Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Zo eenvoudig is het niet. Loonfiches heb ik uiteraard, ze werken samen met Partena dus daar geen problemen. Het is eerder dat de betalingen van buiten de EEA komen waardoor bank dus geen beslag kan leggen op loon indien nodig. Probeer nu wat de situatie in kaart te brengen want uiteraard niet oke dat hun structuur een impact heeft op mijn financiële beslissingen
Wat bedoel je hiermee? Je hebt toch met je volle verstand een contract getekend bij die firma en als beide partijen zich aan het contract houden is er geen probleem. Stond er in het contract weergegeven dat de betalingen van buiten de EEA zouden komen?
Die firma heeft toch geen zaken wat jij met het ontvangen salaris plant te doen.

Verder wens ik je veel succes!

Wat bedoel je hiermee? Je hebt toch met je volle verstand een contract getekend bij die firma en als beide partijen zich aan het contract houden is er geen probleem. Stond er in het contract weergegeven dat de betalingen van buiten de EEA zouden komen?
Die firma heeft toch geen zaken wat jij met het ontvangen salaris plant te doen.

Verder wens ik je veel succes!
In het contract stond niet bij vanuit welke locatie het loon uitbetaald wordt (lijkt me nooit het geval?). Nu oke, nu is het duidelijk dat ik dat best eens vraag in de toekomst. Maar dus wanneer ik een contract teken, verwacht ik niet dat doordat zij beslissen om vanuit de VS uit te betalen, ik daar de potentiële gevolgen van zou dragen. Indien ze dit wisten (wat ik betwijfel), had ik liever dat ze mij hiervan op de hoogte hadden gebracht.

Maar bedankt! Hopelijk heeft het een minder grote impact op een potentieel hypothecair krediet (of andere kredieten in de toekomst) dan gedacht.

Het zou interessant zijn om de cijfers in deze thread eens te analyseren. Volgens mij kom je dan uit op een scheefgetrokken normaalverdeling, maar vermoedelijk niet zo afwijkend als je zou denken.
Ik denk dat het logisch is, om een beetje dezelfde reden dat fabrieksmedewerkers niet worden gerecruteerd via LinkedIn. Deze profielen werken vaker in de buurt van hun woonst en weten voor gelijkaardige functies heel snel “waar men meer betaald”.

De mensen die hier zitten zullen eerder in functies zitten waarbij men het startloon wel goed kent, maar waar veel meer onduidelijkheid ontstaat naarmate deze vorderen in hun carrière.

Wat ik hier zelf uit wil halen, groeit mijn loon evenredig met mijn verantwoordelijkheden. Of je dit nu nog verder wilt objectiveren; moet je weten welke richting je uitwil want er zit heel veel nuance in.

In het contract stond niet bij vanuit welke locatie het loon uitbetaald wordt (lijkt me nooit het geval?). Nu oke, nu is het duidelijk dat ik dat best eens vraag in de toekomst. Maar dus wanneer ik een contract teken, verwacht ik niet dat doordat zij beslissen om vanuit de VS uit te betalen, ik daar de potentiële gevolgen van zou dragen. Indien ze dit wisten (wat ik betwijfel), had ik liever dat ze mij hiervan op de hoogte hadden gebracht.

Maar bedankt! Hopelijk heeft het een minder grote impact op een potentieel hypothecair krediet (of andere kredieten in de toekomst) dan gedacht.
Interessant om te lezen; nooit bij stilgestaan. Voor iemand die de loonstructuur gaat aankaarten bij het hoger management(mogelijk onderschat ik je en zijn er nog extra problemen, zoals belastingen in 2 landen etc); geef ik enkel mee dat je deze situatie beschrijft vanuit jouw standpunt en dat je verhaal niet helemaal duidelijk is.
- welk type contract je hebt is het belangrijkste in deze discussie (het expat principe is vaak heel gunstig maar met veel admin)
- de bank vraagt dat je loon gestort wordt op hun rekening is (=extra korting aan rente); maar ik vermoed dat je refereert aan loonbeslag? Voor een bank is alles gewoon een risicoinschatting, dus is een optie is minder lenen; een hogere rente betalen etc.
-> de lage tarieven die bank A aanbiedt is onder bepaalde voorwaarden waaraan je niet voldoet; dus check bij andere banken of vraag tarief als werkgever as is blijft
- voor hypotheken is er een ander topic, denk dat je daar nog wel wat ideeen kunt opdoen (als ik dit lees)

Ik denk dat het logisch is, om een beetje dezelfde reden dat fabrieksmedewerkers niet worden gerecruteerd via LinkedIn. Deze profielen werken vaker in de buurt van hun woonst en weten voor gelijkaardige functies heel snel “waar men meer betaald”.

De mensen die hier zitten zullen eerder in functies zitten waarbij men het startloon wel goed kent, maar waar veel meer onduidelijkheid ontstaat naarmate deze vorderen in hun carrière.

