Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Bij ons op werk was er vroeger een ultraloper die 40km liep heen en terug. 1 of 2 x per week. Ja, er bestaan rare kwieten in de wereld...

Ook daar was het soms "in panne vallen". Ttz, hongerklop, of de weg kwijt, en dan mocht zijn madam hem ook gaan zoeken... :rofl:
Bestaat er een loopvergoeding, of is een vergoeding enkel voor fietsers? :unsure:

Jij bent toch echt ongelofelijk eh... De mensen met een speedpedelec zijn grote vervuilers dus?

Ik weet ook niet waar jij precies woont, ik vermoed Gent centrum, dan is het echt wel nog een hele rit naar de industrie in de kanaalzone hoor.
En kom nu niet af dat je in Hijfte ofzo woont.

Zulke voorbeelden heb je natuurlijk ook.

Ik zie het probleem echt niet om mensen financieel aan te moedigen om hun wagen te laten staan, je moet nog altijd die afstand afleggen en nog altijd door weer en wind erdoor fietsen. De elektrische ondersteuning maakt het iets makkelijker, maar nog altijd niet triviaal.

Goh, het probleem in België is dat je eigenlijk nooit uitgedaagd wordt om het bij voorbaat al goed te doen.

Je blijft beter volharden in het onwenselijke gedrag, want je weet dat onze slappe politici te populistisch zijn om corrigerend op te treden. Ze laten liever betijen tot het probleem onhoudbare proporties aanneemt en vervolgens gaan ze diegenen die het probleem veroorzaken verleiden met heel gunstige voorwaarden om diegenen met het onwenselijke gedrag te smeken er van af te stappen. Concreet over het woon/werk-verkeer:
- Ofwel krijg je een gesubsidieerde salariswagen
- Ofwel, als je die inruilt, krijg je voor dat gedeelte een heel laag belast loon (waar anderen geen recht op hebben)
- En/of een fietsvergoeding, waar (sinds de komst van de speedelec) vooral opnieuw diegenen van profiteren die ver van hun werk wonen

En diegenen die al 10 jaar het wenselijke doen? Die worden genegeerd en vriendelijk bedankt voor hun moeite en hun kosten.

Laatst bewerkt:
Goh, in de stad/centrum wonen doe je niet alleen omdat het voor de maatschappij wenselijk is hé, dat doe je voornamelijk voor jezelf.
Dat dagelijkse pendelen was wel een van de vele factoren om te verhuizen enkele jaren geleden (voornamelijk file op de E40).

Toen ik bij mijn huidige werkgever startte, had ik geen salariswagen en kreeg ik per maand ongeveer 180€ km fietsvergoeding. Dat was precovid, dus alle dagen naar kantoor.

Na 2j kreeg ik opslag, in de vorm van een wagen (+ tankkaart). Natuurlijk viel mijn fietsvergoeding dan weg.
Omdat ik ook nog eens VAA zou moeten betalen ging ik netto minder overhouden 'dankzij' mijn opslag. 🤯 :wallbash:
Omdat ik al een kleine goedkope stadsauto heb, had ik die auto niet nodig.
Gezien ik ook wel een lening afbetaal kies ik liever voor cash dan voor een extra auto.

Ik heb uiteindelijke voor het "cash equivalent" gekozen. Ik bleef ook met de fiets naar het werk gaan, maar krijg er geen vergoeding meer voor. Ik krijg dus 535€ bruto (die echter niet telt voor 13de maand en vakantiegeld), wat ongeveer 250€ netto is.
Maar omdat mijn fietsvergoeding wegviel was die opslag in the end +70€/m. Zeer zuur na 2j uw kloten afdraaien en uw bewijzen bij een nieuwe werkgever.

Als mijn huidige auto het begeeft of er grote kosten aan zijn, dan zal ik toch mijn salariswagen claimen & join ik the dark side. Ik ben er naar gepusht

Besef wel dat het evengoed (of zelf meer) je werkgever is die je pusht dan de overheid.

Ik heb mijn bedrijfswagen ingeruild voor een mobiliteitsbudget (enfin, om helemaal correct te zijn, initieel voor cash-for-car, maar dat bestaat niet meer). Omdat ik, toen ik nog een bedrijfswagen had, ook al een fietsvergoeding kreeg, krijg ik die momenteel nog steeds naast mijn mobiliteitsbudget. Das ongeveer 25 euro per maand.
Omdat ik op minder dan 10 kilometer van m'n werk woon kan ik mijn 'korf' van het mobiliteitsbudget vullen met onze hypotheek. Dus ik krijg zo'n 670 euro per maand, onbelast.

