Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Sales is inderdaad een gevalletje apart. Wil ook nog even vermelden dat ik zeker niet bedoel dat de mensen die hier hun lonen posten dit niet verdienen, voor mijn part mag iedereen miljonair zijn, zolang het legaal verdiend wordt.

Toevallig deze post op /r/belgium tegengekomen vandaag.
En ook geen geheim dat hier wel eens met spek geschoten wordt ;)
Nu goed je kan altijd de info hier gebruiken om te onderhandelen met je werkgever.

Uit die reddit:

Age: 24 Education: Bachelor - IT Management Years of experience: 3 years Function: .NET Developper Monthly salary (before taxes): 3530€ Monthly salary (after taxes, including additional net salary): 2250€ Extra legal-advantages: (Sorry, don't have all of these in english) : chèques repas & écocheques, pension complémentaire, assurance hospitalisation, transport cost, 13e mois, Proximus discount & plusieurs réductions chez d'autres partenaires, laptop Location: Brussels Sector/Industry: IT

Age: 26 Education: Bachelor teaching secondary + currently working on a bachelor computer science Years of experience: 1 in teaching 3.5 in IT Function: Datawarehouse development Monthly salary (before taxes): 3400 + up to 10% of yearly salary annual bonus Monthly salary (after taxes, including additional net salary): 2060 Extra legal-advantages: Car / meal+ecocheques / hospi / group insurance / phone+PC Location: Vlaams Brabant Sector/Industry: healthcare

Age: 29 Education: Ms in CS Years of experience: 5 Function: Software engineer Monthly salary (before taxes): ~3500 Monthly salary (after taxes, including additional net salary): ~2500 + meal vouchers Extra legal-advantages: Car+gas, IP rights, pension fund. Location: Brabant Sector/Industry: Software development

Miljaar, ben ik echt zo'n onderbetaalde kneus steeds geweest dan?
Rond die leeftijd zat ik bruto rond de 2500 euro. (Zonder vroem.) (Ok inflatie, maar nu ook niet zo'n impact.)
Idem dev, maar java.

Rond die leeftijd zat ik bruto rond de 2500 euro. (Zonder vroem.) (Ok inflatie, maar nu ook niet zo'n impact.)
Idem dev, maar java.

Als Java ontwikkelaar ben ik gegaan van €1800+wagen+normaal pakket extralegale voordelen op m'n 24e (2006), naar €3200 (+ zelfde pakket) op m'n 30e (dat was begin 2013).

edit: en inderdaad, ik zat quasi die hele periode dagelijks in m'n wagen richting Brussel of Mechelen. Zowat elke dag opgestaan om 5u10.

Idem dev, maar java.
Dat hangt toch ook allemaal af van wat je doet en waar je werkt. Misschien moeten die mensen iedere dag in de file naar Brussel aanschuiven, en jij niet. Of misschien werken die op een wat oudere technologie?

Als Java ontwikkelaar ben ik gegaan van €1800+wagen+normaal pakket extralegale voordelen op m'n 24e (2006), naar €3200 (+ zelfde pakket) op m'n 30e (dat was begin 2013).

edit: en inderdaad, ik zat quasi die hele periode dagelijks in m'n wagen richting Brussel of Mechelen. Zowat elke dag opgestaan om 5u10.
Dat lijkt me nog +-standaard.
Dat zijn er 2 van 24 en 26 die al rond de 3500 zitten.

Dat hangt toch ook allemaal af van wat je doet en waar je werkt. Misschien moeten die mensen iedere dag in de file naar Brussel aanschuiven, en jij niet. Of misschien werken die op een wat oudere technologie?

Ik moest idd niet elke dag naar Brussel.
Maar toch.

En oudere tech betaalt vaak net slechter.
Zelf vaak op oude bucht gezeten, vaak meer dan op de java bucht.
Dan houden ze u net klein. De rest groeit veel sneller door en kan meer eisen.
Voor u geldt dan: "jamaar je moet wel kunnen aantonen dat je iets hebt bijgeleerd he." *Euhm.*
En op een ander gaan horen wordt dan ook moeilijker, als je te veel in oude tech zat.
(Of je moet mss nog geluk hebben bij een bank of zo, waar ze iets specifieks vragen. Nog rpg of cobol.)

Laatst bewerkt:
Zelf vaak op oude bucht gezeten, vaak meer dan op de java bucht.
Dan houden ze u net klein. De rest groeit veel sneller door en kan meer eisen.
Voor u geldt dan: "jamaar je moet wel kunnen aantonen dat je iets hebt bijgeleerd he." *Euhm.*
En op een ander gaan horen wordt dan ook moeilijker, als je te veel in oude tech zat.
(Of je moet mss nog geluk hebben bij een bank of zo, waar ze iets specifieks vragen. Nog rpg of cobol.)
Tenzij je dus voor een groot bedrijf op productiesystemen werkt. Dan hebben ze je nodig. Wij hebben hier ook moeite om .net developpers te vinden die op wat verouderde technologie werken.

Tenzij je dus voor een groot bedrijf op productiesystemen werkt. Dan hebben ze je nodig. Wij hebben hier ook moeite om .net developpers te vinden die op wat verouderde technologie werken.

+-2 jaar geleden voor 2 grote bedrijven gesolliciteerd.

1 prestige tech bedrijf dat regelmatig eens het nieuws haalt.
Die wilden mij mijn vorig loon van destijds niet geven + sowieso ook geen auto.
Maar met de tijd zou ik er weer op vooruitgaan was de belofte.
(Ik verdiende een 3700 euro, geen auto, ok niet slecht. Maar al lang geen 24/26 meer ^^^.
Maar ik zou dus minder gaan verdienen.)

