Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Idd, en vice versa natuurlijk: iedereen weet dat een hoger loon (liefst in de privé sector) je per definitie hypercompetent maakt.
De kans zal toch wel hoger liggen dat die competenter zullen zijn. De underperformers houden het niet lang vol. Voor alle duidelijkheid, ik heb het over de grotere bedrijven (type multinationals). Niet een of ander familiaal kmo'tje.

Ja maar in sommige sectoren zijn de mensen 'on the field' gewoon belangrijker dan de directeur. Dat is in het onderwijs naar mijn aanvoelen het geval. De marginale meerwaarde van een directeur daar is zeer relatief. Men zou beter het vrijgemaakte budget alloceren naar de leerkrachten in plaats van naar directiefuncties denk ik...
Wat weet jij daar nu van? Vind jij jezelf dan zo een goede directeur? Een school staat of valt met een directeur...

@saartje je weet toch wie dat loonsverhoging gestemd heeft? Op katholieke onderwijs zijn er een pak gedetacheerde directeur dus die hebben hun eigen een loonsverhoging gegeven :lol:

En ja ondertussen doen ze een bediende jobke en is er iemand anders vastbenoemd als directeur :rofl:

Je kan gemakkelijkshalve ook aan 75% van je capaciteiten werken. De extra verloning weegt vaak niet op tegen de extra stress, meer vereiste aanwezigheid op vergaderingen, verdere verplaatsingen etc...

Je kan gemakkelijkshalve ook aan 75% van je capaciteiten werken. De extra verloning weegt vaak niet op tegen de extra stress, meer vereiste aanwezigheid op vergaderingen, verdere verplaatsingen etc...
Wie weet hoeveel capaciteiten hij echt heeft? Ik denk dat er niemand goed kan inschatten aan hoeveel % van zijn capaciteiten hij werkt. Misschien wel nog het stressniveau die een indicatie heeft, maar dat zegt maar iets over een deel van je capaciteiten

Er zijn mensen die bewust daarvoor kiezen, ik denk dan aan mensen die niet gaan voor doorgroeien naar het volgende niveau, ook als ze de kans zouden krijgen.
Aan de andere kant denk ik wel dat een aantal mensen de impact van de extra verloning onderschatten: +20% loon betekent misschien een verdubbeling van de spaarcapaciteit elke maand, of in ieder geval toch een veelvoud van die +20%. Tenzij je je levensstandaard volledig aanpast aan je loon, zo zijn er natuurlijk ook :tongue:

Ik kies er ook bewust voor om niet door te groeien, whatever that means. 6000+ per maand is genoeg. Er is niks extra wat mij kan motiveren om meer shit te verdragen.

Ik heb mijn huis, kinderen, auto en een gevulde aandelenrekening. Wat te doen met meer centen en minder tijd?

Ons uitgaven patroon is nog ongeveer hetzelfde als 10y geleden. Dus voor de centen moeten we het zeker niet doen.

Iets anders doen binnen het bedrijf wil ik wel nog doen, maar naar boven in de hierarchie zegt me Weinig.

Ik ben momenteel a h overwegen een stap terug te zetten (zit in een speciale regeling dus de stap terug zou eenvoudig gaan) maar iets in mij wil toch verder naar boven in de hierarchie.
Zit nu op 4000 netto, zou dan terugvallen op 3500.
Ik werk nu 9to5 en regelmatig savonds, maar heel veel korte deadlines, vaak een berg stress, regelmatig in Brussel, mijn netwerk breidt gigantisch uit met hoge pieten, etc.. maar zou op korte termijn promotie maken.
Vorige functie is minder stress, meer vrijheid, kan gerust 4/5 werken zonder dat iemand het merkt, inhoudelijk ook wel interessant, maar lager in de hierarchie en kans op promotie zou er pas binnen 10j komen.
Lig er al een paar weken wakker van omdat ik de knoop niet kan doorhakken.
(Heb daarnaast ook een bijberoep van een 500 netto/maand dus het financiele zou niet mogen doorwegen, maar minder verdienen lijkt tegen mn natuur)

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: Bachelor Toegepaste informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 5 jaar
Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): pc200
Huidige functie: Medior BizTalk & Azure Consultant
Anciënniteit: 5j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40u

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2750
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +-2000
Nettovergoedingen: 155
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Neen
Maaltijdcheques: ja, 8 euro
Ecocheques: ja, 250 euro
Groepsverzekering (deel werkgever%): 3%
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus van 1000 Netto/ jaar

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oost-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 50km
Afstand woon/werk in tijd: 50min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Vw Passat + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 0
Vrijheid om verlof te nemen: Hangt van de planning af
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: in theorie wel, maar hangt ook weer van de planning af (tussen 9 & 16 wordt men meestal wel verwacht aanwezig te zijn)
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ja
Hoe vaak overuren te presteren: on-call systeem (wordt extra vergoed)
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja, na corona vrij te kiezen in samenspraak met de klant & planning
Verantwoordelijkheid over personeel: neen

Weet nu niet of dit een correct loon is voor een ICT consultant of niet, iemand enig idee of dit een markconform pakket zou zijn?

Ik ben momenteel a h overwegen een stap terug te zetten (zit in een speciale regeling dus de stap terug zou eenvoudig gaan) maar iets in mij wil toch verder naar boven in de hierarchie.

Beide lonen zijn zeer hoog. 4000 netto is echt niet min. 3500 is best nog meer dan genoeg.