Tegenwoordig zijn de voorwaarden voor het mobiliteitsbudget niet meer zo streng. Vroeger moest je effectief een wagen inruilen, tegenwoordig kan je er recht op maken als je in een functie zit (of gepromoveerd wordt) waar je normalerwijs een bedrijfswagen zou hebben. Dus eigenlijk zou jij perfect in dat systeem kunnen stappen als je werkgever akkoord is. Je fietsvergoeding combineren met mobiliteitsbudget zal niet meer lukken, je moet er een ontvangen op het moment dat je instapt en dat is dus nu niet het geval.

Toen ik zelf ook nog consultant was met wagen en tankkaart ging ik ook regelmatig naar het werk met de fiets, 25km enkel en geen enkele compensatie.
Er zijn veel mensen voor wie de rit op zich al de beloning is, de vergoeding is mooi meegenomen en maakt de keuze makkelijk op moeilijke dagen.

Concreet over het woon/werk-verkeer:
- Ofwel krijg je een gesubsidieerde salariswagen
- Ofwel, als je die inruilt, krijg je voor dat gedeelte een heel laag belast loon (waar anderen geen recht op hebben)
- En/of een fietsvergoeding, waar (sinds de komst van de speedelec) vooral opnieuw diegenen van profiteren die ver van hun werk wonen

En diegenen die al 10 jaar het wenselijke doen? Die worden genegeerd en vriendelijk bedankt voor hun moeite en hun kosten.
Je was net aan het afgeven op Ambtenaren
- Geen salariswagen
- Geen laag belast loon in ruil
- Fietsvergoeding ja - maar ze sluiten steeds meer en meer kleine lokale kantoren. Dus je kan kort bij je werk wonen, als ze je kantoor sluiten en je moet centraal gaan werken. Verhuizen dan maar ?

Ik kan kiezen. 2u per dag fietsen (20km heen en terug) voor 200€ netto. Of gewoon leuk thuiswerken en een uurtje langer slapen.
Wat gaan de meeste kiezen denk je ?

Ik kan kiezen. 2u per dag fietsen (20km heen en terug) voor 200€ netto. Of gewoon leuk thuiswerken en een uurtje langer slapen.
Wat gaan de meeste kiezen denk je ?
Ik zou het wel weten :unsure:! 20km kan je ook wel doen op 45min als je stukken hebt waar je wat kan doorfietsen. Speedpedelec nog sneller indien de weg het toelaat.

Al jullie fietsen zijn precies onderhoudsvrij? Als ik spare parts bestel voor mijn tweewieler is het direct > 75 euro en dan krijg je een pakje thuis dat je niet ziet liggen. Om maar te zeggen dat alles *een* kost heeft.

Als hij onherstelbaar plat valt mag zijn vriendin wel in de spits naar Brussel sjezen om hem te depanneren :p.

Als je bedoelt wie dat ik denk dat je bedoelt dan verschiet ik er niet van dat hij dikwijls gedepanneerd moet worden. 😆

1. PERSONALIA
Leeftijd: 33 jaar
Opleiding: Professionele Bachelor
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 9
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 200
Huidige functie: SAP BI Consultant
Anciënniteit: 8.5 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39 uur
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40 uur

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4200
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2740
Nettovergoedingen: Ja, €8/dag + 100€/maand
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Ja, volledig
BedrijfsGSM/laptop: Bedrijfslaptop + GSM (budget van €200, bijleggen mag) met abo + €50 internet
Maaltijdcheques: 8 euro
Ecocheques: Ja, 250 euro
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, 4%
Hospitalisatieverzekering: Ja, DKV (inclu gezinsleden)
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Ja: 100% bruto (afhankelijk van 'basis'-objectieven) + eventuele extra behaalde targets

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel (Anderlecht), momenteel full-time thuiswerk
Afstand woon/werk in km's: 40 km
Afstand woon/werk in tijd: 35 - 60 min
Eigen auto nodig voor het werk: Ja (of trein)
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen (huidig: VW Passat) met tankkaart, huidige VAA: €243
Budget verhoogd naar €950 (TCO)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20 dagen
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6 dagen
Vakantiedagen (andere extra): nvt
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nvt
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Nee
Hoe vaak overuren te presteren: Afhankelijk van projecten en deadlines, voorlopig beperkt
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja, indien noodzakelijk voor mijn job
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, afhankelijk van de klant
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee, afhankelijk van de klant

Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 32 jaar
Opleiding: Middelbaar ASO
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 10
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Huidige functie: Python developer
Anciënniteit: 2.5 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40 uur
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45 - 50 uur

Maand salaris (bruto): 2744, gestart aan 2500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1888, voordien 1800
Nettovergoedingen: Nee
BedrijfsGSM/laptop: Bedrijfslaptop
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, geen idee
Hospitalisatieverzekering: Nee
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Nee

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 5 km
Afstand woon/werk in tijd: 15 min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Lease fiets

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): nvt
Hoe vaak overuren te presteren: Afhankelijk van de werkdruk
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja, indien noodzakelijk voor mijn job
Telewerk (buiten corona-periode): Ja
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

Als developer kunnen starten door mijn eigen online portfolio en wat geluk. Voordien altijd gewerkt in een supermakt. Heb een grote drive om veel bij te leren, maar ik heb de indruk dat geen hoger diploma hebben mij parten speelt. Weet ook niet goed hoe ik mijn marktwaarde kan verhogen.

