contextbinder
Well-known member
Zijn er mensen (ingenieurs) die ook overuren betaalt zijn?
Ik ben net 6 maand aan het werk en kom van school en ik heb een hands-on ingenieursfunctie bij een multinational waarbij ik mede verantwoordelijk ben voor het draaiende houden van 3 grote machinelijnen.
Ik werk momenteel nog aan een basisloon voor een starter.
Tijdens mijn werk moet ik vaak depannages leiden aan machines en het komt steeds vaker en voor, door de groeiende verantwoordelijkheid, dat ik lang moet overwerken omdat storingen soms niet in 123 opgelost zijn. In de toekomst kunnen ze me zelfs nog 's nachts opbellen.
Ik denk dat ik soms weken van 50-60 uur werk en zelfs op kerstavond en oudjaar heb ik 12 uren gewerkt. Dit is zeker niet elke week zo, maar met periodes. Volgens de federale wetgeving van het PC zou ik vanaf 38 uur overuren of overloon moeten krijgen en max. 49 uur per week mogen werken.
Het is geen strikte verplichting dat ik zoveel werk. Maar doordat er een schaarste is aan technisch personeel is moeten we soms wel een beetje onze verantwoordelijkheid nemen. Daardoor ben ik vrij flexibel en wil ik het bedrijf helpen. En anders raak ik ook gewoon niet door mijn werk die losstaat van storingen.
Deze lange depannages doe ik samen met techniekers (arbeiders), die wel overuren betaalt krijgen (150%) en ik werk evenveel mee. Techniekers verdienen zo op het einde van de maand veel meer dan mij, terwijl ik evenveel, of soms meer uren doe, met meer verantwoordelijkheid, voor minder compensatie.
Dit begint voor mij wel een beetje frustrerend te worden, want ik wil ook niet van me laten profiteren en ik offer er toch ook wel serieus wat vrije tijd voor op als ik vaak om 20h pas thuiskom.
Wat denken jullie? Zou ik dit kunnen aankaarten aan mijn manager?
Hoe zou ik dit het beste doen? Ik wil ook niet als "snotneus" verkeerd overkomen.
Ik zou dat niet vragen in het kader van betaalde overuren, indien jij zelf en je collega's tevreden zijn van je prestaties kan je dat wel meenemen in het kader van een hoger loon te vragen. Je bent pas gestart, zie het nog even als een investering maar het kan heus geen kwaad om dit al eens aan te geven (je wil niet de indruk geven een voetveeg te zijn, wat kritisch zijn op een correcte manier zal geapprecieerd worden) - je geeft aan voor een multinational te werken, dat betekend meestal dat een hoger loon absoluut geen issue is als men tevreden is - het feit dat je engagement toont zal dat traject alleen maar bespoedigen.

. 2500 netto ligt nog steeds ver boven het mediaan loon in België, en dat dan krijgen om niks meer te doen