Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Goh ja je kan even goed zeggen uw ouders of grootouders hebben sich de slip uit hun broek gewerkt daarvoor,
Of ze hebben het gewoon gepakt. Hoe ging dat 100-200 jaar geleden? Hoe ging dat met bouwgronden vroeger in de jaren 50? Volgens mij lag dat gewoon voor het rapen en zag niemand het nut van er meerdere te pakken (kopen voor appel en ei). Lang niet alle kapitaal is verworven door arbeid.

Laten we het dan houden bij gezinsinkomen van het voorbije jaar 🙄
Brutoloon...

Laten we het dan houden bij gezinsinkomen van het voorbije jaar 🙄

2021 tot oktober meegerekend (netto):

1638776656396.png

Kinderen = kinderbijslag
Loon = incl tijdskrediet
Diverse = dingen zoals 100% terugbetaald, rommelmarkt, ...
Belastingen = personenbelasting. Soms 2x in 1 kalenderjaar terugbetaald, soms eens niks (omdat het dan in januari erop erbij komt).
Zonnepanelen = groene stroomcertificaten

Eerste en tweede alinea zijn geen tegenstellingen. Ik hoop dat ik ook mijn kinderen wat kan meegeven als ze op eigen benen staan. Maar ik hoop ook dat ik dat niet via een erfenis moet doen, maar gewoon zo.

En dat maakt imho ook een reden waarom men erfenissen aan iemand die net van school komt, anders mag behandelen dan erfenissen aan 50+'ers. Het zou een mooie stimulus voor de overheid zijn indien men de schenkingen/erfenissen apart zou fiscaalbehandelen op basis van leeftijd van schenker én ontvanger. (Qua discriminatie kan je hierover discussiëren, maar lijkt me net aanvaardbaar)

Mooi idee op papier, maar lijkt me heel lastig in de praktijk uit te voeren.

50+ zijn is geen garantie op een redelijk eigen vermogen hebben, en een 23 jarige net afgestudeerde kan op een hoop redenen er wel al goed voorstaan. Lijkt me een hele moeilijk discussie om alle mogelijke uitzonderingen in zoiets verwerkt te krijgen…

Mooi idee op papier, maar lijkt me heel lastig in de praktijk uit te voeren.

50+ zijn is geen garantie op een redelijk eigen vermogen hebben, en een 23 jarige net afgestudeerde kan op een hoop redenen er wel al goed voorstaan. Lijkt me een hele moeilijk discussie om alle mogelijke uitzonderingen in zoiets verwerkt te krijgen…
oh, 50 lijkt me een redelijke leeftijd om te zeggen dat je ouders tijd genoeg gehad hebben om je een duwtje in de rug te geven en een deel van het familievermogen te kunnen geven aan jou de het dan nog zelf direct verder zal investeren.

Van iemand van 23 kan je verwachten dat al het geld dat hij krijgt, binnen de paar jaar grotendeels gebruikt zal zijn voor consumptie/investering en zo de economie aanzwengelt.

Als men nu zou zeggen dat men de standaard tarieven voor erfenissen/schenkingen verdubbelt, maar men die afschaft, halveert of plafonneert tot 9% voor schenkingen/erfenissen aan iemand die max 30 jaar is of 5 jaar na afstuderen, lijkt me dat iets dat véél fairder zou zijn dan nu én het investeren stimuleert.

Dat is wel waar. Maat van mij (zelfde leeftijd als mij, 24), geen diploma, werkt als zuurstofleverancier, verstaat niks van geld en geeft veel uit aan nutteloze dingen. Is nu de 2de maal dat zijn oma een nieuwe woning voor hem koopt (eerste appartement wordt nu verhuurd om dat hij uit mekaar gaat met zijn vriendin..) 342k betaalt zijn oma, 50k moet hij zelf betalen voor zijn nieuwbouwwoning. Tja als je met zo iemand in je vriendenkring zit… Jij bent een koppel samengesteld uit 2 mensen met goede jobs en hebt het al moeilijk met de zoektocht naar een woning.. Dan is het ergens normaal dat er frustratie en afgunst is als iemand die het zoveel slechter doet op professioneel gebied zo veel makkelijker aan een huis geraakt vanwege zijn familie.
Als je zo begint te vergelijken dan ga je je snel een sukkelaar voelen he. Je maat is bijvoorbeeld nog maar peanuts vergeleken met de telgen uit families zoals De Nolf, Spoelbergh, Verhulst, enz. En die doen het misschien professioneel ook slechter als jij... of die werken gewoon niet.