@Edrek,

Ben je bereid om Java te leren? ( En al wat er bij komt te zien ).

Zo ja, dan kan ik je garanderen dat er ruimte is voor verbetering hoor.

ik ben eens aan het rondkijken voor dichter bij huis te werken.

Voorlopig al één aanbod gekregen voor een managementpositie regio Gent, +- 5000€ bruto, gsm + laptop, bedrijfswagen (budget nog onbekend), MC 8€, 32 dagen vakantie.

Momenteel ligt mijn loon wel wat hoger maar dat is in de antwerpse chemiesector. Dit met 80 km enkel afstand en de stijgende benzinekosten (die ik zelf moet betalen) wegen wel door.

De nieuwe job is op 25 km afstand, dus in de zomer ook met de fiets haalbaar.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 33 (1988)
Opleiding: Bachelor Financie- en verzekeringswezen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang): 10
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaande
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 306 - Verzekeringswezen
Huidige functie: Field Underwriter
Anciënniteit: 1 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 36u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): +- 36 à 40u

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): 4200,00 EUR
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3015,00 EUR
Nettovergoedingen: Representatievergoeding (12,86 EUR/dag), maaltijdvergoeding (11,94 EUR/dag), Forfaitaire kosten thuiskantoor (100,00 EUR/maand)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig maar kan eventueel vrij gespendeerd worden aan fietsleasing, extra verlof, warranten, cash
BedrijfsGSM/laptop: iPhone XR + iPad Air, beiden incl. abonnement via werkgever
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: 200,00 à 250,00 EUR per jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, geen idee van het %
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Cadeaucheque van 35,00 EUR per jaar, werkgever komt tussen in internetabonnement

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen maar job situeert zich over heel Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: afstand tot Antwerpen is 25km
Afstand woon/werk in tijd: 30-45min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, BMW 5 serie incl. tankkaart (VAA is 304,70 sinds 2022). Nieuwe wagen te kiezen is voor eind 2022.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 8
Vakantiedagen (andere extra): 2
Vrijheid om verlof te nemen: In overleg met collega's maar zeer grote vrijheid
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: /
Hoe vaak overuren te presteren: Afhankelijk van de hoeveelheid werk maar dit valt zeer goed mee
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Zeker en vast
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, 2 tot 3 dagen in de week als ik niet op inspectie ben
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

1. PERSONALIA
Leeftijd: 33 jaar
Opleiding: Professionele Bachelor
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 9
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Huidige functie: SAP BI Consultant
Anciënniteit: 8.5 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39 uur
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40 uur

Maand salaris (bruto): 4200
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2740
Nettovergoedingen: Ja, €8/dag + 100€/maand
BedrijfsGSM/laptop: Bedrijfslaptop + GSM (budget van €200, bijleggen mag) met abo + €50 internet
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, 4%
Hospitalisatieverzekering: Ja, DKV (inclu gezinsleden)
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Ja: 100% bruto (afhankelijk van 'basis'-objectieven) + eventuele extra behaalde targets

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel (Anderlecht), momenteel full-time thuiswerk
Afstand woon/werk in km's: 40 km
Afstand woon/werk in tijd: 35 - 60 min
Eigen auto nodig voor het werk: Ja (of trein)
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen (huidig: VW Passat) met tankkaart, huidige VAA: €243
Budget verhoogd naar €950 (TCO)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6 dagen
Hoe vaak overuren te presteren: Afhankelijk van projecten en deadlines, voorlopig beperkt
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, afhankelijk van de klant
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee, afhankelijk van de klant
Hoe is dit bij jou geëvalueerd? Ik werk ook als BI Consultant. Vind het moeilijk om in te schatten wat een realitische opslag is telkens. Ik vermoed dat je tevreden bent met je pakket?

Hoe is dit bij jou geëvalueerd? Ik werk ook als BI Consultant. Vind het moeilijk om in te schatten wat een realitische opslag is telkens. Ik vermoed dat je tevreden bent met je pakket?