Ik zou misschien nog plooien moest ik 9-5 terug zoveel kunnen verdienen...

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: Bachelor Toegepaste informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 5 jaar
Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): pc200
Huidige functie: Medior BizTalk & Azure Consultant
Anciënniteit: 5j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40u

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2750
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +-2000
Nettovergoedingen: 155
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Neen
Maaltijdcheques: ja, 8 euro
Ecocheques: ja, 250 euro
Groepsverzekering (deel werkgever%): 3%
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus van 1000 Netto/ jaar

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oost-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 50km
Afstand woon/werk in tijd: 50min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Vw Passat + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 0
Vrijheid om verlof te nemen: Hangt van de planning af
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: in theorie wel, maar hangt ook weer van de planning af (tussen 9 & 16 wordt men meestal wel verwacht aanwezig te zijn)
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ja
Hoe vaak overuren te presteren: on-call systeem (wordt extra vergoed)
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja, na corona vrij te kiezen in samenspraak met de klant & planning
Verantwoordelijkheid over personeel: neen

Weet nu niet of dit een correct loon is voor een ICT consultant of niet, iemand enig idee of dit een markconform pakket zou zijn?

Ik denk dat wij dezelfde werkgever hebben. ;) Ale ik ben het 100% zeker, zoveel bizztalk consultants zijn er niet in Oost-Vlaanderen denk ik.
Bruto verdien ik wel een stuk meer maar heb dat zelf onderhandeld, voorstel was hetzelfde als jouw loonpakket. Doe ook wel een andere functie binnen het bedrijf, 4 jaar ervaring.

Laatst bewerkt:
Ik werk nu 9to5 en regelmatig savonds, maar heel veel korte deadlines, vaak een berg stress, regelmatig in Brussel, mijn netwerk breidt gigantisch uit met hoge pieten, etc.. maar zou op korte termijn promotie maken.
Vorige functie is minder stress, meer vrijheid, kan gerust 4/5 werken zonder dat iemand het merkt, inhoudelijk ook wel interessant, maar lager in de hierarchie en kans op promotie zou er pas binnen 10j komen.
Lig er al een paar weken wakker van omdat ik de knoop niet kan doorhakken.
(Heb daarnaast ook een bijberoep van een 500 netto/maand dus het financiele zou niet mogen doorwegen, maar minder verdienen lijkt tegen mn natuur)
Same problem here. Echt moeilijk om die beslissing te nemen. Stap terug zetten compromitteert wel heel sterk je latere carrierekansen dus het is echt een fundamentele keuze die je moet maken: ambitie vs gemoedelijke berusting. In een hogere functie werk je meer maar heb jem eestal ook wel meer vrijheid. Ik dacht dat ik de klik in mijn hoofd gemaakt had, maar keek dan nog eens naar de simulatie van de groepsverzekering en dan denk je toch weer aan later.... Terwijl het misschien beter is om wat meer in het nu te denken. Ik twijfel dus nog steeds :). Als je tips hebt over hoe de knoop door te hakken let me know :).

Ter info voor de velen die in PC 200 zitten: door de sterk stijgende inflatie zullen de lonen in januari al minimaal* 3,26% stijgen. Ik voorspel nu al veel miserie eind 2022, want dan zie ik een grote kans dat we met een betekenisvolle negatieve inflatie zullen zitten en de lonen dan zullen dalen als de index volledig toegepast wordt (wat de nodige discussies zal geven).

* = in de veronderstelling dat de afgevlakte gezondheidsindex niet meer verandert. In de praktijk zal die waarschijnlijk nog stijgen en zal het eerder 3,5% zijn.

Ter info voor de velen die in PC 200 zitten: door de sterk stijgende inflatie zullen de lonen in januari al minimaal* 3,26% stijgen. Ik voorspel nu al veel miserie eind 2022, want dan zie ik een grote kans dat we met een betekenisvolle negatieve inflatie zullen zitten en de lonen dan zullen dalen als de index volledig toegepast wordt (wat de nodige discussies zal geven).

* = in de veronderstelling dat de afgevlakte gezondheidsindex niet meer verandert. In de praktijk zal die waarschijnlijk nog stijgen en zal het eerder 3,5% zijn.
Bij ons is het weliswaar altijd al zo geweest dat men specifiek aanhaalt een negatieve index niet te volgen, dus voor individuele bedrijven of KMO's die geen sectorale overeenkomsten volgen zal dat wss niet zo'n issue zijn.

Op sectoraal niveau zie ik in die situatie zeker & vast lange discussies volgen over het al dan niet 'mogen' toepassen van een negatieve indexering op grote schaal.

Nuja, ik weet nu al, van die paar dagen da'k op kantoor geweest ben dit jaar, dat de patrons er al met leden ogen tegenoveraan kijken, die >3% 'opslag' die men iedereen moet geven. Ik voorspel dus eerder dat er volgend jaar 0,0% reguliere opslag zal worden gegeven & dat de index 100% aanzien wordt als de opslag voor dat jaar.
Ik verwacht niet dat men ineens de negatieve indexering zou volgen, but ya never know I guess.

Even een vraagje, bedrijven die een negatieve index volgen, verlagen die dan het brutoloon van hun werknemers?
Ik dacht toch dat een brutoloon iets vast was, waar een werkgever niet zomaar kan aankomen zonder een akkoord met de werknemer?

Terug
Bovenaan