Wat ik hier zelf uit wil halen, groeit mijn loon evenredig met mijn verantwoordelijkheden. Of je dit nu nog verder wilt objectiveren; moet je weten welke richting je uitwil want er zit heel veel nuance in.

Interessant om te lezen; nooit bij stilgestaan. Voor iemand die de loonstructuur gaat aankaarten bij het hoger management(mogelijk onderschat ik je en zijn er nog extra problemen, zoals belastingen in 2 landen etc); geef ik enkel mee dat je deze situatie beschrijft vanuit jouw standpunt en dat je verhaal niet helemaal duidelijk is.
- welk type contract je hebt is het belangrijkste in deze discussie (het expat principe is vaak heel gunstig maar met veel admin)
- de bank vraagt dat je loon gestort wordt op hun rekening is (=extra korting aan rente); maar ik vermoed dat je refereert aan loonbeslag? Voor een bank is alles gewoon een risicoinschatting, dus is een optie is minder lenen; een hogere rente betalen etc.
-> de lage tarieven die bank A aanbiedt is onder bepaalde voorwaarden waaraan je niet voldoet; dus check bij andere banken of vraag tarief als werkgever as is blijft
- voor hypotheken is er een ander topic, denk dat je daar nog wel wat ideeen kunt opdoen (als ik dit lees)
Ja bedankt, ik zoek de hypotheken topic nog eens op. Maar dus bij deze, mochten er ooit mensen bij een niet-EER bedrijf gaan werken, vraag zeker eens na vanuit welk land je betaald wordt ;)

Je tekent toch een nl contract met een Belgische entiteit ?

Ik weet zelfs eigenlijk niet wat de fiscale implicaties zijn van betaald te worden uit het buitenland als je hier je activiteiten uitoefent.

Als ik zie welke zever Ik moet invullen on 5000 usd aandelen telkens naar hier te halen, lijkt het me niet evident om elke maand een transatlantic loon te storten...

Ik denk niet dat ze daar enige verplichting naar jou toe hebben. Het salaris moet betaald worden, that's it.
Een andere bank selecteren lijkt me hier het beste.

Ik weet zelfs eigenlijk niet wat de fiscale implicaties zijn van betaald te worden uit het buitenland als je hier je activiteiten uitoefent.

Als ik zie welke zever Ik moet invullen on 5000 usd aandelen telkens naar hier te halen, lijkt het me niet evident om elke maand een transatlantic loon te storten...
Mij ook niet, die flows moeten tal van triggers doen afgaan bij de bank en de fiscale autoriteiten. Zelfs voor expats wordt het loon normaalgezien betaald via de Belgische entiteit (en dan doorgefactureerd naar de US entiteit).

Mijn contract is in het NL en ENG. En er staat letterlijk: "An employment contract between [naam bedrijf], a U.S company with offices in Brussels [adres van kantoor] ..." dus geen verwijzing naar een Belgische entiteit. Opnieuw, bij het ondertekenen heb ik daar niet op gelet, dus dat weet ik dan ook alweer.
Kan me inderdaad voorstellen dat transatlantische overschrijvingen echt niet praktisch zijn, dus snap niet waarom ze hiervoor gekozen hebben.
Ik denk niet dat ze daar enige verplichting naar jou toe hebben. Het salaris moet betaald worden, that's it.
Een andere bank selecteren lijkt me hier het beste.
Dat vind ik kort door de bocht. Prima als ze daar geen rekening hebben gehouden bij de opstart van het Brussels kantoor maar dit lijkt gewoon geen logisch systeem en heeft een impact op mijn financiële keuzes. Zoals eerder gezegd, ga ik het aankaarten en zien wat mogelijk is. Een oplossing zal wss niet plots verschijnen, maar op langer termijn moet dit wel anders kunnen.

Dat vind ik kort door de bocht. Prima als ze daar geen rekening hebben gehouden bij de opstart van het Brussels kantoor maar dit lijkt gewoon geen logisch systeem en heeft een impact op mijn financiële keuzes.
Een firma moet zich niet bezighouden met hoe goed jij je interestvoet bij de bank gaat kunnen onderhandelen, dat is een pure private situatie. De keuze om wel of niet te werken met een Belgische afdeling is vooral fiscaal bepaald, niet wat de werknemer het beste uitkomt.

Een firma moet zich niet bezighouden met hoe goed jij je interestvoet bij de bank gaat kunnen onderhandelen, dat is een pure private situatie. De keuze om wel of niet te werken met een Belgische afdeling is vooral fiscaal bepaald, niet wat de werknemer het beste uitkomt.
Dat is ook niet wat ik vraag: ik vraag niet dat het bedrijf ervoor zorgt dat ik de beste interestvoeten verkrijg. Wel dat ik toutcourt een krediet kan blijven aangaan in België. Dat lijkt me logisch.

In ieder geval wou ik enkel horen of er nog mensen waren die ooit in deze situatie zaten om te weten wat de mogelijkheden zijn ;)

Leidinggevende van 20-tal personen. Momenteel 3700 Bruto (Netto +- 2300). Geen auto.