Een ander, een groot logistiek bedrijf, ik kreeg een auto, maar loon ging 700 achteruit.
Alles bij elkaar, was het eigenlijk geen vooruitgang. (Ik zou ook permanentie moeten doen, + was veel verder rijden.)

Soit, uiteindelijk destijds wel iets anders gevonden.
En een 4 voor het loon gekregen. Daar waar ik het eigenlijk niet verwachtte lol.

Laatst bewerkt:
Dat lijkt me nog +-standaard.

Was toen redelijk marktconform, al begon ik naar het einde van die periode wel wat frustraties te krijgen. Ze hadden zich sinds 2009/2010 nogal beginnen wegsteken achter "de crisis" en daardoor heb ik een keer teveel achter het net gevist.

Het was een factor in mijn vertrek daar (niet de belangrijkste, wel "een").

Uit die reddit:

Idem dev, maar java.
Neen jij bent geen kneus.
verloning is gewoon zo'n 5j geleden (2017- 2018) serieus omhoog gegaan voor starters en mensen met beperkte ervaring.
Dit door de war on talent. Ik heb toen bedrijven horen smeken voor volk en effectief zotte bedragen zien geven.

En die war on talent heeft zich voor bepaalde profielen nu gewoon doorgezet.
Ik ben zelf rond 2007 nog begonnen aan 2100€ bruto. Terwijl in 2014 - 2015 2500bruto als starter als normaal gezien werd. Rond 2017 of zo was dat al vlot 2.8 - 3.2k.

Ik wil dat van mij gerust anoniem wel delen. Ik heb er geen belang bij om het te verbloemen. Ik denk dat over het algemeen de meeste mensen hier relatief correcte salarissen posten. Uiteraard zal iemand eens wat romantiseren en occasioneel eens flagrant liegen, maar dat maakt in principe niet zoveel uit. Er zitten voldoende mensen op het forum die kunnen inschatten of iets klopt of dat er een geurtje aan hangt.
Als je effectief loon €3132,5 bruto is, dan vind ik het niet storend als je er €3150 bruto van maakt..
Een overzicht waar je eens door kan scrollen lijkt me inderdaad handig.

Bedoel je anoniem delen in de file of doorsturen naar een mod/vertrouwenspersoon zodat zij/hij het gevalideerd invult?

Ik heb nu zicht op de salarissen van de hele populatie aan consultants in ons bedrijf (relevante masterdiploma is een vereiste) en dat zijn hier redelijk standaard salarissen. Zeker niet buitensporig. Alles tussen €2500 bruto en €5000 bruto, met een uitgebreid extralegaal pakket. Enkele uitzonderingen zitten eronder of erboven.

Ik zou er nog aan willen toevoegen: (afgedwongen) geluk, juiste sector en expertise (bv. data science is hot momenteel) en ook of je global of EMEA rapporteert, etc.
Hoe heb jij zicht op de salarissen van de consultants die voor uw bedrijf werken? Dat lijkt mij privacy gewijs niet erg proper?

Een overzicht waar je eens door kan scrollen lijkt me inderdaad handig.

Bedoel je anoniem delen in de file of doorsturen naar een mod/vertrouwenspersoon zodat zij/hij het gevalideerd invult?
Nog niet verder over nagedacht. Idd een anonieme screenshot doorsturen naar een persoon à la JPV bv.

Ah, euh, ik weet niet waarom, maar dat kwam niet in mij op, ondanks dat ik in exact dezelfde situatie zit :unsure:.
Voor de budgetten in te geven heb je de kostprijs nodig van intern personeel en het dag tarief van externen...

Dus vanaf dat je een budget ingeeft weet je het dag tarief.

Voor de budgetten in te geven heb je de kostprijs nodig van intern personeel en het dag tarief van externen...

Dus vanaf dat je een budget ingeeft weet je het dag tarief.
Ja awel, het was ook in die richting dat ik aan het denken was. Maar daarmee. hebt ge echt geen inzicht in de brutolonen die een consultancy bedrijf aan zijn consultants betaalt.
Uiteraard als ge zelf in het consultancy bedrijf zit en iedereen zijn appraisals ziet passeren... :laugh:.

Je kan het in principe wel wat inschatten als je of de kostprijs kent van de consultant of de dagprijs waarvoor die wordt weggezet bij de klant. We pakken doorgaans toch tussen 30 à 40% marge. Uiteraard lukt dat niet altijd.

Je kan het in principe wel wat inschatten als je of de kostprijs kent van de consultant of de dagprijs waarvoor die wordt weggezet bij de klant. We pakken doorgaans toch tussen 30 à 40% marge. Uiteraard lukt dat niet altijd.
Met kostprijs kan je ietwat inschatten, maar zelfs daar zit een grote vork in EN moet je zicht hebben op de overhead. Impact van de loonkost schippert tussen de 90% en 60% afhankelijk van type bedrijf, dusjah...

Maar met dagprijs wordt het moeilijk hoor. Dat kan echt wel heel wat schelen van klant tot klant en project tot project. Allez bij ons toch in elk geval.

Met kostprijs kan je ietwat inschatten, maar zelfs daar zit een grote vork in EN moet je zicht hebben op de overhead. Impact van de loonkost schippert tussen de 90% en 60% afhankelijk van type bedrijf, dusjah...

Maar met dagprijs wordt het moeilijk hoor. Dat kan echt wel heel wat schelen van klant tot klant en project tot project. Allez bij ons toch in elk geval.
In onze sector niet meteen. Onze grote klanten hebben zowat vaste prijzen per niveau (Jr, medior, senior). Dus als je die prijs kent en je neemt een 35% marge, dan kom je al op de kostprijs en dan idd nog de overhead in rekening brengen.
Het exacte maandloon ga je zo niet kunnen berekenen, maar je zal wel in de buurt komen.

Terug
Bovenaan