Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Reden waarom ik het vraag: ik zit al een 2-3 maanden wat bezig met een opslagtraject en het lijkt er mij op dat mijn 'opslag' zal komen in januari onder de vorm van: 'proficiat je hebt €200 bruto opslag'.

Maar als in januari de indexering van laat ons zeggen 3.5% al eerst gerekend wordt, dan heb ik basically maar een 100 euro 'echte' opslag. Indien dat het geval is dat het zo zal gaan dan ga ik hier wel op ingaan.
Als men je een opslag van 100 euro belooft die ingaat op 1 januari, moet je ook op dat bedrag nog de index krijgen, tenzij dat expliciet anders is gezegd

Even een vraagje, bedrijven die een negatieve index volgen, verlagen die dan het brutoloon van hun werknemers?
Ik dacht toch dat een brutoloon iets vast was, waar een werkgever niet zomaar kan aankomen zonder een akkoord met de werknemer?

Hier pc 310: een eventuele negatieve index wordt doorgerekend (elke twee maanden is er een index-aanpassing in PC 310, dus dan voel je die schommelingen minder).
Net zoals elke positieve indexatie.

En dat staat los van het feit dat we sowieso wel meer betalen dan barema. Dus Yes.

Indexatie staat hier gelukkig echt wel los van de opslag die je krijgt. Dus bv 3% index heeft geen gevolg voor opslag.

Als men je een opslag van 100 euro belooft die ingaat op 1 januari, moet je ook op dat bedrag nog de index krijgen, tenzij dat expliciet anders is gezegd
Is dat zo?

Stel: het is 1 januari. Dit wil zeggen de index is toegepast en mijn loon is automatisch met 3.5% gestegen.
Ze geven ook aan: hier heb je 100 euro opslag. Dan komt die 100 euro toch gewoon bovenop mijn (nieuwe) geindexeerde loon.

Met andere woorden: als ze na 1 januari zeggen 'hier 100 euro bruto opslag' dan is dat volledig die 100 euro volgens mij (bovenop mijn geindexeerde vorige loon met 3.5%).
Maar wat ik vrees is dat ze gaan zeggen 'in totaal krijg je 100 opslag tov uw vorige brutoloon' (en dus voor de indexering op 1 januari). Dan lijkt dit op een 'opslag' maar het is basically gewoon de indexering die je sowieso krijgt.

Het argument van een bedrijf 'ja maar je krijgt ook al indexering he, dus opslag kan niet' slaat toch ook nergens op? Het is puur om de koopkracht te behouden. Ook verhogen de bedrijven hun prijzen met dat bedrag (niet alle bedrijven uiteraard) met als reden 'de indexering'. Het is in my opinion een makkelijk excuus om opslag weg te praten.

Net zoals iedereen 'corona' gebruikt om prijzen naar boven te drukken maar er wel bakken meer omzet gedraaid wordt in bepaalde sectoren.

Nu, ik zie wel hoe het loopt, maar ik ga wel mijn volle opslag eisen. Het bedrijf waar ik werk haalde de hoogste omzet ooit na 20+ jaar bestaan.

Het argument van een bedrijf 'ja maar je krijgt ook al indexering he, dus opslag kan niet' slaat toch ook nergens op? Het is puur om de koopkracht te behouden. Ook verhogen de bedrijven hun prijzen met dat bedrag (niet alle bedrijven uiteraard) met als reden 'de indexering'. Het is in my opinion een makkelijk excuus om opslag weg te praten.
En waarom zou iedereen ieder jaar opslag moeten krijgen. Bedrijven doen ook hun prijzen aanpassen volgens de indexering, dat is ook geen verhoging van de marge? Het kan zijn dat jouw bedrijf een barema heeft waardoor je jaarlijks een loonsverhoging hebt, maar in jouw contract staat volgens mij niets over een gegarandeerde jaarlijkse loonsverhoging.
Nu, ik zie wel hoe het loopt, maar ik ga wel mijn volle opslag eisen. Het bedrijf waar ik werk haalde de hoogste omzet ooit na 20+ jaar bestaan.
Ik ga er dan ook van uit dat je bereid bent 20% van je loon af te staan wanneer de zaken terug wat minder goed gaan?

Is dat zo?

Stel: het is 1 januari. Dit wil zeggen de index is toegepast en mijn loon is automatisch met 3.5% gestegen.
Ze geven ook aan: hier heb je 100 euro opslag. Dan komt die 100 euro toch gewoon bovenop mijn (nieuwe) geindexeerde loon.

Met andere woorden: als ze na 1 januari zeggen 'hier 100 euro bruto opslag' dan is dat volledig die 100 euro volgens mij (bovenop mijn geindexeerde vorige loon met 3.5%).
Maar wat ik vrees is dat ze gaan zeggen 'in totaal krijg je 100 opslag tov uw vorige brutoloon' (en dus voor de indexering op 1 januari). Dan lijkt dit op een 'opslag' maar het is basically gewoon de indexering die je sowieso krijgt.

Net zoals iedereen 'corona' gebruikt om prijzen naar boven te drukken maar er wel bakken meer omzet gedraaid wordt in bepaalde sectoren.

Zoals je het zelf zegt, niet alle bedrijven verhogen hun prijzen. Die index is een gemiddelde van de consumptieprijzen, de prijzen die een individueel bedrijf zelf kan doorrekenen stijgen daarom niet noodzakelijk mee en bovendien zal het ene bedrijf ook aan aankoopzijde veel meer last heben van de prijsstijgingen dan het andere. Toch moeten ze allemaal hun lonen verhogen a rato van de index, het kan niet anders dan dat voor veel bedrijven een probleem vormt (net zoals andere bedrijven er aan zullen winnen).

