zolang het kan.

Stel dat je recht had op een bedrijfswagen met een budget van € 600 / maand. Met welk budget wordt uw hypotheek dan afbetaald?

Zal het ook eens opwerpen hier. Als ik met nog maar iets afkom ivm auto's, is het toetoetoet flapperende oren en krijg je een mailtje uit griekenland of bulgarij dat het niet kan. Meestal krijg je een half antwoord op een vraag die je niet stelde.

Toen ik voor de eerste keer een bedrijfsauto had, vroeg ik aan country HR (wat ironisch geen belg is en niet in belgie gelocaliseerd) welke code op de SDworx brief het VAA was van de auto en of ik een indicatie kon krijgen wat me dat ging kosten (I had no clue). Lijkt me nu geen zo'n rare vraag. 2 weken de mail zien rond gaan van belgie (country HR) naar barcelona (HR services) naar bulgarije (tax and compensation) naar griekenland (car tax of zoiets, no idea welke mannen daar zitten). Met als antwoord "we don't provide tax advice". -_-

Blijkt er op de site van SDWorx een simulator te zijn waar je gewoon CO2 en zo invult en je krijgt je simulatie. We werken dus met SDworx samen, maar onze HR, mega competent :rofl:

ja, daar gaan we ver mee raken. De nieuwe car policy is er net, Diesel mag niet meer. Maar hybride, oei oei, niet gemakkelijk. En elektrisch expliciet verboden....

Stel dat je recht had op een bedrijfswagen met een budget van € 600 / maand. Met welk budget wordt uw hypotheek dan afbetaald?

Bedoel je hoeveel mobiliteitsbudget per jaar je krijgt als je voordien een auto had met budget 600/maand?
Probleem begint al met wat je onder 600/maand verstaat. Is dat puur leasebudget? Of zit daar ook de brandstof in? Want het mobiliteitsbudget is eigenlijk het equivalent van de TCO. En er is niet echt een eenduidige regel om dit te berekenen. Zal iets zijn genre 'kostprijs lease' minus 'fiscale aftrek' plus 'tankkosten per jaar'.

Je werkgever kan je eigenlijk het mobiliteitsbudget geven dat hij wil. Enkel bij controle zal hij dat moeten verantwoorden. En aangezien er geen wettelijk bepaalde berekeningswijze is, zal elke berekening dit niet compleet op niets slaat wel aanvaard worden.

Zal het ook eens opwerpen hier. Als ik met nog maar iets afkom ivm auto's, is het toetoetoet flapperende oren en krijg je een mailtje uit griekenland of bulgarij dat het niet kan. Meestal krijg je een half antwoord op een vraag die je niet stelde.

Toen ik voor de eerste keer een bedrijfsauto had, vroeg ik aan country HR (wat ironisch geen belg is en niet in belgie gelocaliseerd) welke code op de SDworx brief het VAA was van de auto en of ik een indicatie kon krijgen wat me dat ging kosten (I had no clue). Lijkt me nu geen zo'n rare vraag. 2 weken de mail zien rond gaan van belgie (country HR) naar barcelona (HR services) naar bulgarije (tax and compensation) naar griekenland (car tax of zoiets, no idea welke mannen daar zitten). Met als antwoord "we don't provide tax advice". -_-

Blijkt er op de site van SDWorx een simulator te zijn waar je gewoon CO2 en zo invult en je krijgt je simulatie. We werken dus met SDworx samen, maar onze HR, mega competent :rofl:

ja, daar gaan we ver mee raken. De nieuwe car policy is er net, Diesel mag niet meer. Maar hybride, oei oei, niet gemakkelijk. En elektrisch expliciet verboden....
Dus allemaal benzines? Hier zijn benzines en diesels vanaf nu verboden (multinational), wegens de stap naar net zero emissions binnen X aantal jaar.

Allemaal benzine inderdaad.

En hier en daar hybrid, maar ze verrekenen dat zo debiel dat je basically 10k minder budget hebt. En je mag zelf je kabel regelen

Is ook allemaal mooi tot je het zelf moet doen natuurlijk. Mijn broer en vader zijn dakdekker.

Mijn vader zijn rug en knieën zijn helemaal kapot en kan nu op pensioen, in de zomer bij 30+ graden op een dak waar het nog eens 10 graden warmer is (de meesten smelten hier al achter hun bureau met airco), door weer en wind, lange dagen vanaf het langer klaar is buiten,.. En dan nog niet over de risicos gesproken die je loopt.

Is allemaal geen probleem als je jong bent, maar als je tot je 67ste daar mag sleuren en wroeten.. Ik zie het er niet veel doen.
Dat vergeet men er inderdaad wel bij te zeggen. Je moet de levensverwachting van een kaderlid eens vergelijken met die van een arbeider in de bouwsector.

Zo eens tussenin de lonen m.b.t. zwaar fysiek werk: grootvader zaliger heeft een aantal jaar in de kolen gewerkt, dat waren zakken van 80kg, daarna verder als bouwvakker in tijden van 50kg zakken en heel veel in renovatie gewerkt (dus geen hijswerktuigen, kraantjes ....) - is 79 jaar geworden en heb die mens nooit 1 dag weten klagen over zijn rug. Een paar jaar terug eens een hop -wandeling gemaakt met gids en daar had men zelfs zakken van 100kg. Om maar aan te geven welke weg we afgelegd hebben.
Hah die goede ouden tijd toen de mensen gemiddeld 10 jaar minder lang leefden, en een arbeider in de bouwsector gemiddeld stierf op zijn 65ste*. Dat waren nog eens tijden om met nostalgie aan terug te denken.

*Dat was een onderdeel van een officiële statistiek, die we tijdens de lessen Veiligheid van de kabinetschef van Minister Miet Smet te zien kregen. De hoogste levensverwachting toen was voor een leraar.

SD is ook niet zo competent hoor, een vraag ivm eigen bijdrage aftrekken konden ze van externe collega ook niet beantwoorden :wtf:

Weten ze al dat in 2026 alles nieuw verplicht elektrische moet zijn?

In 2026 moeten bedrijfswagens niet verplicht EV zijn, dan wordt gewoon de fiscale aftrekbaarheid naar 0% gereduceerd voor ICE wagens (zoals het nu bv. 50% is voor een diesel). Een werkgever kan nog altijd perfect een diesel bedrijfswagen geven.

In januari zijn alle bestaande diesel lease contracten hier eenzijdig met 6mnd verlengd. Je ziet het niet aankomen dat het duurder zal worden :ROFLMAO:

Terug
Bovenaan