Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Dat zou wel zuur zijn.
In plaats van een loonsverhoging van 300 euro zou er nog maar 200 euro van over blijven door de verloren index.
Je mag de "zou" hier weglaten. De indexering in pc200 krijg je sowieso deze maand (3,58% van €2600, oftewel €93,08).
Je kan je dus verwachten aan een loon van €2693,08 in Januari.

En de werkgever zal dit bedrag optrekken naar €2900 in Januari of een latere maand.
De effectieve opslag wordt dan €206,92.

Het is een zure, maar veel toegepaste maatregel. Al zal dat voor jou een schrale troost zijn ;-)

Laatst bewerkt:
de grootste ontgoocheling zal zijn wat er netto overblijft van uw bruto.

Maar dit ter zijde.

200 eur opslag blijft héél mooi.
Natuurlijk op dit forum lees je vaker 500/600/700, maar laat je daar niet door ontmoedigen!

de grootste ontgoocheling zal zijn wat er netto overblijft van uw bruto.

Maar dit ter zijde.

200 eur opslag blijft héél mooi.
Natuurlijk op dit forum lees je vaker 500/600/700, maar laat je daar niet door ontmoedigen!
Natuurlijk is dat héél mooi. Dat is bijna 8% echte opslag en hij gaat er 11,5% op vooruit (incl. indexering).

Ik lees hier toch niet zo vaak 500/600/700 bruto opslag bij dezelfde werkgever. Dat overschat je volgens mij schromelijk.
Bij een jobhop komt dit wel vaker voor inderdaad.

Natuurlijk is dat héél mooi. Dat is bijna 8% echte opslag en hij gaat er 11,5% op vooruit (incl. indexering).

Ik lees hier toch niet zo vaak 500/600/700 bruto opslag bij dezelfde werkgever. Dat overschat je volgens mij schromelijk.

True!
Het was een beetje cynisch bedoeld. Op 9L was het vaker van dat, of het lag aan mij.

True!
Het was een beetje cynisch bedoeld. Op 9L was het vaker van dat, of het lag aan mij.
Ik blijf erbij dat de lonen die hier gepost worden best realistisch zijn. Wellicht een beetje een scheefgetrokken normaal verdeling.
Maar velen die hier posten hebben een (relevante) master of bakken ervaring, juiste industrie, dertigers, verantwoordelijkheden, lange dagen, etc.

Dat de kassamedewerker van de delhaize hier niet snel zal komen posten, dat is voor iedereen duidelijk ;-)

Zelf best wel content van m'n loon. Kan mogelijks wat meer in gezeten hebben gegeven m'n leeftijd en PM-ervaring, maar zeker niet slecht. I.c.m. met korte woon-werkafstand, aangename werksfeer in interessante sector en toffe jobinhoud vind ik het best een topjob voor mezelf.
Denk dat je niet moet denken aan het feit 'dat er meer kon ingezeten hebben'. Het gras is (of zeg ik beter lijkt) altijd beter aan de overkant. Ik vind een 3800 bruto met maaltijdcheques, alle voorwaarden en een bedrijfswagen van 55K, 20+12 verlofdagen en de dichte afstand met een master communicatiewetenschappen en 'slechts' 5 jaar ervaring bovengemiddeld goed.

Mooi pakket, veel succes op je nieuwe uitdaging!!

De spilindex wordt in februari terug overschreden = ambtenarenweddes stijgen met 2%.

Jammer dat de privé niet direct mee volgt.
PC200 deze maand "slechts" indexering van 3,58% terwijl inflatie 5% is. En nu zullen we terug een jaar later volgen.

Zijn er mensen (ingenieurs) die ook overuren betaalt zijn?

Ik ben net 6 maand aan het werk en kom van school en ik heb een hands-on ingenieursfunctie bij een multinational waarbij ik mede verantwoordelijk ben voor het draaiende houden van 3 grote machinelijnen.
Ik werk momenteel nog aan een basisloon voor een starter.