In deze wereld zijn de meeste rijken (niet gewoon bemiddeld, echt rijk) degenen die een stevig startkapitaal hebben gekregen... In het rijtje hierboven is Verhulst de uitzondering :)

Het heeft geen enkele zin om je te vergelijken, focus op je eigen traject.

Ik ben eigenlijk echt eens benieuwd naar de nettolonen van de meeste. Dat het niet iedere maand hetzelfde is kan, maar dan een gemiddelde over het laatste jaar incl netto voordelen.

Zou ook wel eens een interessant topic zijn.
Veel boeiender lijkt mij gewoon het jaarlijks netto inkomen van de voorbije 3 jaar waarbij je een bepaalde standaardisatie toepast voor extra legale voordelen obv een gemiddeld verbruik / persoon. Zo kan je ook beter vergelijken met zelfstandigen.
Bijvoorbeeld:
- bedrijfswagen = 500 *12 = 6.000 / jaar
- tankkaart = 150 * 12 = 1.800 / jaar
- hospitalisatieverzekering = 400 / jaar
- voordelen die zijn uitgedrukt in geld zoals maaltijdcheques of bonussen ( na belasting) gewoon meenemen als netto.
- ....

Ik zal het op mijn eigen situatie eens toepassen (voor 2020)
- Nettoloon (bedrag op rekening gestort in 2020): 26.400 euro
- eindejaarspremie & vakantiegeld : 2.600 euro
- bonus (netto bedrag) : 1.500 euro
- bedrijfswagen: 6.000 euro
- tankkaart : 1.800 euro
- hospi : 400 euro
- gsm en laptop : 300 euro
- groepsverzekering laat ik er tussen uit (dit zou het te complex maken)

= totaal jaarloon in 2020: 39.000 euro

Ik kan dat niet tonen. Mijn jaarrekening zou ik nog wel kunnen boven halen maar dat moet je ook wel met redelijk wat vijven en zessen uitleggen 😀
Ik spreek ook zelden over mijn inkomen eigenlijk. Ik vind dat toch een drempel, vooral omdat het toch over redelijk andere bedragen gaat dan over de gemiddelde werknemer in loondienst. Mijn nonkel is zowat de enige met wie ik daar heel nuchter kan over praten, maar die zit ook in een andere situatie (eigen bedrijf gehad, verkocht, dan zelfstandig bedrijfsleider geweest aan propere day rate).

Ik hoop dat je dat dan bruto bedoelt. En dan nog, dat is een bruto maandloon van 7200 euro, dan spreken we al over 3700 netto alleen al daaruit. Dat is serieus bovengemiddeld en afhankelijk van de rest van de situatie (partner die ook wat binnenbrengt bvb, of wat extralegale voordelen) leef je dan zorgeloos en kan je een serieuze appel voor de dorst bijeensparen.
Rijk is iets anders, maar ik vind nu niet dat "goed boeren" sowieso gelijk staat met rijk zijn?
Ik werk ook als zelfstandige. Indien je als freelancer werkt via een vennootschap zijn er toch niet veel vijven en zessen? Iemand met een arbeidscontract kost x euro aan een bedrijf. Iemand die hetzelfde werk uitvoert met een leverancierscontract kost x euro aan hetzelfde bedrijf. Voor de eerste komt er na werkgeversbijdragen een brutoloon dat uit verschillende componenten kan bestaan en voor nummer twee is het omzet. De tweede heeft meer vrijheidsgraden om zijn pakket zelf samen te stellen en moet zelf volledig instaan voor zijn belastingen. De werknemer wordt gefaciliteerd in zijn belastingen dmv bedrijfsvoorheffing. Maar bottom line krijgen ze allebei geld in ruil voor arbeid. De loonkost en omzet van een freelancer kan je best wel vergelijken vind ik. Netto-lonen niet.

Stel dat je dat goede loon van 7200 euro haalt en daar dan 3700 euro van overhoudt... Je koopt een woning met een hypotheek van 250.000 euro en je mag elke maand al een kleine 1000 euro voor de aflossing reserveren. Dan woon je nog niet als iemand die goed boert he... Schiet over 2700 waarvan de helft je dagelijks leven zal bekostigen, daarmee zal je ook niet al te veel kaviaar op het menu moeten zetten. Dan heb je tenslotte 1350 euro vrij te besteden budget. Toch niet echt mijn definitie van goed boeren :)

Ik begrijp zeker dat 7200 een goed loon is, ver boven het gemiddelde maar zelfs daarmee kan je imo niet goed boeren.