Kreeg voorstel om in een project te stappen als projectleider. Voorwaarde is wel dat na het project het contract ook stopt (zelf iets nieuw zoeken binnen/buiten de organisatie). Loon zou wel stijgen naar een 4500 bruto, maar tot 2025 en dan finito.

Bedrijf vermeld ik liever niet want op dit moment in onderhandeling.

Tegelijkertijd met 2 kids en een lening liever onbepaalde duur, al is een vast contract nooit 100% een zekerheid.Volgens een simulatie zou het nettoloon ongeveer op 2700 neerkomen, geen auto.

Ik ben er nog niet uit.

Het kan natuurlijk wel van belang zijn voor die firma om een statuut te hebben dat niet teveel beperkingen inhoudt voor haar werknemers. Toen de groep mij naar Parijs verhuisde heb ik ook een specifieke contractvorm gevraagd. Die wilden ze eerst niet toestaan, maar wanneer ik aangaf dat dat niet onderhandelbaar was en ik dan wel elders zou gaan werken, was dat snel opgelost.
Ook het bedrijf van @Jangal leeft in een wereld waar een 'war for talent' aan de gang is. Ik kan me onmogelijk voorstellen dat zij niet op bepaalde vlakken oplossingen gaan zoeken.

Leidinggevende van 20-tal personen. Momenteel 3700 Bruto (Netto +- 2300). Geen auto.

Kreeg voorstel om in een project te stappen als projectleider. Voorwaarde is wel dat na het project het contract ook stopt (zelf iets nieuw zoeken binnen/buiten de organisatie). Loon zou wel stijgen naar een 4500 bruto, maar tot 2025 en dan finito.

Bedrijf vermeld ik liever niet want op dit moment in onderhandeling.

Tegelijkertijd met 2 kids en een lening liever onbepaalde duur, al is een vast contract nooit 100% een zekerheid.Volgens een simulatie zou het nettoloon ongeveer op 2700 neerkomen, geen auto.

Ik ben er nog niet uit.
Afhankelijk van je leeftijd en ambitie zou ik het persoonlijk wel doen. Wie werk wilt krijgt ze. Projectleiders krijgen deftige salarissen en je kunt quasi overal terecht. Eventueel een jaar ervoor naar iets anders kijken en vroegtijdig stoppen. Als de werkgever geen alternatief heeft voor u na 2025, waarom zou je aan hem gebonden willen blijven tot het einde?

De indexatie zou je dus bruto 640 meer opleveren? Lijkt mij dan toch tout court een stevige aanbieding te zijn of is er iets loos aan mijn interpretatie?

Haha I wish

Ik krijg normaal een budget voor wagen van 640, maar moet geen wagen hebben.

Dus moet naar een alternatief gezocht worden en dat laten opnemen in loon zou handig zijn want dan wordt dat bedrag altijd mee geïndexeerd in de toekomst.

Dat is ook niet wat ik vraag: ik vraag niet dat het bedrijf ervoor zorgt dat ik de beste interestvoeten verkrijg. Wel dat ik toutcourt een krediet kan blijven aangaan in België. Dat lijkt me logisch.

In ieder geval wou ik enkel horen of er nog mensen waren die ooit in deze situatie zaten om te weten wat de mogelijkheden zijn ;)
We snappen dat de situatie uiterst vervelend is voor je, maar de firma moet in principe niet rekening houden met haar werknemers hun privé keuzes.
Een contract tekenen moet je niet licht over gaan. Alles goed nalezen, kritische vragen stellen en anders zoals @ugar zegt een specifieke contractvorm eisen. Indien ze hier niet aan willen voldoen, ga je elders kijken of teken je toch, maar dan achteraf niet komen klagen.

De business wereld kan hard zijn ;-)

Ja ga ik sowieso moeten doen maar zoals eerder gezegd, kreeg ik bij argenta (thuisbank va heel de familie) heel gunstige cijfers. Daarbij zou het ook in mijn nadeel spelen als er slechts 2 banken mij een hypothecair krediet willen verschaffen, qua onderhandelingsmarge kan dat tellen.

Als er dus iemand ooit in dezelfde situatie zat, hoor ik heel graag welke oplossingen mogelijk waren (mag in privé). Ik zoek ondertussen ook verder.

Vraag een keer aan de familie om druk te zetten :p. Zal direct wel helpen als het "de thuisbank" is van heel de familie.

Daar heeft het bedrijf niets aan te zeggen, dat hangt volledig af van jouw kredietsituatie. Het is Argenta die hier afkomen met hun afwijkende regels, als je je al op iemand wilt richten doe het dan op hen. Je werkgever doet hier niets foutief.

Neen, ook nog nooit van iemand gehoord die (1) zijn loon hier rechtstreeks vanuit de USA ontvangt zonder een Belgische dochteronderneming als tussenpartij of (2) een bank die hier een issue van maakt.

Terug
Bovenaan