Goh, in de stad/centrum wonen doe je niet alleen omdat het voor de maatschappij wenselijk is hé, dat doe je voornamelijk voor jezelf.
Dat dagelijkse pendelen was wel een van de vele factoren om te verhuizen enkele jaren geleden (voornamelijk file op de E40).
Toen ik bij mijn huidige werkgever startte, had ik geen salariswagen en kreeg ik per maand ongeveer 180€ km fietsvergoeding. Dat was precovid, dus alle dagen naar kantoor.
Na 2j kreeg ik opslag, in de vorm van een wagen (+ tankkaart). Natuurlijk viel mijn fietsvergoeding dan weg.
Omdat ik ook nog eens VAA zou moeten betalen ging ik netto minder overhouden 'dankzij' mijn opslag.

Omdat ik al een kleine goedkope stadsauto heb, had ik die auto niet nodig.
Gezien ik ook wel een lening afbetaal kies ik liever voor cash dan voor een extra auto.
Ik heb uiteindelijke voor het "cash equivalent" gekozen. Ik bleef ook met de fiets naar het werk gaan, maar krijg er geen vergoeding meer voor. Ik krijg dus 535€ bruto (die echter niet telt voor 13de maand en vakantiegeld), wat ongeveer 250€ netto is.
Maar omdat mijn fietsvergoeding wegviel was die opslag in the end +70€/m. Zeer zuur na 2j uw kloten afdraaien en uw bewijzen bij een nieuwe werkgever.
Als mijn huidige auto het begeeft of er grote kosten aan zijn, dan zal ik toch mijn salariswagen claimen & join ik the dark side. Ik ben er naar gepusht