Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Zijn er mensen (ingenieurs) die ook overuren betaalt zijn?

Ik ben net 6 maand aan het werk en kom van school en ik heb een hands-on ingenieursfunctie bij een multinational waarbij ik mede verantwoordelijk ben voor het draaiende houden van 3 grote machinelijnen.
Ik werk momenteel nog aan een basisloon voor een starter.

Tijdens mijn werk moet ik vaak depannages leiden aan machines en het komt steeds vaker en voor, door de groeiende verantwoordelijkheid, dat ik lang moet overwerken omdat storingen soms niet in 123 opgelost zijn. In de toekomst kunnen ze me zelfs nog 's nachts opbellen.

Ik denk dat ik soms weken van 50-60 uur werk en zelfs op kerstavond en oudjaar heb ik 12 uren gewerkt. Dit is zeker niet elke week zo, maar met periodes. Volgens de federale wetgeving van het PC zou ik vanaf 38 uur overuren of overloon moeten krijgen en max. 49 uur per week mogen werken.

Het is geen strikte verplichting dat ik zoveel werk. Maar doordat er een schaarste is aan technisch personeel is moeten we soms wel een beetje onze verantwoordelijkheid nemen. Daardoor ben ik vrij flexibel en wil ik het bedrijf helpen. En anders raak ik ook gewoon niet door mijn werk die losstaat van storingen.

Deze lange depannages doe ik samen met techniekers (arbeiders), die wel overuren betaalt krijgen (150%) en ik werk evenveel mee. Techniekers verdienen zo op het einde van de maand veel meer dan mij, terwijl ik evenveel, of soms meer uren doe, met meer verantwoordelijkheid, voor minder compensatie.

Dit begint voor mij wel een beetje frustrerend te worden, want ik wil ook niet van me laten profiteren en ik offer er toch ook wel serieus wat vrije tijd voor op als ik vaak om 20h pas thuiskom.
Wat denken jullie? Zou ik dit kunnen aankaarten aan mijn manager?
Hoe zou ik dit het beste doen? Ik wil ook niet als "snotneus" verkeerd overkomen.

Ik zou dat niet vragen in het kader van betaalde overuren, indien jij zelf en je collega's tevreden zijn van je prestaties kan je dat wel meenemen in het kader van een hoger loon te vragen. Je bent pas gestart, zie het nog even als een investering maar het kan heus geen kwaad om dit al eens aan te geven (je wil niet de indruk geven een voetveeg te zijn, wat kritisch zijn op een correcte manier zal geapprecieerd worden) - je geeft aan voor een multinational te werken, dat betekend meestal dat een hoger loon absoluut geen issue is als men tevreden is - het feit dat je engagement toont zal dat traject alleen maar bespoedigen.

Even nog hierover: "de privé" bestaat niet als je het over indexatie hebt. Slechts een kwart van de werknemers heeft een jaarlijkse indexering in januari, de meeste volgen een spilindex systeem vergelijkbaar met de overheid.
Waarom wordt er eigenlijk door de pers steeds de focus op uitkeringen, pensioenen en ambtenarenweddes gelegd? Dit met de bijhorende shitstorm want ambtenaren moeten gratis werken.

Waarom wordt er eigenlijk door de pers steeds de focus op uitkeringen, pensioenen en ambtenarenweddes gelegd? Dit met de bijhorende shitstorm want ambtenaren moeten gratis werken.
Omdat die groep van mensen die je vernoemt samen 3 miljoen mensen zijn ofzo?

Shitstorm komt vooral door de hoge ambtenarenpensioenen . Die zijn gewoonweg torenhoog in sommige gevallen. Mijn ouders gaan samen 5000 netto pensioen hebben (onderwijs).

Shitstorm komt vooral door de hoge ambtenarenpensioenen . Die zijn gewoonweg torenhoog in sommige gevallen. Mijn ouders gaan samen 5000 netto pensioen hebben (onderwijs).
Ze hebben er toch gewoon heel hun leven voor gewerkt en dit was deel van hun pakket...
Ik begrijp die shitstorm nooit goed eerlijk gezegd...

Dat is toch niet torenhoog?
Goh, paar voorbeelden:
  • licentiate sinds verleden jaar op pensioen (gaf wiskunde in 6de): bruto pensioen EDIT: 4200 €
  • Secretaresse bij FSMA: netto pensioen van 2200 €
  • Directrice middelbare school: netto pensioen van 3600 € - gaat volgend jaar op pensioen
Pensioen vriend van vader: 50 jaar gewerkt (geen tikfout), geen dag gestempeld, 22 jaar als schilder/meestergast, 28 jaar bij de overheid (bediende, 5K bruto loon aan einde loopbaan): 1856 € netto dankzij een aantal pensioenbonussen die de overheid destijds had ingevoerd. Wel nog een groepsverzekering van 50K netto.

Laatst bewerkt:
Goh, paar voorbeelden:
  • licentiate sinds verleden jaar op pensioen (gaf wiskunde in 6de): bruto pensioen 5200 €

• Hier klopt iets niet denk ik. Een onderwijzer barema 501 heeft een brutoloon van 5928,89. Pensioen kan bruto maximaal 75% daarvan zijn bij volle loopbaan.

't gaat over samen, he. Ik ga alleen ook een netto pensioen (wettelijk pensioen en groepsverzekeringsrente) van 2500 euro hebben.