Is dat zo?

Waar zit Cege als we hem nodig hebben

All I can say is dat ze bij ons off cycle indexering doen. Salary increase komt in Dec en de index in January. Dus we zitten safe (maat volgend jaar wsch geen budget)

Is dat zo?

nee, eerst loonsverhoging, dan index.
Bramstep zei:
dat kan sowieso al niet: als er 100 euro opslag beloofd wordt, is dat iets dat beloofd wordt los van andere rechten die je hebt.
Bramstep zei:
Het argument van een bedrijf 'ja maar je krijgt ook al indexering he, dus opslag kan niet' slaat toch ook nergens op?
Antwoord: de index heb ik al door de wet. Wat jullie geven is extra, hoef je niet nog eens te verkopen als een beloning.
Bramstep zei:
Dat is dan weer sterk uitgedrukt. Jij hebt geen volle opslag te eisen, want er is geen recht op "volle" opslag, zelfs geen recht op opslag. Je kan het vragen, je kan ermee dreigen om elders te gaan werken als ze je loon niet willen opslaan. Maar niet zoals je het uitdrukt.

Vergeet niet dat je sowieso recht hebt op 0,4% opslag bovenop de index.

Inderdaad. Maar ik stel me wel elk jaar de vraag wanneer ze dat gaan doorhebben... :ROFLMAO:

Ik kan me moeilijk inbeelden dat ze na 2-3% salary increases en +3% Indexatie niet gaan doorhebben dat ze zich uit de markt prijzen.

Is dat zo?

“Je nieuwe loon per 1/1/22 is x.xxx €”
Zoek zelf maar uit hoeveel daarvan index is en hoeveel opslag 😁
Index is ook gewoon typisch Belgisch, bv in NL bestaat dat ook niet automatisch.

Laatst bewerkt:
Ja, dat bestaat nergens behalve in belgie en een handvol apenlanden...

Om idee te geven, 30-40 y geleden (in de peak inflation periodes) afgeschaft in economisch toppers Frankrijk en Italië. Gelukkig doen wij het wel nog... :woohoo:

Laatst bewerkt:
Inderdaad. Maar ik stel me wel elk jaar de vraag wanneer ze dat gaan doorhebben... :ROFLMAO:

Ik kan me moeilijk inbeelden dat ze na 2-3% salary increases en +3% Indexatie niet gaan doorhebben dat ze zich uit de markt prijzen.
Ik kan me niet voorstellen dat ze dit niet meerekenen in hun budgetopmaak. Dit kan betekenen dat ze ofwel een enorm laag aantal Belgisch mensen in dienst hebben of dat men in andere regio’s hogere salaristoename heeft.

In ieder geval waar ik werk; communiceren ze dat op zich vrij transparant: door de hoge index is het voorziene budget voor increase reeds opgebruikt. Er wordt dan op hoger niveau wel gekeken om individuele uitzonderingen te maken (bv goede performer in een team waar deze lage verdiener is)

In ieder geval heeft het mij geholpen om de zaken te bekijken vanuit werkgevers standpunt (beetje analoog aan de tips die je vaak leest voor opslag): waarom dient je werkgever hogere kosten te maken, wat krijgt hij in de plaats als hij het wel of niet doet?

Er zijn misschien 50 Belgen op 50.000 employees. Er is niet echt een Belgische P&L aangezien we in allerlei verschillende corporate afdelingen zitten.

De increase ranges zijn per geografie bepaald. West europa: 2-4%. Oost azie 6-8% etc. Splurging money 💰 tot iemand een aan de bel trekt.

Ook eens posten gezien ik aan het uitkijken ben naar iets anders. Op zich beschouw ik mezelf niet als slechte verdiener, maar heb toch ergens wel de indruk dat ik er momenteel niet het maximale uithaal.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 34
Opleiding: Master handelswetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 12.5 jaar waarvan 2.5 jaar bij huidige werkgever
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: gehuwd
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Financieel manager in theorie, manus van alles in praktijk:)
Anciënniteit: 10 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 44

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4070
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2715
Nettovergoedingen: 220
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: neen
Maaltijdcheques: neen
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%):ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): eindejaarsbonus

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: West-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 18km
Afstand woon/werk in tijd: 25min
Eigen auto nodig voor het werk: soms
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): bedrijfswagen (vaa 260,75€)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra): neen
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: neen. Werkzaam in West-Vlaanderen...
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: standaard
Hoe vaak overuren te presteren: dagelijks
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: moeilijk. Werkzaam in West-Vlaanderen...
Telewerk (buiten corona-periode): Neen. Werkzaam in West-Vlaanderen...
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen

Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra): neen
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: neen. Werkzaam in West-Vlaanderen...
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: standaard
Hoe vaak overuren te presteren: dagelijks
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: moeilijk. Werkzaam in West-Vlaanderen...
Telewerk (buiten corona-periode): Neen. Werkzaam in West-Vlaanderen...
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen

De gedreven provincie hé...

Ik zie mezelf toch nooit werken in die gedreven provincie. Of ik moest voldoende garanties hebben dat net dat bedrijf een uitzondering is op de regel.
M'n vrouw wilt er niet weg, anders wist ik wel beter hoor.

Ik vraag me soms af hoe mijn carrière zou verlopen zijn als ik niet verhuisd was naar West-Vlaanderen...

Terug
Bovenaan