Tijdens mijn werk moet ik vaak depannages leiden aan machines en het komt steeds vaker en voor, door de groeiende verantwoordelijkheid, dat ik lang moet overwerken omdat storingen soms niet in 123 opgelost zijn. In de toekomst kunnen ze me zelfs nog 's nachts opbellen.

Ik denk dat ik soms weken van 50-60 uur werk en zelfs op kerstavond en oudjaar heb ik 12 uren gewerkt. Dit is zeker niet elke week zo, maar met periodes. Volgens de federale wetgeving van het PC zou ik vanaf 38 uur overuren of overloon moeten krijgen en max. 49 uur per week mogen werken.

Het is geen strikte verplichting dat ik zoveel werk. Maar doordat er een schaarste is aan technisch personeel is moeten we soms wel een beetje onze verantwoordelijkheid nemen. Daardoor ben ik vrij flexibel en wil ik het bedrijf helpen. En anders raak ik ook gewoon niet door mijn werk die losstaat van storingen.

Deze lange depannages doe ik samen met techniekers (arbeiders), die wel overuren betaalt krijgen (150%) en ik werk evenveel mee. Techniekers verdienen zo op het einde van de maand veel meer dan mij, terwijl ik evenveel, of soms meer uren doe, met meer verantwoordelijkheid, voor minder compensatie.

Dit begint voor mij wel een beetje frustrerend te worden, want ik wil ook niet van me laten profiteren en ik offer er toch ook wel serieus wat vrije tijd voor op als ik vaak om 20h pas thuiskom.
Wat denken jullie? Zou ik dit kunnen aankaarten aan mijn manager?
Hoe zou ik dit het beste doen? Ik wil ook niet als "snotneus" verkeerd overkomen.

Laatst bewerkt:

Ik ben net 6 maand aan het werk en kom van school en ik heb een hands-on ingenieursfunctie bij een multinational waarbij ik mede verantwoordelijk ben voor het draaiende houden van 3 grote machinelijnen.

Tijdens mijn werk moet ik vaak depannages leiden aan machines en het komt steeds vaker en voor, door de groeiende verantwoordelijkheid, dat ik lang moet overwerken omdat storingen soms niet in 123 opgelost zijn. In de toekomst kunnen ze me zelfs nog 's nachts opbellen.

Ik denk dat ik soms weken van 50-60 uur werk en zelfs op kerstavond en oudjaar heb ik 12 uren gewerkt. Dit is zeker niet elke week zo, maar met periodes. Volgens de federale wetgeving van het PC zou ik vanaf 38 uur overuren of overloon moeten krijgen en max. 49 uur per week mogen werken.

Het is geen strikte verplichting dat ik zoveel werk. Maar doordat er een schaarste is aan technisch personeel is moeten we soms wel een beetje onze verantwoordelijkheid nemen. Daardoor ben ik vrij flexibel en wil ik het bedrijf helpen. En anders raak ik ook gewoon niet door mijn werk die losstaat van storingen.

Deze lange depannages doe ik samen met techniekers (arbeiders), die wel overuren betaalt krijgen (150%) en ik werk evenveel mee. Techniekers verdienen zo op het einde van de maand veel meer dan mij, terwijl ik evenveel, of soms meer uren doe, met meer verantwoordelijkheid, voor minder compensatie.

Dit begint voor mij wel een beetje frustrerend te worden, want ik wil ook niet van me laten profiteren en ik offer er toch ook wel serieus wat vrije tijd voor op als ik vaak om 20h pas thuiskom.
Hoe zou ik dit het beste doen? Ik wil ook niet als "snotneus" verkeerd overkomen.
Ben zelf geen ingenieur maar denk dat functie hier weinig mee te maken heeft...