Ja, zelfs dan nog vind ik dat torenhoog :unsure:. 2500 netto ligt nog steeds ver boven het mediaan loon in België, en dat dan krijgen om niks meer te doen :unsure:
Ouders hebben allebei 45 jaar gewerkt (in de privé weliswaar) en zitten zeker niet aan zo'n hoog pensioen.

allemaal de schuld van de boomers

Ja, zelfs dan nog vind ik dat torenhoog :unsure:. 2500 netto ligt nog steeds ver boven het mediaan loon in België, en dat dan krijgen om niks meer te doen :unsure:
Ouders hebben allebei 45 jaar gewerkt (in de privé weliswaar) en zitten zeker niet aan zo'n hoog pensioen.

' Ver boven het mediaanloon ' . Mediaanloon is rond de 2100-2200 euro netto. Is dat dat torenhoog en ver erboven?

ik vind het echt raar dat een startende ir al direct gaat opzoeken wat er volgens zijn PC wettelijk is en wat niet in het kader van overuren. Wat doet dat er ook toe eigenlijk? Als daar nu in stond dat dat mocht, was je dan gelukkiger? Voorts moet je stoppen met je loon te vergelijken met anderen. Je zal wel altijd iemand vinden die meer dan jou verdient.
Zie het als een investering in je carrière. Geen schrik hebben om dit te bespreken met je baas, maar laat aub de regeltjes en de vergelijking met anderen achterwege.

Als je geen zin hebt in overuren dan raad ik je aan om weg te gaan bij je werkgever en je een job te zoeken bij de overheid: je zal dan geen collegas hebben met een arbeidersstatuut / lager diploma die meer verdienen en je zal mooi van 9 to 5 kunnen werken.

En dan kan je hier komen klagen dat je geen bonussen krijgt, je loon volgens baremas geregeld is en ze dringend de bedrijfswagens moeten afschaffen ;-)

Door onze nogal stevige anciënniteit is dat misschien wel een beetje een scheve vergelijking, als je dat vergelijkt met mensen die einde carrière zijn zal dat wel onder de mediaan liggen.

Maar ik snap de redenering wel uiteraard.
Al dacht ik dat onze wettelijke pensioenen in de privé eigenlijk gewoon vrij laag zijn in vergelijking met andere landen (wat door andere pijlers wel wat wordt rechtgetrokken).

Als je geen zin hebt in overuren dan raad ik je aan om weg te gaan bij je werkgever en je een job te zoeken bij de overheid: je zal dan geen collegas hebben met een arbeidersstatuut / lager diploma die meer verdienen en je zal mooi van 9 to 5 kunnen werken.
Klopt niet helemaal, in bepaalde functies worden heel hoge lonen betaald aan relatief lage rangen C en D niveaus. Dit is o.a. zo bij de rederij van de overheid (die instaan voor het beloodsen, veerdiensten, etc...) waar veel ex-vissers of tot zeeman omgeschoolde arbeiders werken en dik 3000 netto binnen rijven om 1 week/maand te werken.
Ze hebben er toch gewoon heel hun leven voor gewerkt en dit was deel van hun pakket...
Ik begrijp die shitstorm nooit goed eerlijk gezegd...
Nee? "Ze hebben er voor gewerkt" is wel een heel belachelijke reden. Er zijn tal van mensen in de privé die 40 jaar band doen en misschien 1500 pensioen hebben zonder fancy groepsverzekering. Deel van hun pakket, dat staat toch niet expliciet vermeld? De combinatie van hoog pensioen en in het recente verleden ook nog vroeg op pensioen veroorzaakt de shitstorm. Klassiek Belgisch verhaal waarbij een deel dat iets later geboren is achter het net vist.
' Ver boven het mediaanloon ' . Mediaanloon is rond de 2100-2200 euro netto. Is dat dat torenhoog en ver erboven?
Maar geef toe, voor een pensioen is dat toch veel? Een pensioen zou toch nooit meer dan dit loon mogen bedragen?

Maar geef toe, voor een pensioen is dat toch veel? Een pensioen zou toch nooit meer dan dit loon mogen bedragen?

Waarom zou een pensioen niet hoger mogen liggen als een mediaanloon?
Als ge heel uw leven hard gewerkt om beter dan gemiddeld uw boterham te verdienen waarom zou ge dan in de jaren dat ge rust kunt pakken plots drastisch moeten inbinden?

Waarom zou een pensioen niet hoger mogen liggen als een mediaanloon?
Als ge heel uw leven hard gewerkt om beter dan gemiddeld uw boterham te verdienen waarom zou ge dan in de jaren dat ge rust kunt pakken plots drastisch moeten inbinden?
De pensioenbedragen staan niet in verhouding tot hard werken hé. Ik kan wel meerdere redenen bedenken.

* Waarom moet een gepensioneerde meer dan het mediaanloon krijgen, doorgaans wonen die mensen in afbetaalde woningen en hebben velen zelf een tweede woning en nog een zak spaargeld? Met een mediaanloon moet hij toch in staat zijn in zijn levensonderhoud te voldoen?
* Waarom moet de werkende bevolking deze hoge kost dragen, terwijl sommigen voor pakken minder gaan werken en bij ziekte terugvallen op een veel lager inkomen?
* Een pensioen hoeft toch niet meer voor kapitaalgroei te zorgen? Dat moet toch meer gezien worden als een uitkering waar je van leeft.

Terug
Bovenaan