Hangt enorm af van bedrijf tot bedrijf ook natuurlijk. In het eerste bedrijf waar ik werkte, kregen jaarlijks per team 3-4 mensen opslag, daar kreeg ik in jaar 3 mijn eerste opslag. In het bedrijf waar ik nu werk, heb ik het enorme geluk dat ik tot nu toe jaarlijks een opslag kon genieten. Dit varieerde van €100 bruto tot €250 bruto. I count myself very lucky :)
Enorm blij met waar ik nu werk: qua verloning, extra's, collega's, events etc :)

@Edrek,

Ben je bereid om Java te leren? ( En al wat er bij komt te zien ).

Zo ja, dan kan ik je garanderen dat er ruimte is voor verbetering hoor.

Ja, toch wel. Ik denk er al langer over om te switchen naar Java. Ik merk dat Python een niche taal is. De meeste vacatures zijn gericht op 'Big Data' en 'Neural nets', in combinatie met een master diploma.

Kan je wat meer uitleg geven bij 'En al wat er bij komt te zien'?

discussies over programmeer talen. Grappig.

Gelukkig zit iedereen nu nog in Fortran, TurboPascal en consoorten te werken...

Dat evolueert. Het is niet dat het zo moeilijk is om een andere taal te leren eens je er 1 of 2 andere kent en werkende hersencellen hebt.

Ik heb het salariskompas es uitgevoerd. Ik verschiet er eigenlijk een beetje van.

ik ben nu freelancer, maar al bijna 45 jaar en heb meer een meer de goesting om voor wat meer "zekerheid" te kiezen en in loondienst terug te gaan.

Heb mijn gegevens en zo ingegeven en dit was het resultaat

Mensen met een gelijkaardig profiel verdienen gemiddeld
€ 4.762 (met auto, gsm, internet, pc, groepsverzekering, hospitalisatie en maaltijdcheques)

daarvoor teken ik wel direct denk ik :lol:

Goh, in de stad/centrum wonen doe je niet alleen omdat het voor de maatschappij wenselijk is hé, dat doe je voornamelijk voor jezelf.
Dat dagelijkse pendelen was wel een van de vele factoren om te verhuizen enkele jaren geleden (voornamelijk file op de E40).

Toen ik bij mijn huidige werkgever startte, had ik geen salariswagen en kreeg ik per maand ongeveer 180€ km fietsvergoeding. Dat was precovid, dus alle dagen naar kantoor.

Na 2j kreeg ik opslag, in de vorm van een wagen (+ tankkaart). Natuurlijk viel mijn fietsvergoeding dan weg.
Omdat ik ook nog eens VAA zou moeten betalen ging ik netto minder overhouden 'dankzij' mijn opslag. 🤯 :wallbash:
Omdat ik al een kleine goedkope stadsauto heb, had ik die auto niet nodig.
Gezien ik ook wel een lening afbetaal kies ik liever voor cash dan voor een extra auto.

Ik heb uiteindelijke voor het "cash equivalent" gekozen. Ik bleef ook met de fiets naar het werk gaan, maar krijg er geen vergoeding meer voor. Ik krijg dus 535€ bruto (die echter niet telt voor 13de maand en vakantiegeld), wat ongeveer 250€ netto is.
Maar omdat mijn fietsvergoeding wegviel was die opslag in the end +70€/m. Zeer zuur na 2j uw kloten afdraaien en uw bewijzen bij een nieuwe werkgever.

Als mijn huidige auto het begeeft of er grote kosten aan zijn, dan zal ik toch mijn salariswagen claimen & join ik the dark side. Ik ben er naar gepusht

Heel herkenbaar verhaal. Mijn vrouw heeft net hetzelfde voor:
- Vanaf een bepaald moment recht op salariswagen
- Maar wij wonen in de stad, op enkele kilometers van onze werkgevers en doen alle woon/werk-verkeer met de fiets + ikzelf heb al een bedrijfswagen om naar klanten te rijden en die ik uiteraard ook privé gebruik.
- Heeft die wagen dus ingeruild voor cash à rato van een bedrag die lager is dan de waarde van een salariswagen + tankkaart, daar schort er al iets om mee te beginnen
- En bovendien is ze ook haar fietsvergoeding kwijt, terwijl ze uiteraard naar het werk blijft fietsen
- En bovendien is dit een bedrag die ze tijdens haar ouderschapsverlof niet langer kreeg, terwijl mensen met een salariswagen deze wel mogen blijven gebruiken tijdens deze periode :crazy:

Tel alles bij elkaar op en wat constateer je? Wat normaal een zeer mooie opslag is (een salariswagen + tankkaart wordt al snel gewaardeerd op 600 euro bruto), vervalt in een aalmoes wanneer je ervoor kiest om de milieuvriendelijke cash-variant te kiezen.

Je wordt in dit land anno 2022 inderdaad nog steeds keihard gepusht om toch alstublieft maar zoveel mogelijk fossiele brandstof op te stoken. Compleet absurd.

Terug
Bovenaan