De succesvolle boeren zijn deze (bron: De Standaard)

Uit cijfers van HR Rail blijkt dat er eind 2014 435 personeelsleden tussen 100.000 en 150.000 euro verdienden. Het aantal dat 150.000 tot 200.000 euro verdient, is niet 435 maar 53. En het aantal topverdieners die meer dan 200.000 euro per jaar verdienen, is geen 53 maar 17. Vijf van hen verdienen overigens meer dan 300.000 – hoger dus dan het loon van topman Jo Cornu. Zijn loon is geplafoneerd op dat van de premier, 290.000 euro.

De rijken zitten er nog een categorie boven.

In België slagen we erin om met hoge bruto lonen zeer modale levens te kunnen bekostigen.

Laatst bewerkt:
Vraag is natuurlijk of dat niet breder moet gezien worden - mensen die bvb een relatief hoog bruto loon hebben van 7200 € zullen sneller kunnen sparen en wellicht ook gaan investeren (aandelen, verhuureigendom, ...) waardoor er een soort van sneeuwbaleffect kan ontstaan. Daarnaast hoeven deze mensen geen rekening te houden met pensioenzorgen want de groepsverzekering zal significant zijn, over een loopbaan van 40-45 jaar wordt dat verschil alsnog gigantisch - ik zie dan ook regelmatig dat de middelen niet gebruikt worden om rijkelijk te leven maar eerder om kapitaal, meer inkomen en gemoedsrust in en op te bouwen.

Anders gezegd: ik ken best wat mensen die ver onder hun mogelijkheden leven, een paar eigendommen in bezit, 500K aandelen en 500K cash maar als ze op reis gaan zal het een last minute van 700 €/week zijn - en liefst ook een all -in want anders is het 3,5€ voor een cola aan de bar.

Allemaal interessant enzo. Maar zijn we niet wat aan het afwijken van het Brutoloon topic?

Ik zocht onlangs nog naar het grote vermogentopic (niet gevonden). Misschien dat we met een nieuw topic een combinatie kunnen maken?

Alle inkomsten per jaar (loon, huur, erfenis, schenkingen, belastingen, zonnepanelen, kindergeld, …)
En eventueel hoeveel er gespaard en geïnvesteerd werd, zoals het vermogentopic destijds. Maar eventueel wat uitgebreider…

Eens wat tegengewicht bieden, het loon van een nieuwe collega die is gestart

1. PERSONALIA
Leeftijd: 19
Opleiding: BSO lassen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 0
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Arbeider
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?)PC 209
Huidige functie: Verantwoordelijke magazijn
Anciënniteit: 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 15 €/h
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1732,00 €
Maaltijdcheques: 8 €/dag
Ecocheques: 250 €
GSM: GSM zelf aan te kopen - maar wel een kaartje van werkgever
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus 300 €/jaar

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: O-vl
Afstand woon/werk in km's: 6
Afstand woon/werk in tijd: 10min
Eigen auto nodig voor het werk: Neen

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Neen
Glijdende werkuren: Neen
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Neen
Hoe vaak overuren te presteren: Nooit
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Interne opleiding mogelijk om door te groeien naar lasser, monteur, ...
Telewerk (buiten corona-periode):
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen

Laatst bewerkt:
Ik werk ook als zelfstandige. Indien je als freelancer werkt via een vennootschap zijn er toch niet veel vijven en zessen?

Ik heb er mijn twijfels bij dat de gemiddelde leek die een jaarrekening in handen krijgt daar direct uit begrijpt wat je netto inkomen is.
Dan moet je echt al toelichten hoeveel je van de winst overhoudt afhankelijk van het systeem dat je kiest, dat je al een brutoloon hebt uitgekeerd dat ook nog een netto inhoudt, waar je extralegale zitten, dat IPT ook een belangrijke post is en dat je daar ook zaken mee kan doen nog voor je pensioen, dat zaken als financiële renting van een wagen betekenen dat ook daar nog een stuk inkomen kan gerecupereerd worden, en ga zo maar door...

Nog meer tegengewicht, ik heb als bachelor met 3j anciënniteit binnen deze functie, 13.2 euro per uur bruto en geen enkel extralegaal voordeel.
(Maar enorm veel werkvoldoening en werkuren tussen 9u en 16u, wat een onwaarschijnlijke luxe is!)