Kan je zeker bespreken, je bent natuurlijk niet verplicht van die extra inspanning te leveren (of toch niet zo extreem) zonder er iets voor terug te krijgen. Die frustraties (en die niet gecompenseerde overuren) hou je geen 5 jaar vol, kaart het dus zeker en vast aan bij je leidinggevende. De reactie zal zeker niet zijn "hela snotneus, wa komde gij hier nu zeggen" en zelfs al moest het dat wel zijn, dan weet je dat ineens voor de toekomst en zoek je een andere werkgever, die zijn er nl. in overschot.

Een heel terechte ergernis.

Eentje waar @Chauffagist het ook al eens over gehad heeft dacht ik, en waar ik het toen ook mee eens was. Die maandlonen van bediendes zijn in gevallen zoals de uwe vaak een vergiftigd geschenk. Ik zou op dagen zonder dringende interventies het toch eens wagen om een stuk vroeger naar huis te gaan.

Als je niets doet, gaan ze het normaal beginnen vinden.

Hangt er wat vanaf. In uw eerste weken/maanden afkomen met federale wetgeving van het PC kan ook negatief uitdraaien. Zeker na 6 maand.
Is er boter bij de vis (deftige opslag) of carrièrepad of niet?
Het hangt daar toch vanaf?
Ik lees ook “groeiende verantwoordelijkheid” in multinational dus je doet veel kennis op?

Het korte termijn (maar dat mag niet lang duren) loonverschil met een arbeider zou ik niet aankaarten, dat komt nogal niet-ambitieus over

Maar oké, ik heb ook al gemerkt dat bij jonge mensen de work/life balance belangrijker is.

Beetje dubbel verhaal omdat je aangeeft dat je het niet 'wilt' doen maar evengoed dat ze het jou niet expliciet vragen.

Verwacht je werkgever het? Wist je dat bij tekenen of is het iets dat heel hard aan het groeien is,...?

Bij mijn eerste job (ook ingenieur) gaven ze op de eerste dag duidelijk mee dat overuren 'part of the job' waren. Er waren toen ook arbeiders die meer verdienden dan mij omdat ze wat overuren draaien. Dat is ook deels leergeld he, na enkele jaren kan je loon al hoger zijn dat van de arbeiders inclusief hun betaalde overuren.

Zeker aankaarten tijdens een gesprek met je manager. Probeer dit op een rustige, vriendelijke manier te doen. En zie dat je een aantal argumenten bovenhaalt. Zeg dat je je zeker wil engageren voor het bedrijf etc., maar dat je dan ook wel verwacht dat er iets tegenover staat (dit kan in verschillende vormen zijn he, zoals bv. vroeger naar huis gaan op andere dagen zoals mac-bc hierboven al zei).

Je moet voor jezelf ook eens goed nagaan wat de voor- en nadelen hiervan zijn. Voordelen bv. dat je er ook wel veel van leert misschien en dat dit in de toekomst uw onderhandelingspositie ten goede kan komen door te zeggen dat je dit wel allemaal hebt gedaan voor het bedrijf zonder directe compensatie.
Hoe groot is je opslag met je loon van januari? En dan bedoel ik bovenop de automatische indexering.

Ik denk dat het wel vaak van ingenieurs wordt verwacht dat ze overuren doen, zonder dat die uitbetaald worden. Ik ben zelf momenteel in de bouwsector actief en werk ook standaard +-50 uur per week. Dit gezegd begin december en ik kreeg zonder probleem een opslag van 10% (index wel mee in die 10%). Verder weten ze ook wel dat ik dit niet ga blijven doen en is het de bedoeling dat er iemand bij aangenomen wordt zodat ik terug min of meer 40 uur kan werken. Dat kruipt ook wel in u kleren als je structureel 50 uur werkt met pieken van 55 en of meer...

Zo'n grotere sprongen bij dezelfde werkgever gebeuren wel in geval van een serieuze promotie, maar ik denk dat je dat inderdaad niet realistisch mag verwachten in dezelfde job, bij horizontale verschuivingen of situaties waarbij je slechts iets meer verantwoordelijkheid krijgt.