Eens wat tegengewicht bieden, het loon van een nieuwe collega die is gestart

1. PERSONALIA
Leeftijd: 19
Opleiding: BSO lassen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 0
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Arbeider
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?)PC 209
Huidige functie: Verantwoordelijke magazijn
Anciënniteit: 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 15 €/h
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1732,00 €
Maaltijdcheques: 8 €/dag
Ecocheques: 250 €
GSM: GSM zelf aan te kopen - maar wel een kaartje van werkgever
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus 300 €/jaar

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: O-vl
Afstand woon/werk in km's: 6
Afstand woon/werk in tijd: 10min
Eigen auto nodig voor het werk: Neen

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Neen
Glijdende werkuren: Neen
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Neen
Hoe vaak overuren te presteren: Nooit
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Interne opleiding mogelijk om door te groeien naar laser, monteur, ...
Telewerk (buiten corona-periode):
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen
Nu eerlijk, voor iemand van 19 jaar (zonder hogere studies dus) vind ik dat eigenlijk niet slecht. 10 min om op je werk te raken, ziet er min of meer een 9-5 uit, weinig verantwoordelijkheid.
Mijn vrouw verdiende minder in de keuken van een plaatselijk restaurant, met nachturen, split shift, verantwoordelijkheid over de keuken, enz.

Nu eerlijk, voor iemand van 19 jaar (zonder hogere studies dus) vind ik dat eigenlijk niet slecht. 10 min om op je werk te raken, ziet er min of meer een 9-5 uit, weinig verantwoordelijkheid.
Mijn vrouw verdiende minder in de keuken van een plaatselijk restaurant, met nachturen, split shift, verantwoordelijkheid over de keuken, enz.

Vind ik ook, is gestart als interim, is steeds op tijd, doet zijn taken nauwgezet en met de nodige zorg. Er zijn ook best wat dode momenten tijdens de dag maar weet deze zinvol te benutten. Persoon is heel tevreden en 10min met de fiets is gewoon pure luxe :) , ongeacht het loon.

Tussen al de deftige lonen hier vergeet men mss dat er ook heel wat mensen zijn die het met veel minder moeten doen en bovendien nog zeer flexibel moeten zijn of niet het makkelijkste uurrooster hebben. Eén van onze klanten is een kippenslachterij waar ik een aantal jaar terug een paar dagen was - vermoedelijk laag loon en het leek me echt geen aangename job om uit te voeren.

Tussen al de deftige lonen hier vergeet men mss dat er ook heel wat mensen zijn die het met veel minder moeten doen en bovendien nog zeer flexibel moeten zijn of niet het makkelijkste uurrooster hebben.
Yup dit.
Ik verdien redelijk goed maar ik was gisteren wel aan het werk van 7 tot 23:20.
Dat was aan boord komen, douchen, eten, 10 min. op je GSM tokkelen en gaan slapen.
Soms wel tot 180 uur in 14 dagen onafgebroken werken.

De succesvolle boeren zijn deze (bron: De Standaard)

Uit cijfers van HR Rail blijkt dat er eind 2014 435 personeelsleden tussen 100.000 en 150.000 euro verdienden. Het aantal dat 150.000 tot 200.000 euro verdient, is niet 435 maar 53. En het aantal topverdieners die meer dan 200.000 euro per jaar verdienen, is geen 53 maar 17. Vijf van hen verdienen overigens meer dan 300.000 – hoger dus dan het loon van topman Jo Cornu. Zijn loon is geplafoneerd op dat van de premier, 290.000 euro.

De rijken zitten er nog een categorie boven.

In België slagen we erin om met hoge bruto lonen zeer modale levens te kunnen bekostigen.
Gaat dit over alle werknemers in België? In mijn beleving moet dat aantal toch hoger liggen.
Daarnaast hoeven deze mensen geen rekening te houden met pensioenzorgen want de groepsverzekering zal significant zijn, over een loopbaan van 40-45 jaar wordt dat verschil alsnog gigantisch - ik zie dan ook regelmatig dat de middelen niet gebruikt worden om rijkelijk te leven maar eerder om kapitaal, meer inkomen en gemoedsrust in en op te bouwen.
Voor de geïnteresseerden, uit nieuwsgierigheid heb ik eens bij mijn pa gepolst en hij zit nu op een simulatie van €1.800.000. Nog 1 jaar te gaan.

Terug
Bovenaan