Beetje dubbel verhaal omdat je aangeeft dat je het niet 'wilt' doen maar evengoed dat ze het jou niet expliciet vragen.

Verwacht je werkgever het? Wist je dat bij tekenen of is het iets dat heel hard aan het groeien is,...?

Bij mijn eerste job (ook ingenieur) gaven ze op de eerste dag duidelijk mee dat overuren 'part of the job' waren. Er waren toen ook arbeiders die meer verdienden dan mij omdat ze wat overuren draaien. Dat is ook deels leergeld he, na enkele jaren kan je loon al hoger zijn dat van de arbeiders inclusief hun betaalde overuren.
Ik heb nooit gezegd dat ik niet wil overwerken. Ik werk graag. Ik doe ze af en toe met plezier en uit verantwoordelijkheids gevoel en ik wil me natuurlijk ook bewijzen. Het stoort mij vooral dat techniekers wel overuren betaalt krijgen, en zo veel meer verdienen dan mij en ik denk dat ik niet overdrijf dat dit toch tussen de 500-1000 euro meer per maand is. Terwijl ik ze (soms) aanstuur en meer verantwoordelijkheid heb. Een gepaste compensatie zou wel mogen.

Laatst bewerkt:
Zeker aankaarten tijdens een gesprek met je manager. Probeer dit op een rustige, vriendelijke manier te doen. En zie dat je een aantal argumenten bovenhaalt. Zeg dat je je zeker wil engageren voor het bedrijf etc., maar dat je dan ook wel verwacht dat er iets tegenover staat (dit kan in verschillende vormen zijn he, zoals bv. vroeger naar huis gaan op andere dagen zoals mac-bc hierboven al zei).

Je moet voor jezelf ook eens goed nagaan wat de voor- en nadelen hiervan zijn. Voordelen bv. dat je er ook wel veel van leert misschien en dat dit in de toekomst uw onderhandelingspositie ten goede kan komen door te zeggen dat je dit wel allemaal hebt gedaan voor het bedrijf zonder directe compensatie.
Hoe groot is je opslag met je loon van januari? En dan bedoel ik bovenop de automatische indexering.

Ik denk dat het wel vaak van ingenieurs wordt verwacht dat ze overuren doen, zonder dat die uitbetaald worden. Ik ben zelf momenteel in de bouwsector actief en werk ook standaard +-50 uur per week. Dit gezegd begin december en ik kreeg zonder probleem een opslag van 10% (index wel mee in die 10%). Verder weten ze ook wel dat ik dit niet ga blijven doen en is het de bedoeling dat er iemand bij aangenomen wordt zodat ik terug min of meer 40 uur kan werken. Dat kruipt ook wel in u kleren als je structureel 50 uur werkt met pieken van 55 en of meer...
Mijn opslag is vastgelegd via contract en is van 2600 naar 2900 bruto + wagen VAA 165. Dit was onderdeel van de onderhandeling tijdens mijn sollicitatie, omdat ik bij een ander bedrijf 3200 aangeboden kreeg.
Indexering is inclusief dus zal helaas geen effect hebben op die 2900, daar doe ik dus ook nog eens 100 bruto verlies aan.

Laatst bewerkt:
Je bent een schoolverlater? 6 maand in dienst, je leert elke dag bij, ook van de mensen die je aanstuurt denk ik.
Uw carrièrepad zal anders zijn. Dat arbeiders idd elke minuut uitbetaald krijgen oké, maar wil je ruilen? Vlak carrièreverloop vs pad van ingenieur?

De spilindex wordt in februari terug overschreden = ambtenarenweddes stijgen met 2%.

Jammer dat de privé niet direct mee volgt.
PC200 deze maand "slechts" indexering van 3,58% terwijl inflatie 5% is. En nu zullen we terug een jaar later volgen.
+0.4% koopkrachtverhoging voor indexatie (dus ietsje meer).

Terug
Bovenaan